Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

margali schreef:soms is de IP zo hoog dat je óók nog een binder moet toevoegen. Bij de hoogte van de crea hoort een "gewenste" IP.
Helaas heb ik die tabel niet: mijn dierenarts kwam net terug van een symposium met de laatste streefwaarden in haar tas maar die heb ik toen niet kunnen noteren. Ik meen dat Adriana ergens op de site ooit een tabel heeft geplaatst van de 4 fasen en de daarbij behorende waarden?

PS: Ipakitine bevat ook nog een stofje Chitosan: "Ipakitine bevat o.a. calciumcarbonaat en chitosan. Calciumcarbonaat bindt fosfaten en chitosan absorbeert naast fosfaten ook uremische toxines, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat", dus het klopt dat het nog wat meer doet dan fosfaat binden.
als we het over anorganische fosfor hebben dan is er nog een middel om dat naar beneden te krijgen: renalzin.

en langzamerhand ben ik erachter dat ipakitine niet bij alle nierkatzels werkt. de een heeft er veel meer baat bij dan de andere en vraag mij niet waar dat door komt.. en als ipa geen zoden aan de dijk zet, dan moet je aan de slag met pietseltje vit c in de vorm van calciumcarbonaat, MacSam of Urémyl en renalzin en nierdieet. MoMo was zo'n geval waarbij ipa niets deed, missch door de diabetes-combi.
en waar ik ook achter ben is dat het per kat verschilt hoeveel baat ze hebben bij de verschillende soorten nierdieet en zelfs bij combi's.. waarbij ik dan geen dierenartsen-dieetvoeren combineer maar één da-voer en eentje vrij verkrijgbaar (dus zonder speciale geheime stofjes..).
de tweede is hier al enige tijd HappyCat nierdieet (heeft een heel erg brede samenstelling en matig toegevoegde chemische stofjes) en ook de bengels eten dat voor een deel, samen met Sanabelle urinary preventief. (en dat ze last zouden hebben van lagere eiwitwaardes kan ik hier niet merken....)

en ja, helemaal eens maar als je naar de programma's van de spotchem kijkt dan zie je dat panel V een vast rijtje nierwaardes heeft en ze hebben daar fosfor ip niet bij opgenomen.
en de fosformeting net als de fructosamine, die ook apart zit, is verhoudingsgewijs ook duurder en nogal wat da's kunnen geen fosfor ip meten, vandaar dat het heel vaak niet wordt gedaan... . net zoals de bloeddrukmeting bij nieuwe nierklanten..
alleen bij een VetMed onderzoek krijg je heel veel meer bij alle profielen. en de VetMed-waardes lopen niet parallel met die van de spotchem.... dus goed naar de referentiewaardes kijken en proberen om te rekenen..

heb geprobeerd het 4-fasen overzicht terug te vinden, maar niet gelukt. denk dat je het bij felinecerf kunt vinden.. maar aan de andere kant denk ik ook dat je dat niet zo dwingend kunt opleggen, ook al niet in het kader van het behandelen van het dier en wat minder kijken naar de waardes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

@Annet: ik besef me steeds meer hoe verschrikkelijk dicht Kyra bij de dood is geweest. We (jullie) hebben haar letterlijk op de drempel weggesleept. Er is inderdaad geen enkele garantie dat haar waardes zo goed blijven, het is niet pijnlijk voor me om dat te lezen in je berichtje. Het is namelijk de waarheid, en ik moet wel realistisch blijven. Kyra heeft een aantal 'voordelen' (bij gebrek aan een beter woord) boven Patiani, om te beginnen haar leeftijd. Patiani was al zowat tien jaar ouder dan Kyra toen hij de diagnose kreeg. Daarbij heeft Kyra nooit een kaliumtekort gehad, Patiani wel. Daarbij waren Patiani's waardes veel lager, maar nooit stabiel. Kyra's waarden zitten all over the place, maar zijn alleen maar dalende tot nu toe. Hoe dan ook, ook Patiani heeft het nog redelijk lang volgehouden, en het is voor hem nooit (voor zover ik weet dan toch) een lijdensweg geworden. Dat hoop ik voor Kyra ook.

Ik gok de komende tijd inderdaad eerst maar eens op een stabilisatie, als haar waardes zo gierend blijven dalen als ze nu doen, krijgt ze straks tekorten, en dat is ook weer niet de bedoeling. Daarom ga ik voorlopig, in ieder geval tot december, door zoals we nu doen. Ik moet ook een beetje experimenteren met hoe ik het beste (en vooral het snelste) de ipa naar binnen krijg, in verband met onze vakantie à.s. oktober. Als Kyra er dan nog is, moet ze nog steeds twee keer per dag ipa binnenkrijgen. We gaan een maand weg (trektocht door de VS) en hebben maar 1 iemand die bereid is twee keer per dag langs te komen, een keer voor haar werk en een keer erna. Het is best een belasting voor iemand om tweemaal per dag langs te moeten komen, en dan moet die ipa gewoon zonder morren naar binnen, omdat ze voor haar werk geen tijd heeft een half uur achter Kyra aan te lopen en steeds dat bakje voer achter d'r aan te dragen. Maar goed, we gaan het zien, eerst maar eens oktober halen!

Overigens lees ik het ook vrijwel nergens anders hoor, de meeste DA's volstaan met nierdieet alleen en beginnen pas met ipa te smijten als de kat in kwestie het nierdieet weigert. Aan de andere kant ben ik op heel internet ook maar (inmiddels 3) andere gevallen tegengekomen van een crea-waarde boven de 900, en de enige andere kat die net als Kyra een waarde van 1200plus had was Linus, de Maine Coon van Wendy hier van de site. Toen zijn waarde zo gestegen was, is er euthanasie toegepast.....

@Margali: dank je wel voor je lieve berichten en al je verduidelijkingen. :grin: We zijn zeker godsblij dat ons meisje er nog is! :verliefd: Het gaat inderdaad niet zozeer om het calciumcarbonaat (haar fosfor begon op 4.39, daalde toen naar 2.41 (NET binnen de referentie van 1 - 2.42) werd vervolgens 2.06, en de laatste keer was het gedaald naar 1.60), maar meer om het ureum- en crea-absorberende vermogen van de chitosan. De chitosan is volgens mij niet alleen werkzaam in het voedsel, maar ook in het lijfje zelf nog. Maar correct me if I'm wrong hoor! We weten niet voor de volle 100% zeker waarom Kyra's nieren ermee opgehouden zijn, maar de verdenking ligt op het bakje chocoladevla dat ze uitgelikt had vlak voor ze zo ziek werd. Een vergiftiging zou je het dus wel kunnen noemen denk ik. Haar calcium weet ik trouwens niet, is dat belangrijk? Anders vraag ik in december of ze die gelijk ook even mee willen nemen.

We blijven inderdaad heeeeeeeel erg duimen en :epray: :epray: :epray: voor onze griet, en voor alle andere nierklantjes hier!

P.S. Ook ons gezonde meisje Ronja eet voor 98% nierdieet. Dit puur voor ons eigen gemak, en het werkt meteen preventief. Heel soms krijgt ze een bakje normaal voer (wel de seniorvariant, voor als Kyra mocht gaan jatten (nog nooit gebeurd, ff afkloppen)), maar bij haar is de kans dat ze tekorten oploopt dus wat groter als bij de normale kat. Vandaar dat we zo fel zijn op voorkomen dat ze de ipa binnenkrijgt.
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

kellyc schreef:Afbeelding

Hier Karel mét Asraël, de grote kapoen :-D
Haha het duurde even voordat ik de kop van Asraël zag. Maar ik kom even brutaal Karel de groetjes doen van collega-nebelung Sinda ;). Even tussen alle zorgen in dit tipic door..
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Poeh, ik merk dat ik nog niet zoveel in me op kan nemen ... :oops: Coco's overlijden heeft m'n conditie geen goed gedaan.
@ Adriana: die 4 fasen dacht ik ergens hier van jouw hand gezien te hebben. Kan me nog herinneren dat het nederlandse tekst was. Maar ik kom op veel plekken, dus vergis ik me wrsch. Uiteraard is dië onderscheiding in fasen slechts een hulpmiddel, en staat voorop dat je kijkt naar je kat, en je daardoor laat leiden. Ik heb nu contact over een kat met een crea van ruim 800, door 2 dagen spoeling (is m.i. te weinig, zou 3-5 dagen moeten zijn) is die crea gezakt naar 700 en nog wat. Dierenartsen gaven advies euthanasie .... máár: katje eet lekker, is speels en jakkert rond de kamer .... schiet mij maar lek. Maar dan ga je dus never-nooit euthanaseren maar ga je zo goed mogelijk ondersteunen en vooral genieten!

Ik ben eerst bij coco met Ipa aan de slag gegaan omdat dat het handigste was en beste te doseren. Máár: dan moet je ook de calcium (CA) goed in de gaten houden, want Ipakitine is calcium-based. Bij een kat met al een verhoogde CA kon dat wel eens verkeerd uitpakken. Bij Coco steeg die CA op den duur teveel, en de IP daalde inderdaad niet bevredigend dus ben ik overgestapt op Renalzin, waar dat niet bij speelt.

@marjolein: och, daar noem je een naam die herinneringen ophaalt: ik heb Linus van Wendy ook nog goed "gekend". Wat hebben we gehuild toen het fout ging.....
Van chitosan wordt inderdaad gezegd dat het crea en ureum bindt....
Sterkte en succes! ik probeer wel mee te lezen, maar neem het vaak nog moeilijk in me op. Als ik dan een zinnetje zie dat er uit springt dan reageer ik misschien een beetje impulsief ..
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Wat een superlieve foto van Karel en Asraël!

Ik blijf dit forum volgen hoor, gelukkig gaat Casper zo goed dat ik "niets" te melden heb.

Ik vind het geweldig hoe jullie voor jullie nierkatten zorgen! Zij boffen maar met ons als bezorgde baasjes :eclap:
De uitgebreide informatie die ik op dit forum vind , vind ik geweldig, super dat een aantal van jullie je zo verdiept in nierfalen.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

margali schreef: @ Adriana: die 4 fasen dacht ik ergens hier van jouw hand gezien te hebben. Kan me nog herinneren dat het nederlandse tekst was.

en de IP daalde inderdaad niet bevredigend dus ben ik overgestapt op Renalzin, waar dat niet bij speelt.
k zal nog eens zoeken bij de 'Utrecht'-info in mijn mapjes nierfaalinfo, want als het ned was.. en ik kan me niet herinneren dat ik dat heb zitten vertalen..
wat ik daar al wel vond is een omrekeningstabel voor waardes VetMed<-->spotchem..

renalzin was net op de markt en Mo heeft er heel erg veel baat bij gehad destijds. het werkt anders dan ipa maar k vind de dosering via het pompje vreselijk en liet klodders opdrogen en legde ze dan op het natte nierdieetvoer. voor de werkzaamheid maakte dat niet uit, volgens Bayer.

en hihi, pas na de opmerking van Meowth zag ik rechts onder het kopje van Asrael, net alsof ie door Karel wordt uitgebroed..

en het is best wel druk in Pluis maar in grote lijnen gaat het voorlopig best wel goed met de katzels.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hier gaf ik Patiaan de renalzin preventief, op advies van de da, fosfor is nooit te hoog geweest ook niet bij het laatste bloedonderzoek een week voor zijn overlijden.

En wat zijn er een verschillen in katten en hoe ze het doen met hoge crea. Feit blijft dus kijk naar de kat en staar je niet blind op de cijfers..

Vandaag is het een half jaar geleden dat we Patiaan moesten laten gaan.. Kan er nog om huilen, en leef heel erg mee met iedereen hier die nu zorgen heeft.

Patiaan was denk ik een van de oudsten hier, op Cochi en Coco na..
Bij hem was chronisch, waarden verbeterden alleen met onderhuids infuus. Als dit niet meer werkt is het einde verhaal, probeer dit dus ook zo lang mogelijk uit te stellen, is laatste redmiddel..

Sterkte iedereen en geniet tussen de zorgen door ook van jullie katten!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Sterkte Natan. Dat het al weer een half jaar geleden is!!! Ongelooflijk.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dankje Marga, jij ook veel sterkte nogmaals met het verlies van Coco!

Ik las net ergens dat Patiaan geen lijdensweg gehad heeft.. Dat geloof ik ook echt! Hij sliep wel heel veel de laatste week, en wilde niet meer eten, dus zal zich wel misselijk gevoeld hebben.. Pijn heeft hij in ieder geval nooit gehad, dat had ik geweten. En dat het opeens zo snel kon gaan na die goede waarden, nee dat had ik toen niet verwacht..

Ergens is het beter dat het "snel" ging, daardoor was het moment waarop er echt een beslissing genomen moest worden "duidelijker" maar zeker niet makkelijker of minder pijnlijk..

Ik put troost uit het laatste jaar wat we toch maar samen gehad hebben, en waarin hij volop genoten heeft.. En ja ik mis hem nog steeds!!

Ik hoop en duim voor alle katten hier dat ze nog een lange tijd een kwalitatief goed leven zullen hebben!
Maar met de goede zorgen die ik hier lees komt dat vast wel goed!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Dag dames allemaal :-)

ik ga even kort inpikken op een aantal zaken, want zou eigenlijk hard moeten studeren (met morgen bij nog 3 examens en dan nog mijn eindwerk presenteren en dan zit dit erop :-D. Ik start dan in oktober nog met een postgraduaat dierenwelzijn maar ga in augustus aan de slag als asielcoördinator voor wetgeving honden en katten), dit even terzijde ;-)

Wij moeten Karel bovenop zijn nierdieet ook ipakitine of renalzin geven. Ipakitine in elke maaltijd.
Zijn fosfor kwam van 21 (bij opname) tot 5,9 anderhalve week geleden. Donderdag weet ik dus of dat al dan niet gezakt is.

Mijn man kan de toestand niet meer zo goed aan...
Gisteren heeft Karel ineens in mijn tas geplast :-O. Dat was voor hem wel even een druppel...
volgens hem komt dat omdat hij zich niet goed voelt en iets wil duidelijk maken, maar dan zou hij op andere vlakken toch niet nog zo speels zijn?
Alhoewel ik het idee heb dat dat minder is geworden, maar dat kan zijn omdat het zo in mijn hoofd zit van die nevenwerkingen van Fortekor... Ik heb echt het gevoel dat ik gek aan het worden ben...

Karel springt nu ook continue op tafel om ons eten te proberen stelen, wat hij absoluut niet fijn vindt. Ik zet mijn bord opzij omdat ik hem er niet altijd wil afduwen...
Hij werd mss wat veel verwend omdat het toch al zo zonde is dat het zo slecht met hem gaat en dat zijn leven korter zal zijn als verwacht...

Ik ben nu ook panisch over dat kattennet, het hangt nog niet goed op, waardoor ik loop te stressen.
Dan het feit dat we niet meer onbezorgd op vakantie kunnen (k dacht anders al continue aan de katjes, maar nu zie ik dat gewoon niet zitten, als Karel niet bij de dierenarts terecht kan, en ik kan dat toch geen 5 x op een jaar vragen om een weekendje weg te gaan...)

Dus ja, overbezorgde poezenmoeder hier ;-)
Ons zoontje zei onlangs dat hij later huisdier wil worden, mss omdat ik zo extreem met de dieren bezig ben nu, en de studie, dat de kindjes onder papa's rekening vallen ;-)...

Ik krijg hier tranen in mijn ogen van de verhalen van de poesjes waarmee het niet zo goed gegaan is...
Wat een ellende... Het is zo oneerlijk he...
Ik hoop echt dat de andere poezen en gezinnen daar nog lange tijd van gespaard blijven.

Nog even over dat wondje: het zijn zo lichtroze wondjes, net op de plaats waar zijn overige tanden staan (wel aan de buitenkant). Ik denk dat het mss komt omdat zijn mond nu wat anders staat, omdat de andere tanden wegzijn? Mss schuren die 2 tanden daartegen of zo?

Nu in rechte lijn naar het onderzoek morgen...
Ik hoop maar dat we Karel niet weer enkele dagen moeten achterlaten voor het infuus.
Als het moet, moet het uiteraard...

Ik hou jullie op de hoogte! Nu nog wat verder studeren, concentratie ver zoek + katten die op cursus komen liggen ;-)

Veel sterke en moed aan allen hier!!!

En dank u voor de opmerkingen over de foto's!! 't zijn 2 schatjes! < 3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoeveel kattenbakken heb je voor dat schattenstel?
de aanbeveling is minimaal drie, eentje meer dan het totaal aantal en op versch plaatsen.
dat kunnen ook hobbykratten of dweilemmers zijn, als de katers maar kunnen uitwijken..

t kan zijn dat Karel zich zo goed voelt dat hij zich wil manifesteren en als een bak hem niet bevalt
omdat Asrael daar net op gepoept heeft,
dan plast-ie in de tas van het vrouwtje, lekkerpùh.. t is een rus hè..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

We hebben 4 bakken, 2 beneden en dan op elk verdiep nog 1.

Maar die boven gebruiken ze ook beiden, dus 't is raar...

Ja, blijkbaar een nebelung dus, had ik nog nooit van gehoord, maar 't is wel een prachtkat ;-)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Kelly heel veel sterkte met de zenuwen morgen, duim voor Karel!
Ennuh.. laat de mannen maar even in de boom gaan zitten, die komen later wel weer, nu heeft Karel jou nodig ;-)

@Adriana:Vlopje is goed aangekomen, en een erge happy cat hier ;-) Brokjes waren meteen op, zonder destress!!! Ga er in het weekend mee beginnen, kan ik haar gedrag goed in de gaten houden! Ontzettend bedankt nogmaals!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hihi, beide dames, Guusje en Kyra smullen van HappyCat nierdieet. en wij blij/blij!
Mies ook trouwens, die krijgt ze in een verhouding van ongeveer een/driekwart met Hills k/d en ik vermoed dat dit een goede aanvulling is. ze is levendiger en alerter vanaf de HCbroks-combi.
en haar baasje heeft dat goed laten doormeten: 6 weken HC-aanvulling en bloedonderzoek voor en na. en nierwaardes verder verbeterd en voorzover HC dus niet verslechterd, wat met Sanabelle Urinary wèl het geval was...
Mies is een geval van acuut nierfalen en verwaarlozing wat over de afgelopen periode van 3 (!) jaar zover verbeterd is dat ze nu binnen de referentie zit. met nierdieetvoer, McSam, beetje ipa, beetje eidooier en tarwegras naar behoefte. en spuitjedrinken want mevrouw drinkt zelf veel te weinig.
hier krijgen ze alledrie voor een deel HC nierdieet omdat het een prima en brede samenstelling heeft en ze het alledrie veel beter doen op deze combi met veel minder en deels voorverteerd en ook plantaardig eiwit dan op de adult voeders met eiwitgehaltes van > 35%. dat laatste geeft bovendien stinkende ontlasting en niet zo dol op.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

;-) en hier wordt ook geduimd voor mensjes en katzels duim/duim/duim/duim duim/duim/duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Kelly weet je inmiddels al meer? Hoop op goed nieuws!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie