alleen de gelei wordt opgelikt...

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
bijou
Kitten

alleen de gelei wordt opgelikt...

Bericht door bijou »

Hallo allemaal,
Ik heb een perzische poes van 2 jaar in huis genomen sinds 3 maanden. Het gaat prima, ze is heel lief, byzonder speels en volgens de dierenarts gezond. Overigens is het een pers met neusje. Maar de laatste tijd gaat het eten wat minder. Ze eet hoofdzakelijk brokjes, maar wil wel graag haar natvoer hebben (wiskas zanfte küche/gegrild). Maakt mij daar om 05.00 echt voor wakker. Vervolgens likt madam alleen de stukjes vlees droog en gaat weer heerlijk spelen of slapen. Heb al overwogen alleen brokjes te geven, maar ze loopt dan toch echt te dralen om het natvoer. En om nou elke keer het vlees weg te gooien.... En op het moment eet ze ook minder brokjes. Maar owee als ik een blikje tonijn natuur openmaak, dat vindt ze overheerlijk! Heb al eens geprobeerd natvoer met sauce te prakken, maar helaas ook dat blijft liggen. Drinken doet ze gelukkig meer dan genoeg.

Dus, wat geven jullie je perzen te eten? En mag je gewone tonijn geven? (tot nu toe af en toe een paar splintertjes gegeven).
Maayke en Bijou (2 jaar)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: alleen de gelei wordt opgelikt...

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb geen perzen, maar heb je ipv een blikje vlees ook wel eens pate geprobeerd? Das in feite gemalen vlees. Misschien kan je het vlees ook gewoon laten staan en eet ie het later misschien nog wel op. Lust ie geen enkele smaak? Hier heb ik er ook eentje die bepaalde smaken niet lust.

Hmm tonijn mag wel volgens mij als een kleine lekkernij, maar niet teveel. Vis is volgens mij vaak te zout. Heel af en toe krijgen ze hier iets tonijn uit een blikje op basis van water. Maar das echt heel ietsepietsie. Maar ik weet dit niet zeker hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

er is een heel eenvoudige oplossing voor dit probleem: heel erg goed prakken....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Prakken heeft ze al gedaan, joost. Je zou nog een keer kunnen proberen te prakken met extra water om er een soort soepje van te maken. Wil ze dat ook niet, dan zijn er verschillende mogelijkheden.
a) Kennelijk heeft ze alleen lekkere trek, dus je zou het natvoer geheel weg kunnen laten. Weggooien is inderdaad zonde.
b) Of ze is uitgekeken op deze smaak. Misschien weer iets anders proberen.
Whiskas heeft op dit forum niet zo'n goede naam. Als je per se wat natvoer wilt blijven geven, hebben andere forumleden vast wel suggesties voor betere merken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Bericht door Cerna »

Britten hebben veel Perzen als voorouders en ik heb 3 Britten die het liefst brokjes eten en.........juist, de saus van zacht voer.
Whiskas gaf ik in het verleden en dan likten Amber en Noa de saus eraf en vervolgens gaf ik het aan Cochi die geen saus mocht want dan ging hij spugen. En die zat er niet mee, at het met smaak op.

Ik geef nu Gourmet mousse en voor Amber meng ik het met warm water tot vladikte en dan eet ze er iets van op. Noa is helaas nierpatiënt en mag alleen nog nierdieet en onze jongste Brit Milka hoef je helemaal niets van dit alles voor te zetten. Zij eet alleen brokjes en wanneer haar pet goed staat wil ze een enkele keer ook wel eens een beetje runderhart.

Kortom, ik ben bang dat het genetisch bepaald is en dat je je erbij neer moet leggen dat poes een brokjeseter is. Je zou Gourmetsoep kunnen proberen, maar waarschijnlijk vindt ze het ook na een paar likjes genoeg.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hier geen perzen en geen britten maar ook hier als ik zakjes brokken met saus geef eten ze alleen de saus, ik voer dus mousse (b.v. Miamor en Katovit) met elke dag stukje rauw vlees ernaast.

Bedoel je met blikjes tonijn blikken voor menselijk gebruik? Zo ja, dat is geen compleet voer voor katten. Je kunt beter blikken kattenvoer geven. Porta 21 en Almo hebben ook blikken vis, zijn ze gek op hier.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

hier wordt ook alleen de saus opgelikt van zulk soort voer bij mij krijgen ze elke dag een blikje
AH exellent tonijn/garnaalltjes dat vinden ze hier heerlijk of de miamor tonijn met rijst of kip met rijst
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

oe, overheen gelezen dat prakken al geprobeerd is...

dan zou ik het een en ander proberen om te kijken of er iets tussenzit wat wel goed opgegeten wordt...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
bijou
Kitten

Bericht door bijou »

bedankt voor de reakties. Ja prakken heb ik al gedaan, pate haalt madam haar neus voor op (geen gelei) Zou natuurlijk een mailtje naar Wiskas kunnen sturen of ze ook alleen gelei in een blikje kunnen doen haha. Maar goed. Zal bij de dierenwinkel eens navragen of die niet wat weten. Ik vind het zonde duur voer te kopen wat ze dan vervolgens ook weer laat staan... Wat smaak betreft is ze niet zo moeilijk, likt alles af wat voor haar komt. Maar ik wil het goede geven. We hebben al eens een kat gehad die alleen eendagskuikens at. Volgens de DA het beste wat je kon geven, maar dat kun je hier (ik woon in oostenrijk) niet krijgen.

Gourmet heb ik niet geprobeerd omdat daar suiker in zit, lijkt mij niet goed voor katten toch?
Maayke en Bijou (2 jaar)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Suiker is inderdaad niet goed.
In Whiskas zit trouwens voornamelijk granen en dat is nog slechter dan een beetje suiker. Dus Whiskas zou ik ook niet meer geven.

Heb je in Oostenrijk Zooplus? Of kan je het vanuit Duitsland laten komen? Ik bestel hier in Belgie ook mee met Nederland.
Bij Zooplus kan je de miamor vinden. Lijkt me prima om eens te proberen.

Ik heb trouwens ook een poes die haar natvoer het liefst drooglikt, maar dat doet ze niet bij smaken die ze echt lekker vind. Bij haar is dat vis (maar dan wel puur, geen vlees met een beetje vis bij). Dat eet ze helemaal op, vlees likt ze zoveel mogelijk droog.
Om haar vlees te laten eten, prak ik het ook en doe er dan een tikkeltje water bij. Dat maakt het smeuig en moeilijk om droog te likken zonder het mee op te eten. Maar je moet dan wel een voer hebben dat je helemaal fijn kan prakken.
Ik heb het ook ooit in de mixer gegooid, maar dat gaf niet zo'n goed resultaat. Dat zou ik niet aanraden. ;-)

En verder kan je zelf 'gelei' trekken. Als je wat rauwe botten hebt, al dan niet nog mooi bevleesd kan je daar bouillon van trekken. Een karkasje vb. Gewoon in water opzetten en 2 uurtjes laten pruttelen, laten afkoelen met de botten erin en dan beetje opwarmen en zeven. Als je dat laat opstijven in de koelkast is het gelei (door de gelatine in de botten). Hoe meer je de botten breekt, hoe meer gelatine er vrijkomt.
Je kan die gelei/bouillon dan weer invriezen (vb in ijsblok- of muffinvormen) en per portie uithalen. Geen zout toevoegen, gewoon puur houden. Er zitten wel minder smaakstoffen in dan in commercieel voer, dus ik weet niet hoe ze zal reageren.
Mijn katten vinden het heerlijk, maar die zijn nu gewend aan vers vlees en dus geen smaakstoffen in voer zoals brokken en blik. Het kan dus zijn dat een kat die dat wel gewend is, anders reageert. Heel af en toe krijgen ze hier een blikje. (vroeger kregen ze het wel meer, toen ze ook nog op brok stonden)

Je kan ook zelf vis geven, maar inderdaad niet te veel tonijn want daar zitten zware metalen in. Andere vette vis zoals sardien, haring, makreel, zalm enz... Kan je wel altijd geven. Witvis kan ook geen kwaad maar daar zit niet zoveel nuttigs in.
Als je de vis rauw geeft, wat natuurlijk wel het beste is voor de voedingstoffen, geef je het niet meer dan 10% van haar dieet (dat is iets speciaals bij rauwe vis, heel verhaal).
Als je het zelf kookt, of vis uit blik geeft (zonder zout dan!), mag je ook maar zoveel geven omdat de vitaminen en zo verdwenen zijn en je wilt natuurlijk niet dat ze tekorten krijgt. Ze moet dus nog voldoende echt kattenvoer binnen krijgen. Bij kattenvoer zijn deze vitaminen toegevoegd, waardoor het wel compleet voer is. Een blikje mag je dus wel zoveel geven als je wil, met zelf gekookt voer moet je opletten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
bijou
Kitten

Bericht door bijou »

hallo Valerie,

Zooplus levert hier ook, zal ik eens proberen! Ik heb overigens zakjes van wiskas met gegrild vlees/vis. Die hebben een hoger bestanddeel vlees, maar inderdaad nog niet genoeg. Misschien dat ze daarom de tonijn (op waterbasis zonder zout) wel kompleet naar binnen werkt. Zal dat miamor eens proberen.

Wat de gelei betreft; lijkt mij een hoop werk, maar dat komt omdat ik niet kook denk ik (manlief moet daar zijn ei in kwijtkunnen zoooooooooooo zonde). Maar dat kunnen we zeker eens proberen!

Bedankt voor de tips uit het mooie Pillerseetal in Oostenrijk,
Maayke en Bijou
Maayke en Bijou (2 jaar)
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Hoe staat het met de tanden van de kat? Kijk eens in haar bekkie. Het kan zijn dat er ergens een ontsteking zit of een losse tand, waardoor het eten van de stukjes uit blik moeilijk of pijnlijk voor haar is.
Je zou kunnen proberen om nu en dan een rauw kippenvleugeltje of kippennekje te voeren als aanvulling op het dieet. Het is goed voor de tanden. Af en toe een eendagskuiken is prima, maar een dieet van alleen eendagskuikens is echt te eenzijdig. Daar zit te weinig kalk in. Ongesneden hart (kip/rund/lam) is ook een goede aanvulling.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Cindy Visee
Kitten

Bericht door Cindy Visee »

Probeer eens de voeding in meelvorm. Dit maak je aan met water, als je het even laat staan wordt het dikker (zoals wij met brinta doen voor de kits). Als het het omroert wordt het compacter en heb je een wat steviger voer. Je kunt het om te wennen mengen met blikvoer.

De aanhouder wint, je zult echt je pers even moeten 'verwaarlozen' en laten eten wat de pot schaft. Ze gaan vanzelf eten, het belangrijkste is dat er gedronken wordt.

Dan heb je ook nog het gebit. Met zachte voeding is er weinig tot geen stimulatie van het tandvlees en krijg je later grote kans op problemen met het gebit (algeheel: tanden, tandvlees en mondhygiene)

DE oplossing voor een goed gebit: gezonde tanden en tandvlees!

Net als bij mensen zou je eigenlijk moeten poetsen om tanden en tandvlees (dus de algehele mondhygiene) zo optimaal mogelijk te maken (buiten het geven van goede voeding natuurlijk).

MAAR doe dat maar eens bij je kat. De oplossing is zo simpel.

Kauwartikelen: stimuleren de doorbloeding van het tandvlees en zorgen voor schonere tanden en daarmee een gezonder gebit. Uw kat zal minder uit zijn bek ruiken.

Kies voor natuurlijk gedroogde producten zonder geur-, kleur-, smaakstoffen of conserveringsmiddelen en vrij van pesticide.

Verleid je kat met bijvoorbeeld gedroogde kippennek, vis, kippenmaag, pens, enz. En de regel is: hoe meer het stinkt, des te lekkerder vinden ze het!

Lekker, gezond en verantwoord!
paasnini

Bericht door paasnini »

@Cindy je reageert wel op een oud topic
Plaats reactie