Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

De ureum is te hoog doordat de nieren de gifstoffen (Metacam in dit geval) niet goed kunnen verwerken. Een te hoog ureum maakt dat de kat zich vaak misselijk voelt, niet of slecht eet.. Het hoeft niet is wel per kat verschillend.
Er bestaan 2 soorten nierfalen: chronisch, wat wil zeggen dat de nieren al langere tijd niet goed werken. Dit herstelt nooit meer en zal alleen maar verder achteruit gaan.
En acuut nierfalen, wat ontstaat door iets wat plotseling/in korte tijd gebeurt. Medicijnen die niet geschikt zijn voor een kat, giftige planten, chocola etc. Ik denk dat jouw kat acuur nierfalen heeft vanwege de Metacam. Of jouw kat moet al eerder klachten hebben gehad, dit merk je vooral doordat een kat opeens heel veel gaat drinken.
Er zijn hier op het forum dus heel veel mensen wiens katten acuut nierfalen kregen na toedienen vaqn Metacam. Helaas waren de waarden bij velen veel hoger dan bij jouw kat. Door een opname bij de dierenarts waar de kat aan het infuus gaat worden de gifstoffen als het ware geforceerd uit het lichaam gespoeld. De creatine en het ureum zal meestal flink dalen. Als het om acuut nierfalen gaat zie je dat er na het infuus vaak verbetering optreed, de waarden dalen nog meer of blijven stabiel. Als een kat chronisch nierfalen heeft zullen de waarden altijd weer stijgen.
Misschien zijn een paar onderhuidse infusen voor jouw kat ook voldoende omdat de waarden niet torenhoog liggen. Dit zorgt ook voor versnelde afvoer van afvalstoffen maar is minder effectief dan bij een intraveneus infuus bij de dierenarts.
Ik zou zsm bellen al is het maar voor advies. Nierfalen wil je niet meemaken, ik spreek helaas uit ervaring. Als je de waarden kunt doen dalen zou ik dit zeker proberen!

http://www.metacamkills.com/

@Adriana je was me voor :-D Zou jij niet voor een infuus gaan, desnoods onderhuids?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Oeps ik lees net je andere berichtje, en dat Beer al infuus heeft gehad. Ik neem aan dat de dierenarts het wel met je gehad heeft over een nieuw bloedonderzoek binnenkort om te kijken of de waarden nog verder gedaald zijn?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ja ik heb het vrijdag/zaterdag gezien afschuwelijk hoe snel ook zo dier bergafwaarts kan gaan.
Ik ben blij met jullie informatie.
Ik weet niet of Beer veel drinkt omdat ik een suikerkat heb en die dronk/drink veel dus moest vaak bak bijvullen.
Over het eten ga ik morgen meteen halen.
Nou Beer heeft sinds vanochtend weer kleine beetje gegeten ik geef hem wat hij lekker vindt dat is de saus van gourmetje soms een paar hapjes van brokjes gourmet.
Water heb ik vandaag niet zien drinken hij wil niet drinken.
Hij heeft veel stress gehad bij DA het toedienen zal hem ook veel stress opleveren dus waar doe ik goed aan?

Ja eerst moest hij goed eten dan nierdiet geven dan wordt er opnieuw de bloed gecontroleerd
Mocht er toch nierfalen zijn dan nierdiet voortzetten en wil ze vasotop erbij geven
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Adriana schreef:de ureumwaarde zit boven de referentie maar niet giga..

Adriana bedoel je de waarde van Beer is 22 niet giga hoog omdat het 11 moest zijn?


En hieronder heb ik dat geschreven? ik zou het niet weten wat ik hiermee dan bedoelde of had willen vragen?
en ik vat niet zo goed wat je bedoelt.. bij nierfalen zitten alle nierwaardes boven de referentie..

Ben erg blij met jullie forum ik wist niet dat nierfalen zo heftig was je zit zo met een hoop vragen waar je goed aan doet voor zo'n diertje en echt het mijn knuffeltje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik zou voor twee etmalen spoelen gaan, maar zonder roesje!
wat ik me nog realiseer is dat het voor jou nieuw is en een hele schok.
voor ons is dit het zoveelste geval en daarom gaan we er missch een heel klein beetje routineus mee om, maar we beseffen dondersgoed in wat voor een toestand je terecht bent gekomen hoor!
Beertje moet drinken en desnoods neem je hem bij je en spuit je voorzichtig wat water in zijn bekje. en saus van gourmet ietjes meer aanlengen en beetje warm maken is ook al veel vocht.
hij is misselijk van dat hoge ureumgehalte denk ik.

voortaan altijd nierdieet denk ik met wat medicatie om hem voor de rest van zijn leven te ondersteunen, zelfs als het nog bijtrekt! nieren herstellen nooit meer en hij zal op zijn reservebandje gaan lopen, ook als zijn waardes binnen de referentie zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Het spoelen zou ik Beer moeten laten opnemen?
Even een vraagje nog kan ik medicatie tegen misselijk geven kan dat geen kwaad.
En de DA had van de week ook nog mocht hij niet goed eten Periactin krijgen maar dat wil ook weten of dat kwaad kan ivm ureum?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

met nierdieet en missch wat medicatie gaat zijn ureum omlaag en voelt hij zich wat beter en gaat waarsch zelf weer eten.
heb bedacht... als jij een suikerkat hebt, spuit je dan zelf insuline?
jij zou zelf, met missch wat hulp van iemand anders, onderhuids vocht thuis kunnen geven. ik bedoel de komende dagen een aantal spuitjes met bepaalde hoeveelheid vocht inspuiten .. voor infuus moet Beertje worden opgenomen en je hebt gelijk.. zoveel stress is ook niet bevorderlijk..

wordt Periactin trouwens nog geleverd? zoek via de zoekfunctie rechtsboven even wat er is geschreven over Periactin en eventuele bijwerkingen..
wees erg alert op de adviezen van je dierenarts, ik heb niet zo'n goed gevoel bij iemand die metacam spuit bij een kat met deze klachten.. en kijk even hoe hij/zij reageert als je uitlegt wat er over nierfalen in de bijsluiter van metacam staat...

hoe is het met Beertje? intussen een beetje bijgekomen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ja ik geef Tommie de andere kat zelf insuline en meet ook zijn waardes.
Ik zal zeer zeker vragen voor zijn infuus of ik het thuis mag doen zal een hoop stress schelen
Partiacin stond op mijn kaart als Beer niet wilde eten kon ik dat krijgen.
Degene die een injectie aan Beer gaf was in dezelfde praktijk maar ik heb een andere ik weet niet of die ook het zou hebben gedaan hierover ga ik zeker wat van zeggen.
Ze hadden mij moeten informeren wat de bijwerkingen zijn en gevolgen.
Heel veel DA geven Metacam hoor de andere DA vorige jaar van mij geef ook Metacam mee toen hadden ze ook blaasontsteking.
Beer moest er niet veel van hebben hebt vorige jaar eigelijk niet van gegeven.
Tom heeft toen wel alles gekregen die vond het ook lekker.

Nou gisteravond ging hij weer na dagen bij mij vriend liggen dat vindt hij heerlijk het is een sabbelaartje ik kon wel door de grond gaan van geluk en zijn motortje startte na 3 dagen ook weer pff wat was ik blij.
Vanacht heeft hij als een bouwvakker gegeten uit drie verschillende smaken blikvoer 2 van gourmet en a/d hills DA dat was evt voor dwangvoer.
Dus ik ben al dolblij tot nu toe ik ben van plan om het voer te halen wat jij opschreef hopelijk kan ik dat in de dierenwinkel kopen is dat dan ook speciaal voor nierdiet?

Nou ik ben blij hier mij verhaal te kunnen doen hopelijk krijg ik het snel op dieetvoer zodat zijn misselijkheid weer een beetje gezakt is
Wat mij opvalt ik weet niet of dat misselijkheid hoort dat hij soms slikt

Nou een hoop vragen maar ik ben erg geholpen vooral als dit voor het eerst op je pad komt Thanx Esther, Beertje en Tom
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Smakken/en veel slikken duidt vaak op misselijkheid. Succes vandaag bij de dierenarts! Zou ook voor onderhuidse infusen gaan, en daarna bloedonderzoek om e kijken of waarden gedaald zijn. Hopelijk werkt jouw da mee wb onderhuidse infusen, niet elke da doet dit.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Esther, ik zou geen Periactin geven. Periactin verhoogt het ureum en dat kun je beter vermijden met een waarde van 22.
Ureum krijg je alleen naar beneden door consequent nierdieet te geven en dus geen Gourmet of AD tenzij je er Ipakitine overheen strooit. Maar de eerste keuze moet nierdieet zijn en wanneer hij dat werkelijk niet wil eten, dan kun je Gourmet met ipa overwegen of seniorenvoer van bijvoorbeeld Whiskas ook weer met ipa.

Welk nierdieet verkrijgbaar is, staat her en der in dit topic, maar ik kan me voorstellen dat je niet even 190 bladzijden gaat lezen, dus nog een keertje op een rij:
Dierenartsvoer: Royal Canin renal (zakjes in 3 smaakjes of kuipje - mijn ervaring is dat kuipjes al snel niet meer lekker gevonden worden. Je kunt het dan mengen met iets Gourmet mousse + ipa, dan eet men het vaak wel), Hills-KD (erg vet), Specific nierdieet en dan de favoriet van onze Noa en inmiddels van veel meer nierpatiëntjes op dit forum: Trovet. In principe moet de dierenarts een of meerdere merken hebben of kunnen bestellen.
Via internet kun je terecht bij MedPets, maar dan moet je gelijk een hele voorraad kopen en dat is best prijzig terwijl je nog niet weet of het lekker gevonden wordt.
De bovengenoemde merken hebben ook brokjes. Mijn katten (ook de gezonde) vinden Hills-KD brokjes het lekkerst.
Dierenspeciaalzaak (incl. Zooplus): Beaphar (erg smakelijk), Kattovit, Clinic en er is er nog een maar die heb ik zo even niet paraat, maar wanneer je op de site van Zooplus kijkt bij nierdieet dan vind je het wel. Er zitten erg veel grove stukjes in evenals in Beaphar. Kattovit en Clinic kun je heel gemakkelijk mengen met extra water waardoor het een sausachtige substantie wordt en vocht is erg belangrijk voor nierfalers.

Ik vermoed dat je kat op het randje zat van chronisch nierfalen en doordat hij Metacam gehad heeft het ureum zo verhoogd is. Dankzij infuus kan de rotzooi weer uit het bloed gefilterd worden en dat is wat je dierenarts dus gedaan heeft. Is er daarna ook weer bloed geprikt? (sorry, misschien henb je dat wel geschreven, maar ik loop erg achter met het lezen en kan eroverheen gelezen hebben).
De creawaarde is gelukkig maar licht verhoogd en wijst op chronisch nierfalen.

Ik denk dat wanneer je het ureum weer naar beneden krijgt door infusen, hij met nierdieet nog jaartjes mee kan. Bij onze Cochi werd deze creawaarde 6 jaar geleden geconstateerd en heel langzaam gaat het nu verder omhoog. En Cochi krijgt maar een enkele keer nierdieet want hij lust het niet (Beaphar is echter wel favoriet), maar eet meestal Gourmet met ipa.

Slikken kan inderdaad op misselijkheid wijzen.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Zo dank jullie wel
Ja er staat zoveel en ben erg uitgeput ook lees zoveel informatie fijn dat je het even bijelkaar wilde zetten.
Oke Periactin ga ik dus niet geven gelukkig heeft Beer vanacht als een bouwvakker lopen eten dus dat is weer een begin. Nou probeer ik over te stappen naar dieet voer wat hij lekker vindt hij vindt meestal sausjes lekker.
Ja toch het slikken op misselijkheid dat had ik al een vermoede.
Ik heb om kwart voor 2 een afspraak bij DA dan ga ik over de infuus praten zit er nog gevolgen aan om het thuis zelf te doen?

En is ipa ook te koop bij dierenspeciaalzaak?
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Hooo dames ik mijn geluk niet op hij zit aan de Hills dieet voer pffff dat is weer een stap dichter bij
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat fijn zeg!! Weer een zorg minder, hopelijk blijft hij dit lekker vinden!
Wb de ipa geen idee maar elke dierenarts heeft het dus je zou het vanmiddag kunnen meenemen.

Ik heb zelf langere tijd onderhuidse infusen gegeven aan mijn inmiddels overleden kater Patiani.
Zelf thuis infuus geven is goed te doen, jij bent al bekend met naaldjes, dus zal voor jou geen probleem zijn. Er kan heel weinig mis gaan met zelf geven onderhuids infuus. Alleem als je het langere tijd moet geven kunnen er problemen ontstaan, heb zelf ruim een half jaar dagelijks gegeven, ging prima.
Maar denk dat jij niet zo lang zal hoeven geven met deze licht verhoogde waarden.

Hier wat info over zelf infuus geven:

http://www.dapblommaart.nl/index.php?op ... Itemid=176
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

probeer nog een paar dingen voor je op een rijtje te zetten.
gelukkig vanmiddag naar dierenarts en missch bloedonderzoek. dat MOET zonder narcose, sommige da's noemen dat roesje. dat is slecht voor zijn nieren!

vraag alle gegevens mee, dus de uitdraai. daar staat alles op en vraag of anorganische fosfor (fosfor ip) apart gemeten kan worden. te hoog fosfor is giftig en slecht voor het nierweefsel.

ipakitine is te krijgen via je dierenarts of via medpets, link onderaan de pagina. het zorgt bij 'fout' voer dat de slechte stofjes, die de nieren niet uitgefilterd krijgen, worden gebonden en zo het lichaam uitgeplast kunnen worden, het is poeder voor over het slechte voer.
over nierdieet hoeft geen ipakitine.

k neem aan dat Beertje inmiddels Hills k/d eet, dan hoef je niet langs de dierenwinkel want k/d is prima nierdieetvoer. het is er in natvoer en droge brokjes.

hij zal een terugslag hebben gekregen van Hills a/d. dat was goedbedoeld maar heel erg fout voer voor een nierkat en een slechte tip van je da.

over thuisinfuus: vraag je da naar de max hoeveelheid per keer en per etmaal. vraag een paar spuitjes mee met extra naalden.
met naald max twee keer prikken, anders bot en pijnlijk.

en denk niet dat als/als vanmiddag zijn waardes weer rond de referentie zitten dat hij dan genezen is. dat nierweefsel is voor altijd beschadigd, het kan alleen bijtrekken en je zult voor de rest van zijn leven erg voorzichtig moeten zijn en alleen nierdieetvoer geven..

fijn dat we met je mee kunnen denken, want je hebt problemen genoeg ineens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik zit een beetje te brainstormen.. het gebeurt zo vaak dat er Metacam aan katten wordt gegeven en elke keer blijkt weer dat dit een aanslag is op de nieren, genoeg ervaringen inmiddels op het forum. Eigenlijk is het te gek voor woorden maar zouden wij hierin niets iets kunnen betekenen? Door via een mail dierenartsen over ervaringen hier met Metacam te vertellen? Zodat dierenarsten die dit nog wel gebruiken hopelijk eens wakker geschud worden! Niet dat ik denk dat elke dierenarts zich hierop aangesproken zal voelen maar al red je er maar een paar katten mee elke kat is er een toch?

Er zou een mail opgesteld kunnen worden door iemand die hier heel goed in is die onderbouwd is met sterke argumenten.. En dat wij allemaal die mail doorsturen naar dierenartsen in onze woonplaats.. Lopen jullie hier warm voor?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie