Kale plekken boven de ogen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
saskiaenruud
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:13

Re: Kale plekken boven de ogen

Bericht door saskiaenruud »

Hallo allemaal,
Mijn burmees (lichte kleur) heeft ook kale plekken boven de ogen, net als jouw kat. Maar ik heb hem al sinds hij een kitten is, hij is nu 7 jaar oud, en het is pas iets van de laatste maanden. Er zit wel een klein rood plekje, maar hij heeft er geen last van en zijn broertje likt het zo nu en dan mooi schoon. Kan dit nu wel of niet kwaad? Het lijkt geen eczeem, hij geeft wel veel kopjes....misschien is dat het gewoon (maar zijn broertje doet het ook en die is veel minder kaal..).
Misschien dat iemand van jullie hier meer over weet?
Groetjes,
Saskia
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kale plekken boven de ogen

Bericht door pearlsofpassion »

Dit klinkt wel alsof er iets mis is. Mss voedselallergie? Onze Cuzco kreeg daar korstjes en hele plekken kaal van. Die plekken lag wat vocht op dus zat ontsteking op.
Ben je recent van voer verandert?
Ik zou zeker eens bij de DA passeren.

Over de vorige vragen over kale plekken boven de ogen: katten hebben daar (tussen de oren en ogen) klieren die feromonen afzetten. Deze worden vooral gebruikt om kopjes te geven aan levende wezens zoals huisgenoten. Zo wordt een groepsgeur gecreëerd en dus duidelijk gemaakt wie er bij de groep hoort. Deze plaatsen zijn inderdaad iets kaler, mss dat je dat bij zwarte katten beter ziet... Niet echt iets om je zorgen over te maken. Echt kaal is natuurlijk wel iets anders...

Voor wie het interesseert, katten zullen voorwerpen eerder merken met klieren aan de mondhoeken en onder de kin. Andere katten en mensen zullen ze eerder merken met de klieren boven de ogen (gezichtsferomonen) en aan de basis van de staart. Daarom geeft een kat dus kopjes: hij zegt, jij hoort bij mijn groep, en daarom merkt hij jou met zijn geur , eerst door zijn kopje en daarna met zijn poep. :-) Leuk he? Dit even ter info...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
saskiaenruud
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:13

Re: Kale plekken boven de ogen

Bericht door saskiaenruud »

Ik ben er denk ik achter wat het probleem was: wij lieten de katten 's nachts altijd in een afgesloten kamertje (nog wel 2x4 meter dus we dachten groot genoeg) omdat ze anders alle deuren openmaken. Sinds kort is er een baby in huis waardoor de katten ook overdag beperkt zijn, dus we hebben besloten ze 's nachts niet meer op te sluiten als compensatie. Et voila! Kale plekken verdwijnen. Ze hadden dus stress van het kleine kamertje!
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Kale plekken boven de ogen

Bericht door Sanne1807 »

Bailey heeft precies hetzelfde, heel weinig haar boven de ogen. (ze is 9)
En ik zie het trouwens ook regelmatig bij andere katten...
Gebruikersavatar
marjoleine1962
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012 13:24

Re: Kale plekken boven de ogen

Bericht door marjoleine1962 »

Ook mijn kat heeft kale plekken boven haar ogen. Zo kregen we haar uit het nest.
Ze is verder gezond en de dierenarts zei er niets over.
Plaats reactie