Dinie heeft het nochtans al duidelijk gezegd.
Het is niet in het voordeel van de kat als je haar alleen laat.
Je geeft trouwens zelf aan dat je kat moeilijk alleen kan zijn. Zegt dat niet al genoeg?
Ik weet niet hoe lang je nu van huis bent, maar dat kan je zeker niet voorspellen voor de toekomst. Misschien komt er een tijd waarin je heel veel van huis bent (fulltime job) en Beau dan heel veel alleen zit. Dan komt het moment dat er spijt van zal hebben dat je er indertijd geen kitten bij hebt genomen. Want op dat moment zit Beau alleen en is ze eenzaam en kan je er geen kat meer bij nemen omdat ze alleen is opgegroeid of al te lang alleen is...
Er zijn mensen die daarvoor zelfs aan herplaatsen denken, en weet je, in die situatie is dat misschien wel beter voor de kat. Kan je je dat indenken?
Ik weet het, ik praat in op je gemoed, maar ik spreek wel de waarheid. Het is goed dat je vooruit denkt, want dat doen te weinig mensen. Een kat leeft 15 tot 20 jaar en je moet zorgen dat je hem al die tijd gelukkig en gezond kan houden.
Twee kittens kost inderdaad ietsje meer geld dan 1 kitten, maar niet het dubbele. En na hun eerste levensjaar zijn ze al een stuk minder duur dan in dat eerste jaar. Na dat eerste jaar moeten ze minder inentingen hebben (misschien zelfs helemaal niet meer, moet je je maar eens op inlezen) een stuk minder ontwormingen (tot ook niet als ze binnenkatten zijn), een heel stuk minder voer (kittens eten meer dan het dubbele van een volwassen kat) en de castratie (en eventueel chip) heb je ook gehad. Het is dus enkel dat eerste jaar (eigelijk zelfs halfjaar) door komen en daarna lukt het wel.
Als je een kitten uit het asiel haalt spaar je trouwens heel wat uit. Inentingen en ontwormingen zijn al gebeurt, en soms wordt de castratie terugbetaald. Dan betaal je wat meer maar krijg je dat terug wanneer je bewijs van castratie aflevert. Elk asiel werkt anders, maar bijna altijd spaar je heel wat uit, soms tot de helft.
Enkel het voer moet je dan nog volledig betalen.
De voordelen voor je katje zijn al uitvoerig uitgelegd. En daarbij wil ik er enkel nog eens op hameren, dat samen met een ander kitten opgroeien, in mijn ogen een basisrecht is voor elk kitten. Katten zijn sociale dieren, itt wat vele mensen beweren. De meeste katten houden van een andere kat rondom zich, op voorwaarde dat ze ermee opgegroeid zijn. Als je een kitten alleen laat opgroeien, wordt hij zo sociaal onervaren dat hij later niet meer met andere katten kan communiceren en hen niet begrijpt. Dat uit zich in angst of agressie. Ze leren dan nooit meer om met hun eigen soortgenoten om te gaan. Dit is een tegennatuurlijke situatie. Katten in het wild leven in losse groepen. De kittens trekken minstens tot 4 maanden met elkaar op, vaak zelfs veel langer tot hun hele leven bij vb broertjes. Zusjes gaan nestjes krijgen en zoeken daarbij de rust op, al doen ze dat ook vaak samen (zogen elkaars jongen in 1 nest) Ze blijven ook in de groep en komen daarin ook hun jongen voorstellen wanneer deze oud genoeg zijn. Enfin dat is een heel verhaal en dat drijft ons te ver van de essentie van dit onderwerp.
Ik wil er gewoon op wijzen dat ook voor volwassen katten het veel leuker is om met twee te zijn, zodat ze gezelschap hebben van elkaar wanneer de baasjes niet thuis zijn. Heel veel mensen hebben maar 1 kat, maar als deze kat niet buiten komt (wat het veiligste is voor zijn leven), ontnemen deze mensen hun kat wel degelijk wat. Spijtig genoeg is dit nog steeds meer regel dan uitzondering, maar er komt verandering in. Er zijn ook asielen die kittens niet alleen plaatsen en zo zijn er steeds meer mensen die er ook een regel van maken om kittens minstens per twee te laten opgroeien. Dat is een positieve evolutie, dat is duidelijk.
Daarnaast hebben kittens ook de interactie met andere kittens nodig voor het opgroeien tot evenwichtige katten. Zowel lichamelijk als geestelijk. Een ander kitten kan met haar spelen, haar wassen, samen slapen, haar begrijpen enz... op een manier die je als mens nooit of te nooit kan vervangen. Hoe hard je ook probeert. Mensen zijn gewoon anders dan katten. En dat is juist waarom ze jou zo leuk vind, als ze daarnaast ook een speelkameraadje heeft. Dan worden haar kat-achtige wensen opgevangen door haar kattenvriendje en kan ze bij jouw komen voor menselijk zaken zoals knuffels, schootliggen, eten, hengel- of laserlamp-spelletjes enz... Meer nog, je hebt dan twee zo'n knuffels.
Een kitten alleen zal echter ook voor zijn kat-achtige wensen (die sterker zijn dan de menselijke wensen) naar jou toe komen. Typisch willen ze je dan vanuit een hinderlaag bespringen, of met je arm stoeien, je voeten vangen enz... Dat is minstens vervelend te noemen, naast het feit dat je kitten er eigenlijk niet voldoende voldoening uit haalt, zelfs al laat je haar doen.
Kittens leren elkaar grenzen kennen door aan te geven wanneer de ander hem pijn doet. Zo leren kittens hun nagels niet uit te zetten, niet door te bijten enz... Ervaring leert dat mensen dat niet op die manier geleerd krijgen. Kittens schrikken heel erg wanneer mensen hen proberen 'corrigeren' waardoor ze angstig worden. Ze komen niet meer op schoot knuffelen want zijn bang om gecorrigeerd te worden. Zij vinden arm vangen namelijk heel normaal gedrag wanneer ze niets anders hebben om te vangen (een ander kitten). En daar worden ze dan voor 'gestraft'. Meerdere katten groeien dan op tot katten die uit het niets aggressief reageren uit angst voor een bestraffing. Dat gaat van grommen en uithalen tot echt doorbijten of krabben.
Ik ken genoeg mensen met 1 kat waar iedereen doodsbang is voor de kat.
Dat heb je weinig tot nooit bij katten die samen opgroeien (je hebt natuurlijk altijd mensen die hun katten tot het uiterste willen opvoeden en hen zo bang maken).
Enfin, ik ga hier stoppen, want het verhaal is al zo lang. Ik kan nog even doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is zo.
Lees de andere topics over solo-kittens anders eens door, het topic wordt er telkens weer door overspoelt. Spijtig genoeg reageren niet alle mensen terug, maar ik geloof dat als ze er een extra kitten zouden bij halen, en het zou niet werken, ze hier vast wel terug zouden staan om dat even in te peperen, en dat zien we toch niet. Kan natuurlijk ook wel goed zijn dat ze er geen kitten bij nemen. De reacties die wel terugkomen zijn altijd (op 1 uitzondering geloof ik en dat is uiteindelijk toch nog goed gekomen met een ander kitten) heel erg positief. De mensen zien hun kitten gewoon openbloeien.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)