kansarmedieren schreef:
maar het probleem met elk geval van nierschade dat je niet zeker weet of het van de metacam, narcose, of het zo wie zo ziek zijn komt.
En Metacam wordt vaak gegeven bij blaasonsteking omdat het een pijnstiller is en ik weet niet of je zelf wel eens een blaasontsteking hebt gehad
En het is onzin om AB voor te schrijven want de meeste blaasproblemen bij de kat heft niets met een ontsteking te maken er wordt geen bacterie gevonden.
Mijn dierenarts geeft meestal eerst pijnstilling en als dat niet helpt eventueel AB.
En na een operatie spuiten ze het als pijnstiller en ontstekingsremmer tegen de reactie van het lichaam op de schade is in de humane geneeskunst hetzelfde.
Maar ik heb dit al eerder aan gekaart maar je bent zo vel er op tegen.........ik geef het niet tegen elk pijntje maar als het nodig is dan geef ik het de katten......... Ik ken echt geen goed alternatief...
ff alineagewijs..
nierschades tellen op en nierweefsel geneest nooit meer. dus hoe minder beschadiging van metacam, vloeistofnarcoses etc hoe beter! je moet die nieren dus zo gezond mogelijk houden want met de jaren gaan ze toch wel achteruit en als je ze dan zo min mogelijk hebt laten beschadigen, dan heb je daar later profijt van.
een groot voordeel is tegenwoordig het post-operatief bloedonderzoek, dan weet je de nierwaardes voor de operatie en daarbij komen de nodige metacam-drama's aan het licht. dan is het dus ook te bewijzen.. alleen met een doodzieke kat met beschadigde nieren heb je daar niet zo veel aan en als je pech hebt dan kun je ook nog de kosten van zoveel dagen vloeistofinfuus betalen!
ja, natuurlijk weet ik hoeveel pijn een blaasontsteking doet.
er is blaasontsteking door vieze bacillen en idiopatische (non-bacteriele) blaasontsteking. voor de eerste geeft een da AB en voor de tweede cystease of anders. en tussentijds onderzoekt hij of de urine schoon is.
en bij de bacteriële blaasontsteking helpt de AB uitstekend tegen pijn dus is helemaal geen pijnstiller nodig!
jouw dierenarts zou zeker weten met deze aanpak mijn dierenarts niet zijn!
na een operatie hoef je als er schoon gewerkt is en dat mag ik toch van elke opererende da hopen, geen ontstekingsremmer te geven want hoezo ontsteking?
bij sommige kaakoperaties geef je AB omdat daar vaak ontstekingen zitten en eventueel een opiaat als pijnstiller.
ik ben daar inderdaad heel fel op omdat ik regelmatig niercrisiskatten zie binnenkomen.
en alles waar voor gewaarschuwd kan worden en kan worden vermeden is meegenomen, toch?
en als je Pluis de laatste maand gevolgd hebt, dan hoef ik daar niet zo heel veel meer aan toe te voegen, anders dan dat ik nog steeds met kromme tenen en hangoren zit..
maar missch is deze discussie in Pluis ook wel off-topic want hoort in een metacam-topic..
dus sorry, sorry!