Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Joepie: Trovet Lam gaat er ook super in :-D

@ Marjolein: wat vinden ze bij jou van de trovet??
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

@ Kelly: leuk dat je ernaar vraagt, hier is de Trovet ook een groot succes! Ze gaan allebei helemaal liggen rollen als ik 't klaarmaak, zo lekker vinden ze het.

Hier trouwens weer een stressmomentje/terugvalletje.......

Gisteren hebben ze voor het eerst Animonda Niere gehad, vandaag zit ik met twee kotsende katten. Ook heeft Kyra gisteren voor het eerst weer twee zilvervisjes op (die ze vlak voor ze zo ziek werd ook verorberd had), en daarbij was ik vanochtend wat laat met de dames eten geven, dus ze werkten beiden hun bakje met een duizelingwekkende snelheid naar binnen.

Er zijn dus meerdere redenen waarom ze nu beiden kunnen zitten te kotsen. Bij Ronja is het bij 1 keer gebleven, Kyra gooide zojuist d'r bakje Hills K/D er in twee keer uit. Na de tweede keer smeekte ze me om d'r bakje met Hills' weer terug te zetten omdat ze nog honger had.....en dat bleef tot nu toe *ff afkloppen* binnen. Dus de angst sloeg alweer als een ijzeren vuist om mijn keel: zijn het de nieren? Zijn ze ziek? Is de Animonda verkeerd gevallen?

Ik hoop/hoop/hoop dat het gewoon haarballen zijn, of inderdaad de Animonda (ze zijn niet gewend aan vlees met stukjes rijst erin), maar ik zit alweer helemaal in de stress.......verschrikkelijk.......mijn muppies.....
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hier dan toch nog maar eens een update: het spugen is tot nu toe niet meer voorgekomen, dus ik ga ervan uit dat het het schrokken was. Opluchting!

Kyra doet het even goed als altijd, eet, speelt, slaapt, kroelt, oefent zo nu en dan voor drafpaard (hè Annet? :lol: ), en komt zelfs aan in gewicht, en dat kon ze best wel een beetje extra hebben, dus daar zijn we blij mee.

Ik heb eens gekeken hoeveel vocht ze per dag binnen krijgt. Ze krijgt 's morgens een bakje nierdieet-natvoer met ipakitine, steeds van ongeveer 20/30 gram, omdat ze op die manier het bakje in 1 keer leeg eet. Hier voeg ik, afhankelijk van het weer, 20 of 40 ml. water aan toe. Dit herhaalt zich 's middags nog een keer. Daarbuiten eet ze brokken en drinkt ze ook nog zelf. Ik zet 's middags (tussen de porties ipakitine door) ongeveer 20 gram brokken maal 2 (want twee katten) klaar, en na de twee porties ipakitine krijgen de dames per persoon 35 gram brokken waar ze het tot de volgende ochtend mee moeten doen. Mocht er tussen de middag wat overblijven, dan gaat dat daarbij. Iedere ochtend zijn de bakjes brokken schoon leeg en moet het waterfonteintje weer bijgevuld worden.

Ze krijgt dus ongeveer 60 gram natvoer per dag, en daar bovenop ongeveer 40/50 gram brokken. Het vocht (dus in totaal 40 of 80 ml., afhankelijk van het weer) krijgt ze door haar natvoer, dus dat is nog exclusief de Reactiv en het vocht wat er in het natvoer zelf zit. Zou dat genoeg zijn qua eten en drinken?

P.S. Overigens krijgt ons Ronja ook twee mini-porties (ze moet immers afvallen) natvoer per dag, op dezelfde tijd dat Kyra ze krijgt, alleen krijgt Ronja normaal natvoer en Kyra nierdieet-natvoer. Dit om ervoor te zorgen dat er geen rivaliteit tussen de dames ontstaat en om de kosten enigszins te drukken. Ook voor Ronja gaat er 20 ml. water extra door het natvoer heen.
Laatst gewijzigd door lunetuesday op 04 jun 2012 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

hoi hoi!
Ik ben net aangemeld bij dit forum. Dit omdat poes Nina (6 jaar) nierfalen heeft.
Ong 7 weken geleden ging ik met haar naar de dierenarts, omdat ze laatste tijd meer dronk en ook omdat ze zich terugtrok en een soort ontsteking had in haar bekje.
Eerst dacht de dierenarts aan leukemie, dit bleek het niet te zijn, gelukkig. Maar...toen bleken haar nierwaardes dus veel en veels te hoog te zijn! 1 waarde was rond de 800 en die mocht maximaal 200 zijn ongeveer.
Die andere waardes (fosfor en urea of crea?) waren ook te hoog.

We hebben haar toen vier dagen bij de dierenarts laten spoelen. Dit heeft goed effect gehad, die waarde was van 800 naar 300 gegaan!
We hebben haar op nierdieet gezet en ze kreeg synolox voor haar bekje. Haar bekje werd al snel beter en ze ging dus ook weer brokjes eten.

Ik ben er nog steeds heel erg van van slag. :( Nina betekent echt alles voor mij. En ze is nog zo jong..! Ik zag dit gewoon niet aankomen. Maar we proberen alles voor Nina te doen.
Vorige week moest ze opnieuw bloedprikken voor controle. En ja hoor, waarde was weer naar de 800 gegaan. :( weer terug bij af.
Ik vermoedde het al, want vorige week merkte ik al dat ze geen brokjes meer kon eten omdat ze weer zweertjes in haar bekje had zitten. Ze had echter wel eetlust, maar dan voornamelijk versvlees en dit likte ze op. Ze hapte niet echt, dus ze kreeg lang niet genoeg binnen.
De dierenarts was een beetje zo van : nou ja, kijk het aan...ze was er eigenlijk een beetje negatief over. Dat snap ik wel, want het komt ook niet meer goed. Maar ik kan maar niet geloven dat ze straks moet worden ingeslapen!
Ze heeft namelijk hartstikke goede eetlust (daar was de da zeer over verbaasd). Ze zit gewoon te miauwen om eten. Haar bekje is opnieuw aan het genezen. Ze wil nog buiten spelen, ze geeft kopjes, ze komt bij me kroelen, ze spint. Ze wast zichzelf, ze krabt haar nageltjes.

Gelukkig eet ze van het nierdieet! Ze wilt alleen wel afwisseling. De ene keer Hills, dan weer RC. Dan weer happycat.
We gebruiken ook ipekatine of zoiets , en fortekor.

Alleen sinds dit weekend eet ze opeens korrels uit de kattenbak . :S Ze gaat dan een plas doen ,en dan hapt ze gelijk twee korrels mee . Maar die blijven plakken aan haar tandvlees dus ik haal ze er dan weer uit.
Dat zijn van die korrels van Tijgerino (zelfde spul als vitakraft).
weet iemand hoe dit kan komen? We hebben sinds kort Tijgerino, hiervoor hadden we Vitakraft, en toen heb ik het haar nooit zien doen.
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Hey starr,

wat vreselijk nieuws...

Mijn kat, Karel, had ook creatinine van 800 toen het nierfalen in april geconstateerd werd.

Ik weet niet of fortekor eventueel te maken kan hebben met een sterke stijging?!
Heb je dat gevraagd?

Want Karel is naar het ziekenhuis geweest, 5 dagen infuus en was toen van 850 naar 400 gezakt.
3 weken later stond hij op 480, wat logisch was, want dat infuus is geen normale situatie.
Nu moeten we deze week ook starten met fortekor, maar zijn bloed moet na 1 week terug gecontroleerd worden, omdat het bij sommige katten in het begin een stijging kan geven...
Na die ene week kunnen ze het probleem nog oplossen...

Ik weet hoe je je voelt (jammer genoeg)! Je bent zo machteloos, het is zooo oneerlijk (zo'n jonge katjes) en je ziet ze zooo graag...

Ik zou nog niet opgeven... Mss eens een andere dokter vragen? Of het fortekor-verhaal vragen?
Mss kan een spoeling nog eens helpen, mocht het van de fortekor komen?

Ik heb zelf ook al gemerkt dat dr's niet echt veel informatie geven...
In de dierenkliniek zeiden ze toen ik Karel ging halen, met die waarden mss enkele maanden nog, maar dat wil ik niet geloven! Ik trek me op aan de verhalen die ik hier op het forum lees.
Mss zijn Nina en Karel ook zo'n uitzonderingen, mits een goede begeleiding?!

Wat die kattenkorrels betekent, kan ik je niet zeggen...
Mss doen nierkatten rare dingen? Karel plast vaak naast de bak, sinds hij terug is uit het ziekenhuis (naast als in naast de ijskast of in de badkamer, grrr ;-)), boven niet, boven gaat hij er netjes in... Heel raar...


@Marjolein

Gelukkig maar :-D. Ik denk dat onze zorgeloze dagen voorbij zijn... Alles wat ze doen, wordt geanalyseerd, maken we ons zorgen over... Hoe snel zoiets kan veranderen he... Ik wou dat dit gewoon een nachtmerrie was en dat we morgen opstaan en onze poezemiennen allemaal gezond zijn.... :-(

Ivm het vocht, dit is wat ik doe:
- 's morgens krijgt Karel een zakje vyo (soort vitaminenmelk dat ik aanleng met water)
- daarna krijgt hij een vloeibare snack van vitakraft (met ipakitine over)
- en dan krijgt hij verdeeld over de dag zijn natvoer.
- hij eet amper brokken, wat ik niet erg vind, want daar zit toch amper vocht in, dus hij krijgt lekker veel natvoer.

Karel is ondertussen geëvolueerd tot een echte tijger :-D
Ik zit in mijn laatste examens voor mijn opleiding nu (ben 3 j geleden terug beginnen studeren) en hij vindt het geweldig om op mijn papieren te liggen en hij speelt terug veel. Precies een kittentje. Ik ga ervan uit dat hij zich goed voelt, dus zijn waarden zijn hopelijk stabiel gebleven.
Net het voorschrift voor fortekor ontvangen, straks omgaan en dan de behandeling starten...
Ik ben er wel wat zenuwachtig voor. We moeten dus volgende week bloed laten trekken en dan afwachten hoe hij daarop reageert...
Als het goed gaat, moet hij volgende maand nog eens volledig gecheckt worden en dat is het moment dat we op reis gaan... Ik zie er echt tegenop :-O
Gelukkig gaat Karel dan een week logeren bij onze dierenarts, wat me dan toch geruststelt. Ze weet wat hij graag eet en wat ze hem moet geven van medicatie en zo.
Waarschijnlijk gaan we hem ook nog eens aan het infuus laten liggen, indien het kan helpen.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik denk niet dat het door fortekor komt. Want Nina was al een week gestopt met Fortekor voordat we haar bloed lieten prikken vorige week.
Fortekor kan in het begin inderdaad hogere waardes geven, maar het ze had het al een week of 6 gebruikt.

Waarschijnlijk gaat het om een erfelijke aandoening.. :( Want meestal hebben oudere katten nierfalen.
Maar het is zo raar he, want als je haar nu ziet, zou je niet zeggen dat er wat aan de hand is! Ja ok, ze drinkt meer dan normaal, maar ze vertoont verder gewoon katten gedrag. Ze eet echt goed ook! dus daar ben ik in ieder geval heel blij om.
We kunnen haar opnieuw laten spoelen, maar ik vind het ook zo zielig om haar elke 6 weken een paar dagen op te laten nemen. Afgelopen week heeft de dierenarts nog wel vocht onder de huid gegeven. Ik kan dit evt ook zelf doen, maar ze drinkt en eet nu goed (ook veel natvoer) dus lijkt het nu niet noodzakelijk. Ze is namelijk nogal fel ,ondanks alles. Het is een schildpadje ;)

Maar de dierenarts zei dus tegen ons: ik ken katten die nog maanden tot een jaar hebben geleefd. Dus toen ik dat voor het eerst hoorde, dacht ik gelijk, dus ze heeft maximaal nog een jaar?
Ze zei dat ik wel reëel moest blijven en moet bedenken tot hoe ver je gaat..
ze heeft misschien ook wel gelijk, maar ik ben wat dat betreft nog altijd hoopvol.

Dit is mijn mooie Nina'tje. (ik weet niet hoe je een foto plaatst, dus vandaar de link)

https://picasaweb.google.com/1111351123 ... 1838159138
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

starr schreef:Maar de dierenarts zei dus tegen ons: ik ken katten die nog maanden tot een jaar hebben geleefd. Dus toen ik dat voor het eerst hoorde, dacht ik gelijk, dus ze heeft maximaal nog een jaar?
Ze zei dat ik wel reëel moest blijven en moet bedenken tot hoe ver je gaat..
ze heeft misschien ook wel gelijk, maar ik ben wat dat betreft nog altijd hoopvol.
Onze Noa heeft nu anderhalf jaar nierfalen - dus het kan langer dan een jaar - en gezien haar conditie is ze nog lang niet van plan om dood te gaan.

Ik zou zeggen: lees je in. Er staan zoveel tips in Pluisje en wat is ver? Toen Noa 14 maanden geleden een terugslag had (nu weet ik dat het kwam doordat ze Periactin had gehad om haar eetlust te stimuleren) en wij vroegen om onderhuids infuus, wilde de dierenarts daar niet in meegaan. "Uw kat is erg ziek, het moet nog wel dierwaardig zijn." Voor ons is onderhuids infuus echter hetzelfde als een medicijn: het zorgt ervoor dat het leven geleefd kan worden. Na lang aandringen ging hij toch akkoord.
Vorige week was ik nog bij hem met Amber en had het hier over. "Tjaa.......hoe kan een mens zich vergissen."

Je zegt dat je denkt dat het iets erfelijks is (PKD?); heb je een echo laten maken om dit vast te stellen. Jonge katten hebben inderdaad meestal geen chronisch nierfalen, maar kunnen wel acuut nierfalen krijgen tgv een vergiftiging. Bij Noa was het de pijnstiller Metacam. Ze was toen net 3 en volgende maand wordt ze 5!

Wanneer je het zielig vindt om haar iedere keer te laten opnemen, kun je ook kiezen voor maandelijks drie keer achter elkaar onderhuids infuus, 250 ml. per keer.
Maar zoals ik al zei: al onze ervaringen staan in Pluisje, dus lezen maar!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k denk ook dat ze mogelijk PKD heeft. daarbij ontstaan cystes in allerlei organen, niet alleen de nieren. maar aan die 800 crea te zien zijn de nieren daardoor in niet al te beste conditie.
we hebben vrij veel info over polycystic kidney disease (pkd) op het forum staan. o.a. bij de stickytopic nierfaalkatten.
diagnose is met een echo goed vast te stellen, dan weet je bovendien hoeveel schade er bij (welke) andere organen, waaronder het hart, is..
het is heel wisselend bij (mogelijke) pkd-katzels hoe lang ze het uithouden, dat hangt ook af van de mate van het voortschrijden en de specifieke organen met schade door cystevorming ..
ik weet overigens niet of fortekor bij dit type nierfalen wel toegepast moet worden.. vraag ff aan je dierenarts. het zou de situatie/conditie mogelijk kunnen verergeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

De dierenarts heeft niks gezegd over de oorzaak, ook niet of het acuut of chronisch is. Ik denk chronisch, want ze dronk al langere tijd meer, maar wij dachten op het begin dat dat gewoon een nieuwe tic was van haar. (stom stom stom)

Fijn om in ieder geval ook positieve verhalen te horen :D

met Nien gaat het nu erg goed. Ze heeft net lekker vlees gegeten en ook brokjes! Vannacht heeft ze bij me geslapen en kwam ze lekker kroelen. Ze is vanochtend vroeg naar buiten gegaan en zat net weer voor de deur, ze kwam helemaal enthousiast aanlopen, zo lief!

Bedoel je trouwens dat ze dan 1 keer per maand onderhuids infuus moet hebben?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb bij mijn Patiaan (rip) ook een tijd onderhuids gegeven, steeds als zijn waarden stegen kreeg hij 3 dagen achter elkaar 200 ml onderhuids. Daarna zakten de waarden weer een tijdje. Het laatste half jaar gaf ik elke dag... Ik moet er wel bij zeggen dat het crea van Patiaan veel een veel lager lag dan bij Nien, nl 352 max. Na infuus zakte het vaak tot rond 220-230. Alleen vlak voor overlijden was crea 450, en werd hij heel snel ziek, spoelen hielp toen niet meer.

Sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer Nina mijn kat was en de crea weer 800 is terwijl het de vorige keer met 500 was gezakt, zou ik haar opnieuw op laten nemen in de hoop dat de crea opnieuw zou zakken en daarna maandelijks drie dagen achter elkaar voor onderhuids infuus (duurt niet langer dan 10 minuten) om de crea op het lagere peil te houden.
En wanneer je vers (rood?) vlees geeft, zou ik haar daarna een schepje Ipakitine opgelost in water in een spuitje geven om de schade enigszins te beperken.

Mijn dierenarts vertelde dat hij nierpatiënten in zijn praktijk heeft die iedere 3 maanden een dag worden opgenomen en het op deze manier nog lang volhouden.
Maar bij Nina moet eerst weer die crea omlaag!
En ik zou in haar geval de oorzaak willen weten en dus een echo laten maken want zoals Adriana zegt wanneer het inderdaad PKD is, is het dan wel verstandig om Fortekor te geven?

Wel fijn dat ze op dit moment weer goed doet! Ze is een mooie dame.
Wat betreft dat eten uit de kattenbak: kan ze soms kalkgebrek hebben?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

voorzover ik hier afgelopen jaren meldingen van creatinine-gehaltes zie hebben katzels met chronisch nierfalen niet van deze giga hoge gehaltes..
t kan van vergiftiging en dan is het opmerkelijk dat het naar 300 zakt en dan weer terug naar 800..
we hebben zat katten in Pluis die met goeie verzorging en met name met infusen nog vrij lang een kwalitatief goed leven hebben.
en ik weet van PKD-katten dat die nog vrij lang met vrij hoge waardes vrolijk doorgaan met goeie kwaliteit van leven.
Cerna schreef: En wanneer je vers (rood?) vlees geeft, zou ik haar daarna een schepje Ipakitine opgelost in water in een spuitje geven om de schade enigszins te beperken.

Wat betreft dat eten uit de kattenbak: kan ze soms kalkgebrek hebben?
en aansluitend aan Annet's bericht
liever kip/kalkoen dan rood vlees ivm hoog fosforgehalte van rood vlees en te hoog fosfor is giftig voor nierweefsel. ken je haar fosfor ip (anorganische fosfor)-waarde? en haar bloeddruk?
ik dacht bij eten uit de kattenbak aan iets dergelijks, namelijk bloedarmoede..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

@Starr: heb even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar ik wilde heel even ingaan op je vraag omtrent het eten van kattenbakvulling: katten met nierfalen (vooral de chronische variant) hebben soms een gebrek aan het rodebloedcel-aanmaakhormoon EPO. Dat wordt namelijk door de nieren geproduceerd. Ze krijgen daardoor last van bloedarmoede. Een van de manieren om te proberen dat op te lossen is het likken aan stenen of beton of het eten van kalkrijke kattenbakvulling. Mijn meisje heeft dat (ondanks dat ze ernstige bloedarmoede had/heeft) nog nooit gedaan, maar misschien doet Nina wel een poging?

Het is mogelijk iets aan die bloedarmoede te doen, bijvoorbeeld door middel van een injectie met humane EPO, maar veel DA's (waaronder die van mij) staan daar niet achter. Kyra's bloedwaarden waren er te slecht voor, maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Je kunt hier enorm veel over vinden op de Engelse website www.felinecrf.org

Deze website heeft Adriana me in het begin aangeraden, en ik heb er ontzettend veel van geleerd!

Ik kom snel terug om wat uitgebreider te reageren!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb haar gisteren en vandaag niet meer uit de kattenbak zien eten, maar ik houd het goed in de gaten!

Ze eet nog steeds heel goed,. het is zelfs een vreetzakje aan het worden, haha! Ze is namelijk nooit zo'n goede eter geweest, maar dat vlees van Hills KD vindt ze ineens heerlijk. Verder eet ze ook gewoon weer haar brokjes en de zweertjes uit haar bek zijn bijna helemaal weg, zag ik net.

Haar fosfor waarde weet ik niet. Wat is het maximum? kan het zijn dat dat 43 was? of 4.3?
Fosfor was in ieder geval te hoog. Maar ze krijgt ook elke dag ipaketine. Haar bloeddruk heeft de da het niet over gehad. Haar hartslag was goed, klonk ook goed. Temperatuur ook.
Ik ga denk ik binnenkort nog wel met haar naar de dierenarts, om inderdaad te praten over de oorzaak en bespreken of een opname nu noodzakelijk is. Ik wil haar namelijk ook niet constant zo veel stress bezorgen, maar wil uiteraard wel het beste voor Nien natuurlijk :)

Maar Adriana, wat bedoel jij precies? Is het uitzonderlijk dat ze eerst een waarde had van 800, na het spoelen rond de 300, en nu weer terug op 800?
kan dat niet met chronisch nierfalen?
Ik snap er eigenlijk weinig van. Bij katten met zulke hoge waardes heb ik echt een beeld van een super duffe kat, weinig eetlust etc. Dat zei de dierenarts ook, ze was verbaasd dat nina nog zo graag eet met zulke waardes, maar dat had volgens haar te maken met dat Nina gewoon een taaie is.
Maar ik ken Nien dus goed, en in haar gedrag is ze gewoon echt niet anders dan vroeger. Afgelopen week had ze soms last van wat onstabiel lopen, maar dat kan ook te maken hebben met dat ze te weinig had gegeten door de zweertjes.
Nu gaat dat namelijk al beter.
Verder is ze gewoon echt alert. Haar oogjes staan goed, zeg maar. Niet duf of wat dan ook. Ze geeft mij kopjes en gaat miauwen als ik het schaaltje vlees voor haar pak. Ze speelt buiten en toen ze weer voor de deur zat, en mij zag staan, kwam ze gelijk enthousiast aangehuppeld en gaf kopjes. Ze wast zich, ze krabt haar nagels..Ze is in een week ook weer aangekomen, dat voel ik en dat zie ik. Ga haar morgen even wegen. :)
dus ja ik vind het wel een beetje raar. Kan dat dan komen doordat ze misschien een taaie is?
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Een taaie is ze zeker! :lol:

Onze Cochi heeft chronisch nierfalen dwz langzaam maar zeker worden zijn nieren slechter. Dit heeft met zijn leeftijd te maken, al zijn organen, beweeglijkheid, gehoor, zicht worden in de loop der jaren minder. Tis net een mens.
Noa had acuut nierfalen wat over is gegaan in chronisch nierfalen. Haar nieren kregen een opdonder nadat ze 4 weken Metacam moest omdat ze in twee keer geopereerd is ivm chronische tandvleesontsteking (stomatitis); al haar tanden en kiezen zijn toen verwijderd. Ze was een gezonde kat voordat ze de eerste operatie inging en na de tweede operatie werd ze ziek.

Daarna is ze twee dagen opgenomen geweest en zakte haar crea van 495 naar 308. Vervolgens steeg het in de maand daarna weer licht om daarna weer te zakken.
Haar nieren worden nooit meer helemaal gezond maar hebben zich gedeeltelijk hersteld waardoor ze dus dankzij het nierdieet en de Fortekor helemaal gezond oogt en zich ook daarnaar gedraagt.
Of de nieren zich nog verder zullen herstellen moet de toekomst uitwijzen (haar waardes van dit moment weten we niet, de laatste meting was eind september en eind september dit jaar gaan we weer bloedprikken).

Het verschil tussen chronisch en acuut is dus dat het eerste een voortschrijdend proces is en het laatste kan verbeteren. En wanneer de nieren het vermogen hebben om de waarde van 800 naar 300 te laten zakken, dan denk ik dus aan acuut nierfalen tgv ?????. Maar ik ben geen dierenarts.

Even hier ook nog goed nieuws: Noa eet steeds meer KD-brokjes uit zichzelf! :edance: We blijven wel spuitjevoeren - al was het maar vanwege het vocht en omdat ze uit zichzelf echt geen zacht voer eet - maar hebben het al drastisch teruggebracht.
Dus geen RC-Fit meer (nou ja, heel klein beetje nog), maar Hills-KD. Ik ga een zak HappyCat nieren bestellen, dat at ze vorig jaar ook toen ze Periactin kreeg dus misschien lust ze het zonder P. ook wel. :epray:
Plaats reactie