Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden? LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
ja, ik ga er van uit dat een ras enkel op uiterlijk wordt gefokt.
ik heb namenlijk nog nooit gehoord van een ras wat er hetzelfde uitziet als een htk, maar wel een ander karakter heeft.
en op shows wordt ook eerst naar het uiterlijk gekeken.
er zullen wel degelijk algemene verschillen in karakter zijn tussen de rassen, maar er zullen veel uitzonderingen op de regel zijn.
een kat is een kat. de genetische verschillen tussen de verschillende raskatten zijn maar minimaal. dat is in ieder geval mijn mening.
misschien is mijn mening wel enigszins gekleurd, want:
ik hoop dat TS gewoon een kitten of kat uit het asiel gaat halen. misschien is dat wel ons asiel, waar wel een aantal leuke katten zitten die goed zijn met honden, dan wel een kitten uit een van onze pleggezinnen, die makkelijk kunnen opgroeien met een hond, of misschien wel 2 kittens...
Ik zou NOOIT als eerste kat een Siamees nemen. Een Siamees heeft heeeeeeeeeel veel aandacht nodig, en ook een maatje van dezelfde leeftijd, liefst ook een Siamees, en kan erg slecht tegen veranderingen, alleen zijn en is erg gevoelig. Een Siamees miauwt heel veel, en soms een beetje te veel (heeel hard en indringend, net als een krijsende baby, en dat is echt niet leuk hoor, dat is echt geen 'babbelen'). Doordat Siamezen stressgevoeliger zijn, zijn ze ook eerder geneigd om te gaan sproeien, om aan te geven dat ze het ergens niet mee eens zijn. Als ze in verkeerde handen zijn, en bv. tikken krijgen, kunnen ze ook snel vals worden, en als ze niet genoeg aandacht krijgen, gaan ze zich distantiëren van je. Kortom, je moet een DRIEDUBBELE kattenliefhebber zijn, en heeeeeel veel geduld hebben. Het zijn de Italianen onder de katten zeg maar. Met zo'n kat kun je er geen fulltime baan op na houden, eigenlijk zelfs geen parttime baan, want dan doe je hem echt tekort, en krijg je op een gegeven moment de rekening gepresenteerd... Het zijn zeker geen makkelijke katten. Ik heb zelf een Siamees gehad, en heb het karakter echt onderschat. Ik dacht ook, leuk een Siamees, omdat ze zo aanhankelijk zijn, en zo gericht op mensen, maar doordat ik te weinig thuis was, ondanks dat ie een maatje had van dezelfde leeftijd waar ie gek op was, en de beschikking had over een kattenluikje, kon ik hem niet de aandacht geven die hij nodig had, en is ie min of meer doorgedraaid; begon ie te sproeien (ook bij de buren), zwerven en kwam ie nauwelijks meer thuis, en verwilderde ie min of meer. Het is een heeeeeeeeel lang verhaal. Dat schrijf ik niet zo maar op 2 A4-tjes;...Een HTK-kat is veeeeel flexibeler en is niet zo veeleisend als een Siamees. Een Siamees moet je echt met fluwelen handschoentjes behandelen, en voor de meeste mensen is dit GEEN geschikte kat; zeker niet als eerste kat! Ik was stapelgek op Lexie, maar zie pas achteraf dat ik hem, toen ie volwassen was, en ook z'n maatje zich van hem afkeerde die af en toe niet goed werd van hem (Lexie was erg klef naar hem toe, maar Vladimir was een HTK-kat, dus wat onafhankelijker), ik hem onbewust veel verdriet heb aangedaan. Ik zal Lexie nooit vergeten, maar ik zal zelf NOOIT meer een Siamees nemen, omdat ik zo'n kat niet de aandacht kan geven die hij nodig heeft.
Kortom ik raad je dringend een Siamees af, als eerste kat. Neem gewoon een leuke HTK-kat, en daar heb je je handen al vol aan. Als dat goed gaat, neem er dan 2, en daarna 4 en daarna een stuk of 8, en als dat goed gaat, 8 katten tevreden houden, dan kun je misschien een Siamees overwegen.. Want een Siamees heeft het temperament van 8 katten bij elkaar. Niet voor beginners dus.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan
Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Hmmm, ik weet niet of dat niet een beetje overdreven is...
Ik ken wel mensen die een siamees hebben en toch fulltime job hoor. Die katten hebben inderdaad wel een maatje.
Enfin, ik wil er nu niet ontzettend op in gaan en weer een heel verhaal schrijven, maar 1 kat is geen maatstaf voor alle andere katten. Zo is 1 siamees geen maat voor al de andere siamezen.
Het zijn zeker niet de gemakkelijkste katten en ze stellen bepaald eisen, maar daarom zijn ze nog niet allemaal hetzelfde.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Bedankt weer voor de reacties. Ik sta nu open voor alle rassen, mits niet te langharig en geen pers. Het is naar als je zo'n situatie hebt Robijn, we zullen voorlopig geen siamese kittens nemen, in ieder geval niet in de komende jaren. Maar ik heb op marktplaats een advertentie gezien met een leuke siamese dame van een jaar of 7 die niet met andere katten kan: http://link.marktplaats.nl/569540452 Zouden wij zoiets wel kunnen doen of is het riskant? Voorafgaand zullen wij natuurlijk eerst informatie verzamelen, ook of ze met een hond kan. Het is dichtbij en kunnen we dus gewoon contact houden.
Dit dotje ben ik ook tegengekomen: http://www.ndz.nl/onze-asiel-katten.html en dan Sky. Ze is ook nog onbekend met honden, maar ook weten ze niet of ze gesteriliseerd is. Het is wel wat uurtjes reizen maar als ze prima is met honden zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen. Wij wonen overigens in een flat met geheel afgesloten balkon. Er is wel ruimte genoeg maar het is niet leuk voor katten die een tuin gewend zijn omdat dit toch anders is.
Wat denken jullie: is het verstandig een katje buiten te laten wandelen als er geen luik is of is dit uit den boze? (buren doen dit - maar stel een kat vindt andere katten niet leuk, dan is het ook gevaarlijk?)
Ik kan niet iedereen citeren geloof ik, de laatste persoon niet in ieder geval.
Maar waarom dan? Van marktplaats lijkt mij niet heel veel anders dan uit het asiel, kosten zijn alleen wat hoger. De kat zou anders ook in het asiel geplaatst moeten worden lijkt mij, aangezien de eigenaar er gewoon niet meer voor kan zorgen. Het is niet dat de kat verkocht wordt om winst te maken want dit is absoluut niet het geval..
En wat het buiten laten betreft snap ik dat wel, ik weet ook dat mensen er hele verschillende meningen over hebben. Ben wel benieuwd wat hier over gesproken wordt.
Overigens vind ik het totaal niet nodig om de kat naar buiten te doen, veel mensen zeggen dat het ontzettend zielig is om hem binnen te laten, maar ik vind het eerder riskant van die mensen om het juist wel te doen. Immers zit een ongeluk in een klein hoekje, en een hond laat je toch ook niet buiten lopen.
Er zullen best katten op Marktplaats staan waar niets mis mee is en die afkomstig zijn van eerlijke, aardige mensen, maar er zit veel kaf tussen het koren. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat je geschrokken reacties zou kunnen krijgen, in de zin van "Doe dat niet! Koop geen kat van Marktplaats!"
Ook zijn er hier op het forum heftige discussies geweest over het wel of niet buiten laten van kat. Veel actieve forumleden zijn fel voorstander van het binnen houden van katten (met ren of afgezette tuin.) Dus een vraag als: "Wat denken jullie: is het verstandig een kat buiten te laten wandelen..." kan op hartstochtelijke pleidooien voor een afgezette tuin rekenen.
Dat is het enige wat ik bedoel met mijn "Oeps, zoek dekking!" Zoek verder alsjeblieft niets achter mijn opmerking.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Sifra heeft gelijk. Ik zou zelf nooit een katje kopen via marktplaats. Teveel mensen op marktplaats buiten hun moederpoes uit om maar geld te verdienen aan een nestje. De asiels doen goed werk en die puilen op dit moment weer uit met kittens omdat veel mensen te beroerd zijn om de moederpoes te laten helpen en dus de poes op straat zetten met kittens (of de kittens alleen dumpen) Bij het asiel heb je garantie als je kat toch ziek is of wat dan ook. Veel asiels castreren en zorgen voor inentingen e.d. Via marktplaats heb je grote kans op een ziek kitten zonder de nodige inenteningen en ontwormingen.
Een kat naar buiten laten zonder dat ie uit zichzelf naar binnen kan dat vind ik echt niet kunnen. Hou dan inderdaad je kat binnen of zet je tuin/balkon af of zorg voor een kattenren.
Misschien moet je hier op het forum eens wat dingen gaan lezen. Er staat hier zoveel info
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)
Oh maar dat deed ik ook niet, hoor. Ik vroeg me gewoon af waarom dat zo is op het forum, bedankt voor de uitleg. Ik zal luisteren naar het advies van men en mijn eigen conclusie trekken over deze onderwerpen. Ik begrijp dat er veel slechts tussen zit op marktplaats, mensen die dieren doorverkopen en 'broodfokkers' zijn overal wel een gevoelig onderwerp, het is immers ook vreselijk wat er vandaag de dag nog steeds gebeurd.
@ Chiquita Het is een volwassen kattin voor verdacht weinig geld. Ze is alweer bijna 7 jaar oud en dat noem ik geen kitten. Maar voor het kopen zullen er wel degelijk gesprekken plaatsvinden, hoor. Als iemand werkelijk van zijn dier houdt hoor je het naar mijn weten.
Ik lees intensief op dit forum mee, overigens. Ik wil goed ingelezen zijn voor ik verdere stappen neem.
Ik leg alleen maar uit dat ik het kopen van een kat/kitten nooit zou doen via marktplaats om de redenen die ik genoemd heb en omdat het jouw lijkt dat er geen verschil is in via marktplaast kopen en via een asiel. Dat verschil is er wel degelijk
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)
Nu zijn er ook wel goeie mensen hoor die een goed thuis zoeken voor hun kat. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar ik kijk bij voorbaat nooit op marktplaats. Vind het verschrikkelijk al die advertenties
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, die verschillen zijn er inderdaad - maar ik denk dat de meerderheid van de katten op leeftijd op marktplaats niet voor de winst wordt verkocht. Ik geloof de adverteerder ook mede omdat deze duidelijk meldt dat de kat niet bij kleine kinderen en katten kan, niet naar buiten kan en veel aandacht nodig heeft. Iemand die winst wil maken zou op zijn minst bij katten en kinderen moeten kunnen plaatsen, lijkt me. Zoveel mensen van dit soort zijn er immers niet. Maar ik geloof je wel dat je lang niet alles op marktplaats moet vertrouwen. Heb een verhaal gehoord van een kat die vermist was en vervolgens op marktplaats gezellig werd aangeboden. Mensen.