slijmdraden

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Buddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2012 19:41

slijmdraden

Bericht door Buddy »

;-) lieve kattenvrienden ;-)

ik heb zorgen over mijn kater van 9 zijn naam is buddy...
zo'n 4 weken geleden hebben wij helaas boefje het zusje van buddy in moeten laten slapen. :-( :-(
nu hebben wij sinds 2 weken 2 nieuwe kittens in huis genomen :smile: omdat buddy altijd met 4 katten heeft geleefd en nu alleen was, we hadden het idee dat hij zich verveelde..

nu heeft hij sinds een paar dagen last van slijm spugen en slijmdraden, :enaughty: ik ben natuurlijk gelijk naar de
dierenarts geweest zaterdag en toen heeft ie een prikje gehad tegen de misselijkheid.. de da heeft in zijn bekkie gekeken en was rood/blauw schijnbaar iets gegeten wat hem pijn heeft gedaan ofzo (keelontsteking) heb nog pijnstillers mee gekregen en nu wil ik morgen terug naar de da want het is nog niet over, gelukkig wel al een stuk minder. :???: eten doet hij ook alleen drinken niet.
ik moest hem van de da blikvoer geven om zijn keel te ontzien... heeft iemand dit weleens gehad?? :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: slijmdraden

Bericht door lunetuesday »

Welke pijnstillers krijgt hij en wat eet hij normaal gesproken voor voeding, qua merk?
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Buddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2012 19:41

Re: slijmdraden

Bericht door Buddy »

Bedankt voor je reactie, hij krijgt metacam en eet normaal royal canon, dat hebben
Mijn katjes altijd gehad
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: slijmdraden

Bericht door Ilone »

Metacam zijn we niet zo fan van...misschien eens overleggen met je DA voor een andere pijnstiller.
Zijn z'n klieren ook opgezet?
Natvoer eet wel wat makkelijker ja, en als je er een soort mouse/soepje van maakt door het te mengen met water slobbert dat lekker makkelijk wel.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: slijmdraden

Bericht door lunetuesday »

Hoi Buddy,

Metacam, daar was ik al bang voor. En dat bij een kat van negen!

Laat ik even voorop stellen dat ik je niet bang wil maken, maar Metacam heeft hier niet zo'n goede reputatie: het is een pijnstiller, eigenlijk voor honden, die helemaal niet aan katten voorgeschreven hoort te worden. In de bijsluiter staat ook dat de fabrikant zich indekt en aan alle kanten waarschuwt voor het gebruik van Metacam bij katten. Het hoort NIET te worden gebruikt bij een kat, er zijn veel minder schadelijke alternatieven.

Ook 'meloxicam' en 'novacam' moet je je niet laten aansmeren, dat is dezelfde werkzame stof als in Metacam. Het spul trekt een zware wissel op de nieren, en er zijn katten die er acuut nierfalen van kregen. Je merkt dat pas in de bloedwaarden als er al 3/4e van het nierweefsel afgestorven is, en nierfalen lijdt (uiteindelijk) tot de dood. Bij oudere katten, katten boven de acht, hebben de nieren het al redelijk zwaar, vandaar dat ze eigenlijk aan senior-voer moeten.

Er zijn in Amerika vele gevallen bekend van katten die nierfalen kregen door het gebruik van Metacam: http://www.metacamkills.com

Ook is er een topic op dit forum hierover: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22261

Ik zou dus ONMIDDELLIJK stoppen met die bende, en naar een DA gaan die een andere pijnstiller gebruikt! Ik heb een tijdje terug de diagnose nierfalen gekregen bij mijn meisje, ik kan je zeggen dat dat niet iets is wat 'wel meevalt'. Zorgen voor een nierkat is zwaar!

Wel goed dat je Royal Canin gebruikt trouwens, dat is prima voer. Kreeg mijn meisje ook voor haar diagnose, nu zit ze aan het nierdieet, wat ze gelukkig wel eet.
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Cerna

Re: slijmdraden

Bericht door Cerna »

Wanneer het keelontsteking is, ja, dat heeft mijn Cerná vorig jaar gehad. Ze heeft toen een Conveniaspuit gehad (= antibiotica) en Tolfedine en toen het na 5 dagen nog niet over was, heb ik Moderin gekregen en toen was het heel snel over.
Ik heb haar vooral zacht voer gegeven (Hills AD, Gourmet-mousse, tartaar) en er een soepje van gemaakt.
Dat slijm spugen kan natuurlijk te maken hebben met de pijnlijke keel (virusje?).

En nee, geen Metacam! Onze vierjarige Noa is nierpatiënt tgv metacamvergiftiging. Tolfedine (ook NSAID) is ook geen lekker spul, maar heeft iets minder bijwerkingen dat Metacam (al zal de dierenarts dat ontkennen).
Wanneer het morgen nog niet over is, zou ik vragen naar Moderin.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: slijmdraden

Bericht door lunetuesday »

Hoe is het nu met Buddy?
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Buddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2012 19:41

Re: slijmdraden

Bericht door Buddy »

hallo marjolein,
ben gister met buddy bij mijn eigen da geweest.
en blijkt dat de weekendarts het verkeerd had, hij heeft geen keelontsteking, maar achter in
zijn bek is zijn tandvlees ontstoken...dat kun je ook duidelijk zien.
het is niet zo ernstig dus da verwacht dat dit overgaat.. mocht het vrijdag niet weg zijn dan krijgt hij
nog anticiotica. maar hij eet kleine beetjes blikvoer en brokjes en af en toe babybrokjes maar ja..ben blij dat hij eet en is ook weer wat levendiger... hij krijgt normaal geen blikvoer dus hij moet even wennen, gisteravond spuugde hij ineens alles uit, maar nu gaat het goed. hij heeft niet meer gespuugt om slijmdraden gehad.

groetjes femke
Plaats reactie