Kat plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Mijn kat plaste altijd netjes op de kattenbak. Maar sinds een tijdje plast hij ook in bv een mand of in een hoekje in de gang.
Weet iemand waarom hij dat doet en hoe ik het kan oplossen?

groetjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast in huis

Bericht door Ilone »

Is jouw kat wel of niet geholpen?
Is er iets veranderd in jullie situatie binnen en/of buiten?

Als de kater niet geholpen is, zou dat het probleem kunnen zijn.
Als dat niet zo is, zou ik eens de urine laten onderzoeken. Wie weet heeft hij wel blaasontsteking of gruis.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Mijn kat is gecastreerd. Er is volgens mij niks veranderd nee.
Merk je het ook aan andere symptomen dat je kat een blaasontsteking heeft? Want hij doet voor de rest niet vreem of zo.
Bedankt he :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat plast in huis

Bericht door Chiquita98 »

Dat merk je niet zo snel want katten zijn de beste in het verhullen dat ze ziek zijn. Ik zou eerst hem lichamelijk laten onderzoeken door de da....meestal doet een kat het buiten de bak omdat er iets niet in orde is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast in huis

Bericht door Ilone »

Bij een blaasontsteking doet het plassen pijn, en plassen op een kussen doet dan minder pijn.
Wat ze ook doen bij een blaasontsteking zijn veel kleine plasjes (net als bij ons)
Plasje na laten kijken kan geen kwaad. Dit kan je zelf opvangen door bijv bij de DA een zakje Katkor te halen, daar zit ook een opvangbuisje en opzuigpipetje in. Katkor zijn silliconen korreltjes die dus niet absorberen. Je kan ook de kat goed in de gaten houden wanneer hij gaat plassen, en als hij dan gaat, snel een grote lepel eronder. Wel uitkijken dat je daarbij geen grit opschept, anders weet je zeker dat de kat blaasgruis heeft ;)
Als het gelukt is een plasje op te vangen, deze bewaren in de koelkast en binnen een paar uur laten onderzoeken. Maximaal binnen 12 uur.

Hoeveel katten en kattenbakken heb je?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Bedankt allemaal !
Wat ik vreemd vind is dat hij niet op kussens plast ofzo maar gewoon in de mand met de strijk en in een hoekje van de gang. En vaak ook gewoon op de kattenbak.
Hij kan altijd op mijn kamer en daar heeft hij nog nooit geplast (ook niet op mijn dekbed ofzo)
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Hij plast ook niet vaker dan anders
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat plast in huis

Bericht door jennli »

Onze Jagger plast ook wel eens op onze spullen. Bijvoorbeeld een nieuwe mand of een handdoek op de grond. Hij lijkt dit met name te doen als we wat meer weg zijn en hij ons mist of om zijn geur achter te laten. de oplossing bij ons is de was buiten pootbereik zetten. Nieuwe mandjes worden (helaas) eerst beplast en vervolgens gewassen. Na het wassen plast hij er niet meer in.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Ik heb zo'n gevoel dat dat bij ons ook het geval is. Wij moeten de strijkmand buiten zijn bereik zetten, want hoevaak we het ook poetsen, hij blijft erin plassen.
Bedankt !
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat plast in huis

Bericht door jennli »

Poets in ieder geval niet met chloor, want dat nodigt juist uit tot plassen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lema »

Waarmee best wel ?
cute cat
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2012 17:59

Re: Kat plast in huis

Bericht door cute cat »

om te maceren wat zijn teratorium is en al je andere katten hebt om te laten zien waar hij geweest is of spanning door een kat die hij echt leuk vindt en dan plast of sproeit die door de spanning of waar hij juist bang voor is dat kan een kat zijn of een voorwerp door de angst gaat hij dan plassen of sproeien een beetje het zelfde maar katers sproeien meer dan poezen maar daar kan je helaas niets aan doen
Plaats reactie