Ingegroeide nagel?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Rowan-x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2012 13:24

Ingegroeide nagel?

Bericht door Rowan-x »

Hallo,
Ik heb een Perzen dame (die in september 4 wordt). Ze komt, met uitzondering van het balkon niet buiten, maar heeft wel een krabpaal waar ze flink gebruik van maakt.
Ik maakte me dus eigenlijk niet echt zorgen over het eventueel moeten knippen van nagels. Maar een tijdje terug lag ze naast ons op de bank, op haar zij, met haar pootjes goed zichtbaar. Bij één van haar voorpootjes zagen we iets vreemds. Ze lag te slapen dus we konden even snel voorzichtig kijken en het lijkt erop dat deze nagel is ingegroeid. Het is niet het nageltje aan de voorkant van der poten, maar meer aan de zijkant, haar duim als het ware. Het ziet er verder niet slecht uit, ik weet alleen niet of het diep zit (dan zijn die lange haren erg onhandig). Ik heb net ook even haar andere nageltjes gecontroleerd, de voorpoten dan, want ze is nu steeds te wakker om goed na te kijken. De rest ziet er goed uit, alleen haar duimnagel aan haar andere voorpoot ziet er ook wat lang uit, maar nog niet ingegroeid.
Ik heb al wat gegoogeld, maar weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Sommige zeggen dat je het zelf kunt 'doorknippen' en zo het uiteinde uit het vel kunt halen, andere zeggen beter naar de dierenarts. Maar ik vind het ook weer wat als ik straks €30/€40 mag betalen terwijl ik het zelf ook had kunnen doen.
Ik heb (nog) niet zo'n speciaal nagelschaartje voor katten, maar las ergens dat een aantal het ook gewoon met een mensen nagelkniptangetje deden (zo een met een hefboompje als het ware).
Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?

Groetjes Rowan
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum, kun je een paar foto's ervan maken?
op een afstandje is het vrij lastig om je voor te stellen wat er nu echt met die 'duim'nagel aan de hand is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Rowan-x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2012 13:24

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Rowan-x »

Ondertussen heb ik voor de zekerheid ook even een 'echt' katten nagel schaartje gehaald. Eerder vanmiddag dus nog even naar de andere nageltjes gekeken en waar ik dacht dat het verstandig was een klein beetje afgeknipt. Gelukkig doet ze niet zo moeilijk hiermee als ze gewoon ligt. Ze begon zich zelfs te wassen en op een gegeven moment zat ze zelfs op der kont met twee achterpoten in de lucht hihi.

Alleen dat ene 'duim nageltje' dan nog.
Ik heb wat foto's gemaakt. Beter dan deze krijg ik ze helaas niet i.v.m. al dat haar en dat ze op een gegeven moment weer alle pootjes op de grond wil hebben.

http://imageshack.us/photo/my-images/268/p1010756d.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/269/p1010757x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/24/p1010758uj.jpg/

groetjes Rowan
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Adriana »

als ik het goed heb begrepen en op de foto's probeer te volgen dan is de punt van de nagel omgekruld en ergens anders in de huid gedrongen.
dus de aanzet van de nagel is nog gewoon normaal maar die vrij lange nagel is omgekruld en weer terug en een stukje verder in het voetje gedrongen.

wat ik in mijn geval zou doen.. het lijkt me dood materiaal en stel dat je dichtbij de huid zou doorknippen dan kun je die punt er voorzichtig uithalen. denk wel dat het pijnlijk is maar gelukkig loopt ze daar niet op..

je zou bij de andere duimnagel kunnen kijken of voorzichtig stukje afknippen of het dood is/blijft. ontsmetten hoeft denk ik niet want ze zal het onmiddellijk gaan schoonlikken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door mittenslief »

ik zou het haar een stukje rondom wegscheren als je een scheerapparaat hebt. als je echt bang bent om in het leven te knippen kan je ook eerst een stukje wegknippen tot je niet zeker meer weet of je nog verder kan gaan kan je als het nog nodig is ook een stuk wegvijlen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Rowan-x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2012 13:24

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Rowan-x »

Bedankt voor de tips.
Stap voor stap met wat geduld heb ik de nagel door kunnen knippen en het gedeelte wat in de huid/het kussentje zat kunnen verwijderen. de nagel zelf moet ik nog even bij knippen maar ik vond het voor dat moment even genoeg voor haar. Dus ik geloof dat het goed gekomen is:) Nu maar even goed in de gaten blijven houden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Adriana »

wat goed van je en fijn dat het gelukt is. denk dat de perzendame ook wel opgelucht is want het moet toch op éen of andere manier pijnlijk zijn geweest, die ingroei..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Rowan-x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2012 13:24

Re: Ingegroeide nagel?

Bericht door Rowan-x »

Ja, mijn lijkt het ook geen pretje. Ze heeft nog 'geluk' gehad dat het haar 'duimpje' was en niet hoor voorteenjes, dus constante druk stond er gelukkig niet op. Maar ik ben blij dat het eruit is. Twijfel wel een beetje of het echt ingeroeit in der kussentje was, want er zat niets van bloed of iets dergelijks op het nageltje. Misschien was het wel net langs der kussentje gegroeid en verder in een spiraal gegroeid, geen idee of dat mogelijk was. Het eerste gedeelte gaf ze ook geen kick, toen ik later even keek of ik alles had, leek er nog wat te zitten, dat vond ze volgens mij niet zo fijn en leek ook een stuk vaster te zitten. Met veel geduld heb ik het er gelukkig toch ook uit kunnen halen. Even een beetje likken en mij boos aankijken hihi, maar verder niets geen last meer voor zover ik kan merken/zien:)
Plaats reactie