Oogzalf in deze situatie nodig?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door Leor »

Hallo,

Onze kitten van 10 maanden heeft een lichte variant van niesziekte, wellicht opgelopen door de stress van onze verhuizing een maand geleden.
Omdat ze sinds vrijdag aan het niezen was en een heel klein beetje waterige ogen had (heldere vloeistof beide) zijn we dinsdag naar de dierenarts gegaan.

Deze heeft haar een antibiotica injectie gegeven, een langdurend medicijn (2 weken lang).
Ze heeft haar ook oogzalf mee gegeven.
Het is een kriem om dit bij onze kat in te brengen, want ze laat zich niet vast pakken en als je haar een maal vast hebt dan rukt ze zich los.

Nu heb ik op internet eens rond gekeken en ik lees overal dat die zalf voor ontstekingen aan het oog / ooglid is.
Het oog van haar ziet goed uit. Geen pus, niet rood, dus niks wat duidt op een ontsteking.

Mijn vraag is of ze deze zalf nu uberhaupt wel moet krijgen?
Of dat dat echt is als ze een ontstoken oog heeft.
Haar ogen zijn nu vrijwel droog.

Ik krijg de indruk dat de dierenarts voorzichtig is met de niesziekte. Dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd, maar ik vind het niet nodig om een week lang meerdere malen per dag te moeten strijden om die zalf er in te krijgen.

Oja, ze is geent tegen niesziekte en ze komt niet buiten.
Haar zusje is (nog) niet ziek.

Groetjes en alvast bedankt
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door Sifra »

Hoe heet die zalf? Wat zit erin?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
paasnini

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door paasnini »

Jammer dat je een dierenarts hebt die direkt begint met ab, niet nodig bij helder vocht tenzij je kat flink koorts had?
Die zalf gewoon laten.

Ik kan je aanraden om Llycine + B6 van Groene os te kopen. Dit werkt weerstands verhogend en is actief tegen het herpesvirus (onderdeel niesziekte). Ook is het prima om een verkruimeld tabletje Echinacea door natvoeding of water te doen, werkt ook prima.
Beterschap.
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door Leor »

Ik vind het ook jammer dat ze gelijk aan de AB gaat, achteraf gezien.
Koorts had onze kat niet. En ook echt tranende ogen valt reuze mee, alleen iets vochtig maar dat lijkt me logisch als ze verkouden is. Daarom ook dat ik niet gelijk aan de zalf wil
paasnini

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door paasnini »

Zalf alleen gebruiken als het oog echt dik is of dat er niet-heldervocht uit haar oogje zou komen.
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door Leor »

Dankjewel. We gaan het oog in de gaten houden, en als het dan toch nog dik wordt of er geen helder vocht uitkomt verder stoeien met de zalf
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door nellebel »

guusje kreeg ook oogzalf maar die had wel troep in haar oogjes. toch zijn we met de zalf gestopt (wel in overleg met de DA0. ook haar oog zalven was ee ngecht en daarna begon ze met het spul uit de ogen te krabben waardoor het alleen maar erger werd. de infectie wordt toch bestreden door de AB
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Oogzalf in deze situatie nodig?

Bericht door Leor »

Dat de infectie toch bestreden wordt door de AB denk ik inderdaad ook.
Haar oogjes zijn nog steeds niet vuil
Plaats reactie