castratie (kitten) kater

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
messydipsy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2012 18:46

castratie (kitten) kater

Bericht door messydipsy »

Hallo..

Ik heb op dit moment een kater van 9 weken en een poes van 9 weken in huis. Allebei lekker speels en nieuwsgierig :grin: . Het poesje is een beetje dun en klein maargoed..

Natuurlijk is het verder belangrijk voor mij dat er geen ongewenst nestje komt (ze komen uit verschillende nestjes) ten eerste omdat ik er geen ruimte voor heb en geen tijd voor de verzorging en het zoeken van goede baasjes.

Nu las ik in de krant dat je een kater al met 8 weken kan laten helpen (!) Vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft?
is het wel verstandig om het zo vroeg te laten doen? en hoe reageert een kitten op zoiets ??
liefs,trotse adoptie mammie van messy en dipsy :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door Sifra »

Toevallig heb ik hier net wat over gelezen in Hart voor Dieren (nr 6, juni). Voordelen zijn dat de ingreep gemakkelijker en minder risicovol is en het gevaar op overgewicht is kleiner dan bij volgroeide katten. Een gevolg is dat de katten "eeuwig kind" blijven, blijven speels. Een aantal gedragingen van volwassen katten breekt niet of in afgezwakte vorm door. Het lichaam wordt groot, waardoor de kop kleiner lijkt. De vacht blijft vaak wollig als bij een kitten. Aldus Hart voor Dieren. Ik weet dat in een paar Vlaamse asielen voor vroegcastratie wordt gekozen en dat de universiteit van Gent dit begeleid met een onderzoek.

NB Het forum Ziekten heeft een subforum Castratie en sterilisatie.
Laatst gewijzigd door Sifra op 03 jun 2012 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
messydipsy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2012 18:46

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door messydipsy »

ok.. lijkt me dus toch niet zo een goed idee... :S kun je me ook vertellen vanaf welke leeftijd deze bijwerkingen niet meer optreden? hardstikke leuk hoor zo een speelse kat met een wollig vacht maar denk dat dipsy het niet zo een succes gaat vinden als ze wat ouder is ;)
liefs,trotse adoptie mammie van messy en dipsy :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door Sifra »

Het is misschien handig eerst wat meer informatie op te zoeken voor je een besluit neemt. Ik weet niet wat het beste is. Mijn eigen dierenarts vindt 6 maanden voor een poes de beste leeftijd, voor de eerste krolsheid. Geen idee wat voor een kater de beste leeftijd is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door Jessica2802 »

Ik heb twee katers en wilde voorkomen dat de hormonen op zouden spelen en dat ze ruzie zouden maken. De ene was 6 maanden de ander 5 maanden toen ze gecastreerd werden. 5 maanden kon prima gaf de dierenarts aan...denk niet dat ze het uitgevoerd had als hij veel jonger had geweest. Niet zozeer in verband met de castratie zelf, maar meer in verband met het narcosespul (omdat de hersens nog niet volgroeid zijn ofzo).

Denk overigens dat de meeste dierenartsen de leeftijd van een maand of 6 aanhouden. Die leeftijd zir je ook vaak op forums voorbij komen.... Mijn idee is, beter iets te vroeg dan te laat :-)
Groetjes Jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door nellebel »

meestal wordt aangehouden rond de 6 maanden. hier waren ze net geen 6 maanden omdat ik merkte dat gijs guusje wel heel interessant begon te vinden. hij begon wat meer gedrag te vertonen waar ik niet blij van werd en guusje ook niet. hij ging er nog niet echt opzitten, maar meer in de nek bijten, achter haar kontje aanrennen enz. je merkt het echt wel als er veranderingen komen hoor en dan kun je alsnog een afspraak maken. ze komen niet zomaar ineens die kittens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door castratenkoor »

6 maanden kan voor beide prima. Jonger is meestal niet nodig.
Mocht de kater met 5 maanden al rijgedrag vertonen dan zou ik de kater eerder doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
messydipsy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2012 18:46

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door messydipsy »

ok.. bedankt voor de reacties.. :) ik ga het inderdaad maar even verder aankijken tot een maandje of 5.. vind het wel erg zielig als zon beestje niet de kans krijgt om een echte volwassen kat te worden en als ik eerlijk ben verheug ik me al op de dag dat ze groot zijn :) denk dat ik dan een stuk geruster word ivm hun gezondheid.. ook al is het vreselijk leuk om die diertjes door de kamer te zien rennen en spelen en ontdekken.. :)
liefs,trotse adoptie mammie van messy en dipsy :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: castratie (kitten) kater

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie meestal ook geen reden om het vroeger dan 5-6 maanden te doen.
Ik kan het volgen dat asielen daarmee bezig zijn en er zijn ook fokkers die hun kittens al met 3 maand gecastreerd laten vertrekken nu hun nieuwe huisjes. Maar ik ben er zelf ook niet zo voor te vinden.
Dat de kat speels blijft is echter wel in mijn ogen geen negatieve bijwerking. Je wil tenslotte ook castreren om de kat onbezorgd door het leven te laten gaan. Zodat de kater vb niet gaan zwerven en vechten met andere katten. Dus op zich is dat wel een positieve bijwerking dat dat niet gebeurt als hij op tijd gecastreerd wordt. Dat volwassen gedrag van een kat is vb ook sproeien. Ook niet iets dat je in huis wilt. Dus dat het gedrag niet van een inacte volwassen kat wordt, is wel de bedoeling, en is voor de kat ook veel aangenamer trouwens.
Ivm uitgroeien, moet je dus geen zorgen maken bij castratie, ze groeien voldoende of zelfs meer uit en ook de urinewegen komen goed tot ontwikkeling (itt wat vroeger gedacht werd). Maar er is geen reden om het vroeger te doen dan dat de hormonen opspelen. Er zijn wel reden genoeg om niet te wachten tot de hormonen opspelen. Vandaar dat 6 maanden als richtleeftijd blijft staan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie