Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Verstuift classy cat heel erg? Ik bedoel zit bijv het bankstel dan onder de stofresten? Ik geloof dat ik het ook eens ga proberen bij 1 van de bakken.
Adriana die dweilemmers is ook wel een goed idee, maar zijn ze niet te smal? Hier draaien ze ook tig keer een rondje voordat er eens wat gelegd word.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Meningen verschillen enorm. De één vindt dat een bep. soort grit nauwelijks stuift, en de ander vindt dat hetzelfde soort grit juist wél enorm stuift. Kijk maar eens op zooplus.nl bij de meningen. Wat de één geweldig vindt, vindt de ander troep.

Ikzelf ben helemaal weg van Classy Cat. Vergeleken met Cat's Best Eco Plus vind ik het nauwelijks verstuiven, maar dat is mijn mening he. Classy Cat is ook heel zuinig in gebruik. En ruikt lekker.

Mijn partner gebruikt voor de kattenbak van zijn kat houtkorrels (van het merk Kenner, kun je bij de Boerenbond kopen). Houtkorrels geven geen stof af, maar niet iedere kat en/of katteneigenaar is daar weg van, o.a. omdat je plasjes niet weg kunt scheppen, en de houtkorrels verpulveren helemaal, en die verpulverde stukjes liggen wel overal op de vloer. Voordeel is dat je geen vieze stofvoetafdrukjes krijgt, wat je vaak met gewoon grit wel hebt, m.n. op laminaat. Echter, sommige katten hebben een ontzettende hekel aan de houtstaafjes (te grof).

Het beste kun je het gewoon zelf verschillende soorten/merken uitproberen..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Cerna

Bericht door Cerna »

Of het heel erg verstuift hangt af waarmee je het vergelijkt. Wanneer ik het vergelijk met het AH-grit wat niet klontvormend is, dan zeg ik "ja, het verstuift heel wat erger", maar ik weet niet wat je nu gebruikt. Het is echter wel gemakkelijk op te zuigen. Dus ook vanaf het bankstel. En bij mij staat de grote kattenbak in een aparte ruimte waar ook de boiler en de CV-ketel hangen/staan, dus daar mag het wel wat stoffen.

De andere kattenbak staat in mijn berenkamer en dat vond ik toch zonde. Hij staat wel afgesloten (zie
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=660), maar ondanks dat zaten de beren onder het stof. Dus voor die bak gebruik ik nu weer AH-grit.
De beide nierpatiëntjes met hun enorme plassen, gebruiken deze bak toch minder.

Mijn katten zouden kun kont ook niet kunnen keren in de bakken van Adriana: te smal en te hoog. Daar komt onze bejaarde Cochi helemaal niet meer in.
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Grappig zeg, dat zelfgemaakte 'kattenbakhuisje'!
Liefs van Mariska

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Chiquita98
Tijger
Tijger

Ik gebruik nu biocats classic al een hele tijd. Het bevalt op zich goed alleen de klonten vallen soms wat uit elkaar. Ik heb her en der bakken staan. Ik ga het gewoon es proberen met classy cat. Koop gewoon een niet te grote zak.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Bij Classy Cat vallen de klonten nooit uit elkaar!!! (wat bij Cat's Best Eco Plus wel eens het geval was). Het zijn hele stevige, zware ballen!
Liefs van Mariska

Adriana

Bericht door Adriana »

heb even gekeken naar het gedraai van mijn slankies in de toilet-bakken. er staan er nu twee omdat de grootste plasser niet meer leeft en ze lopen achter de toiletpot langs. en als ze zich daar willen omdraaien dan zetten ze hun poten op de rand.
het toilet is het domein van de broertjes en ik vind daar zelden plas/drollies van Enzo.
in de andere vertrekken staan de bakken veel ruimer maar ze draaien niet zo veel. voor plas hurken ze doorgaans in één keer en ontlasting eerst kuiltje aan de ene kant en dan één keer omdraaien, kuiltje andere kant, hurken, poepen en wegwezen. ze begraven geen van drie.
en het is inderdaad heel erg persoonlijk.. hoe ruim ben je behuisd, hoe stuifgevoelig ben je, hoeveel kattenbakken wil je en wat vinden je katzels ervan. net zoals bij voer en veel andere dingen.. allerlei varianten uitproberen en altijd maatwerk..
sven0503
Huiskat
Huiskat

Bericht door sven0503 »

ik heb voor layla een standaard kattenbak van de dierenwinkel... tja ik wist nog niet dat een gewone kunststof bak ook vaak voldoet ;)

De eerst keer dus ook duur grind gehaald bij de dierenwinkel... nou al snel kwam ik er achter dat het kattengrind van de supermarkt ook prima werkt en layla vind 't allemaal prima.
Zo'n zak kost me 1,30 en ik kan er de bak 3x volledig van voorzien.

Mocht er komende week een katje bijkomen, dan haal ik denk ik ook gewoon een kunstof bak of sorteerbox...
Chiquita98
Tijger
Tijger

Ok classy cat zit nu in één van de kattenbakken. Moest even aan wennen dat er een geurtje aan zit en de katten ook, maar ik heb er al 3 erop zien gaan. De balletjes zijn inderdaad mooi stevig, maar ondanks dat ik er veel grit in heb gedaan had ik toch onderin de kattenbak een plakaat vast zitten. Gebeurd dat bij jullie ook? Ik weet dat bijv balou lekker eerst gaat graven en dan zijn behoefte doet en waarschijnlijk dus niet zoveel grit meer ligt op de plek waar ie het heeft gedaan(dus met geen enkel grit dit te voorkomen is)
Het verstuiven valt me nog mee moet ik zeggen, maar het zit hier nu dan ook wel in de dichte bak.

Bekijk ons album hier
Cerna

Bericht door Cerna »

Ja, soms heb ik ook een plakaat vastgeplakt op de bodem zitten. Cochi heeft als nierfaalpatiënt enorme plassen en dat kan dit grit niet altijd aan en dan wordt het een soort kauwgom.
Pas ook op met schoonmaken! Zorg ervoor dat alle grit uit de bak is voordat je hem schoonmaakt want wanneer je iets laat zitten, dan wordt het een kleverige boel.
Ik maak de bakken altijd schoon met een oude afwaskwast en de eerste keer poetste ik met de kwast door het natte, achtergebleven grit. Nou ik kon de kwast weggooien want ik kreeg de zooi er niet meer tussenuit.

Maar verder ben ik heel enthousiast; wil niets anders meer!
sven0503
Huiskat
Huiskat

Bericht door sven0503 »

ik maak ze 1x per week schoon gewoon met een oude afwasborstel en heet water met een klein beetje afwasmiddel... en daarna goed naspoelen, gaat prima.

Met layla viel 't altijd wel mee, maar Rodin kan er echt wat van.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Ik maak de bakken ook altijd schoon met een oude afwasborstel.
Ik haal van de week even een iets fijner schepje. Heb nu een grovere schep omdat biocats ook grovere korrels heeft. Ik moet nog steeds wel wennen aan de geur van classy cats....ben nog niet helemaal overtuigd ;-)

Bekijk ons album hier
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik ben op zoek naar een goede kattenbak. Een van mijn bakken lekt aan de onderkant :esick:
dus nu moet ik op zoek naar een goede die dus niet poreus wordt na een tijd.
Ik weet niet zo goed welk merk ik nu moet kopen, bang voor herhaling. Welke kattenbak met kap bevalt jullie het beste?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

He Anne,
Wat vreemd dat je bak is gaan lekken?! Ik dacht dat jij peeweebakken had? Welk merk bak heb je nu dan en na hoeveel tijd is hij poreus geworden?

Ik heb een rondgevormde kattenbak van Boon, deze;

Afbeelding

Ik heb er wel meerdere (gehad), maar deze blijft absoluut favo zowel voor de katten als voor mij. Ook nog geen enkel barstje te bekennen, alleen oppervlakkige nagelkrasjes van D. die altijd aan de wanden krabt als hij zijn drol wil begraven...
*Dexter & *Mosa
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik weet niet welk merk ik heb, maar het zijn stevige plastic wat vierkantige kattebakken van de boerenbond. niet die ronde met glanzend plastic. eentje heb ik al 14 jaar, daar zie je niks aan, ook niet verkleurd (hij is grijs), niet te hoge rand voor in te stappen.
zal thuis nog eens kijken welk merk hij is als dat nog te achterhalen valt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie