Ruzie en rotzooi in huis met 3 katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kattenliefhebber
Kitten

Ruzie en rotzooi in huis met 3 katten

Bericht door Kattenliefhebber »

Hallo,

Graag zou ik wat advies willen vragen over de situatie in huis. Hier zijn een klein jaar geleden 2 kittens in huis gekomen (nichtjes van elkaar) en die konden prima met elkaar overweg. Een maand geleden ongeveer begonnen er al wat problemen tussen die twee. De oudere kat begon zich erg dominant te gedragen tov de jongere kat. Deze mocht bijvoorbeeld pas gaan eten als zij klaar was met eten, of mocht niets lekkers eten want zij wilde dan beide porties hebben. Ook joeg ze haar meerdere malen weg als zij perse op dat plekje wilde liggen, enz enz.

Nou is er sinds een paar weken een 3e kat bij (ook een vrouwtje) en deze is al 6 jaar. De eerste 2 dagen was er ruzie tussen haar en de jongste kat en ging het prima tussen haar en de middelste kat. Daarna echter waren de problemen met de middelste kat terug en die verergeren nog steeds. Er is wel meer dan 10 x per dag giga ruzie. Meestal is dit tussen de middelste kat en de oudste, maar soms ook tussen de jongste twee. Het is iedere de middelste kat die hier de problemen veroorzaakt. Ze begint te grommen, glazen, slaan en heel hard te schreeuwen lijkt het.

Nu is het probleem inmiddels weer erger en nu doet ze direct haar behoefte op het moment dat er weer een ruzie is. Dit wil zeggen dat er dagelijks hoopjes door de kamer liggen. Nou woon ik samen met een vriendin van mij (het zijn eigenlijk haar katten, maar ik maak me zorgen) en wanneer we er allebei zijn, gaat het meestal prima. De ruzies beginnen soms direct zodra zij of ik de woning verlaat.

Heeft er iemand een idee wat we kunnen doen? Ik vind het ook zielig, want vanmorgen zat de middelste kat dus helemaal onder haar eigen behoeften.... Ik hoor graag jullie reacties. Alvast bedankt.

Edit: ze valt soms ook al mij of mijn vriendin aan
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Ruzie en rotzooi in huis met 3 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Wat doen jullie wanneer ze ruzie maken. Proberen jullie de middelste kat 'te leren' om zich te gedragen?

Wat is de ruzie precies? Kan je eens zo precies mogelijk proberen omschrijven wat er juist gebeurt? Wat jullie dan doen en wat er dan gebeurt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
drie poezen die elkaar min of meer niet verdragen is een probleem dat je doorgaans alleen kunt oplossen door de ergste querulanten (sorry..) uit elkaar te halen. en dat betekent herplaatsen en ik schrijf het maar even heel direct en duidelijk.
je kunt aan de slag met feliway verdamper of wapperen met valeriaandoekjes, maar als het elkaar niet verdraagt dan is daar weinig aan uit te leggen, bijsturen, trainen, opvoeden en noem maar op. en als ze elkaar niet kunnen ontlopen dan blijven alleen de drastische maatregelen zoals herplaatsen nog over, wil je de zaak niet helemaal uit de klauwen laten lopen.
zoals het nu is: niemand is gelukkig.. het is alleen even wijsheid wie en hoe en wanneer..
Kattenliefhebber
Kitten

Bericht door Kattenliefhebber »

Bedankt voor de reacties. De ruzies ontstaan eigenlijk uit het niets. Ik heb niet het idee dat een van beide de middelste kat niet verdraagt ofzo. Er ontstaat een ruzie voornamelijk wanneer de oudste kat naar de middelste kat kijkt of er direct naartoe loopt. Die oudste heeft dan meer zoiets van, hey dat is interessant, ik wil met je spelen, of iets dergelijks. Die heeft absoluut geen kwaad in de zin. Af en toe begint ze dan ook lief te mauwen, alsof ze wil zeggen dat ze het niet begrijpt. Vaak blijft ze dan staan kijken of loopt ze naar die kat toe om te snuffelen, en dan ontstaat de ruzie. De middelste kat begint hevig te grommen, des te langer dat het duurt, des te harder begint ze te grommen. Daarna begint ze tussendoor te blazen. Als de kat dan niet wegloopt, dan valt ze aan. In sommige gevallen, wanneer de kat alleen erdoor wil, valt de oudere kat haar aan. Maar het lijkt dan meer op het feit dat ze wil dat het stopt, het is meer een corrigerende tik van, 'hou op!'. Terwijl de middelste echt dr oren plat heeft liggen, kwaad kijkt en ook hard uithaalt zodat de ander pijn heeft of kan hebben. Nadat de oudere een tik heeft gekregen, geeft zij een tik terug, maar nooit echt uit boosheid of dat ze kwaad wil.

Wanneer we de mogelijkheid ertoe hebben, krijgt de ruzie zoekende kat, de middelste, vaak een tik en als het niet stopt, tijdelijk straf op de gang. Maar niets helpt. Natuurlijk zijn er ook zat momenten dat er niemand thuis is of we slapen en dan is er geen correctie. Tijdens de ruzie momenten, laat de middelste kat haar behoeftes lopen, met name de 'grote boodschappen'. En als de ruzie dan nog vordert, dan schuift ze er doorheen. Verder trekt de middelste kat zich terug tijdens de ruzie tussen spullen, of in de hoek bij de bank, of onder een tafeltje. In ieder geval is ze steeds in het nauw gedreven, maar dit doet ze geheel zelf. En dan wordt het ook lastig om haar een tik te geven. Als ze ruzie heeft met de jongste kat, gebeurd er eigenlijk precies hetzelfde.

Verder ontstaat de ruzie ook als er eten in het spel is. De middelste wil alles zelf hebben en wil niet dat een van de andere twee in de buurt komen. Dit lijkt dan echt meer op dominantie, terwijl dat andere meer op angst lijkt. Maar ik heb van de andere twee echt het idee dat ze willen dat ze ermee ophoud, ze willen geen ruzie, het is net of ze het niet begrijpen. En op sommige momenten kunnen ze wel normaal met elkaar omgaan en dan denk je dat het probleem over is. Ze kunnen ook rustig naast elkaar op de bank liggen bijvoorbeeld. Ik snap er niets van!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ok.

De oudste kat is het dominantst.
De middelste heeft bang van de oudste, dat is geen dominantie.
Als de oudste op de middelste afloopt en haar aanstaart is dat een dominantieuiting. Ze daagt de middelste als het ware uit. Dat gebeurt voornamelijk met staren en dat is iets waar de meeste mensen overheen kijken. De middelste geeft duidelijke tekenen van angst.
De oudste vraagt om meppen of onderdanigheid (weglopen van de middelste) maar aangezien deze middelste zo bang is probeert ze zich te beschermen door te meppen. De oudste zet haar dan op haar plaats.

Het grootste probleem is dat je je erin mengt. Zolang je je erin mengt maak je het voor je katten onmogelijk om het eens te worden. Ze worden steeds verstoord en de middelste is te bang om zich te onderwerpen.
Het is heel normaal in een dominantiestrijd dat er even ruzie is en dat de middelste in dit geval overtroffen wordt. Dat gebeurt typisch rond de bak en de onlasting laten lopen is van angst. Ik zou je dus al aanraden om een aantal bakken meer te zetten, dat haalt wat druk van de ketel en je hebt iets minder kans dat de middelste geen kans krijgt om zich veilig te onlasten.

Verder mag je niemand corrigeren om hun gedrag. Dat helpt inderdaad niet, integendeel je verhindert gewoon dat het beter kan gaan. Je houdt dit probleem zo in stand.
Wat je wel kan doen is allemaal aandacht geven en vooral de middelste haar zelfvertrouwen proberen opkrikken. Pas als ze haar zelfvertrouwen terug heeft kan je zich ofwel in haar lot schikken, ofwel zich toch nog dominant opstellen en de oudste eronder meppen. Maar je moet haar minstens de kans geven voor zichzelf op te komen.
Blazen en grommen is: blijf van me weg, als de andere niet luistert, is dat een fout van de andere. En dus ook dominanter gedrag. Blazen is geen dominant gedrag.
Steeds blazen of aanvallen voor niets vraagt wel om reactie, maar dat gedrag gaat over door de poes haar zelfvertrouwen op te krikken.
Je moet dus je gedrag compleet omgooien. Plaats je in de middelste poes haar plaats. Er is een nieuweling die de baas wil spelen, ze weet niet wat ze daar mee aan moet, is onzeker, bang, en dan zijn er ook nog haar baasjes die haar niet begrijpen en straffen voor haar angst. Ze voelt zich ellendig, vertrouwt niets of niemand meer en is altijd op haar hoede. Poes weet waarschijnlijk niet waar ze het heeft en het is dus heel begrijpelijk dat ze ook jullie begint aan te vallen. Dus heb medelijden met haar, heb geduld en geef haar positieve aandacht. Negeer haar als ze in naar de anderen blaast en laat de oudste haar zelf op haar plaats zetten. Onderbreek dat niet, ze moeten er eens door, anders wordt het nooit duidelijk voor hen. Dit is hun manier van communiceren.
Steun je middelste poes in dit proces, ze heeft je steun heel erg nodig in deze tijd.

Zoals ik lees doet de jongste poes maar wat mee en ruikt deze haar kans nu je middelste poes zo onzeker is. Ze zal ook negatief reageren door dit angstgedrag van je middelste. Dus dat zou moeten verdwijnen wanneer de twee oudsten eruit geraken.

Probeer dat maar eens.
Ik heb met mijn Kleintje hetzelfde meegemaakt, alleen had ik geen erg dominante kat als jij hebt, enkel twee jonge katers waar Kleintje heel erg bang van was. Luis heeft bij het opgroeien wel een paar keer dominantiekuren gekregen, maar ik heb hem er niet op aangesproken. Door gewoon Kleintje te belonen steeds dat ze niet blies en flink was, is ze zo zeker van zichzelf geworden dat ze het gewoon zelf oplost en hem op zijn plaats zet.

Valeriaan heeft hier ook ontzettend geholpen.

We hebben hier nog een heleboel topics over. Meestal wordt er ingegrepen waardoor het mis loopt.
Dit is wel een proces van lange adem. Houd daar rekening mee, maar normaal zal je al snel verbetering gaan zien.

Veel succes ermee!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 jun 2012 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ruzies tussen katten oplossen met straffen is niet verstandig. Zeker niet met het uitdelen van een tik.
Zo wordt het alleen maar van kwaad tot erger.
Ik denk dat als je de katten goed observeert er veel dreigend gestaard wordt. Dat missen mensen vaak.
Er speelt veel meer dan alleen het echte knokken.

Je zou een periode 2 x per week valeriaan kunnen druppelen op wat kussentjes en/of pluche beesten. Wie weet worden ze dan wat milder.

Als ik alles over lees van de situatie vrees ik dat ik me bij Adriana aan moet sluiten.
Voor ieders rust en welzijn is ehrplaatsen in zulke situaties de meest humane oplossing.
Als er van ellende en oorlog al wild-gescheten wordt lijkt de situatie me aardig onhoudbaar en ongezond.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie