Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb soms last van aften (ook een soort kleine zweertjes) in de mond wanneer ik me niet zo lekker voel en de weerstand dus verminderd is. Misschien dat dat bij Nina ook aan de hand is en dat met wat extra vitamientjes het probleem verholpen wordt.
Vroeger hadden zeelui last van scheurbuik en dat ging ook gepaard met zweren; dat was vitamine-C gebrek.
Ik roep maar wat, kan er volledig naast zitten, maar je zou het kunnen overwegen.

En toen Cerná vorig jaar keelontsteking had, was ze ook steeds aan het smakken. Niet van misselijkheid, maar van pijn. Kun je zover bij Nina in haar bek kijken om te zien of ook achterin geen zweertjes zitten?
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Nou, dat is erg lastig, gezien Nina nogal fel kan zijn. Ze krabt me zo open als ik lang in haar bekje wil kijken. Daarom moet ze soms een handoek om haar pootjes heen maar dat vind ik ook weer zo sneu.
Vanmiddag moet ze haar fortekor weer dus dan kijk ik weer eventjes goed.

hier foto's van vandaag :) De andere kat is Koos.. twee keer zo groot als Nien, haha ;) Maar Koos is ook een grote jongen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

starr schreef: Met Nina gaat het nog steeds goed. Vanochtend weer eens gewogen, nog steeds 2,4 kilo ipv de 2,02 kg vorige week woensdag.
dat is een hardstikke goed teken!
het betekent dat ze voedingsstoffen opneemt en dus aankomt.
dan gaat ze niet verder achteruit en is denk ik bezig voorzichtig op te krabbelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

ik hoop het :D ze is best veel aangekomen!
Net fortekor gegeven, ik heb niet heel lang in d'r bekje kunnen kijken maar ik zag geen zweertjes.

Ik had trouwens nog een vraag. Ergens anders had ik eens iets gelezen over salidogo of zoiets? Een homeopathisch middel. Zijn er hier mensen die daar (positieve) ervaringen mee hebben bij katten met nierfalen>?
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dat is MacSamuel niertonicum (verkrijgbaar bij o.a. MedPets). Ik heb er geen goede ervaringen mee (deed niets bij Noa en Cochi kreeg er ontstoken ogen van), maar anderen (Adriana) wel.

Ik geef aan Cochi urémyl (ook verkrijgbaar bij MedPets) wat het ureum verlaagt en bij hem verhoogt het de eetlust.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

starr schreef:Ergens anders had ik eens iets gelezen over solidago of zoiets? Een homeopathisch middel.
Zijn er hier mensen die daar (positieve) ervaringen mee hebben bij katten met nierfalen?
er is een plantencombinatie (solidago+lespedeza) die voor een betere doorspoeling zorgt en dat helpt de ureumgehaltes omlaag te brengen.
en dan hangt het ervan af in welke combi het bij welke katzel wel/niet werkt.
er is Urémyl en MacSamuels en er zijn er nog een paar met iets andere plantaardige combinaties.
het is volgens mij geen homeopathie maar fytotherapie voorzover dat belangrijk is, dus een plantaardig middel.

wij hebben goeie ervaringen met MacSamuels en ook met Urémyl, (het laatste is vloeibaar, MacSam niertonicum = tabletjes).
bij sommige katzels geeft de combi MacSam+ipakitine en/of Hills k/d rode tranende ogen.
(i.m.) MoMo had daar, net als bij Annet, veel last van maar met een ander nierdieet (RC renal en HC nierdieet) was het over.
onze acute nierfalers Mies (in combi met Hills k/d en wat ipa) en Enzo krijgen het al vrij lang en ik geef ook nog wel eens aan de bengels als ondersteuning/preventie.

mijn ervaring is dat een kwart ook erg goed helpt ipv de voorgeschreven dosis en als een kabouterdosis ook werkt, dan geef ik nooit een grotere hoeveelheid want alles moet altijd ook weer worden afgebroken..
beide middelen zijn verkrijgbaar via medpets, zie onder
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Update Karel:

- hij lijkt het super goed te doen :-D.

- hij wil alleen iedereen zijn eten in huis stelen... Asraël krijgt zijn eten nu apart in de badkamer, Kamiel (de hond) krijgt zijn eten vanachter maar Karel staat als een havik klaar om de kleine restjes uit Kamiels pot te halen... En ook wij zijn niet veilig, van zodra we aan de keukentafel gaan zitten, springt hij erop (wat mijn man hoogst irritant vindt...)
Dus zijn eetlust is meer dan ok, alleen jammer genoeg voor de verkeerde zaken ;-)

- woensdag wordt zijn bloed dus getrokken, dus dat is nog even bang afwachten...

- ik heb ondertussen op aanraden van Annet een homeopatische arts gecontacteerd. Ik heb eerst het verhaal via mail gedaan en wou net bellen, maar ze nam niet op. Dus ik weet nog niet wat ze voor hem kan betekenen.

- Karel heeft ook 2 wondjes aan zijn lip (op de plaats waar zijn 2 enige tanden zijn lip raken, dus ik weet niet hoe dat juist zit, even vragen woensdag als we bij de dr zijn. Zijn tandvlees ziet er wel ok uit, elke keer als hij geeuwt zit ik in zijn mond te kijken ;-)

We hebben gisteren het kattennet gehangen, zeer tot hun ontevredenheid.
En ik vraag me af of ik er wel goed aan doe... We hebben een rijhuis met een koertje van 20 m², wat dus niet groot is... Zal dit hen voldoende afleiding geven? Nu niet dat ze anders zo lang weg waren of zoveel deden, maar ze konden toch eens een stapje op de daken gaan zetten...
Ik voel me er zo schuldig bij... Mijn man stelde me de vraag: wat wil je zelf: een kort maar gelukkig leven of een lang, opgesloten leven... Hij heeft ergens een punt.
Ik studeer zelf agro- en biotechnologie, met dierenwelzijn als afstudeerrichting, en we leren daar continue dat natuurlijk gedrag bevorderend is voor het welzijn. En dan ga ik ze opsluiten. Eigenlijk is dat meer voor mezelf, want ik wil dat ze zo lang mogelijk leven... Dilemma.
Hoe lossen jullie dit op? Want de meeste katten hier komen niet buiten dacht ik, of wel?

En hoe is het verder met de rest van de poezemienen?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat fijn dat Karels eetlust zo goed is dat hij zelfs eten wil pikken haha! Dat is toch een heel goed teken! Ik duim voor een goede uitslag as woensdag!!
Wat het naar buiten gaan betreft:
die van mij komen ook alleen op een afgeschermd balkon en als we naar ons tuinhuisje gaan mogen ze niet los in de tuin, daar hebben ze een kattenren.. Maar mijn katten zijn niet anders gewend. Ik moet wel zeggen dat het wel veel voordelen heeft, vooral wanneer je een kat hebt die extra verzorging nodig heeft. Ze zijn er altijd als je een pilletje oid moet geven..
Zelf ben ik veel te bang dat als ik ze los zou laten ze onder een auto zouden komen, zoek zouden raken..
Ik denk dat als je je katten maar genoeg speeltjes en uitdaging geeft, dat ze ook als binnenkat met een afgeschermd stukje buiten ook heel gelukkig kunnen zijn.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Met Kyra gaat het wisselend....

Ik heb helemaal ontdekt hoe ik de ipakitine er het beste in krijg. Ik doe dat door een heel klein scheutje Reactiv in de bodem van het voerbakje te schenken. Daar doe ik dan de ipa bovenop, en dat roer ik dan. Je krijgt dan een soort schuimend papje op de bodem van het bakje. Ze wordt daar zo hysterisch van dat ze het bakje bijna uit mijn handen slaat, zo lekker vindt ze het. Daarna krijgen de dames dan allebei lekker een bodempje natvoer, soms met extra water. Op die manier kan ik beide bakjes met een gerust hart laten staan (want geen medicijnen voor ons gezonde meisje) en kunnen ze op hun eigen tempo eten.

Echter, vandaag liep ze weer over te geven. Meestal is dat echt omdat ze te snel eet, maar ik weet niet goed hoe ik het moet voorkomen.....als ze een overgeefdagje heeft, gebeurd het maar 1 keer en weet ze niet hoe snel ze daarna weer moet gaan eten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze haar eten er steeds uitgooit.

Ik heb van Adriana (thanks! :grin:) een klein zakje Happy Cat-brokjes gekregen om uit te proberen. Ik weet niet wat Happy Cat in hun voer stopt, maar ik heb ze werkelijk waar nog nooit zo hysterisch horen mauwen om meer. Ik gaf ze een paar brokjes, en legde de rest even op het aanrecht, met het idee om ze als snoepjes te gaan geven. Kom ik terug van het toilet, staat Kyra op het aanrecht en probeert ze uit alle macht die brokjes uit dat zakje te vissen! En dat terwijl ze dus vanmorgen haar Reactiv met ipa eruit gegooid heeft he....ik weet het niet meer met dat beest hoor!

P.s. Oh, en als reactie op Kelly's berichtje; mijn meisjes komen hier nooit buiten. We wonen op vijf hoog en hebben een balkon van 14 vierkante meter. Als mijn verloofde en ik buiten zitten, gaan ze soms wel eens mee. Omdat de balkons doorlopen naar die van de buren (die begrijpelijkerwijs niet op katten zitten te wachten) moet ik ze wel goed in de gaten houden, maar ze vinden het geweldig. Ze gaan met zijn tweeen voor de glazen balkonrand zitten, en volgen de auto's en fietsers in de straat. Ook de duiven en de meeuwen in de lucht vinden ze bere-interessant. Het is hier op dit moment geen optie om ze buiten te laten, maar ook later als ik een rijtjeshuis heb, doe ik ze liever in een ren (mijn verloofde wil ze helemaal los buiten laten lopen). Ik zie dat absoluut niet zitten, Ronja is een ex-zwervertje, ik ben bang dat als ik haar loslaat ik haar nooit meer terug zie. En Kyra is een nierpatiënt. Ze is een kroelertje en vreet graag alles wat ze niet mag, dus ik zie het al gebeuren dat ze bij buren brokjes gaat snaaien. En ik kan natuurlijk niet de hele stad vragen nierdieet voor haar te kopen.....bovendien, het hele kattenhater/auto's/antivries/muizengif/andere gevaren buiten staat me enorm tegen. Dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben staan is geweldig, maar je moet je wel afvragen of het nog steeds dierenwelzijn is als Karel los zou lopen, en hij iets te pakken krijgt wat hij niet mag eten, waardoor zijn nieren weer verslechteren en hij weer misselijk e.d. wordt......

Wat je bijvoorbeeld wel kunt doen is in het afgeschermde stukje een paar grote boomstammen/takken neerleggen en hoogteverschillen maken met plankjes e.d. Dat vinden ze vaak al geweldig!

P.S. P.S. Ook ik bid en duim natuurlijk voor goeie waardes bij Kareltje en Nina!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Hey!
Fijn dat Karel zo goed eet :D ! Kan je goed zien hoe dat wondje eruit ziet bij zijn lip? of is het meer een wit/geelachtig puntje?
Nina had dat ook, en dat waren zweertjes vanwege haar nierfalen. Door synolox zijn ze weer weggegaan. :) Maar misschien is dit wel iets anders! Ik zou me er niet te druk om maken, want hij eet goed dus dat betekent toch dat hij er niet zo veel last van heeft!
Ik ben benieuwd naar zijn waardes. Ik duim ook voor jullie!

Wat betreft die homeopatische middelen.. ik begrijp dat de dierenarts dat niet zo gauw voorschrijft? Zijn er trouwens nog meer medicijnen die worden voorgeschreven bij nierfalen? Wij hebben nu alleen ipaketine en fortekor.
Vrijdag gaan we naar de dierenarts. Bloed wordt dan niet geprikt, maar ze gaat even op controle. Ook om wat meer duidelijkheid te krijgen over wat voor nierfalen etc.
Maar, even nog een vraag. Het moet dan toch haast wel chronisch zijn? Of PKD? Want bij acuut nierfalen gaat het toch opeens heel erg slecht?
Nina dronk namelijk al langere tijd meer, maar wij dachten dat dat een nieuwe tic was. (leuk, water uit de kraan drinken etc..) maar ja, dat had dus een reden.

Het gaat in ieder geval nog steeds goed met Pien :D . Ze ziet er goed uit. Mooi, glanzend vachtje. Naar mijns inziens niet afgevallen, maar moet haar een dezer dagen nog maar eens wegen.
Ze eet nog goed! Haar smaak wisselt alleen wel.. ze is nu weer helemaal dol op Beaphar koolvis vlees (nierdieet). En happycat nierdieet brokjes! Klopt het dat deze minder goed zijn dan de speciale brokjes van de dierenarts? Dat had ik eens gehoord, vanwege speciale eiwitten of zo.. maar Nina vindt die happycat nog altijd het lekkerst en daar eet ze dus goed van.

De zweertjes lijken ook helemaal weg te zijn, maar ik hou het goed in de gaten. Voordat Nina gespoeld werd, een week of 8 geleden, had ze ook een zweertje op haar wang, bij haar snorharen. Dat was zo raar.. het was een behoorlijk grote zweer. Na het spoelen zag je dat die zweer er steeds beter uit ging zien. Toen een dag of twee later, zag ik op de vensterbank een korst liggen.
Was het een vrij grote korst van die zweer met een snorhaar erop!
Ik keek toen naar Nina's wang, zat er gewoon een gat in haar wang! Ik kon zo door haar wang kijken, je zag haar tand er zo doorheen. Soms kwam die tand er dan ook tussen te zitten bij het eten. Was zo zielig! Maar gelukkig kreeg ze hem dan vanzelf weer goed, hihi. De dierenarts kon het gaatje niet dichtmaken want dan moest ze onder narcose en dat vond ze niet zo'n goed idee voor haar niertjes.
Maar gelukkig heeft ze dat nu ook niet meer gehad ! Maar dat was dus wel apart.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

lunetuesday schreef:Met Kyra gaat het wisselend....

Ik heb helemaal ontdekt hoe ik de ipakitine er het beste in krijg. Ik doe dat door een heel klein scheutje Reactiv in de bodem van het voerbakje te schenken. Daar doe ik dan de ipa bovenop, en dat roer ik dan. Je krijgt dan een soort schuimend papje op de bodem van het bakje. Ze wordt daar zo hysterisch van dat ze het bakje bijna uit mijn handen slaat, zo lekker vindt ze het. Daarna krijgen de dames dan allebei lekker een bodempje natvoer, soms met extra water. Op die manier kan ik beide bakjes met een gerust hart laten staan (want geen medicijnen voor ons gezonde meisje) en kunnen ze op hun eigen tempo eten.
Ik lees deze alinea, en vergeef me als het hier ergens al eerder is gezegd, maar de bedoeling van Ipakitine is dat je het door ALLE voer van je nierkat mengt.
De bedoeling van ipakitine is dat het de fosfor bindt zodat schadelijke werking van die fosfor beperkt wordt. Het kan dus niet net als een pilletje gegeven worden en dan is het klaar.
Je hoort de dagdosering af te meten, en die te verdelen over het aantal voedingen dat je geeft per dag.
Ik heb de fabrikant al eerder gemeld dat de bijsluiter niet duidelijk is. Ik kan even geen bijsluiter van de fabrikant zelf vinden, maar Medpets zet dezelfde info op hun site: http://www.medpets.nl/ipakitine/ 2x daags in of over het voer ....ervan uitgaande dat een kat 2x per dag gevoerd wordt. Ik ken geen nierkat die slechts 2 voedingen per dag krijgt .... nierkatten kenmerken zich door moeizaam eten, kleine beetjes meerdere keren per dag ...

Een dierenarts hoort hier ook betere instrukties over te geven. De mijne hoorde laatst over een kat die iedere ochtend door 2 baasjes met grote moeite die Ipakitine door z'n strot kreeg .... allemaal stress voor niks, want zo werkt het spul dius niet ...

Ik heb net de FIDIN - bijsluiter gevonden: http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId= Bel Vetoquinol maar eens en vraag het aan hun eigen dierenarts!
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hoi Margali,

Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Het klopt inderdaad dat het met al het voer gegeven moet worden, maar in ons geval is het spul al dubbelop. Kyra eet namelijk al 100% nierdieet. Normaal gesproken wordt Ipakitine gebruikt over het 'slechte' voer, om dat zo minder 'slecht' te maken, maar Kyra krijgt het dus over het nierdieet heen. Normaal gesproken krijgt ze het ook wel door haar voer heen, maar dan eet ze dat in etappes op, en moet ik het tussendoor steeds weghalen, omdat ons gezonde meisje anders die Ipakitine gaat zitten opeten. Dat mocht niet van de DA, 'het kleine beetje fosfor en eiwit dat in het nierdieet zit heeft Ronja hard nodig om haar functies optimaal te houden, daar ze al minder binnenkrijgt als de normale kat,' zei hij.

Mijn meisjes hebben vier eetmomenten op een dag: tweemaal brokken en tweemaal natvoer. Dan zou Kyra dus 4 keer per dag een lepeltje ipa binnenkrijgen, dat is twee keer de dosis die voorgeschreven is. Bovendien is het dan niet te voorkomen dat mijn gezonde meisje het binnenkrijgt.

Van mijn dierenarts had ik begrepen dat het als het natvoer er DIRECT achteraan komt, het ook nog (gedeeltelijk) werkt, en aangezien Kyra's nierwaarden op dit moment stabiel genormaliseerd zijn (urea 9,9 en creat 187) is 'gedeeltelijk' voldoende. Ipakitine werkt volgens hem niet alleen door de fosfaten in het eten te binden, maar ook dat in het bloed. Bovendien helpt het om het ureum en crea te verlagen, en het lijkt me dat het dan in het lichaampje dus ook iets doet.....

Ik snap zelf ook nog niet echt veel van die ipa hoor, moet ik heel eerlijk zeggen. Ik heb altijd begrepen dat medicijnen minimaal een paar uur werkzaam blijven in het lichaam, maar dat geldt dus niet voor Ipakitine?
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Hi Marjolein,
ik ben niet in staat geweest om eerdere berichten van je te lezen, maar zoals je het nu beschrijft kan ik het al wat beter volgen. Ik vraag me alleen af of het überhaupt nodig is om op dit moment Ipakitine te geven? Weet je wat de uitslag van de fosfaat (IP) was?

Om een voorbeeld te geven: Coco had een creatinine van 350 en een IP van 1.9 en die moest voor de fase waar zij in zat (fase 3) terug naar 1.6 Het was fijn geweest als ik Coco nierdieet had kunnen geven (dat ging niet vanwege haar colitis) maar zelfs dan had ik zeer waarschijnlijk extra Ipakitine moeten toevoegen. Het is dus in principe niet zo dat nierdieet altijd voldoende is: soms is de IP zo hoog dat je óók nog een binder moet toevoegen. Bij de hoogte van de crea hoort een "gewenste" IP. Helaas heb ik die tabel niet: mijn dierenarts kwam net terug van een symposium met de laatste streefwaarden in haar tas maar die heb ik toen nit kunnen noteren. Ik meen dat Adriana ergens op de site ooit een tabel heeft geplaatst van de 4 fasen en de daarbij behorende waarden?
Die crea van 187 voor jouw Kyra is mooi. Ik hoop dat ze daar heel lang stabiel op blijft.

PS: Ipakitine bevat ook nog een stofje Chitosan: "Ipakitine bevat o.a. calciumcarbonaat en chitosan. Calciumcarbonaat bindt fosfaten en chitosan absorbeert naast fosfaten ook uremische toxines, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat", dus het klopt dat het nog wat meer doet dan fosfaat binden.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Marga, Kyra had een paar weken geleden een crea van 1200 en ureum niet te meten en dat het in een paar weken zo grandioos gedaald is is een wereldwonder, maar geen garantie dat het zo ook blijft, al :epray: :epray: :epray: , maar ik zou dus op dit moment nog niets veranderen in de behandelwijze. Eerst maar eens een tijd stabiel blijven!
Je weet wat met Patiani gebeurde: begin november onder de referentie en een paar weken later zo gestegen dat er geen hoop meer was (sorry, Marjolein dat ik dit zo opschrijf, maar misschien had je het zelf ook al gelezen en Kyra is toch een ander "geval" dan Patiani die nooit extreem hoog gezeten heeft en nooit echt stabiel is geweest).

Marjolein, zolang de dierenarts zegt dat je door moet gaan, zou ik doorgaan al blijf ik het wonderlijk vinden: nierdieet + ipa.
Cochi krijgt vier maal daags ipa en ik pas de hoeveelheid aan aan de hoeveelheid eten (Gourmet): 's morgens en 's avonds laat krijgt hij een klein beetje Gourmet met 10 druppeltjes Urémyl en een half maatlepeltje ipa en 's middags en 's avonds een half blikje Gourmet met een maatlepeltje ipakitine. Maar wanneer hij nierdieet eet (helaas maar een enkele keer), dan doe ik daar geen ipa overheen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Zo zeg! wat een enorme daling. Wat geweldig. Ik hoop van harte dat dit doorzet. Neem aan dat er geen sprake was van een vergiftiging (maar dat zal hier ongetwijfeld besproken zijn.)

Klopt dat ik niet van de details op de hoogte ben, en als ik zeg dat ik me afvraag of ipakitine überhaupt nodig is dan bedoel ik natuurlijk nooit daarmee dat je er maar mee moet stoppen. Uiteraard niet. En in dit geval al helemaal niet, en begrijp ik óók de combo Ipa+nierdieet. Want zeer waarschijnlijk zal ook de IP erg hoog geweest zijn (toch ben ik benieuwd wat die was.... ;-) )
Zoals eerder gezegd: als een kat op nierdieet tóch nog een hoge IP blijft houden dan moet je die met een binder verder verlagen. De combo is dus gebaseerd op de IP. Wat mij altijd verbaast is dat IP niet standaard bij een niertest gedaan wordt, evenmin als Calcium (CA). Dat zijn aparte tests, die wél belangrijk zijn vind ik.

Voor Kyra: zet 'm op meissie .... !
Plaats reactie