oudere poes bij kitten poes van 5 maanden, kan dat?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Semmy
Huiskat
Huiskat

oudere poes bij kitten poes van 5 maanden, kan dat?

Bericht door Semmy »

Goedemorgen,

ik heb een blauwe rus kitten poes in huis van 5 maandjes genaamd ' Semmy'. Mijn vriend en ik werken overdag en ik wil graag voor haar een lief kameraadje waar ze lekker mee kan spelen, gek doen en knuffelen.. ze is op dit moment een echte puber dus erg drukke periodes, maar natuurlijk ook haar kroelmomentjes!
Op dit moment heb ik contact met een vrouw die heeft een poes van 2 jaar. Zij doet haar poes weg omdat ze net een dochtertje heft gekregen en thuis 2 poezen en 1 kat heeft lopen en de andere 2 katten erg rustig zijn en die ze weg doet vaak nog druk is en nu met haar kindje soms een beetje voor de voeten loopt. Als ik het zo hoor past ze goed bij Semmy, maar het zijn beide vrouwtjes.. heeft er iemand ervaring met een oudere poes juist bij een kitten poesje van 5 mnd zetten? Hoe kunnen zij het beste wennen? En hoe zit het met hiërarchie?

Ik hoor het graag van jullie!
Adriana

Re: oudere poes bij kitten poes van 5 maanden, kan dat?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
aziaten en dus ook russen kunnen heel slecht alleen en daarom zou het goed zijn als je rusje een speelmaatje kreeg, zeker en te meer omdat jullie beiden ook nog eens vrij lang afwezig zijn.
of dat de 2-jarige poes is 'die weg gedaan moet worden' weet niemand en kan ook niemand voorspellen.
wat ik wel weet is dat de agenda van een 2-jarige poes heel anders is dan die van een 5 maands russenkitten, die kunnen erg wild zijn en wat oudere dieren zijn daar niet altijd van gediend.
nadeel bij een dergelijke plaatsing is dat er geen weg terug is... beter lijkt me contact op te nemen met een asiel bij jullie in de buurt om een leeftijdgenootje te vinden en wellicht een tegen die tijd gecastreerd katertje.
het voordeel om dat via een asiel te laten lopen is dat als het echt niet gaat er wel een weg terug is. bovendien zijn de dieren bekend en gecheckt.
trouwens... er zal geen enkele erkende russenfokker een russenkitten alleen plaatsen ... en ik ben blij dat jullie overwegen om er een maatje bij te zetten.. en hoe eerder hoe beter..
Semmy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Semmy »

Hoi Adriana,

bedankt voor je snelle antwoord!
Goed om te lezen over de blauwe rus. Ik heb van te voren heel veel informatie opgezocht over de blauwe rus en op forums dingen gevraagd, maar dit heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat een russenfokker een russenkitten nooit alleen zal plaatsen. Weer een weetje :) voel me er gelijk schuldig over! Maargoed ik wil voor haar een lief maatje. De poes waar het over gaat is nog erg speels en druk en daarom dacht ik dat ze goed bij mijn poes Semmy zou passen. Toch maar even goed over nadenken...
Adriana

Bericht door Adriana »

nee, niet schuldig voelen maar komt jouw rusje bij een erkende fokker vandaan?

als je via de zoekfunctie op 'solokittens' zoekt dan zie je dat we eigenlijk altijd wel, gebaseerd op de ervaring en problemen die op het forum binnenkomen, de raad geven te overwegen er eentje bij te nemen. het is voor kittens eigenlijk niet zo goed om helemaal alleen op te groeien tot aan anderhalf.
van hun maatjes leren ze sociaal gedrag, wat acceptabel is, dat bijten pijn kan doen, dat ze voorzichtig met hun klauwen moeten zijn en zo voorts. ze leren het meest van voorbeeldgedrag van soortgenoten, mensen kunnen dat niet.. en ze hebben nog zoveel te leren nadat ze moeders verlaten hebben..
bovendien moeten ze kunnen sjezen en springen en vechten/rollebollen om skelet en spieren te trainen en dat red je met 10 minuutjes quality time ook niet als mens..

het zou heus wel kunnen.. maar ik kan niet in de toekomst kijken en op basis van de info die je gaf en mijn ervaring, weet ik dat je met al te groot leeftijdsverschil moet uitkijken.
is een soort van logeerweekeinde of midweekje af te spreken (ik noem maar iets wilds..) ? dan kun je zien hoe de oudere poes zich bij jullie thuis gedraagt en hoe ze zich naar het kitten toe opstelt.
wel drie kattenbakken plaatsen en apart voeren! kijk bij introductie voor tips+trucs!
het kan zo maar zijn dat Semmy zich onmiddellijk bij de oudere poes voegt en dan is het belangrijk dat ze snel naar elkaar gaan ruiken. dus om en om aaien en proberen te borstelen en luchtjes uitwisselen. in alle gevallen zou ik een terugbreng-afspraak afspreken en weet je zeker dat ze geen vlooien heeft? (dat is niet rot bedoeld maar als je zelf geen vlooien in huis hebt, dan is het handig om dat zo te houden...)
en missch zelf tijd vrijmaken om het onderlinge gedrag goed in de gaten te houden.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ik dacht ook meteen aan een logeerpartijtje zodat je kan kijken hoe het "klikt" tussen die 2. Is dat een optie? En als het dan heel goed gaat dan kan de poes misschien wel meteen blijven. Is die poes wel gewend aan andere katten?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Semmy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Semmy »

ja die poes 'Miep' is zeker gewend aan andere katten. Zelf komt ze uit n huis met 1 andere kat en 1 andere poes en n papegaai geloof ik haha. drukke boel dus.
ik ga het in ieder geval voorstellen dat als het echt niet gaat ze gewoon terug mag.. hoop ik niet natuurlijk maar 2 poezen bij elkaar di constant ruzie hebben zie ik ook niet zitten..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook eerder een gecastreerd katertje uit een asiel halen van 6-8 maanden.
Dan heb je veel meer kans dat het gaat werken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie