Herplaatser waar op te letten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Mocridhe
Kitten

Herplaatser waar op te letten?

Bericht door Mocridhe »

Hallokes!

Ik mijn voorsteltopic had ik het al laten vallen, we willen voor een herplaatser gaan..

Afgelopen januari is onze rode jeweetwel kater van 6 overleden na een attack :-(
We hebben nog 2 oudere dames rondlopen, nou ja slapen/liggen/hangen ;-) en we missen de levendigheid in huis.
Hoe erg bleek nadat we een oosterse korthaar te logeren hadden voor een paar weken.
We hebben genoten van haar aanwezigheid en gebabbel en zowel Lady als Mocridhe vonden haar aanwezigheid niet vervelend of storend.
Meteen wist ik ook weer waarom ik verliefd ben op de oosterse rassen, als kind heb ik een siamees gehad en deze oosterse loge is een oude opvanger van me, die ik met toch enig verdriet heb geplaatst bij vrienden.

We hebben geen haast, we gaan eerst nog verhuizen eind aug en zodra we allemaal gesetteld zijn, zijn we ook klaar voor een nieuwe huisgenoot.
Dus tijd om te orienteren en te zoeken.
Alleen is het voor het eerst dat we actief zoeken.
Lady,Mocridhe en Boeffie waren opvangers, Lady was volwassen, Boeffie en Mocridhe zijn flessekittens en 'kenden' we al.
Nu gaan we dus actief op zoek naar een herplaatser, maar waar let je op bij raskatten?

Uiteraard hebben we ons 'eisen'lijstje.
-moet met kinderen, honden (chihuahua's) en poezen kunnen.
-bij voorkeur gesteriliseerd/gecastreerd
-qua geslacht hebben we geen voorkeur.
- qua kleur/tekening ook niet..
We zijn heel makkelijk, aangezien het karakter voor ons het belangrijkste is.
Ik ben hele dagen thuis, dus ik heb ook alle tijd voor een oosterse of siamees.
Alleen ben ik niet thuis in de aanschaf van raskatten en zou niet weten waar op te letten als je een raskat aanschaft.
Ik heb aardig wat gelezen, maar ik heb liever wat tips van mensen die ervaring hebben met de rassen.

Vooral de waar is het grote vraagteken...
Perse bij een fokker? de asielen houden we al in de gaten, particulier...hier heb ik wat schrik voor.
Trotse blikopener van Lady 16j, Mocridhe 10j en Boeffie* 6j overleden jan 12
jennli
Tijger
Tijger

Re: Herplaatser waar op te letten?

Bericht door jennli »

Wij hebben onze vier katten uit het dierenasiel en zijn hier heel erg tevreden over. Het dierenasiel probeert per kat ook zo goed mogelijk in te schatten of de kat aan je verwachtingen kan voldoen. Ik bedoel dan verwachtingen als: kan met andere katten en of honden etc. Daarnaast vind je ook in het dierenasiel wel eens oosterse katten of katten met oosterse eigenschappen. Succes!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Adriana

Bericht door Adriana »

je hebt het over herplaatsers en aziaten en raskatten..

en als ik je goed gelezen heb dan gaat het om karakter en je hebt nog wel even de tijd (maar als zich een herplaatser aandient waar je helemaal verliefd op bent.., wat dan? die wachten niet hoor..)
mijn ervaring met alle asielkatzels en herplaatsers is dat je er doorgaans niet op kunt vertrouwen wat er allemaal wordt gezegd - en als het wèl zo is, dan is dat meegenomen.
dus zul je zelf wat zekerheden moeten inbouwen en altijd een risico moeten accepteren want volmaakte katzels bestaan niet en dat is bij mensen ook zo..

er zijn twee lijsten voor herplaatsers raskatten en die links kan ik hier niet plaatsen, want daar rust een ban op. niet dat ze niet te vertrouwen zijn maar om baasjes min of meer te dwingen om bij asiels te kijken (wat niet werkt want als je een rasherplaatser wilt, dan is de kans op die lijsten veel groter.. dus zoeken mensen toch automatisch daar..) goegel zelf even op herplaatsers en [verwijderd] en felikat enzo.
goed recent bloedonderzoek zou ik altijd doen of gegevens opvragen. en verder is er altijd wat bij herplaatsers maar daarvoor betaal je ook veel minder..

en een superkat treffen is kwestie van geluk want ook bij 'verse' kittens kun je dat niet bestellen..

p.s. k zie dat er ingegrepen is.. er stond aan elkaar katten te koop en dan een i voor de letter a
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Nee garantie dat alles klopt wat ze in het dierenasiel aangeven krijg je niet. Is ook afhankelijk van hoe je zelf met de beestjes om gaat. Bij een goed dierenasiel doen ze wel hun best je goede info te geven. Ze hebben er niets aan om nonsens te verkopen, want dan komt de kat al snel weer terug. Garantie dat een kat geen enkele gezondheidsproblemen heeft krijg je bij een herplaatser of asielkat ook niet. Die garantie heb of krijg je nergens.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Bericht door Cerna »

Raskattenverenigingen bemiddelen bij herplaatsingen dus je zou op hun sites kunnen kijken.
Ik weet van Neocat dat men niets mag vragen voor zo'n kat om op die manier de handel in volwassen katten te voorkomen (veel fokkers herplaatsen consequent wanneer ze niet meer fokken met het betreffende dier, maar willen er dan nog wel iets aan verdienen) en deze katten passen dan ook ècht niet meer in de groep (en wordt dus niet als smoesje gebruikt).

Dat betekent niet dat ze niet met andere katten kunnen, maar meestal kunnen ze niet met andere open (niet-gecastreerde) katten omdat dan de rangorde steeds weer veranderd (een poes met kittens heeft een hogere status).
Wanneer een kat altijd een hoge status had en dan gecastreerd wordt, dan zakt zij automatisch naar de onderste plek en veel katten hebben hier moeite mee en gaan gedragsproblemen vertonen. En dus worden ze herplaatst.

Als het goed is krijg je dit soort informatie via de betreffende rasvereniging en weet je dus waar je aan toe bent. En verder kan de fokker je veel vertellen over het karakter van de kat, al zal die na castratie misschien wat veranderen.
Plaats reactie