Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hee Kelly, wat rot dat je het zo moeilijk hebt. Het werkt echt hartverscheurend, dat kan ik me goed voorstellen. Probeer je koppie bij elkaar te houden, je zult wel moeten, al is het voor Karel zelf! Ik hoop dat het je gegeven is, nog vele jaren met Karel, echt! Wat we hier doen om Kyra aan het eten te houden; vier, vijf uur tussen de porties eten laten zitten, en elke dag iets anders geven. Dan gaat hetgeen wat je haar voor zet echt op, omdat ze dan gewoon honger heeft. Zo lang Kareltje niet afvalt, krijgt hij op de een of andere manier voldoende voedingsstoffen binnen, onthoud dat! En 'lieverkoekjes?' Daar doen we hier niet aan; madam eet wat 'r voorgezet wordt, en anders eet ze maar lekker niks. Daar ben ik heel makkelijk in; ik weiger me voor mevrouw in allerlei bochten te wringen omdat zij zich te goed voelt om d'r neus in een bakje voer te steken. Ik moet wel zeggen dat ik daar veel minder makkelijk in was toen haar waardes nog zo slecht waren; dan zat ik soms met een lepeltje mevrouwtje te voeren, op mijn knieen in de keuken, omdat ze weigerde te eten. Als haar waardes weer slechter worden zou ik het zo weer doen. Nu weet ik dat haar waardes goed zijn, en dat ze dus niet misselijk kan zijn.

Ik zou waarschijnlijk ook stoppen bij dwangvoeren, maar dat is puur omdat Kyra ab-so-luut niet te dwingen is, wat je ook doet. Ik ben dan ook blij dat ipa een poeder is, en geen pil, anders had ik dat nooit bij haar naar binnen gekregen.

Ik hoop dat de waardes over twee weken goed zijn; ik zal ervoor bidden, duimen en wat er verder nog mogelijk is! :epray: :epray: :epray: :epray:

Met Kyra gaat alles eigenlijk erg goed sinds ik de ipa weer volop geef. Er zijn maar twee soorten voer die ze echtechtecht niet eet; Beaphar Taurine natvoer en Specific Renal natvoer. De rest gaat er (soms met herhaald aanbieden) goed in. Ik ben vanmorgen even naar de DA hier om de hoek geweest voor voer, omdat het bijna op was. Ik vertelde die assistente Kyra's verhaal, en die stond al even verbaasd als mijn eigen DA. "Een nierwaarde van 1200 zou bij ons onherroepelijk einde verhaal betekenen. Ik heb nog nooit gezien dat een kat daar weer bovenop kwam." Maar ons meisje wel, wat ons meisje schopt kont! :verliefd: :verliefd:

Ze blijft langzaam aan aankomen (bijna 2,5 kilo inmiddels!), ze drinkt nog goed (ik zie haar nooit meer drinken, maar ze heeft geen huidturgor, dus de DA zei dat dat positief was, omdat het normaal is dat je een kat bijna nooit ziet drinken), ze speelt, kroelt, is vervelend, bijt d'r zus, schreeuwt om aandacht, kortom, ons koninginnetje is terug na het ipa-afbouwdebacle.
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

:eclap: :eclap: :eclap: Voor Kyra!! :eclap: :eclap: :eclap:

Met een nierpatiëntje kun je je het niet veroorloven om te zeggen: Wil je niet eten, dan eet je maar niet! Dan gaat het al snel verkeerd.
En waarom die grens leggen bij spuitjevoeren? Je hebben toch inmiddels wel gelezen dat Noa alleen dankzij het spuitjevoeren nog leeft?!
En Noa was echt niet gemakkelijk in het begin. Ze moest een paar maanden voordat ze geopereerd werd antibiotica hebben omdat er biopten waren genomen uit haar bekje. Ik ben een ervaren pillengever, maar bij Noa lukte het dus absoluut niet. Ook niet in tartaar, tonijn en dat spul waarin je de pil kunt verstoppen (naam kwijt, goh ik word echt oud). Toen hebben we het maar gelaten voor wat het was; al die stress.

En met die ervaring in het hoofd begonnen we dus een paar dagen na de tweede operatie met spuitjevoeren want uit zichzelf eten deed ze absoluut niet. Mijn hemel, wat was dat een drama in het begin. Ik had wel eens een van onze konijnen - die een rotgebit had en om de 7 weken de kiezen bijgeslepen moest hebben - gedwangvoerd, maar dit was toch andere koek. Het eten zat overal: op Noa's rug, op het keukenraam, op de kastjes, op mijzelf, maar niet IN Noa. Ze MOEST eten, maar wilde niet. Wanhopig word je. Steeds maar weer proberen en na een paar weken!! werd ik er eindelijk handiger in en begon Noa wat meer mee te werken.

Dus: je kunt niet vantevoren zeggen dat je een kat hebt bij wie dat toch niet gaat lukken en dat daar dus de grens bereikt is wanneer je het niet eerst een tijd geprobeerd hebt.
Nu doen we het er bij tussendoor en is het zowel voor ons als voor Noa heel normaal geworden, net als een paar keer per dag de ontlasting uit de kattenbak halen.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Wat betreft dat weigeren van voer en 'dan eet ze maar lekker niks': ik had het hier puur over het weigeren van haar natvoer met ipakitine wat Kyra soms doet omdat ze het voer dan niet lekker vindt. Ervaring heeft me namelijk geleerd dat zodra ik dan het bakje omspoel, en er ander voer in doe met een schepje ipa, ze het doodleuk wel opeet. Dat heb ik dus afgeleerd, anders sta ik (Kyra kennende) de hele dag dat bakje om te spoelen.

Uiteraard let ik heel goed op of ze haar minimale 40 tot 50 gram brokken per 24 uur binnenkrijgt, dus voedingsstoffen krijgt ze hoe dan ook binnen. Zodra ze dreigt minder dan 45 gram brokken binnen te krijgen geef ik haar met liefde haar lievelingsnatvoer; RC Renal Tuna of Trovet RID, en dan zoveel als ze wil. Ik heb de 'luxe' dat ik dat nog wel kan zeggen, omdat Kyra haar brokken nog wel eet.

Ik bedoelde uiteraard niet dat als je kat alleen maar 3 lepeltjes natvoer per dag wil eten, je daar dan een strijd van moet maken. Nee, dan draait het alleen maar om zoveel mogelijk voedingsstoffen naar binnen krijgen, en of dat dan RC, Hills, Sheba, Gourmet, Pietje Puk, whatever is, maakt niet uit. "Slecht" voer kun je minder slecht maken door er ipa danwel renalzine doorheen te doen, en zeker als je dan de senior-variant pakt (waar al minder eiwit en fosfor inzit) doe je er alles aan wat mogelijk is.

Het ging erom Kelly een hart onder de riem te steken; als ik hier alleen maar RC Renal Tuna voor Kyra haar neus zet, is ze daar binnen no-time op uitgekeken. Ik zou dan ook zijn (eerder afgekeurde) andere voermerken opnieuw voor zijn neus zetten, met warm water, Reactiv, Renalzin, Ipa, wat dan ook, als je het maar binnenkrijgt. Maar het moet wel do-able blijven, Karel noch haar man heeft er iets aan als Kelly instort....vandaar dat ik probeerde haar alles een beetje te laten relativeren. No hard feelings verder :)

En wat betreft dat spuitjevoeren; hoogstwaarschijnlijk denk ik er ook wel anders over als het nodig gaat zijn hoor Annet, jouw verhaal helpt daar echt bij! Zeker wat je nu zegt, dat het voer overal zat behalve in Noa, dat zie ik ook gewoon al helemaal gebeuren met Kyra. NU is dat niet nodig, en daarom doe ik nu wel lekker stoer van; neeeee, ik zou noooit spuitjevoeren, maar als het moment daar is; dikke kans dat ik er dan wel voor ga ja....
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Pfff komt er geen eind aan.
Beer had zachte ontlasting pindakaas. Ik dacht nou ik geef maar Hill nierdiet ipv RC maar toen werd het erger.
Ik heb maar DA ingeschakeld en in overleg heeft zij mij Finidair gegeven en dat ik te snel over ben gestapt naar nierdiet.
Het best als een kat gevoelige maagje heeft om langzaam over te schakelen mengen met oud (slecht voedsel) met nieuw voedsel.
Dus afwachten of het goed gaat.
Maar nu 14 dagen verder na AB van de blaasontsteking heb ik vanochtend urine ingeleverd en werd gebeld door DA dat Beer blaasgruis of blaassteentje heeft en dat het verstandig zou zijn om echo te maken van blaas en nieren. (afspraak maandag a.s.)
Tja nu komt het als Beer blaassteentjes heeft wordt het operatie en als Beer blaasgruis heeft special voer maar hoe moet het nu met zijn nierdieet ben even helemaal de kluts kwijt?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hier om poging om de kluts weer terug te vinden en wat naar dat Beer zo sukkelt met blaas en darmen..
http://www.medpets.nl/blaas+nier+lever+hart+kat/
er bestaat een gel (methigel bv) en ook wel andere producten (Medpets) om urine voldoende aan te zuren, dat is dus geen voer dus Beer kan gewoon zijn nierdieet blijven eten.
en ik dacht dat http://www.huisdierendokter.nl iets had dat urologist heeft (even zoekfunctie rechtsboven voor ervaringen) en daar heb ik ook goeie ervaringen bij blaasgruizers over gelezen..

tja en dwang.. we hebben hier dat woordje uitgebannen en schrijven spuitjevoeren/-eten/-drinken.
missch als ik mag meedenken over de argumentatie kun je het zien als hulpmiddel, zoiets als een leesbril.. een hulpje om processen (tijdelijk..) in gang te houden en dat heeft niks te maken met rekken van het levenseinde..
wij hebben hier broer (zonder eet en vrijwel zonder drinkreflex) en zus (bijna zonder drinkreflex) en die waren er al lang niet meer geweest als we ze niet tig keer per dag even apart hadden genomen voor spuitjes met drinken en Enzo om hem aan het eten te krijgen met half snoepje hier, brokje daar, half snoepje daar, tig brokjes hier, aai Enzo, goed zo Enzo..
ik heb een paar jaar lang een diabeet/nierfaalkat verzorgd en insuline gespoten en hij heeft nog een goeie paar jaar gehad. tja, het heeft de nodige tijd gekost maar als je een huisdier hebt dan moet je daar sowieso de nodige tijd aan besteden, als was het alleen maar om minstens éen keer per dag te pletter knuffelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:............. als was het alleen maar om minstens éen keer per dag te pletter knuffelen..
Oh heerlijk! Maar ze willen niet. Knuffelvachtje, knuffellijf, kop om op te vreten, maar knuffelen................ho maar :-( Gelukkig maakt Cerná wel wat goed, maar zij is de enige. Heb ik daarom 5 katten? :cry:
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik heb Finidiar gekregen 2x daags 1 tablet maar ik zie de bijsluiter per 10 kg.
Dus Beer is 6 kg moet het dan minder of is voor gewicht tot 10 kg.
Dit is een link
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 6-finidiar
Ik wil nl. niet teveel geven als het niet mag.

Bedankt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

en dat zou ik dus ook zeker weten niet doen!
zelf begin ik (muv AB) altijd eerder met wat minder en heel vaak zie je dat het in die lagere dosis ook werkt en dat is altijd meegenomen..

1 tablet per 10 kg is de hondendosis en over katten hebben ze in die bijsluiter nog niet nagedacht.
ik zou als het mijn dier was het tablet halveren en even rustig afwachten wat er gebeurt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Yep Adriana dat dacht ik ook.
Ik ga inderdaad een halve geven.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Even een vraagje. Nina heeft al een tijdje wat lichte slijmvliezen. De dierenarts zei dit twee weken terug ook. Vermoedelijk bloedarmoede.
Toen ik vroeg wat daar aan gedaan kon worden, zei ze niet echt veel. Ze zei mogelijk ijzer, maar dat kan weer invloed hebben op de ontlasting of zo.
Weet iemand iets wat wel goed kan helpen? Ik kan me niet voorstellen dat er niets tegen te doen is.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hier heb ik met mijn DA ook een hele discussie over gehad, starr! Er is wel degelijk iets tegen te doen; een injectie met humane EPO kan helpen. Bij nierfalen hebben katten soms een tekort aan dat hormoon, die verantwoordelijk is voor de aanmaak van rode bloedcellen. Dit hormoon wordt door de nieren geproduceerd.

Het hele ijzer-verhaal, ik vraag me af of dat bij dit soort bloedarmoede opgaat; je kat kan wel genoeg ijzer hebben, maar het ontbreekt aan rode bloedcellen om dat ijzer door het lichaam te vervoeren.

Een injectie met EPO brengt trouwens nog meer gezondheidsrisico's met zich mee, o.a. het hart krijgt er een stevige opdonder van. De discussie is hier dan ook nog niet beslecht....

Ik wil er nog meer over zeggen, maar moet nu heeeeeeeel erg weg, dus ik kom later even terug!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa had ook bloedarmoede en heeft een keer een injectie gehad. Ik heb geen nadelige gevolgen gemerkt en bloedarmoede heeft ze allang niet meer.
Kijk op de site van de Wilhelminaparkkliniek daar staan alle behandelmogelijkheden op een rijtje.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Dus 1 keer zo een injectie zou kunnen helpen?
Ze lijkt verder niet echt ergens last van te hebben, ze is veel op pad buiten, eet nog steeds goed e.d.
Maar haar slijmvliezen zijn dus wel erg wit.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hoi Starr,

Hier dus even de rest van mijn verhaal. Toen Kyra net bij de DA binnenkwam, is ze ook gediagnosticeerd met ernstige bloedarmoede. Dit is waarschijnlijk gerelateerd met haar nierfalen dus. Via een website die Adriana me aanraadde, http://www.felinecrf.org, kwam ik erachter dat er meerdere behandelmethoden zijn tegen bloedarmoede. Via de link http://www.felinecrf.org/anaemia.htm, kom je direct op het stukje over bloedarmoede.

De bloedarmoede zelf brengt ook serieuze bij-effecten teweeg, onder andere een verhoogde hartslag, een verhoogde bloeddruk (die meestal bij nierfaalklantjes al verhoogd is sowieso), het ophopen van vocht in het lichaampje en het buiten adem zijn van de kat.

Het hele punt met de discussie wel of geen EPO, is dat deze vorm van bloedarmoede meerdere oorzaken kan hebben. Ook een stevig tekort aan vitamine B (ook typisch voor nierfaalklanten, door het vele plassen) kan bloedarmoede veroorzaken, of bijvoorbeeld een nierinfectie, die losstaat van het faal-verhaal. Het is dus altijd de vraag; is het daadwerkelijk een tekort aan het hormoon EPO, of sterven de rode bloedcellen versnelt af door andere oorzaken?

Stel dat dat het geval is, dat het dus niet komt door een tekort aan EPO, maar door bijvoorbeeld vitamine B-gebrek, is een voedingssupplement dat vitamine B bevat de aangewezen behandelmethode. Een injectie met EPO is in dat geval onnodig belastend voor de toch al zeer kwetsbare nieren, laat staan de overige organen. In dat geval is het trouwens altijd raadzaam op te letten met de kalium; sommige supplementen bevatten extra kalium, maar als je kat dat niet nodig heeft, kan een verhoging van de kaliumspiegel foute boel zijn.

Ligt het nou niet aan een vitamine-tekort, dan is er nog een andere, iets minder belastende behandelmethode; een injectie met anabole steroiden. Ook dit kan het lichaam stimuleren tot aanmaak van rode bloedcellen. Het is alleen wel belastend voor de lever (net als EPO overigens, alleen slaat EPO op nog meer organen), dus die moet wel gemonitord worden. Maar ook Noa van Annet heeft een injectie met anabolen gekregen, en die is daar erg van opgeknapt.

De snelst werkende vorm is dus de injectie met EPO, maar die heeft nogal wat nadelen. EPO wordt geproduceerd met behulp van (voor katten lichaamsvreemd) DNA, en dat kan bij een klein percentage katten (uiteindelijk) voor een afstotingsreactie zorgen; de EPO werkt dan niet meer. In het allerergste geval, slaat die afweerreactie te ver door, en ontstaat een syndroom wat in het Engels "Pure Red Cell Aplasia" genoemd wordt. Dat is allemaal een heel technisch verhaal, maar komt er in het kort op neer dat het kattenlichaampje niet alleen de 'vreemde' EPO afbreekt, maar ook het laatste beetje resterende rode bloedcellen en EPO van zichzelf. Dan is de dus toch al ernstige bloedarmoede nog veel erger geworden. Dit gebeurd gelukkig maar bij een heeeeeel klein percentage van de katten die EPO krijgen, maar het is wel de reden waarom dierenartsen er erg terughoudend mee zijn. In principe geldt de injectie met EPO als laatste redmiddel, als de voordelen groter zijn dan de nadelen, zeg maar. Aangezien zowel Nina als Kyra het op dit moment eigenlijk goed doen (over zes dagen wordt ze vier! :pdtdan: jeej!) moet je je afvragen of dat zo is.

Kyra's bloedarmoede is ernstig, maar niet ernstig genoeg voor een injectie met EPO. Mogelijk dat we haar een injectie anabolen geven als ze weer achteruit gaat. Vandaar dat ik ook schreef dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is hier thuis, de DA is erg terughoudend met de behandeling van de bloedarmoede. Op die Engelse site kun je er trouwens alles over lezen, erg interessant!

Even voor de duidelijkheid; ik pleit hier niet voor welke behandelkeuze dan ook; het is jouw katje, en je moet doen wat goed voelt en wat in overleg met de DA de beste methode is. Ik heb alleen getracht te schetsen wat de voor- en nadelen van de diverse methoden zijn, en hoop dat je de (voor Nina juiste) keuze kunt maken!

Ik duim en bid nog steeds mee voor alle klantjes hier.... :epray: :epray: :epray: :epray:
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Hoi Marjolein,

Wat lief dat je duimt en bid voor de poezels doe ik ook altijd hoor.
Ik heb het hard nodig want Beer krijgt morgen een echo.
Ze gaan kijken hoe zijn blaas en nieren ervoor staan en oww wat ben ik bang voor de resultaten.
Dus hopelijk helpen jou gebedjes
Plaats reactie