Mijn eerste topic op dit forum, direct voor een dringende vraag.

Mijn vriendin en ik wonen samen in een appartement in Rotterdam. Zij is dol op katten, wilde graag een kat uit het asiel nemen, om deze weer een fijn thuis te bieden. Ik heb het niet zo op katten (ben meer een hondenmens en ben een keer flink door een kat gegrepen), maar ging akkoord, mits het een hele lieve zou zijn! Op internet een beetje gezocht (dierenasiels.com) en zo bij een zo te zien leuk asiel uitgekomen hier een half uurtje vandaan.
Daar gaan kijken, leuke kat gezien, eigenlijk vond ík hem vooral heel leuk. Hij was lief, lag in een mandje en liet zich welwillend aaien en kroelen. M'n vriendin wilde een speelse kat, dus de keren dat we er waren (drie keer gaan kijken) met man en macht geprobeerd de kat te laten spelen en jawel, de laatste keer ging 'ie spelen! De asieleigenaresse weet het aan zijn verlegenheid, hij begon ons nu wat meer te vertrouwen en ging daarom spelen, klonk heel aannemelijk. M'n vriendin was dus ook om, kat gereserveerd en vanochtend om 11 uur was 'ie bij ons thuis. Onderweg in de auto heeft 'ie een half uur zitten mauwen en vervolgens een kwartier zitten hijgen (?). Thuis ging hij vanuit z'n reismand rechtstreeks de krabpaal in (zo'n vierkant ding waar ze in kunnen liggen) en sindsdien is 'ie er niet meer uitgeweest. Eten en drinken staat in het zicht, de kattenbak ook.
Het probleem is nu dat m'n vriendin bang is dat het nooit meer goed komt qua leukheid van de kater, "want in het asiel wilde 'ie al niet echt spelen en lag 'ie heel de tijd te slapen en nu doet 'ie ook niets!" Logischerwijs heb ik m'n vriendin verteld dat de kat moet wennen en dat dat weken kan duren, maar zij is van mening dat een kat niet zodanig kan veranderen, van kat die niets doet en het aaien ondergaat (uit angst, gok ik) tot leuke speelkat. Heeft ze gelijk of kan ik de hoop koesteren dat hij nadat hij gewend is wel lekker komt spelen?
Hij is overigens - volgens het asiel - 3 jaar oud en hij is weggehaald bij een vrouw die 17 katten hield. Hij zat alweer een jaar in het asiel, arme jongen. Ohja, we kregen de papieren niet meteen mee, maar die werden opgestuurd, want de eigenaresse had ze thuis liggen. Is dat nu echt suspicious (stond op internet)?
Alvast bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal en jullie eventuele reacties!
Groetjes Sas