7 jaar oude kat uit assiel

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gijz
Kitten

7 jaar oude kat uit assiel

Bericht door Gijz »

Hallo,

Wij zijn sinds een week de gelukkige eigenaren van Gijz. Hij heeft een maand in het assiel gezeten, in de nieuwe woning van zijn vorige eigenaar kon hij niet meer naar buiten. Hij is heel aanhankelijk en heeft duidelijk te weinig beweging gehad (hij is groot, zo'n 7kilo en heeft een buikje :). Ik laat hem regelmatig in de achtertuin rond lopen omdat ik hem niet zo snel de schutting op zie springen kan dat.
Maar je merkt dat hij er graag op uit wil... In het assiel zeiden ze dat hij een week of 6 moet wennen voordat hij alleen naar buiten kan en ook weer terug komt, maar dit lijkt mij wat lang. Iemand hier ervaring mee?

Verder heeft hij speciaal voer omdat hij anders last krijgt tijdens plassen (verstopt oid). Ze zeiden dat hij elke dag maar een handje van die brokjes nodig heeft, maar volgens mij vind hij dat zelf te weinig :D
Wat is normaal om te geven?

Groet Jeroen
I iz Gijz, a ekh mixed with a seal point birman. People lovez me and I lovez people!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: 7 jaar oude kat uit assiel

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem 6 weken binnen houden en dan pas het erop nwagen hem los te laten.

Hoeveel van die brokken hij nodig heeft kun je op de verpakking lezen.
Een handje is een ruim begrip, de ene hand is de andere niet. Ik zou het afwegen en dan in 2 of 3 porties over de dag verspreiden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou hem inderdaad een paar weekjes thuis houden zodat ie straks zijn omgeving kan herkennen. Als je hem nu laat gaan ben je hem kwijt. Erg zielig voor de kat.
Heb je helemaal een schutting om je tuin, want dan is het nog beter om de tuin af te schermen zodat hij er niet uit kan.
Qua voer: Ik vind dat je altijd zelf moet bekijken hoeveel je kat nodig heeft. Als hij te zwaar/dik is dan zou ik hem inderdaad afgestreken voer geven. En probeer veel met hem te spelen, zodat hij zijn beweging krijgt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gijz
Kitten

Bericht door Gijz »

Bedankt voor jullie reactie!
De achtertuin is rondom afgeschermd en te hoog voor hem om overheen te klimmen. Maar als ik hem in de achtertuin laat staat hij constant te kijken of hij er toch op de eoa manier uit kan. Als hij door heeft dat dit niet gaat, begint hij zeurderig te miauwen... Voor heb ik hem al een keer aan een tuigje rond gelopen, maar dat vond ik een beetje zielig voor hem.

Ik heb voor het voer t assiel even gebeld en die zeiden, ongeveer 100gr. verdelen over de dag (in ieder geval 's ochtends en 's avonds).
I iz Gijz, a ekh mixed with a seal point birman. People lovez me and I lovez people!
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou het mauwen gewoon negeren en hem lekker alleen in je tuin laten. Vergis je trouwens niet in de klimkunsten van katten hoor :lol:
Liep hij bij zijn vorige baasjes helemaal los buiten?
Mooie kater is hij zeg. Tenminste ga ervanuit dat je avatar Gijz is
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gijz
Kitten

Bericht door Gijz »

Met de klimkunsten ben ik bekend. Mijn ouders hadden ook altijd katten en ik heb zelf ook eerder een kater gehad. Mijn vorige kater hadden wij uit een nest van vrienden en dat was echt een solitaire kat, die kwam meestal alleen even binnen om te eten. Maar Gijz (inderdaad van de foto) is veel aanhankelijker, hij heeft in het assiel natuurlijk alle aandacht moeten delen...Maar het laagste punt in de achtertuin is 2m en dat zie ik hem met zijn conditie niet zo snel halen, maar hij blijft naar mogelijkheden zoeken :)

Bij zijn vorige baasje liep hij ook los buiten. Dat was de reden dat ze hem weg hebben gedaan, in de nieuwe woning is dat namelijk niet mogelijk... Dat is het verhaal dat ons is verteld in ieder geval. Ik snap niet dat je van zo'n mooie, lieve kat afscheid kan nemen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hij lijkt qua uiterlijk heel erg op mijn Teun. Die overigens ook heel graag de hort op zou willen. Hij zit hier in een buitenren van 10 meter, waar hij dag en nacht in kan.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

wekom op het Forum met Gijzzzz!
wat een prachtig beest en missch na een aantal berichten een eigen fotoalbum zodat we Gijzz in volle glorie kunnen zien?
prachtig gezicht en indringende blik, nee, hoe kun je in s hemelsnaam zoiets weg doen??
na ja, jij hebt er een gewichtige lieverd aan.. en als ie overwicht heeft dan zou ik nog eens erg goed naar zijn soort voer kijken. overwicht is niet handig voor de gezondheid van katzels en in een heel erg langzaam tempo gestaag afslanken lijkt me wel raadzaam..
je zou een voer erbij kunnen nemen dat erg langzaam verteert maar toch van goeie kwaliteit is, éen van de Almo holistics of een Sanabelle met laag vetgehalte (Zooplus zie boven) en sorry voor het ongevraagde adviessss... ;-)

en last met plassen (blaasgruis) is iets anders dan verstopt.
inderdaad, dan kan zijn plasbuis verstopt zijn door het gruis maar hier betekent verstopt -->obstructie en dan zit er wat klem in éen van de spijsverteringskanalen en dat is een levensbedreigende situatie. blaasgruis en niet meer kunnen plassen trouwen ook..
krijgt ie af en toe beetje rauwe kip? dat helpt ook erg goed, naast goed drinken/natvoer en kwaliteitsbroks!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

de hoeveelheid voer is ook afhankelijk van welk voer je geeft. op de zak staat meestal hoeveel je moet geven. ik meet het altijd af hier. soms eten ze iets meer soms iets minder, maar zo hou ik wel in de gaten dat ze voldoende binnen krijgen (en voor mijn gijs dan, niet teveel)
ik zou wel even langs je DA gaan om duidelijkheid te krijgen over de verstopping. zo kun je misschien veel leed voorkomen.
ass van onze DA heeft ook wel eens gezegd, je moet het asiel zien als tussenstop. dat betekend bijv dat kittens lang niet bij elk asiel kittenvoer krijgen, want het is maar tijdelijk, maar hierdoor missen ze wel de nodige voedingsstoffen. aangezien jij lang van je GijZZZZZZ wilt genieten zou ik zeker alles laten checken zodat je verdere blaasproblemen kunt voorkomen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

De meeste katten halen 2m wel hoor. Zeker als ze ernaartoe kunnen klimmen, maar ook springen lukt vaak wel. Als je een draad of balken iets naar binnen laat hellen, kunnen ze er niet meer over klimmen. Tegen het springen helpt het als ze geen houvast hebben, de laatste balk kan draaien of het laatste punt hoger is dan 2,2m (op voorwaarde dat er dan niet onder staat of geen boom in de buurt, maar die hoogte is meestal wel voldoende).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie