Groot probleem: overgewicht

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Groot probleem: overgewicht

Bericht door Balthazar »

Een heel verhaal, maar zo'n groot probleem.

Vijf jaar geleden heb ik een kat uit het asiel gehaald. Hij was toen enorm zwaar, hij kon slecht lopen en was gewoon tonnetje rond. We hebben hem direct met behulp van de dierenarts op dieet gezet. Hij krijgt nu twee keer per dag 35 gram Royal Canin Obesity Management op aanraden van de DA.
Hij is wel iets afgevallen, maar het is zo'n strijd. Hij is al 15 en is verslaafd aan eten. Hij pikt eten indien hij de kans krijgt en zeurt de hele dag door. Drinkt liters water om (denk ik) zijn maag te vullen. Zijn bakje schrokt hij naar binnen. We hebben vanalles geprobeert: een soort voerstation waar hij zn eten uit moet pulken en ik heb een doos met gaten gemaakt, maar hij is slim en heeft heel snel door hoe hij alsnog in no time zn eten eruit peutert. En ik weet niet meer wat ik er mee aan moet; die nooit aflatende honger die ik maar niet kan stillen. Hij eet zonder na te denken; ananas, grapefruit, salade zelfs limonade drinkt hij nog uit een glaasje dat op tafel staat. Vuile vaat likt hij af als hij de kans krijgt. hij eet echt alles, zelf kiezels buiten likt hij op. Ik probeer alles weg te houden, maar het is geen doen. Ik kan geen kruimel laten slingeren of hij heeft 'm.
Al vijf jaar lang is het non-stop opletten op ons eten. Als er gasten komen kunnen er geen toastjes en chips op tafel, want hij graait zo een handje eruit. Avond eten is oppassen, want hij heeft guerilla tactiek om hard te rennen en op je bord te slaan om het over de rand te strooien.
Van de DA mag hij absoluut niet meer hebben, liefst zelfs minder maar dat verkrijg ik niet over mijn hart. Hij heeft nu al zo'n honger. En regelmatig geef ik dan uit medelijden toch een beetje extra voer. Maar de vraag is, moet ik misschien wat anders gaan voeren? En wat dan? Hij kan naar buiten, maar wil nooit. Ligt altijd en is moeilijk in beweging te krijgen. Soms schuif ik brokjes door de kamer om hem in beweging te krijgen, maar na een beetje rennen is hij snel moe en gaat liggen.

Ik heb hem helemaal laten testen bij de DA en uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat hij kerngezond is. Wat kan ik met deze kat nou nog proberen????? Ik wil hem gezond, maar ook gelukkig, is is altijd zo nukkig van de honger.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Cerna

Re: Groot probleem: overgewicht

Bericht door Cerna »

Goh, moeilijk probleem hoor vooral omdat hij kerngezond is, dus geen diabeet inmiddels, geen schildklierprobleem (krijgen ze ook honger van, maar vallen tevens af).

Ik zou zeggen: hij is 15 - best wel oud - en wanneer hij nou gelukkig wordt van eten, laat hem dan. Natuurlijk niet volstoppen met allerlei ongezonde tussendoortjes, maar gewoon een lekkere seniorbrok (Royal Canin heeft sinds kort een nieuw brokje op de markt voor 12+-katten en wordt door mijn senioren erg lekker gevonden).
Misschien heeft hij steeds honger omdat hij die lightbrokjes eet en blijft daardoor schooien terwijl een normale brok iets meer vult.
En krijgt hij alleen brokjes? Je zou als tussendoor wat vers voer kunnen geven, bijvoorbeeld hart of blikjes van Applaws (3 soorten kip, 4 soorten vis). Dan heeft hij ook eens iets anders.

Dat hij veel drinkt is logisch wanneer hij alleen brokjes eet. Vocht is voor iedere kat belangrijk, maar bij een oudere kat ligt nierfalen op de loer en de nieren hebben veel vocht nodig.

Hoeveel weegt hij trouwens?
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Mijn eerste reactie was eigenlijk ook; hij is 15. Laat hem nog lekker even genieten van zijn laatste jaren. Niet te buitensporig doen inderdaad. De kans op ziektes neemt wel toe als je hem teveel geeft, maar zo weinig zou ik ook niet meer doen bij zo'n oude kat hoor. Lekker veel met hem spelen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Volgens mijn DA geeft de obesity management juist meer een vol gevoel omdat er een soort vulstof inzit die uitzet in de maag waardoor hij een voller gevoel zou moeten hebben. Hij weegt tegen de 8 kilo. Voelt loodzwaar als je hem oppakt, zeke3r omdat hij qua bouw geen grote kat is. We hebben laatst getest met onbeperkt voer, maar hij eet zich dan dood er zit geen rem op, dus er moet zeker toezicht op blijven.
Maar ik denk indd dat ik wel wat erbij ga voeren. Ik zag indd dat applaws goed is, en wat vind je van Almo Nature?
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben niet echt een voedingsdeskundige maar volgens mij is almo nature net zo goed als applaws. Tis volgens mij een soort vers voeding. Maar de kenners weten dat beter dan ik hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Oke, dan zal ik nog wel even verder het forum afzoeken naar info over voeding :)
Adriana

Bericht door Adriana »

van Almo holistic is bekend dat het langzaam verteert en dat sommige katten erop afvallen. ze hebben ook minder 'trek' maar je weet pas of het werkt als je het probeert. en het is niet te voorspellen.. (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide)
blijkbaar eet hij geen natvoer..? dat is 80% water..
hoe lang eet hij al Obesity? dat werkt kennelijk niet, tenzij je hem laat hongeren.. maar daar krijgt hij ook de nodige stress van, lijkt me ook niet gezond..
de eiwitgehaltes van Almo en Applaws verschillen nogal en persoonlijk ben ik niet zo dol op Applaws met zeer hoog eiwitgehalte.. zeker niet voor een al wat oudere katzel..

Ingrediënten droogvoeding RC Obesity:
Maïsgluten, gedehydreerd gevogeltevlees, tarwe, plantaardige vezels, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, bietenpulp, mineralen, psylliumschil en psylliumzaden, visolie, natriumpolyfosfaat, taurine, hydrolysaat van schaaldieren (bron van glucosamine), L-carnitine, hydro- lysaat van kraakbeen (bron van chondroïtine), Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-obesity.pdf

zit redelijk wat zetmeel in en heeft een zeer hoog eiwitgehalte (42%) en tot mijn verbazing zit er behoorlijk wat tarwe in!

de formule van Obesity verschilt behoorlijk van die van Almo holistic en Almo zou denk ik het proberen waard zijn om te zien wat zijn stofwisseling met een andere samenstelling voer doet..
want met de Obesity schiet het blijkbaar niet op..
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

BedanktAdriana voor je duidelijke uitleg. het klopt dat in RC obesity veel eiwitten zit. Dat is zodat de spiermassa van de kat in orde blijft als hij afvalt. Maar ik heb wel mn twijfels, anders had ik hier niet gepost. Mijn jongere kat die wel goed op gewicht is eet de rc brokjes ook mee omdat hij andere varianten niet lust. Hij krijgt wel af en toe natvoer erbij. Ik ga een pakket Almo inkopen en proberen. Zijn de brokjes daarvan ook goed?
Adriana

Bericht door Adriana »

ik weet niet wat je onder goed verstaat. ik voer hier al vrij lang Almo holistic (kip of kalkoen is favo) erbij en de brede samenstelling en het matige eiwitgehalte spreken mij aan.
en ze krijgen foliezakjes kip/sardines natvoer maar dat is vrij vet...
ik voer altijd 4/5 verschillende soorten met drie katers want smaken en behoeftes verschillen..
ik ken een paar gevallen op het Forum waar door over te schakelen op Almo holistic bepaalde probemen, waaronder molligheid werden opgelost en je komt ook een paar van dit soort opm bij de klantenreacties tegen. sommige katzels vallen er gestaag op af.

we hebben hier uitgebreide discussie gehad over eiwitgehaltes in kattenvoer en ik zie bij een aantal katten dat hoge eiwitgehaltes niet goed vallen en dat kan per kat heel erg verschillen.
en ik weet dat je bij een aantal katzels verschillende samenstellingen moet proberen om te kijken welke goed vallen en dat is vooruit vrij moeilijk te voorspellen..
Almo is kwalitatief uitstekend voer en duur maar in het algemeen doe je er langer mee.. alleen... dat is bij jouw vreetzakje nog even de vraag...
probeer een kleine verpakking, bijvoorbeeld kip. eend viel hier heel slecht..
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Oke, geef jij alleen nat of ook brok? En ik zag dat almo vier verschillende soorten voer heeft, kleurcodes als het ware. Wat is het verschil? Wat is er zo anders aan holistic? Sorry voor alle vragen hoor, maar ik wil goed weten hoe en wat, omdat hij van supermarkt natvoer altijd blaas en/of darmontstekingen krijgt. Ik zal hem dus gefaseerd over moeten zetten en niet van de ene op de andere dag voer wisselen. Ik begin dan met almo natvoer naast de RC brok. Denk jij dat het slim is om uiteindelijk helemaal te stoppen met RC als hij goed reageert op de Almo?
Adriana

Bericht door Adriana »

k heb geen flauw idee.. iedere kat reageert zo ongeveer anders op voer..
ik geef brokjes en natvoer want ik heb een kater die geen brokjes eet en eentje die geen natvoer eet.. dus geef ik iets van 8 verschillende soorten droog en nat.

Almo holistic is de gewone Almo, niet die van de kleurcodes. die vind ik onwerelds duur. k heb daar de sardines van en daar krijgen ze alle drie 4 brokjes als snoepje van, 's morgens als starter..
en als je de teksten leest dan staat daar ongeveer uitgelegd wat de verschillen zijn.
en als je de ingrediëntenlijsten naast elkaar zet dan zie je daar wat de verschillen zijn.
sorry, t is een heel gezoek maar zo moet ik het uiteindelijk ook doen..

ja, er zit heel veel tarwe in supermarktvoer en dan kun je wachten op blaasgruis of problemen met darmen/diarree.. en dan kun je wat je bespaart (en veel meer) zo naar je dierenarts brengen ...

Holistic en de link die ik hierboven heb geplaatst gaat over de droge brokjes. Almo heeft twee vermeldingen bij Zooplus en ik heb het dus niet/niet over de vier kleuren maar de gewone holistic, dat is de bovenste vermelding.
ik zou Obesity met een kleine week afbouwen en holistic kip kleine verpakking proberen en even bijhouden hoeveel hij eet en hoe gretig..
ik kan van een afstand zonder al te veel gegevens echt niet vooraf inschatten hoe er gereageerd wordt en geef het even tijd (paar weken). weeg je hem wel regelmatig?
als hij heel goed op Almo reageert dan zou ik zeker weten geen Obesity geven want peperduur en werkt niet..
maarre, hoe lang heb je Obesity gegeven?

en hier krijgen ze redelijk goedkoop natvoer naast de kwalitatief goeie brokjes, want dat is compleetvoer. ze weigeren rauw/gekookte kip te eten..
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Hij krijgt nu al 5 jaar obesity. Ik ga vanmiddag nog almo bestellen en uitproberen! Heel erg bedankt voor de tips.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

Je kan ook eens proberen of hij sperziebonen lust, wel verse of diepvries in blik zit veel zout. Dat geeft ook een vol gevoel en er zitten weinig calorieën in. Even koken laten afkoelen en door de brokjes doen.
Adriana

Bericht door Adriana »

yessss! sperziebonen.. t klinkt beetje raar maar t werkt echt .. en veel katten eten ze, missch langzaam wennen en eerst favo natvoer met beetje gekookte sperzieboon versnipperd?
t lijkt wel en culinair programma..

5 jaar Obesity en geen enkel resultaat en een dierenarts die maar Obesity blijft verkopen????
zucht...
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Tja, volgens de DA is het al resultaat dat ie op gewicht blijft en niet verder aankomt. Alleen losse bonen eet ie dan weer niet (ik denk echt het enige dat ie niet lust) maar ik ga wel proberen het door het eten te prakken! Goede ideeen, thanks iedereen!
Plaats reactie