Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door ohmystelena »

Hallo,

Mijn poes van 2 jaar is in April gesterriliseerd (heel erg laat, ik weet het). Voor de sterilisatie was het absoluut geen schootkat en sloeg ze je als je haar wou aaien. Sinds de sterilisatie is ze een stuk rustiger en komt ze zelf op je schoot liggen!

Het probleem is alleen dat haar eet gedrag veranderd is. Het aantal gram brokjes per dag heb ik moeten verlagen van de dierenarts omdat ze anders snel aan komt en mijn andere kat heeft al bijna overgewicht.

Ze zitten op het blaasgeruis dieet van Royal Canin (de light versie) en krijgen 20 gr brokjes en 1 maaltijdzakje (is dit te weinig?). Voorheen was dit 60gr brokjes en 1 maaltijdzakje. Mijn kat is sindsdien helemaal geobsedeerd door eten!! Ik kan niet rustig de brokjes uit de bak halen of z wilt met geweld de bak in springen, als ik haar weg duw krijg ik een pets en gaat ze blazen. Ze schrokt alle brokjes naar binnen zonder bijna te kauwen en probeert dan nog het voer voor mijn andere kat te pakken. Koken en eten kan ik ook niet meer rustig en ze gaat daarna de hele keuken afspeuren voor voedsel. Ze weet precies de tijden dat ze eten krijgen (3 keer per dag) en blijft dan net zo lang mauwen totdat ze het krijg.

Er zal niks lichamelijks aan de hand zijn omdat ze laatst nog een controle heeft gehad en de DA zei dat het kwam door de sterilisatie.

Komt dit bij iemand bekend voor? Tips? krijgen ze te weinig voedsel?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door Adriana »

ze zal constant een hongergevoel hebben.. en dat lijkt me voor poes en voor jullie niet prettig.
welk blaasgruisvoer is dat? is dat preventief of oplossend? dat laatste mag ze maar tijdelijk hebben, totdat de blaasgruisklachten over zijn en de urine schoon.
kun je haar wegen?
ik zou een ander voer, dat veel langzamer verteert, erbij geven en je moet even zoeken en experimenteren. je zou kunnen beginnen met een klein zakje Almo holistic kip of kalkoen, dat verteert erg langzaam en dat is veilig voor blaasgruiskatten, als ze schoon zijn. kijk even uit, er is ook een gekleurde Nature variant van Almo maar die bedoel ik niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door ohmystelena »

Hallo!

bedankt voor je reactie. De kat waarover het gaat heet Kittie en de andere Yummy. Yummy is de gene die vaak last heeft van blaasgeruis en kittie niet. Volgens de dierenarts kan het geen kwaad als Kittie hetzelfde voer krijgt. Het gaat trouwens om preventief voer.

Maar... wat jij zegt is op zich wel logish. Ik kan Kittie gewoon andere voer geven wat langzaam verteert.

Weet jij toevallig ook voer voer Kittie dan die niet last heeft van blaasgeruis?

Groetjes, Cathy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ook beide graanvrij kunnen gaan voeren.
Graanvrij is blaasgruis voorkomend en door een lager koolhydratengehalte werkt het het hongergevoel minder in de hand.
Verder zou ik ook een graanvrij blik gaan voeren. Om dezelfde reden (minder snel honger) en het feit dat blikvoer meer vocht bevat waardoor het een voller gevoel in de maag geeft. Dat extra vocht is ook nog eens goed voor je blaasgruispatiëntje. Maar het graanvrij is dan wel een must.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door ohmystelena »

En als ik via google dat voer probeer te zoeken dan krijg ik alleen maar die gekleurde varianten :( heb je heel misschien een link voor mij?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... stic/80081

van dit voer weet ik dat het langzaam verteert, veilig is voor naar blaasgruis neigende katten en niet dikmakend. probeer een kleine verpakking en kijk hoe er wordt gereageerd.
en af en toe wegen.!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes geobserdeerd door eten na Sterrilisatie

Bericht door pinguin »

Van voer heb ik weinig verstand. Maar ik vind 20gr brok en 1 maaltijd zakje welerg weinig op 1 dag. Zeker vergleken met wat ze voor heen kregen. Als je dat ineens ben gaan geven zonder rustig af te bouwen kan dat ook verklaren dat ze ineens z`n voedsel obsessie heeft.

Heb hier zelf ook een kat die erg voedsel gericht is en probeer nu door middel van voedsel verreiking de kat langer bezig te houden om een voller gevoel te krijgen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie