kat en hond

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
marj0
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:18

kat en hond

Bericht door marj0 »

Hallo,
allereerst zal ik me even voorstellen.
ik ben marjolijn 24jaar oud en heb een poes van 1jaar oud.
ze is hier gekomen als kitten. verder heb ik ook nog wat andere dieren. zoals 2 chinchilla's schildpadden en een hondje.

nu zit het zo. ik heb sinds eergisteren een pup gekregen (een keeshond)

normaal zou je zeggen dat ze kat bang voor de hond is en niet andersom, maar hier is dat wel het geval.

de hond is bang voor de poes en de poes laat ook duidelijk merken dat dit haar plek is (met poten slaan naar de hond/krabben en ''grommen'')

nu is het zo dat de hond de poes met rust laat maar dus niet andersom, ik wil graag dat ze goed samen door 1 deur kunnen maar ik heb overal gezocht maar kan nu nergens vinden hoe ik dit het beste kan doen.

overal waar ik kijk is het de poes die juist bang is voor de hond en niet andersom.

iemand hier tips hoe ik ze uiteindelijk toch maatjes kan laten worden?

groetjes marjolijn
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kat en hond

Bericht door Freya13 »

Geduld, heel veel geduld, lijkt mij de enige oplossing
Hier is onze hond er ook bijgekomen toen de poes al 7 jaar was (denk ik) ... in het begin was dat een groot probleem want de poes verdedigde haar territorium en 'haar mensen' ... maar nu gaat dat prima
Ik heb er wel voor gezorgd dat de poes (poezen intussen ;-) ) een plek hebben om rustig te slapen waar de hond niet kan komen (de hond komt nooit boven). Dus in het begin waren dat echt 'twee werelden' maar nu komen de katten heel veel beneden en is er geen enkel probleem meer met de hond.
marj0
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:18

Re: kat en hond

Bericht door marj0 »

dat klinkt wel geruststellend dat het uiteindelijk wel goed gekomen is.

is het wel zo dat je de poes haar eigen gang liet gaan? zoals naar de hond toegaan enz.

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het idee heb dat dribbel (zo heet ze) haar territorium verdedigt, de hond is banger voor de kat dan andersom krijg ik de indruk (de kat gaat gewoon rustig slapen als ze wil en de hond komt niet in haar buurt)

ik kan helaas geen 2 ''werelden'' schetsen aangezien ik op een appartement woon, wel heb ik verschillende kamers waar ze zich kunnen terug trekken
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat en hond

Bericht door falkosan »

mijn katten waren 6 en 7 jaar oud toen de pup erbij kwam. de pup is door de katten even op zijn plaats gezet met een tik en daarna konden ze samen door 1 deur. nu een aantal jaren verder slapen ze samen in de mand. als de hond te enthousiast wordt met spelen krijg die gewoon een tik en dan druipt hij af. ze zijn nu al 6 jaar samen en het is heel erg leuk. de hond staat gewoon onderaan de rangorde en weet waar hij aan toe is. hij wordt ook wel eens door de katten gewassen. dus erg leuk. komt helemaal goed, alleen niet teveel mee bemoeien. alleen uitkijken voor de ogen van de hond dat als hij een tik krijg dat het niet in zijn ogen komt. maar de hond beslist niet voortrekken.
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat en hond

Bericht door falkosan »

trouwens: mijn hond komt ook niet boven. dat is het domein waar de katten zich af en toe terugtrekken en waar het eten staat omdat de hond het anders op eet.

dus de hond geen trappen leren lopen, dan weet hij niet beter.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kat en hond

Bericht door Freya13 »

marjo: ja hoor, ik heb de poes altijd haar eigen gang laten gaan, in het begin was dat heel onwennig en vielen er af en toe klappen, maar nu gaat dat meestal goed.
af en toe wordt er nog eens gemept of geblazen, en ook de hond gromt soms eens, vooral als de poes aan zijn waterbak komt (alsof ze zelf geen water krijgt ;-) )
heel grappig: de waterbak van de hond dient om de pootjes in te wassen, en de eigen waterbak dient om van te drinken
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kat en hond

Bericht door lidewij020 »

Hoe heb je de introductie tot nu toe aangepakt? De kat ziet de hond als indringer. Het zal even duren voor de hond geaccepteerd wordt.
Kijk eens hier: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm en hier http://www.kattengedragcentrum.nl/32-Ee ... e-kat.html
Eigenlijk moet de introductie ongeveer net zo plaatsvinden als dat je een nieuwe kat of kitten (in jullie geval dus de pup) bij een volwassen kat zet; zoals beschreven in de links. Het is het minst stressvol voor beide dieren als de introductie geleidelijk gaat. Deze kan wel 2 weken in beslag nemen.

Ik vond ook nog deze:
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... n-kat.html

Tegen de tijd dat de hond naar het huis ruikt en het huus naar de hond zal de kat de hond niet meer als een indringer van haat territorium zien. de hond gaat er dan juist deel van uitmaken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie