Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kittycat78
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:42

Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door Kittycat78 »

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum en ik zou graag jullie mening horen over onze nieuwe Europese korthaar kitten. Afgelopen vrijdag zijn wij voor het eerst met haar bij onze eigen DA geweest voor controle entingen e.d. Deze wist ons echter te vertellen dat haar vacht te "lang" is voor een kortharige...

Ik heb wat foto's bijgevoegd van haar, maar ook van het nestje en de moeder. De vader is helaas onbekend.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken :grin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heet Luna, is ontzettend lief, aanhankelijk en speels :grin:

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes Esther en Luna
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door sven0503 »

ik vind het opzich wel meevallen.

Onze beide katten zijn ook Europese kortharen.

Layla is dan ook echt kortharig, maar Rodin daarin tegen is een mooie wolbol...
En ze ziet er leuk uit op de foto...dus ik zou me daar niet druk om maken ;)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door nellebel »

wat een mooi kitten zeg, wauw.
onze gijs is ws ook een mengelmoes qua bouw vooral gezicht en oortjes maar ook zijn vacht. hij heeft andere haartjes als guusje en mijn vorige katten. zalfwachten worden als ze groter wordt, maar dat maakt toch niks uit?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door castratenkoor »

Wat een prachtig koppie. Mooi kitten. Lijkt mij kortharig. Bij Europees Korthaar komen diverse vachttypen voor, ook doordat er steeds meer van alles doorheen gekruist wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door pearlsofpassion »

Jep, dit hoort nog tot korthaar.
Wat jij onder langharig verstaat is trouwens maar halflangharig. Maine Coon, Noorse boskat, Ragdoll,... Allemaal halflangharig. Enkel de pers is langharig. ;-) Maar in de volksmond wordt er natuurlijk gewoon over langharig tov kortharig gesproken over zowel langharig als halflangharig. Tis maar dat je het weet.

De kans zit erin dat de vader langharig was, maar heel soms kunnen zelfs twee kortharige katten een langharig kitten krijgen. Dan moeten ze zelf ook wel langharige voorouders hebben. En het is maar wat Dinie zegt, je krijgt een reeks van haartypes van heel lang tot heel kort en de HTK zit daar allemaal tussenin. Jouw kat is trouwens een HTK, geen europese korthaar. Europese korthaar wordt vaak gebruikt als synoniem voor HTK (wat wil zeggen, rasloos), maar de EK is ook een echt, erkent, ras. Dus het is niet helemaal juist die naam voor een HTK te gebruiken.
Ik zie verder dat de moeder blauw-rood gevlekt is? Maar jouw kitten is rood-zwart? Dan is de vader zwart (of zwart-wit, dat kan ook). Hoe zit het dan met dat zwart kitten in het nest, dat katertje? Heeft hij hetzelfde vachttype als jouw kitten? Want de kans is natuurlijk wel aanwezig dat deze twee kittens dezelfde vader hebben (gezien bij beide de vader zwart geweest zou moeten zijn). Alle kittens uit eenzelfde nest kunnen van verschillende vaders zijn als er meerdere katers rond kunnen, maar er is natuurlijk wel een grotere kans dat deze twee kittens van dezelfde vader komen dan dat er twee zwarte katers haar gedekt hebben. ;-)

Ik heb zelf ook een korthaar kater die duidelijk een langharige voorouder heeft gehad. In de winter krijgt hij ook een mooie broek en kraag. Niet zoals een echt langharige kater, maar toch verschillend met in de zomer. Hij heeft ook gewoon een wolligere en langere vacht en plukjes tussen zijn tenen. Wederom niet zoals bij een langharige kat, maar wel stuk langer dan mijn andere kortharen.
Ik vind het gewoon heerlijk, zo'n heerlijk zachte vacht om je gezicht in te begraven. Bij dat soort katten merk je het trouwens nog meer als je betere voeding gaat geven, dat de vacht zoveel zachter wordt.
Toen Luis uit het asiel kwam was hij juist stro en dan is hij van Whiskas over premiumbrok over graanvrije brok naar vers vlees gegaan en steeds is zijn vacht zachter geworden. Het verschil met toen is nu wel ontzettend groot, toch groter dan het verschil bij mijn andere katten, maar die zijn nu ook heel erg zacht. Maar niet zo wollig he. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door achtpuntzes »

de term "europees korthaar" wordt in nederland gebruikt als naam voor de Huis Tuin- en Keukenkat (HTK), en daar valt alles onder wat geen raskat is.

ook als je HTK kitten toevallig halflang, of zelfs lang haar heeft, blijft het altijd een HTK, dus een europese korthaar...

wel een plaatje, trouwens :) net mijn Muffin, maar die heeft meer zwart, alleen haar rechts achterpoot is helemaal roodcypers, en met witte voetjes...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door Chiquita98 »

Wat een prachtig poesje. Smelt!
Als ze ouder is dan kan je het beter beoordelen of er misschien stiekem toch een ander ras erdoor heen zit. Tis wrs gewoon een lekker wollig ding
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door pearlsofpassion »

achtpuntzes schreef:de term "europees korthaar" wordt in nederland gebruikt als naam voor de Huis Tuin- en Keukenkat (HTK), en daar valt alles onder wat geen raskat is.

ook als je HTK kitten toevallig halflang, of zelfs lang haar heeft, blijft het altijd een HTK, dus een europese korthaar...

wel een plaatje, trouwens :) net mijn Muffin, maar die heeft meer zwart, alleen haar rechts achterpoot is helemaal roodcypers, en met witte voetjes...
Ja, die term is algemeen ingeburgerd, maar het is dus eigenlijk niet correct aangezien er ook een echt ras is met die benaming.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kittycat78
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:42

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door Kittycat78 »

Bedankt voor jullie reacties!

Het maakt ons ook niet uit hoor als haar vacht wat langer wordt dan dat we gewend zijn hoor, des te meer is er om te knuffelen :grin: . (en dat doet ze graag, vooral lekker bij vrouw op d'r schouder liggen als ze weer moe is van het spelen!)

Als ik het goed begrijp klopt dus eigenlijk gewoon de benaming Europese korthaar niet :-P.
Weer iets geleerd. Wij hebben altijd Europese kortharen (of eigenlijk HTK) gehad, maar die hadden allemaal echt kort haar.

Toch vreemd dat de DA dan toch Europese korthaar in het paspoort zet, of bestaat de term HTK poes in die zin niet?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door achtpuntzes »

ik denk dat de reden erin ligt dat in scandinavie de Europese Korthaar een stuk minder talrijk is en daarom daar als raskat gezien wordt. in engeland word de Brits Korthaar ook niet echt als ras gezien, omdat die daar in de meerderheid is, en hier wel.... ik kan het ook fout hebben, maar zo heb ik het begrepen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door pearlsofpassion »

Raskatten hebben een stamboom, toch. Die echte europese kortharen ook. En als daar dan een HTK van hier zou worden ingekruist, is dat geen EK meer. De EK is een gesloten populatie, net als elk ras...
En zoals je weet zijn alle kruisingen met andere rassen hier HTK's. Het is gewoon 'de overschot'. Zonder dat ik daarmee denigrerend wil zijn hoor, ik vind HTK's evenveel waard als raskatten. Maar het zijn geen raskatten, ook geen EK's.
Het kan wel zijn dat het zo gekomen is dat de europese korthaar een ras geworden is in scandinavie omdat ze daar minder voorkwamen, maar sinds dat zo is zijn de andere HTK's hier bij ons, geen europese kortharen meer.

Enfin, doet er niet toe. Tis maar een benaming en de meesten weten toch wel wat je bedoelt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Europese korthaar met halflang tot lang haar?

Bericht door Sifra »

achtpuntzes schreef:ik denk dat de reden erin ligt dat in scandinavie de Europese Korthaar een stuk minder talrijk is en daarom daar als raskat gezien wordt. in engeland word de Brits Korthaar ook niet echt als ras gezien, omdat die daar in de meerderheid is, en hier wel.... ik kan het ook fout hebben, maar zo heb ik het begrepen...
Tot 1982 waren er twee verschillende korthaarrassen met de naam Europese Korthaar. Het ras waar Perzen ingefokt zijn heet nu Brits Korthaar en heeft nu een andere rasstandaard dan de Europese Korthaar, die hoofdzakelijk nog in Scandinavië gefokt wordt. De Europese Korthaar wordt alleen in natuurlijke kleuren gefokt, dus points zijn bijv. niet toegestaan.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie