Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Rosalie123 »

Hoi!
Bagheera heeft zwarte nageltjes, en ik ben bang dat als ik ze moet knippen, ik in het levende gedeelte zal gaan. Hoe ver komt het leven ongeveer, en welk stuk kan ik er dus veilig afhalen? Is dat tot de verdikking of daarvoor al?

Groetjes!
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze helemaal niet knippen, ze wordt erdoor beperkt in klimmen en klauteren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door nellebel »

ik knipte in het begin wel omdat ze zo'n lange nageltjes hadden dat ze overal in bleven haken. met mijn angst dan dat hun poot breekt. nu ze ouder zijn merk ik dat het niet meer nodig is. ze houden het netjes bij zelf.
maar als ze echt te lang zijn, kun je net het puntje eraf knippen. net het keine haakje, dat kun je vrij goed zien want dat is heel dun. dus niet heel ver gaan knippen. met het kleine puntje eraf kunnen ze evengoed nog klauteren, maar blijven ze niet zo snel ergens aan hangen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Jessica2802 »

Hoihoi,

1 van mijn katten heeft ook zwarte nagels. Ik knip ze heel soms (de nagels van de achterpoten zijn wonderbaarlijk kort, maar die van zijn voorpoten niet). Ik knip ook alleen het haakje/puntje eraf. Dan kan hij nog heerlijk in de krabpaal hangen en neem ik het risici niet om in het leven te knippen.

Gr jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door nellebel »

klopt jessica, ik knipte ook alleen de voorpoten. achterpoten was ook nooit nodig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Rosalie123 »

Goh bedankt! Ik was ook niet van plan om het onnodig te doen, of te zorgen dat ze niet meer kan klimmen ofzo hoor. Ik hoor alleen overal om me heen dingen over nageltjes knippen dus ik dacht dat dat moest :)

Maar tot nu toe lijken ze nog niet te lang te worden.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Jessica2802 »

Is het nog een kitten? Mijn kleinste krabte voorheen nooit aan de krabpaal, nageltjes superlang en dat arme schaapje bleef overal aan hangen ;-).

Maar inderdaad niet knippen als het niet nodig is ;-)

@Wendy, hoe zou het komen dat de nagels van de achterpoten dan zo kort blijven?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door nellebel »

weet ik ook niet, want mijn katten gebruikte altijd netjes de krabpaal en toch waren hun nageltjes van de voorpoten erg lang. ik schrok dan gewoon iedere keer als ze van de bank sprongen en hun pootje dubbelklapte omdat het nageltje bleef hangen.
het viel me laatst ook pas op dat ik ze alllang niet meer heb geknipt en ze nu ook niet meer heel erg lang zijn.
achter zijn de nagels ook veel dikker viel me op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Rosalie123 »

Ze is inderdaad nog een kitten (nu 12 weken).
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Jessica2802 »

Ik zag je album net staan. Ubercute! Ik kon alleen niet reageren in jouw album, heel vaag.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
kzin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2011 12:48
Locatie: Amersfoort

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door kzin »

Ik zie dat ze nog een kitten is. Dan is nu het moment om er hele kleine puntjes af te knippen. Desnoods de eerste keren alleen met de tang tegen de nagels tikken, en eerst maar een nagel. Dit heb ik bij mijn eerste katten ook gedaan. Die heb als kittens geleerd dat ik dat soort dingen doe, en dat het helemaal niet eng is. Daar heb ik later gebruik van kunnen maken. Toen ze ouder werden, en het nodig werd, vonden ze het helemaal niet vreemd. Dit integenstelling tot mijn huidige asielkatten, die ik heb gekregen op 6 en 8 jarige leeftijd. Ze verzetten zich uit alle macht als de nagels geknipt moeten worden. Gelukkig scherpt een van beide de nagels zelf.
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Zwarte nageltjes: tot hoever knippen?

Bericht door Rosalie123 »

Dat is wel een goede tip, kzin! Ik had het aan de dierenarts gevraagd en die zei dat knippen voorlopig niet nodig is, maar laten wennen is wel een goed idee ja, dan wordt het later niet zo'n drama met schrammen :)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Plaats reactie