Help! kitten 56 gram zonder moeder

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
chellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2012 23:39

Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door chellie »

Hallo beste katten mensen..

Sinds gister avond heb ik een klein kittentje in huis.. en ik heb hulp tips en steun nodig ;-)

Mijn verhaal:
Mijn ouders hebben wilde (verwilderde) katten in het hooi waarvan mijn ze sommige nog niet hebben kunnen vangen voor sterelisatie. Gister middag belde Wim mij dus op dat er twee kittens in het Hooi lagen zonder moeder, ik had eerlijk gezegt verwacht dat moeders gewoon even weg was en het wel weer goed zou komen.. Tegen de tijd dat ik bij hun aan kwam (rond een uurtje of 5) bleek het dan toch echt wel serieus.. er waren twee kittens waarvan één helaas al overleden.. Ik had ook een totaal ander beeld bij het verhaal toen wim mij belde hij had het over hele mooie kittens, aan het kleine lieve ventje hier in huis is helemaal niks moois te zien op dit moment.. Het was net een (bijna) naakt ratje.. super sneu en ook nog wat uitgedroogt.. Ik ben om 7 uur naar het spreek uur gegaan bij de DA waar ze mij speciale kitten melk hebben gegeven.. Ze vertelde mij over (het voeren, billen masseren en warmhouden) tevens vertelde ze mij dat het waarschijnlijk een te vroeg geboren jong is...

Inmiddels heb ik van alles regeld een warme lamp, kruiken, melk, watjes voor de billetjes.

Nou is alleen mijn vraag: geven jullie deze kleine jongen nog een kans?
Zijn voetjes (deels beentjes) zijn niet behaard, het haar op zijn lichaam is niet wollig maar plakt als het ware aan zijn lichaam..
Hij gaat heel hard miauwen als hij hoger heeft of als hij het koud heeft
Hij poept en plast uitstekend,, ik ben binnen een dag al super billetjes masseur geworden..
Hij kruipt (naar mijn doen) behoorlijk veel rond op het moment dat het hem niet aanstaat of als hij onder zijn knuffel gaat liggen..
Zijn huidje ziet er uitgedroogt uit en is niet mooi glad maar blijft een klein beetje staan als je het oplift.. En mijn grote schrik (een dag na fonds en met volop voeren).. Heb ik hem vanavond om 22uur gewogen op 56 gram..

Wat denken jullie maakt hij nog een kans?
HIj is zo klein en de huid ziet er zo slecht uit, maar hij eet poept en miauwd heel erg gezond als je het mij vraagt..

Ik ben helemaal geen katten mens maar meer een honden mens.. Dus als er nog mensen zijn met tips dan erg erg graag!!!

Even leuk om erbij te melden: ons 7 maandig adoptie hondje Fellow is helemaal weg van de kleine rakker en likt de kitten heel erg schattig!!

Kan iemand mij trouwens vertellen hoe ik fotos toevoeg?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9396
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door castratenkoor »

Ik zou contact op nemen met een ervaren kittenopvang. Zij weten hoe je een kitten met de hand groot moet brengen. En dan overleggen of je het daar brengt of met hun hulp zelf probeert het groot te brengen.

Je bent in ieder geval al goed op weg geholpen door de dierenarts!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door nellebel »

wat lief dat je het kitten opvangt/. of hij het haalt weet je niet, maar je doet je best. fijn dat je hond meehelpt. ik denk dat dat heel goed is dat hij het kitten likt en wast. dat zijn huidje blijft staan is vochtgebrek, maar hij heeft natuurlijk nog niks gehad voor hij bij jou iets kreeg te drinken.
ben wel benieuwd hoe het nu is met hem.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door mittenslief »

Super van je dat het kitten opvangt, hij doet het in ieder geval goed als hij drinkt, poept en plast.
Je weet nooit of hij het gaat halen hij is inderdaad denk ik wel te vroeg geboren want meestal zijn ze rond
de 80-100 gram en volledig behaard. Het is eigenlijk van levensbelang dat hij de eerste melk van de moeder heeft binnen gekregen, maar ja dat weet je niet dus ik zal hem zeker een kans geven. Je moet het kitten elke dag op hetzelfde tijdstip wegen, zodat je kan zien of hij groeit, hij moet ong. 10% van zijn lichaamsgewicht groeien. Ik vang zelf ook kittens op, maar zo klein heb ik ze nog niet gezien. Als je nog vragen hebt stuur maar een PB waar staat jullie huisje?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
chellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2012 23:39

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door chellie »

Hij heeft de nacht weer overleeft!
Dit was voor mij een stuk betere nacht als die van gisteren, gister had ik de warmte niet voor elkaar.. ik had een kersepittenzak die heel lekker warm was alleen elk uur weer opnieuw verwarmt moest worden. Vanacht hadden we een kruik en een lamp. ik heb de kleine jongen dus practisch niet gehoord..

toen ik hem net even gauw wou checken zij het weegschaaltje 54 ik hoop dat het ding gewoon niet zo precies is en niet dat hij is afgevallen sinds gister avond.

Verder lijkt de huid alweer ietsjes beter, nog steeds wel wat uitgedroogd.. maarja..

Zojuist heeft hij alweer lekker wat gedronken, en gepoept en geplast dus dat gaat nogsteeds goed, Hij kruipt ook gewoon zelfstandig tegen de knuffel aan!

Hoop echt dat de kleine heer (dat denk ik tenminsten) het red!!

Ons huisje staat trouwens in Nieuw-amsterdam in de buurt van Emmen
Ik zal even kijken of ik de fotos ergens op kan zetten zodat jullie hem kunnen zien..
chellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2012 23:39

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door chellie »

http://chelliexx.hyves.nl/#show_reactio ... state__=15 ik hoop dat jullie hem kunnen openen dan kun je dus zien hoe hij er eergister uitzag en er staan ook 2 fotos op van gister
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door Adriana »

gossie, wat een ieniemiene-hummeltje!
en geweldig dat hij schoongelikt wordt door een heel erg zorgzame hond en wat een formaatverschil, mooie foto's trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door mittenslief »

Achhhh wat klein, maar afvallen is niet goed, hoe vaak voer je hem want zo'n hummel heeft nog om de 2 uur voeding nodig hoor, kan je dit aan en heb je van de dierenarts een schema gekregen ofzo hoeveel voeding en hoeveel hij moet drinken.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door Jessica2802 »

Ohhwww, wat klein! En wat een lieve hond :-).

Hopelijk groeit hij op tot een gezonde kitten en kat!
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
chellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2012 23:39

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door chellie »

Ja de dieren arts zij ook om de 2 uur.. momenteel doe ik eigenlijk nog zodra hij wakker word en dan tot hij niet meer wil.. Op het voedings pakket staan verder de uitleg. heb een Babycat milk pakket van Royal canin.

Hoop zo dat het goed gaat, ben nog wel angstig voor hem
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door mittenslief »

ja ik begrijp ik heel goed dat je zeker nog angstig bent en deze dagen zullen uitwijzen of hij het zal halen, je doet je uiterste best en meer kan je op dit moment niet doen, weeg hem op een vast tijdstip van de dag dat is belangrijk misschien kan je contact opnemen met het asiel bij jouw in de buurt bij ons worden
moederloze kittens ook wel een bij een andere gelegd, ik heb zelf op het moment ook een moeder zitten die maar 1 jong had daar zijn er ook 2 bijgelegd en dat is heel goed gegaan ze zijn nu ong. 6 weekjes
als je wat wilt vragen doe dat gerust
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
chellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jun 2012 23:39

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door chellie »

Een klein uurtje geleden is het lieve mannetje overleden. :cry:
Voor mij een behoorlijke schok, ben re kapot van en wil het nog steeds niet geloven..
dacht dat we de zwaarste nachten overleeft hadden en hij was vanmorgen zo levendig..
:cry:
Had niet verwacht dat ik in 2 dagen zo enorm om hem zou gaan geven, maar heb gewoon al een uur lang dikke tranen. hoopte echt op een andere afloop..
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door Chiquita98 »

Zit net het verhaal te lezen. Wilde al tegen je zeggen dat je een bijzondere band gaat krijgen als je het kitten al van zo jongs af aan hebt. Die band groeit heel snel dat heb je nu zelf ook gemerkt. Wat ongelooflijk sneu. Maar weet wel dat ie in zijn laatste dagen warmte, liefde en eten en drinken heeft gehad. Het mocht gewoon niet zo zijn. Heel veel sterkte hoor
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door nellebel »

ach wat erg, maar je hebt alles voor hem gedaan. het kleine ventje heeft fijne uurtjes bij je gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help! kitten 56 gram zonder moeder

Bericht door mittenslief »

achh heel erg je hebt je best gedaan maar het mocht helaas niet zo zijn, verdrietig mag je zeker zijn je hebt hem zoveel liefde gegeven, helaas kunnen wij het leven niet regelen, dat gebeurt vanzelf. helaas is het zo dat moederpoes al instinctief de kleintjes had opgegeven veel sterkte en je hebt zeker weer levenservaring opgedaan al is het wel een nare maar dat hoort er helaas ook bij
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie