Zoals sommigen van jullie nog wel weten is eind 2010 Blaasgruis bij Mystic geconstateerd en was het een paar keer kantje boord.
Hij zit sindsdien op de RC Urinary brokjes. Mystic was in de tijd van de operaties heel veel afgevallen maar is in de laatste anderhalf jaar weer goed aangekomen...een beetje té goed.. meneer woog op een gegeven moment 5.2 kilo en toen ben ik hem de RC Urinary moderate calorie brokjes gaan geven, om het overgewicht wat tegen te gaan.
Laatst heb ik hem weer gewogen en hij weegt nu 6 kilo!

Hij lijkt er zelf geen last van te hebben, hij dendert gewoon het hele huis nog door, komt lekker kroelen, hij eet en drinkt goed en is niet buiten adem ofzo, maar ik zie het ook aan de manier waarop hij zit, pootjes veel te wijd om zijn buik te ondersteunen zeg maar.
Omdat overgewicht voor een kat ook gevaarlijk is, zou ik toch graag zien dat hij wat afvalt, al is het maar een kilo (Wat voor een kat natuurlijk best veel is).
Mystic krijgt dus de Royal Canin Urinary, moderate calorie diet brokjes. Ik geef mijn katten altijd gewoon 1 hand vol brokjes, en dat 2 maal daags. Afwegen heb ik nooit gedaan, maar dat ga ik nu dus wel doen.
Als ik Mystic wil laten afvallen, is het dan beter om hem minder dan de aanbevolen hoeveelheid te geven of is dat juist slecht?
Ze krijgen af en toe natvoer, ik heb hier 2 drinkfonteinen staan waar ze allemaal goed uit drinken.
Ik heb sinds kort een Frolicat laser bolt die 1 tot 2 keer per dag aan gaat en waar ook Mystic wel fanatiek op reageert.
Wat kan ik nog meer doen om hem op een gezonde manier te laten afvallen?