kitten bij volwassen poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
gummy
Kitten

kitten bij volwassen poes

Bericht door gummy »

Sinds drie weken hebben we een kitten, in huis (jongetje van toen 8 weken). We hadden reeds een volwassen vrouwtjes-kat van drie jaar. De volwassen kat reageert wisselvallig... soms speelt ze met onze kitten (we vermoeden dat het spelen is, het lijkt op vechten maar ze doet geen pijn en trekt haar nagels in) en soms blaast ze en loopt ze weg (maar de kitten lijkt hier niet op te reageren en blijft onze poes volgen, bijna stalken)

Wat ons momenteel wat droevig maakt is dat onze poes nog amper thuiskomt, als ze thuiskomt dan "sluipt" ze echt binnen en het lijkt alsof ze schrik heeft van deze kleine kitten. Onze kitten springt er telkens op als ze binnenkomt en laat haar geen twee seconden met rust. Het lijkt ons alsof onze poes zich "opgejaagd" voelt.

We vermoeden dat onze kitten dit echt doet om te spelen maar weten niet goed wat we ermee moeten doen. Moeten we onze kitten beginnen opsluiten in een ruimte als de volwassen poes thuiskomt? dit lijkt ons gewoon erg moeilijk daar de kitten gewoon is om rond te lopen.
Iemand raadgevingen?

Groetjes,
Adriana

Re: kitten bij volwassen poes

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
lees je in bij solokittens en je zult daar veel herkenbaars lezen. dat kitten volgt zijn natuurlijke gedrag en je driejarige poes is daar eigenlijk te oud voor. kittens barsten van energie en moeten veel ontwikkelen, onderzoeken, sjezen, ravotten en zo voorts..

er is een heel simpele oplossing: een leeftijdgenoot kitten/katertje erbij en je kitten zal helemaal opfleuren. ze tuigen elkaar af en leren ongelofelijk veel van elkaar en je poes zal het gadeslaan en zich niet meer gestalkt voelen..
dit probleem hebben we op dit moment bijna aan de lopende band en kittens van die leeftijd proberen op te voeden, opsluiten of zelfs straffen heeft geen enkele zin en werkt averechts..
probeer je kitten te begrijpen en respecteer zijn gedrag.. en denk eens na over een katermaatje, dat is in huis ook een stuk leuker!
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Zeven jaar geleden heb ik hetzelfde meegemaakt met mijn poes Sifra. Ik had tot dan toe alleen volwassen katten gehad en was verbijsterd dat zo'n klein mormel een grote kater het leven zo zuur kon maken. Het heeft me voorgoed genezen van de wens om ooit nog eens een kitten aan te schaffen. Op een forum heb ik toen gevraagd of anderen ook ervaring hadden met ninjakittens. Verschillende mensen hadden dezelfde ervaring, maar niemand wist de oorzaak, alleen dat het bespringen van de oudere kat op een gegeven moment vanzelf ophield. Ik heb úúúren met Sifra aan een tuigje gewandeld om haar bezig te houden en heb de lievelingsplekjes van de oude kater voor haar onbereikbaar gemaakt, zodat hij tenminste nog ergens rust had. Toen Sifra gesteriliseerd was en een paar maanden later zelf naar buiten mocht, doofde het gedrag van bespringen en bijten vanzelf uit.
Een tweede kitten erbij is inderdaad de allerbeste/enige oplossing, maar kan dit om wat voor reden dan ook niet, zorg dan dat de poes plekjes heeft, waar het kitten niet bij kan komen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
gummy
Kitten

Bericht door gummy »

Bedankt voor jullie snelle antwoord ! Een kitten erbij zetten gaan we niet doen want het is nu al druk in huis (we hebben hier ook nog een konijn rondlopen) dus met drie huisdieren is de limiet wel wat bereikt :-) We gaan inderdaad zorgen dat onze volwassen poes wat plekjes heeft waar hij zich kan ontspannen. Wel is het zo dat ik momenteel altijd thuis ben en dus de kitten veel aandacht geef sinds het begin .... midden augustus vertrekken we echter op reis en zullen de poezen drie weken alleen achter blijven en zal de volwassen poes niet buiten kunnen gaan (er komt wel iemand om de twee dagen eten geven) ... we hopen dat dit hen tijd geeft om aan elkaar te wennen? .... hopen we?

groetjes
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Om de 2 dagen eten geven???? Whaa das veel te weinig!! Reken er maar op dat er dan nog meer ellende van komt als jullie weg zijn. Wil je niet bang maken hoor, maar als er iemand langs komt 1x in de 2 dagen dan gaan die katten zich vervelen en als het al niet lekker loopt....Voor een kat moet je minstens zorgen dat er iemand minimaal 1x per dag langs komt om eten te geven en tijd voor spelen, maar echt het liefst 2x per dag.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Met Thea eens. Liefst 2 x daags iemand nags laten komen. Eens in de 2 dagen is echt veel te weinig.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

en dan is het te hopen dat de kattenhulp van wanten weet want als het werkelijk misgaat.. en dan één keer per twee dagen iemand die even langskomt..?
wat dacht je dat er dan intussen in de kattenbakken ligt....?
dit is dè manier om je katten aan te zetten om buiten de bak te plassen/poepen en het kost redelijk wat tijd/aandacht om dat weer af te leren...

k zou nog eens goed nadenken over je vakantieopvang..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik ga in augustus 2 daagjes weg. s'morgens vertrekken ,dag later in de namiddag terug. ik regel babysit voor de katten. dat vind ik al lang om alleen te zijn. ik maak nu ook 2a 3x per dag de bakken schoon, je kunt ze dan toch niet al die tijd 2 dagen laten poepen op een vieze bak?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie