Pluisje, verhoogde nierwaardes
Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes
Update Karel: de kliniek belde vanmorgen. Aangezien zijn crea stabiel gebleven is mag hij vanavond naar huis...
Ik heb nu al renalzin besteld bij de apotheek en ga vanavond bij de DA om fortekor (al staat ze er niet achter, ze zegt dat het enkel helpt bij katjes die lagere crea waarde hebben...).
Hopelijk geeft de kliniek nog nuttige tips mee.
'k ben echt zenuwachtig... Ben heel het huis gewone kattenvoeding vrij aan het maken, overal staan al bakjes met water...
Ik heb nu al renalzin besteld bij de apotheek en ga vanavond bij de DA om fortekor (al staat ze er niet achter, ze zegt dat het enkel helpt bij katjes die lagere crea waarde hebben...).
Hopelijk geeft de kliniek nog nuttige tips mee.
'k ben echt zenuwachtig... Ben heel het huis gewone kattenvoeding vrij aan het maken, overal staan al bakjes met water...
- Chiquita98
- Tijger
Wat fijn dat hij naar huis mag. Dat is toch altijd beter dan in zo'n kliniek. Hopelijk gaat het nu alleen maar weer steeds beter met Karel
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)
Bekijk ons album hier
Bekijk ons album hier
niet zenuwachtig zijn hoor! wij denken met je mee en er is zoveel ervaring bij Pluis dat je niet in je eentje problemen hoeft op te lossen!
wat heerlijk dat je je lieve karel vanavond weer bij je hebt!
om te beginnen:
renalzin is om te hoge anorganische fosfor naar beneden te krijgen. mijn ervaring is dat katzels het niet lekker vinden en dat het te hoog wordt gedoseerd. zit in een onhandig pompflesje. het advies is dat spul over het eten te doen maar dat bederft de eetlust.
het werkt erg goed en ook in een heel lage dosis en je kunt het laten opdrogen (kloddertjes op een plastic zakje) en dan ingeven als pilletje. dat beinvloedt de werkzaamheid niet weet ik van bayer.
en na een maand de fosfor-ip-waarde laten controleren want te laag fosfor is niet goed.
en verder dus even wachten op de tips van de kliniek.
fortekor bevordert de doorbloeding van het weefsel in de nieren en veel katten op het forum hebben er baat bij.
weet niet hoeveel je moet geven, maar begin met de helft en geef dat in twee porties per etmaal en bouw het langzaam op ipv alles in een keer tegelijk!
wat heerlijk dat je je lieve karel vanavond weer bij je hebt!
om te beginnen:
renalzin is om te hoge anorganische fosfor naar beneden te krijgen. mijn ervaring is dat katzels het niet lekker vinden en dat het te hoog wordt gedoseerd. zit in een onhandig pompflesje. het advies is dat spul over het eten te doen maar dat bederft de eetlust.
het werkt erg goed en ook in een heel lage dosis en je kunt het laten opdrogen (kloddertjes op een plastic zakje) en dan ingeven als pilletje. dat beinvloedt de werkzaamheid niet weet ik van bayer.
en na een maand de fosfor-ip-waarde laten controleren want te laag fosfor is niet goed.
en verder dus even wachten op de tips van de kliniek.
fortekor bevordert de doorbloeding van het weefsel in de nieren en veel katten op het forum hebben er baat bij.
weet niet hoeveel je moet geven, maar begin met de helft en geef dat in twee porties per etmaal en bouw het langzaam op ipv alles in een keer tegelijk!
Fijn dat Karel naar huis mag en vreemd dat ze geen Fortekor wilde geven. Noa had een crea van 495 en kreeg ook Fortekor.
Nu breekt een hele spannende en vooral onzekere tijd aan want eerst stond je aan de zijlijn en liet het aan, naar ik hoop, deskundigen over en nu komt het op jou aan. Ik hoop dat je alle steun van je omgeving krijgt want die heb je hard nodig. Natuurlijk zullen wij je bij staan, maar dat is toch anders dan de naaste omgeving.
Nu breekt een hele spannende en vooral onzekere tijd aan want eerst stond je aan de zijlijn en liet het aan, naar ik hoop, deskundigen over en nu komt het op jou aan. Ik hoop dat je alle steun van je omgeving krijgt want die heb je hard nodig. Natuurlijk zullen wij je bij staan, maar dat is toch anders dan de naaste omgeving.
- patiani-guusje
- Cheetah
Lieve Kelly, ga heel erg van Karel genieten, hij zal wslk erg blij zijn weer thuis te zijn. Ik ga hier hopen en duimen dat de crea stabiel blijft of liever nog: verder zakt!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Hij is thuis 
Hij heeft goed gegeten, goed gedronken, terug wat rondgestapt en ligt nu wat te rusten.
Deze week ga ik bij de dr leren hoe ik onderhuids vocht moet opspuiten en wanneer we die week op reis gaan in juli mag hij bij haar blijven.
Ze heeft geen metacam gebruikt, dus het moet toch al bezig geweest zijn.

Hij heeft goed gegeten, goed gedronken, terug wat rondgestapt en ligt nu wat te rusten.
Deze week ga ik bij de dr leren hoe ik onderhuids vocht moet opspuiten en wanneer we die week op reis gaan in juli mag hij bij haar blijven.
Ze heeft geen metacam gebruikt, dus het moet toch al bezig geweest zijn.
gezien de piek en het zakken van de creatinine-waarde tijdens de infuus-dagen is het hoogstwaarschijnlijk toch (?voor een deel) acuut nierfalen. bij chronisch is de crea-waarde doorgaans niet zo hoog en dat zakt ook niet zo spectaculair bij infuus (was het maar waar....)
- patiani-guusje
- Cheetah
Geniet van hem, en verwen hem maar lekker! Beestje heeft heel wat meegemaakt! Ik denk ook dat het acuut was en hoop dit ook want dan is de prognose veel beter!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
- Chiquita98
- Tijger
Is er dan bij acuut nierfalen kans dat het dan ook weer over gaat? Met voeding en medicijnen?
Wat fijn dat hij weer thuis is!
Wat fijn dat hij weer thuis is!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)
Bekijk ons album hier
Bekijk ons album hier
Nee, helaas het gaat niet over want wat kapot is kan niet meer volledig herstellen, maar wel deels. Onze oude Cochi heeft chronisch nierfalen en dat betekent dat de nieren langzaam verder achteruit gaan door slijtage (vergelijk het met ogen: op de 40ste heb je nog havikogen, op je 45ste merk je opeens dat je armen te kort zijn en moet je aan de leesbril en nog een paar jaar later komt de vaste bril in zicht
).
Noa had acuut nierfalen (jonge katten hebben zelden chronisch nierfalen tenzij ze een aangeboren nierafwijking hebben) en haar nieren herstellen zich nog steeds, heel traag dat wel maar er is vooruitgang. Toch zal ze altijd nierpatiënt blijven, maar met de medicijnen en het nierdieet kan ze nog best wel oud worden.
We hebben nu andere "zorgen": gisterenavond Noa gewogen en ze zit op 5 kilo (omgerekend naar een mensengewicht betekent dat 40 kilo aangekomen in anderhalf jaar tijd
).
Ze wordt veel te zwaar want ze is een tenger poesje. Nu gaan we proberen of het helpt om naar 3 voedingen per dag te gaan ipv 4. Wanneer ze dan echter meer foute brokjes gaat eten, hebben we geen keus dan om weer op 4 voedingen te gaan zitten. Afwachten dus.

Noa had acuut nierfalen (jonge katten hebben zelden chronisch nierfalen tenzij ze een aangeboren nierafwijking hebben) en haar nieren herstellen zich nog steeds, heel traag dat wel maar er is vooruitgang. Toch zal ze altijd nierpatiënt blijven, maar met de medicijnen en het nierdieet kan ze nog best wel oud worden.
We hebben nu andere "zorgen": gisterenavond Noa gewogen en ze zit op 5 kilo (omgerekend naar een mensengewicht betekent dat 40 kilo aangekomen in anderhalf jaar tijd

Ze wordt veel te zwaar want ze is een tenger poesje. Nu gaan we proberen of het helpt om naar 3 voedingen per dag te gaan ipv 4. Wanneer ze dan echter meer foute brokjes gaat eten, hebben we geen keus dan om weer op 4 voedingen te gaan zitten. Afwachten dus.
- Chiquita98
- Tijger
Bedankt voor de uitleg Annet. ik heb er helemaal geen verstand van, maar het heeft allemaal wel mijn interesse. Gewoon een beetje inlezen, want het kan zo maar ook één van mijn katten overkomen.
Succes met het weer goed op gewicht krijgen van Noa. Ze weegt net zoveel als mijn rooie kater.
Succes met het weer goed op gewicht krijgen van Noa. Ze weegt net zoveel als mijn rooie kater.
Bekijk ons album hier
Bekijk ons album hier
In de dierenkliniek moest hij vaak in zijn transportmandje liggen en hij heeft die gewoonte aangehouden thuis. Ik wil dat ook niet wegzetten, want hij voelt er zich precies veilig in.
Zou dit betekenen dat hij zich toch niet zo goed voelt?
Alhoewel hij wel goed eet en net van buiten komt, hij is even op de muur gaan zitten om naar buiten te kijken...
Mijn man zei vanmorgen: "als dit zijn leven wordt, hele dagen in zijn mandje, kan hij er toch geen plezier meer in hebben?"
Vrijdagavond (1e avond) is hij wel mee naar boven geweest en lag hij te spelen met zijn kussentje met kattenkruid. Vannacht is hij niet mee geweest...
Iedereen zegt me dat ik het zal zien als het zover is... Maar ik ben bang dat ik dat niet ga zien en hem mss te ver wil drijven?
Zouden jullie onderhuids vocht geven? Of is dit een stap te ver voor velen?
Zou dit betekenen dat hij zich toch niet zo goed voelt?
Alhoewel hij wel goed eet en net van buiten komt, hij is even op de muur gaan zitten om naar buiten te kijken...
Mijn man zei vanmorgen: "als dit zijn leven wordt, hele dagen in zijn mandje, kan hij er toch geen plezier meer in hebben?"
Vrijdagavond (1e avond) is hij wel mee naar boven geweest en lag hij te spelen met zijn kussentje met kattenkruid. Vannacht is hij niet mee geweest...
Iedereen zegt me dat ik het zal zien als het zover is... Maar ik ben bang dat ik dat niet ga zien en hem mss te ver wil drijven?
Zouden jullie onderhuids vocht geven? Of is dit een stap te ver voor velen?
-
- Jaguar
- Contacteer:
Vergeet niet dat je kat erg ziek is geweest, als wij zoiets meemaken staan we ook niet gelijk weer te springen lijkt mij. Gun hem toch tijd om te herstellen en er niet te veel mee bezig zijn dat merkt een kat. En dat gaat ook niet helpen...........
Volgens mij gaat het wel goed komen.... Hij eet goed gaat naar buiten wat wil je nog meer.
Volgens mij gaat het wel goed komen.... Hij eet goed gaat naar buiten wat wil je nog meer.
- Chiquita98
- Tijger
Maar laat je hem nu dan buiten?? Of lees/begrijp ik dit verkeerd? Of heb je een afgezette tuin/ren?
Bekijk ons album hier
Bekijk ons album hier
Wanneer hij goed eet dan voelt hij zich ook goed! Want wanneer hij misselijk zou zijn dan at hij niet. Hij is een week in de kliniek geweest en dat is een hele tijd. Het mandje was het enige wat vertrouwd was van thuis en in dat mandje voelt hij zich ook nu nog veilig, maar je zult zien dat hij weer snel z'n draai gevonden heeft.
Je moet hem echter die tijd wel geven. Laat hem zijn gang gaan, laat hem zoveel mogelijk met rust.
Lukt het om de Fortekor te geven? En geef je hem ook wat laxerends?
Dat heb je dan altijd nog achter de handen voor het geval hij een terugslag krijgt.
Voor mij is onderhuids infuus hetzelfde als medicijnen: het helpt het dier om zich beter te voelen. En dus nee, geen stap te ver.
Je moet hem echter die tijd wel geven. Laat hem zijn gang gaan, laat hem zoveel mogelijk met rust.
Lukt het om de Fortekor te geven? En geef je hem ook wat laxerends?
Het gaat er niet om of dit een stap te ver is of niet, het gaat er om of het iets toevoegt want de meeste katten vinden het niet fijn. En zolang Karel goed eet en naar buiten gaat (afgesloten tuin hopelijk!) is er op dit moment geen reden om hem infuus te geven.kellyc schreef:Zouden jullie onderhuids vocht geven? Of is dit een stap te ver voor velen?
Dat heb je dan altijd nog achter de handen voor het geval hij een terugslag krijgt.
Voor mij is onderhuids infuus hetzelfde als medicijnen: het helpt het dier om zich beter te voelen. En dus nee, geen stap te ver.