Twee nieuwe kittens lijkt niet bijster goed te gaan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
MuchachoNL
Kitten

Twee nieuwe kittens lijkt niet bijster goed te gaan

Bericht door MuchachoNL »

Hallo,

Als nieuwe katten eigenaar heb ik wel even snel gekeken op dit forum naar acceptatie tussen katten, maar dan was het vooral tussen een kat/poes die al een tijdje in het huis was, en een nieuwkomer.

Dit zijn twee nieuwkomers: Shiva, een poesje van 8 weken, en Sakura, een poesje van 10 weken.

Door omstandigheden heb ik Shiva gisteren op moeten halen en Sakura pas vanavond.
Nu blijft Shiva naar Sakura blazen (verder niets) en Sakura is aan een stuk aan het mauwen naar haar broertjes en zusjes.
Nu ik dit typ heeft Shiva het snoepje van Sakura gepikt (omdat Sakura het liet liggen) en hoeft Sakura maar te kijken of Shiva begint te grommen en te blazen...

Hoe lang gaat dit duren?
Ik heb geen zin om een dure Maine Coon weg te moeten doen omdat de eerste poes haar niet kan luchten of zien... en andersom natuurlijk ook niet: ik wil Shiva niet weg moeten doen.
Ik heb ze met hun tweetjes genomen zodat ze volgende week niet alleen zijn als ik weer ga werken.

MuchachoNL
Adriana

Re: Twee nieuwe kittens lijkt niet bijster goed te gaan

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
bij de acceptatie topics hebben we een heleboel tips+trucs en eentje ervan is 'heb een beetje geduld..'. ze moeten naar het huis gaan ruiken en naar elkaar en dat lukt niet op een achternamiddag. wapper met valeriaantissues, zorg voor voldoende kattenbakken (3 op versch plaatsen) en geef ze beide evenveel aandacht. om en om borstelen is ook een goeie om geurtjes te mengen.
en bij katten is het niet zo dat je dingen kunt eisen en opleggen.. maar daarop heb je je ongetwijfeld al ingelezen.
schep voldoende mogelijkheden om samen te zijn en te kunnen vluchten, houd het gedrag in de gaten, straf er nooooit eentje, ook geen stemverheffingen en het zal allemaal heus wel goed komen met je mcoon en maatje.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ja geduld is een schone zaak - ook in dit geval. Ze zijn allebei nog hartstikke jong, ik verwacht dat het met 2-3 dagen goed is tussen die twee.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dat kittens grommen naar elkaar als ze iets heel lekkers eten of een heel leuk speeltje hebben dat is heel normaal, dat is zeg maar spelenderwijs en dat komt vanzelf goed, ik den k dat het niet lang duurt voordat ze samen door de kamer heen denderen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
MuchachoNL
Kitten

Bedankt voor alle reacties.

Ik hoop ook dat het vandeweek goed zit, maar 3 kattenbakken?
Ze hebben de huiskamer van 9 bij 5 voor zichzelf en daar komt later het halletje bij.
Ik kan er nog 1 kattebak bij plaatsen eventueel, maar ik vind 3 wel overdreven... is dat echt noodzakelijk?
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Persoonlijk vind ik 3 kattenbakken voor 2 katten ook wat overdreven.
Toen ik 2 katten (een kitten en een volwassen kat) had, had ik 2 kattenbakken, en dat was echt voldoende hoor; als je maar zorgt dat de bakken schoon zijn.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Adriana

Bericht door Adriana »

de (internationaal aanbevolen) kattenbakregel is niet iets wat wij hier op het forum hebben uitgevonden hoor.. :eshifty:

die regel gaat ervan uit dat iedere kat 1 x ontlasting en 1/2 plassen per etmaal produceert en als je twee katzels hebt dan is dat dus 2 x hoopje drollen en 4 plassen.
en dat allemaal in één bak?
het is ook nog zo dat sommige katzels poepen nadat ze geplast hebben en dat niet op dezelfde bak willen doen.
het is zo dat sommige samenlevende katzels niet poepen op een bak waar de ander (net) drollen of plas in heeft gelegd.
veel katzels poepen/plassen sowieso niet op een vuile bak. en wees eerlijk, wij trekken toch ook door als we geweest zijn?
en het is zo dat blaasgruis vaak wordt veroorzaakt door het ophouden van plas, omdat ..

tuurlijk kun je het overdreven vinden en met één bak of twee proberen totdat ze ernaast gaan plassen of wildplassen.
dan krijg je op het forum van die berichten van "help met veel !!! mijn kat plast" etc.

daarom is het handig om bij de regel aan te sluiten en te beginnen met een bak méér en als je ontdekt dat één van de bakken helemaal niet wordt gebruikt, dan kun je gerust minderen, maar dat komt zelden voor..
en je zult ontdekken dat je bakken schoner blijven als je er een paar meer hebt.. ;-)
Laatst gewijzigd door Adriana op 26 jun 2012 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ik mag toch wel MIJN mening geven?
Liefs van Mariska

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) begrijp je reactie niet zo goed eerlijk gezegd.
je gaat waarsch uit van jouw ervaring/situatie zoals bijv in je siamezentekst in een ander topic ..

en in plaats van mijn mening leg ik even uit wat de achtergrond van die regel is, snap je..? ;-)
en die uitleg is ongetwijfeld niet voor jou bestemd maar er zijn meer meelezers..

mijn mening is nog heel anders want ik heb 6 bakken voor 3 katers op 3 verschillende plaatsen en ik ben ervan overtuigd dat als ik hier minder dat ik dan meer tijd kwijt ben met schoonmaken en weer rechtbreien dan die extra paar bakken die ik s morgens even uitzeef..
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Sorry, maar ik begrijp jou niet. De TS vraagt om de mening van andere forumleden, en ik geef mijn mening; mag dat niet dan???! Meningen zijn subjectief; de één zal het er wel mee eens zijn, de ander niet. Let's agree to disagree, zei een forumlid ooit op dit forum. Dat vond ik zo'n mooie uitspraak!!!
Verder heb ik geen zin meer om hier nog verder over te blijven discussiëren; op een forum mag iedereen zijn mening geven, toch? Dat doe ik dan ook, en als je het niet met me eens bent, dat mag, maar jammer dan; ik heb mijn mening, en die mag ik ook verkondigen op een forum..
Punt.
Liefs van Mariska

MuchachoNL
Kitten

Laten we het inderdaad gezellig houden en niet gaan lopen "katten" naar elkaar (hahaha).
Ik heb inderdaad een tweede kattenbak aangeschaft en ga er geen derde bij nemen omdat er gewoon geen ruimte voor is.
een kattenbak moet op een veilig plekje staan waar niet iedereen langsloopt, maar wel duidelijk zichtbaar.
Aangezien ze (nog) niet in de hal mogen omdat ik nog geen keukendeur heb (ik wil ze per se uit mijn keuken houden), en geen kattenbak in mijn slaapkamer wil kom ik daarbij uit op 2 kattenbakken in de achterste hoeken van mijn woonkamer.
Een derde kan ik dus gewoon niet kwijt.

Gelukkig lijkt het een stuk beter te gaan met Shiva en Sakura.
Shiva accepteerde Sakura gelaten (beetje geblaas als ze te dichtbij kwam) ook bij me op schoot voor het middagdutje en hadden heel eventjes mot (beetje slaan over en weer) maar toen ze eenmaal sliepen zochten ze elkaar ongemerkt toch op en Shiva gromde/blies niet toen ze wakker werden.
Dus ik hoop dat het hiermee een beetje gedaan is met de onwennigheid.

Voor de geïnteresseerden een foto van mijn schatjes:
klik hier zodat de forum layout niet verpest wordt
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Een kattenbak moet helemaal niet zichtbaar staan hoor. ;-)
Eens de katten hem weten staan, weten ze hem wel te vinden, zelfs in het donker :grin:

Ik raad mensen die het niet ruim hebben juist aan om een kattenbak ergens achter te verstoppen zodat hij niet opvalt. In een hoek achter een kast of onder een tafel of zo. Zo heb je er zelf weinig last van, maar hebben je katten wel steeds een proper toilet. Hier staat hij ook niet in het zicht. Meeste mensen merken de kattenbakken hier helemaal niet op (behalve de hele grote konijnenkooi-onderzijde op hun eigen kamer).
Wel zorgen dat je er goed aan kan, want je moet hem natuurlijk minstens een keer per dag uitscheppen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MuchachoNL
Kitten

Ik kan hem niet tussen twee banken proppen, onder een salontafel is ook niet een beste plek, en onder het computerbureau vind ik dan ook weer niet zo bijster slim.
De ene staat achter (naast) het dressoir en de ander naast de krabpaal ertegenover... redelijke plek.
In de keuken en slaapkamer komt er gewoon geen, en in een kast vind ik ook zo'n onzin: ze moeten er te allen tijde bij kunnen.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Gewoon met de 2 bakken proberen. Mocht één van je katten het toch buiten de bak doen dan weet je in ieder geval meteen waar dat aan kan liggen, toch?
Fijn dat het al zo goed gaat tussen die 2. Tijd is het enige wat ze nodig hebben ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

k zou het heel erg goed in de gaten houden want uit een volwassen Main Coon komt een aanzienlijke hoeveelheid ontlasting/plassen.. hihi!
Plaats reactie