eerste kitten + voedingsvraag

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

ja tprob is dat alle broertjes en zusjes al een thuis hebben...
dat zou anders een optie geweest zijn.; om twee broertjes te nemen...

mja ik denk echt wel dat het hier ofwel een kitten ofwel gewoon niks zal zijn...
de situatie (werksituatie) gaat hier nog wel veranderen, mss is uitstel een beter idee,
krijg er geen beslissing in genomen...
enerzijds wil ik echt wel een kitten, anderzijds wil ik niet ten kosten van de kitten een kitten...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Chiquita98 »

Misschien is de feedback wel erg hard, maar een kat verplicht naar buiten doen in weer en wind dat vind ik echt niet kunnen. Als jouw kitten niet beter weet dat ie binnen zit dan is dat helemaal niet zielig. Zolang je hem dan maar genoeg bezig houd.
Het kattenluikje met chip is voor het kitten dan de beste oplossing. Het kitten moet trouwens eerst een aantal maanden binnen zitten hoor voor ie naar buiten mag. Ik zou het kitten eerst met 6 maand castreren en dan pas naar buiten doen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

@chiquita: maar ie mag toch wel samen met mij een poosje naar buiten voor de 6 maanden nietIk zit er helemaaaaaal niet mee om de kitten binnen te laten.. Ik dacht gewoon dat buiten beter voor kitten was (na de 6 maanden dan) dan buiten...
mja er zijn veel speeltjes te koop en een kartonnen doos met wat krabgaten met iets leuk erin en een groot gat opzij zodat ie in en uit kan, khou de kitten wel bezig...
ook savond kbedoel nu ben ik pas thuis om 17u; in de toekomst (nieuwe job) ben ik mss 16u15 weer thuis.
Ik zeg het ik ben er nog niet uit...
ktwijfel heel hard. Ik wil enkel beste voor de kitten en als wij hem dat niet kunnen geven zou me dat erg veel pijn doen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Chiquita98 »

Van mij mag je wel samen met het kitten naar buiten, maar een kitten is heel snel en speels dus de kans dat ie jouw ontglipt is groot en zie hem dan nog maar weer eens te pakken te krijgen(en het kitten weet zijn huisje niet meer terug te vinden) en dan heb ik het nog niet eens over de gevaren van het verkeer e.d.
Tenzij je hem wilt leren om met een tuigje naar buiten te gaan. Dat zou ook nog een optie zijn.
Waarom kies je niet voor een oudere solokat die lekker binnen wil blijven, warme slaapplekjes wil, eten en drinken en aandacht. In jouw situatie nu lijkt me dat veel verstandiger. Weet je een kitten is leuk, maar ze worden heel snel al groot(veel te snel altijd ;-) )
Ga anders gewoon eens langs bij een asiel in je buurt.

En ik zou zeggen: Bij twijfel niet doen! Je moet echt zeker van je zaak zijn voordat je een huisdier aanschaft.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook een kitten uit een ander nest of uit het asiel kiezen om deze gezelschap te houden. Het hoeven geen broertjes te zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Adriana »

eefjee schreef: de situatie (werksituatie) gaat hier nog wel veranderen, mss is uitstel een beter idee,
krijg er geen beslissing in genomen...
dit zijn twee links met heel erg veel kattenschatten
in allerlei leeftijden, voorkeuren, kleuren, solo's en stellen en nog anders..
missch gewoon eens vitueel rondkijken?
en wat let je om eens langs te gaan bij een asiel bij jou in de buurt?

http://www.dierenasiels.com en/of http://www.ikzoekbaas.nl

maar misschien maar niet doen, hihihi want het is beetje gevaarlijk ....
en errrg verleidelijk
en voor het t weet heb je je hart verloren aan een pluizebol!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pinguin »

@ eefjee. Ik snap je twijfel wel 2 katten lijkt ineens erg veel. Ik wilde hier ook maar 1 kat en ben daarom ook bewust naar het asiel gegaan opzoek naar een iets oudere solo kat. Omdat ik wist dat een kitten alleen geen sucses zou worden ik heb het te vaak fout zien gaan in mijn omgeving.
Ik kwam thuis met een kat waar van werd gezegd dat het solo kat zou zijn. Maar achteraf bleek dat niet te kloppen en had ik de de keus kat terug brengen of nog 1tje er bij. De keus was voor mij erg snel gemaakt en er is hier een jonki bij gekomen. Ik heb hier nu 2 katten met een flink leeftijds verschil en dit gaat gelukkig bijna altijd goed.
Ik ben kwa schoonmaak tijd misschien 2 min langer bezig om de bakken schoon te houden.

Ik vind het ook een voordeel dat ze me zijn 2en zijn dat ik me veel minder schuldig voel als ik eens een lange dag van huis ben. Ze houden elkaar gezelschap en tegen de tijd dat ik thuis kom vinden ze het leuk dat ik er weer ben voor de kroeltjes en eten. Maar echt missen?? Nee dat denk ik niet zo lang ze elkaar hebben zijn ze gelukkig.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Rosalie123 »

Ook hier nog een voedingsvraagje: ik heb hier een hele berg proefpakketten binnen gekregen, Varieren van 50 gram tot 300 gram... Met Lams, Profine, Royal Canin, Whiskas, Felix, Perfect Fit, en Kenner brokjes.

Kan ik die hele bups nu wel aan mijn kitten geven? Omdat ze dan zo'n beetje om de dag iets anders gaat krijgen...
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Livewithlouis »

ja ik zou dat niet doen zeer grote kans dat ze aan de diarree gaat! Ik zou in principe alles wegdoen behalve de Royal Canin, Lams en Profine ken ik niet.
Adriana kan je hier het beste mee helpen denk ik!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de hele recem aan een dierenasiel doneren en zelf een goed merk kopen voor mijn kat.
RC en Perfect Fit zou je nog kunnen overwegen om te geven. De rest zou ik zeker niet voeren.

Edit: ik denk dat het Iams is dat erbij zit. Geen goed merk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

euhm,
vraagje. Dat je niet alles dooreen geeft zover leek me logisch.
Ik weet nog niet vanbuiten in welke merken ze voeding voor kittens hebben, buiten in royal...
maar felix en whiskas zijn dat slecht merken voor lijk een volwassen kat ook? of enkel voor de kittens dan?
Ale ik weet dat je voor kittens, volwasse katten en zelfs "bejaarde" katten andere voeding hebt binnen 1 merk. Dat bepaalde merken (sommige witte merken) niet kwaliteitsvol genoeg zijn, maar van felix en whiskas dacht ik dat ze zeker wel goed zouden zijn..
mis begrepen dan?

groetjes
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Livewithlouis »

Ja zeker misbegrepen, in whiskas en felix zit eigenlijk helemaal geen vlees. Veel slachtafval, zouten en voedingsstoffen waar een kat niks mee kan.

Het wordt ook wel de Mc Donalds onder het kattenvoer genoemd.

Maar er zijn wel mensen die het voeren, en katten kunnen er oud op worden. Je maakt het ze alleen wel wat moeilijker.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pearlsofpassion »

Als een merk aparte kitten- en volwassen vormen heeft, kan je best het meest geschikte voeren. Maar je hoeft niet percé een kittenvoer te voeren. Als je een goed merk hebt, die geen kittenversie heeft, kan je ook de adult voeren.
Als er wel een kittenversie is, geef je dat beter.

Goede merken zijn er vele. Sanabelle (heeft kittenversie), Porta 21, Acana en Orijen (hebben dat niet), zijn merken waar ik zelf goede ervaringen mee heb. Maar het is altijd zelf uitproberen.

De merken die je in de supermarkt kan vinden zijn in den regel niet erg goed. Whiskas, felix enz... zijn daar voorbeelden van. Iams zit ook erg veel graan in.
RC en Perfect Fit zijn vergelijkbaar, al hangt het er sterk vanaf welke uitvoering van RC je hebt. De kittenversie zijn in den regel wel goed.
De twee andere ken ik niet. Je zou de samenstelling eens kunnen bekijken om te zien of het een beetje degelijk is of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

Wel royal kenin is buiten de whiskas en felix, enige dat ik hier in belgie al zag! Ik ga toch zoiezo nog naar een dierenspeciaalzaak hier om eens te kijken wat we allemaal zouden inslaan en kostenplaatje ervan; Eigenlijk ook wel omdat ik het gewoon leuk vind in zo winkels rond te neuzen, want prijzen en producten vind ik op het net ook :-)

Al ben ik nog altijd niet uit men dilemma. Ik ga het even laten bezinken. De praktische zaken op een rij zetten en dan maar men gevoel volgen... (en men gezond verstand)

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen Iams, Whiskas en Felix geven.

Bij Zooplus heb je veel meer keuze dan in de meeste dierenspeciaalzaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie