Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

wat fijn om te lezen dat je da zoveel goeie zorg besteedt aan zijn bontklantjes.
het kan vaak zo heel veel beter en ik vraag me soms over da's wel eens af:
weten ze het nou echt niet of willen ze niet?

van gasnarcose komen ze veel sneller en heel veel beter bij maar niet iedere da heeft de apparatuur en kennis/ervaring om het toe te passen.
en ja, het is wat duurder maar zoveel beter en prettiger voor de katzels..!
op onze patiëntenkaarten staat geen prednisolon of meloxicam/novacam/metacam zonder overleg vooraf en in geval van operaties, zoals laatst bij de gebitsingreep bij Enzo wil ik daar eerst een gesprek en afspraken over en dat is bij de dierentandarts erg goed gegaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Sannie_xx »

Oei! Kitty heeft als pijnstilling tegen de blaasgruis eerst metacam gekregen vorige week en ik heb nu een flesje novacam in huis meegekregen (vloeibaar) :S
Da's de dierenarts hier bij de Diebo waar ik op zaterdag terecht kan. Mijn eigen dierenarts geeft dit volgens mij nooit.

Uhhh.... ik heb haar dus net een beetje novacam over het eten gegeven. Toch maar niet voortzetten? Maar wat dan tegen de pijn bij het plassen zolang als de anti-struviet brokjes nog niet werken?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Ik zou contact opnemen met een weekend arts. Hou er wel rekening mee dat veel dierenartsen zullen tegenspreken dat dit schadelijk zou zijn voor de nieren. Helaas hebben veel mensen hier andere ervaringen, en ook in Amerika is dit allang bekend. Ik zou om een alternatief vragen als het om mijn eigen
kat zou gaan..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Sannie_xx »

Hmm dat was mijn weekend arts :S
Ik zal inderdaad ook eens voor een alternatief vragen, want dit vind ik wel verontrustend...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

wij hebben een topic met alternatieven voor metacam, missch daar eens door heen lezen?
en geen druppel novacam meer (als het mijn katzel was..) en alert zijn de komende maand op de nierfunctie..
en poot stijf houden en geen risico lopen, we hebben hier veel te veel 'slachtoffers' en ik begrijp werkelijk niet waarom da's dit spul voor katzels (het is ontwikkeld voor honden en voor katzels off label use) nog gebruiken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Sannie_xx »

Ik heb ook besloten niet meer terug te gaan naar deze dierenarts. Goedkoop is duurkoop, zo blijkt hier maar weer. Mijn eigen dierenarts van doordeweeks ben ik een stuk blijer mee, ik zal het eens met hem bespreken. En inderdaad, ik zal haar geen novacam meer geven.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Konijntje »

Door blaasontsteking/problemen heeft Beertje een injectie Metacam gehad en vloeibaar medicatie voor thuis
Zie verhaal http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=25955
Ik las de bijsluiter dat dit niet gegeven mag worden bij nierpatientjes maar dan had de DA toch eerst zijn nieren moeten onderzoeken voordat hij dat spul injecteerd en mee geeft.
Wat opvalt dat verschillende DA dit voorschrijven bij blaasontsteking.
Ben hiervan erg geschokken
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Helemaal blij met mijn nieuwe dierenartsen. Jelle is geopereerd vanwege FORL. Eerst zijn bloedtesten gedaan waarin bleek dat zijn nier en leverwaardes veel te hoog waren. Hij is eerst drie dagen gespoeld waarna zijn waardes behoorlijk daalden. Leverwaardes waren weer normaal.
Twee weken daarna is hij behandeld aan zijn gebit door iemand die hier apart voor opgeleid is. Tijdens en na de operatie heeft hij aan het infuus gelegen en de volgende dag kwam hij helemaal vrolijk weer thuis. Gelijk neusjes geven aan de anderen.

Het mooiste vond ik dat ik al voorbereid was de strijd in te moeten gaan tegen Metacam/Novocam. De dierenarts keek mij stomverbaasd aan en vond het de gewoonste zaak van de wereld dat hij Temgesic.
kreeg. Nu en week later is hij weer helemaal opgeknapt. De bloedwaardes waren goed.
Eindelijk eens geen strijd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Dinky »

Klinkt goed :-). Zit die DA ook in Groningen of was dit elders?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ja, ze zitten in Groningen en in Roden, ben erg blij met hen.
Goede nazorg ook. na een week is er gebeld hoe het gaat met Jelle. Netjes een kaart met alles wat er is verwijderd uit zijn gebit. Veel overleg en rust om je dier op te zoeken tijdens de opname.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

wi zijn dol op goeie berichten en dit is er zeker eentje.
zit dus een goeie dierentandarts in (de buurt van) Groningen.
en wat zul je opgelucht zijn dat het allemaal zo bijzonder goed is gegaan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Waarschijnlijk loop ik hopeloos achter, lees de berichten van 2010, er staat zoveel hier.
Daar staat dat Temgesic alleen geinjecteerd kan worden.

Voor Jelle heb ik het in pil vorm meegekregen. Waarschijnlijk is het in de drie jaar al bekend, maar ik meld het voor de zekerheid ;-) Het zijn kleine pillen die in vieren gedeeld moesten worden, bril erbij op dus.
Iets goeds kan je beter dubbel of meer melden dan niet ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 05 jun 2013 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

waarom zou je hopeloos achter lopen?
heb even gezocht en er is van temgesic een tabletvorm voor oplossen onder de tong......
http://www.exmedica.nl/bijsluiter/temgesic/h11872

k weet niet beter of het kan alleen geinjecteerd worden.. en dan moet een da voorgevulde spuitjes meegeven en de meeste da's doen dat niet.. mag geloof ik ook niet... want opiumwet maar ach, van zo'n klein beetje..?
dank je wel voor je bericht want dat weten we dan ook weer..... ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Onder de tong was bij Jelle natuurlijk geen optie met zijn zere bekje, dat hoefde ook niet, heb het gewoon ingegeven. Hij was iets suffer, maar dat kan natuurlijk ook door de (pittige) ingreep zijn gekomen. Eten deed hij al heel snel weer als een dijker ;-) Staat inderdaad wel erbij, smelttabletjes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Picasso »

Hallo,

Ik heb afgelopen september mijn verhaal gedaan onder Pluisje maar wil hier toch ook even de verkorte versie neerschrijven in de hoop dat het misschien een aantal mensen anders doet denken over dit "medicijn".

Ik heb van voor deze nachtmerrie geen bloedwaarden van mijn kater van 8 (ondertussen 9) maar na 5 dagen Meloxicam (suspensie op basis van gewicht) bleek het volgende op 04/09/2012 : Ureum 195 ref 37 - 66 Creatinine 9,98 referentie 0,50 - 1,50 Na twee infusen op bijna twee dagen tijd bleek op 06/09/2012 : Ureum 69 ref 37-66 Creatinine 2,45 ref 0,50-1,50 Dan op nierdieet gezet en op 08/11/2012 : Ureum 49 ref 37-66 Creatinine 2,02 ref 0,50 - 1,50 Ik heb ondertussen 3 verschillende DA's gesproken en 2 ervan vonden het een 'ongelukkig toeval'. Picasso was al erg ziek voor de Meloxicam en moest wel chronisch nierziek zijn! De derde heeft dan toch toegegeven dat het eerder aan acute nierziekte doet denken dan chronische en dat Meloxicam toch wel een negatieve invloed op de nieren kan hebben. Het is toch al iets...
Plaats reactie