Hier geen krasjes. Ik weet niet precies waarom, maar als er 10 gaatjes in zullen zitten, zal het veel zijn.
Als kitten wel eens eentje uit gevallen en zich dan vastgegrepen, maar dat is het dan ook.
Ik weet niet of een dekentje zou helpen. Dan leren ze net hun nagels uitzetten want in het deken kan het geen kwaad. Ik zou het dekentje dan zeker niet laten overhangen.
Ik heb mijn katten het niet speciaal geleerd, ze zetten om 1 of andere reden gewoon geen nagels. Ik heb hen zich wel nooit laten optrekken aan de bank. Dan nam ik ze zelf op en zette hen op de bank, later sprongen ze er steeds mooi bovenop, zonder optrekken.
En onze bank staat in een hoek van de kamer waardoor er niet erg over gecrossed wordt bij het tikkertje spelen. Af en toe springen ze er wel eens in en weer uit, maar daar komen dus geen nagels aan te pas. Ook tijdens het stoeien op de bank, komen er geen nagels in de bank te zitten. Ze springen ook wel eens bovenop, maar wederom heel voorzichtig. Ik weet echt niet hoe dat komt... Het is wel nepleder, misschien dat ze daar iets minder snel in haken? Ik zou het niet weten.
Wel is de hele onderzijde naar de vaantjes. Daar was een klein gaatje in en dat is vakkundig groter gemaakt zodat ze erin konden kruipen. En elkaar er dan doorheen vangen natuurlijk. Nu hebben we zelf die onderzijde maar gesloopt zodat het open is. Later kopen we een nieuwe bank en gaat deze op de kattenkamer tot hij uit elkaar hangt.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)