Mijn kater van 9 jaar verliest gewicht

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Poes-kater
Kitten

Mijn kater van 9 jaar verliest gewicht

Bericht door Poes-kater »

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw hier en hoop dat ik het zo goed doe.
Ik heb 2 poezen en een kater. Ze zijn allemaal 9 jaar nu en het zijn binnenkatten. Ze hebben wel genoeg ruimte hier binnen en kunnen ook af en toe een sprintje trekken als ze dat willen.
Vanochtend viel het mij op dat de kater dunner is geworden. Hij eet zo als gewoonlijk en is best wel een schrokkerd. Hij is ook eigenlijk wel wat stiller geworden als ik er over na denk. Normaal valt hij alleen op mannen, maar de laatste paar dagen is hij (overdag) niet meer bij mij weg te slaan. Tegen de avond laat hij zich dan weer juist niet zien en gaat liever alleen ergens liggen in een andere ruimte. Ook dit is nieuw voor hem. Een week of 2/3 geleden heeft hij overgegeven en is een paar daagjes ziek geweest en heeft niets gegeten, maar dat is weer helemaal over. Wel is zijn stemmetje toen weggevallen en sinds dien ook best wel "schor" gebleven. Heeft iemand een idee of en wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Omdat het nu weekend is wil ik het zelf nog heel even aankijken, maar volgende week ga ik uiteraard zeker even langs de dierenarts als dit zo blijft. Vandaag heb ik hem dan ook gewogen om te kijken of het gewicht volgende week veranderd is. De overige katten hebben overigens nergens last van.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Adriana

Re: Mijn kater van 9 jaar verliest gewicht

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
nee, wij kunnen van een afstand ook niet zien wat hij mankeert en zsm langs een dierenarts is het allerbeste dat je voor hem kunt doen.
gewichtsverlies kan vrij veel oorzaken hebben..
is hij normaal ontwormd? ontlasting goed en plast hij voldoende?
waarom zou hij zo schor zijn?
lang en hard moeten schreeuwen zonder dat je dat in de gaten had?
zou keelontsteking kunnen zijn.
gebit in orde?

kortom: rapido langs je dierenarts!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Denk je dat hij afgevallen is omwille van het minder eten? Of valt hij af ondanks dat hij evenveel eet?
Als het het laatste is, kan je zijn schildklier eens laten onderzoeken.

Als hij enkel afgevallen is ivm het paar dagen weinig eten (daar kunnen ze snel gewicht mee verliezen hoor), dan heeft hij misschien een infectie op zijn luchtwegen (gehad). In beide gevallen is een bezoekje aan de DA geen overbodige luxe.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dinokater
Kitten

Bericht door Dinokater »

Mijn Kat is een jaar geleden ook enorm afgevallen en dronk ineens ook meer, zijn stem is toen ook minder geworden. Ik zou zijn schildklier laten nakijken want die was van mijn poes te hoog.
Ik moest toen op Felimazole 2,5mg overgaan gelukkig 1x per dag want het medicijn is best duur.

Mocht er uit jullie onderzoek nu ook dit uitkomen, laat het me dan even weten Ik heb nog een potje over staan van ruim 60 tabletjes. Mag je evt. van me overnemen. mijn lieve Dino is helaas vorige week overleden hij bleek ook een hart afwijking te hebben. maar is toch 15 jaar geworden.
Dinokater
Kitten

Bericht door Dinokater »

Ik zou hem even zijn bloed laten testen, bij mijn kater bleek het een schildklier probleem te zijn.
Hij was ook zijn stem bijna kwijt en werd magerder en ging meer drinken.
wel dure medicijnen Felimazole 2,5 mg moeten geven maar 1x per dag gelukkig.

Mijn poes heeft nog zeker anderhalf jaar geleefd, maar bleek ook een hart afwijking te hebben.
Als je er op tijd bij bent, kan je poes nog heel lang mee.

Sterkte Monique
Cerna

Bericht door Cerna »

Poeskater is al sinds 4 augustus niet meer op het forum geweest en zal je antwoord dus niet lezen.
Plaats reactie