Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

hihihi en weet je al hoe je kunt citeren?
via het blokje rechtsonder en meerdere citaten kun je maken door bij de volgende de naam uit de quote te halen
Livewithlouis schreef: dit is super grappig!
dit is super grappig!
en toch en toch vind ik het jammer dat er aan de echte inhoudelijke kanten van het binnenkatleven en buitenkatleven zo weinig aandacht is besteed.

ergens staat een opmerking dat het ongezond is voor een kat om altijd binnen te zijn en ik zou zo graag willen weten of het is onderzocht en wat zo al de klachten zijn.

en waar ik ook erg benieuwd naar ben is wat is de echte meerwaarde van het buitenleven van een volwassen kat?
bijpraten met andere katzels? lijkt me niet.
kattentelevisie? lekker in de zon kunnen liggen? kan op een afgeschermd balkon of warme vensterbank ook.
mensen met kattenluikjes weten hoe vaak sommige katten in en uit en in en uit gaan. en hoe kort ze dan weg zijn.. om te plassen en poepen? om wat uit de vijver te drinken?
voor de kleintjes kan ik me voorstellen dat die spieren moeten trainen en moeten oefenen en veel beweging moeten krijgen en dat kan met een goeie klimconstructie ook.
katten zijn geen lopers/dravers die behoefte hebben om af en toe een flink eind te rennen (zoals sommige honden bijvoorbeeld) en ik denk dat de meeste katzels erg dicht bij hun eigen huis blijven.
kortom, ik zit eigenlijk nog wel met heel veel vragen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

@ adriana:

je hebt voor jezelf bedacht hoe... o, sorry. verkeerd lettertype

je hebt voor jezelf bedacht hoe je het zelf doet, en ik neem aan dat je daar achter staat. ik neem aan dat je dus geen bevestiging hoeft te hebben of je het zo wel of niet goed doet. het lot van andermans kat die wel naar buiten gaat ligt niet in jouw handen. het is goed als je andere mensen wilt vertellen over de gevaren die katten die buiten komen nou eenmaal tegenkomen, maar als mensen beslissen om het toch anders te doen, is dat aan die mensen. mocht er iemand zijn die je uitmaakt voor dierenbeul, omdat je je katten het "buiten zijn" ontneemt, probeer er dan eens boven te staan, reageer gewoon niet. want jij (en ik ook) weten nou eenmaal dat een kat ook gelukkig kan zijn op een flat, eventueel met afgezet balkon, of in een rijtjeshuis binnen, met of zonder ren.

dan wil ik toch ook even benadrukken dat ik, sinds ons wat botsige begin, een enorm respect voor je heb gekregen, als mens en als kattenliefhebster/kenner. ik lees regelmatig mee met je reacties, veelal in medische topics en ik heb al veel van je opgestoken :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Ja eens Adriana, inhoudelijk zou fijn zijn!

En ben het met jullie allebei eens (en heb dat ook veelvuldig herhaald) dat binnen blijven (zo lang ze nooit buiten geweest zijn) niet slecht hoeft te zijn.

Misschien is het handig als ik mijn mening zo kort mogelijk samenvat:

- Wat een kat niet kent, mist ie niet dus in die trant is een afgezette tuin, ren of gewoon binnen houden ook goed (een ren het beste van twee werelden)

- Sommige katten houden niet eens van naar buiten gaan ook niet als ze het een keer hebben meegemaakt. MAAR als je een kat hebt die echt graag naar buiten wil dan is mijn mening buiten laten. BEHALVE als je woonsituatie dat niet toelaat of gewoon omdat je daar geen trek in hebt.

- Alleen binnen houden LIJKT mij ongezond. Dat is dus een mening waar geen onderzoek naar gedaan is. Als ik ergens beweerd heb dat dat een feit is neem ik dat onmiddelijk terug.

En dan zal ik die mening nog even toelichten: Mij lijkt een uitgestrekte wereld, het gevoel van ultieme vrijheid, in bomen klimmen achter beestjes aan jagen, lange stukken rennen (doet die van mij, maar klopt hij lijkt op een hond), door de struikjes/bosjes struinen uit de vijver drinken etc. etc. het beste voor een kat. Plus een groot voorstander van katten die vogels en muizen vangen (maarja dat kan die van mij dan net weer niet ;) )

De voordelen wegen hierbij voor mij zwaarder dan de nadelen.

Ik vind mensen die het anders doen geen dierenbeulen, en ik vind mezelf ook geen dierenbeul.

En laten we dat opvoedgebeuren ergens anders bespreken? anders gaat iedereen weer langs elkaar heen praten.

@8.6 te grappig dat kleine lettertype!!! :D :D
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door KoosjeCato »

Volgens mij is er wel onderzoek gedaan naar de mate van vervuiling van de lucht binnen en die schijnt behoorlijk erg te zijn, als je niet genoeg ventileert. Elke dag je ramen 10 minuten open, is een wereld van verschil. Hier zorg ik er dus voor dat de ramen open zijn in de ruimte waar de fret losloopt. Daar zijn de katten dan niet en zo kan de lucht zich behoorlijk verversen.
Binnenkatten krijgen toch minder beweging dan de katten die buiten komen. Ook dat kan gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Maar ook hier is de eigenaar verantwoordelijk. Binnenkatten betekend gewoon dat je moet zorgen dat ze hun beweging krijgen, door met ze te spelen.
Voor de rest kan ik weinig bedenken waarom katten binnen houden ongezond zouden zijn. Maar ook dat is misschien meer een mening? Onze katten komen overal, daar is geen houden aan. Anderen vinden het onhygiënisch dat ze op bed slapen, bijvoorbeeld.
manon3

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door manon3 »

Robijn schreef: Waarom kunnen sommige mensen het niet accepteren als iemand (zoals @Livewithlouis) er een andere mening op na houdt?
Het ging mij er niet om dat Sanne er een andere mening op na houdt over het wel of niet buiten laten van katten. Want er zitten hier meer mensen die hun katten buitenlaten en die zal ik heus niet telkens daarop aanvallen.

Ik kon niet begrijpen dat iemand wiens kat buiten los liep en vervolgens is doodgereden,het de volgende keer weer precies hetzelfde zou doen.
Want dan maak je je ,in mijn ogen, moedwillig schuldig aan de dood van een dier.
Dan jaag je je eigen kat als het ware express de dood in.
Dus begin alsjeblieft niet over elkaars mening accepteren of respecteren want dat heeft daar niks mee te maken.
Moet ik zo'n beslissing dan ook respecteren??

En het gaat natuurlijk niet alleen over Sanne,er zijn meerdere mensen die precies hetzelfde doen.Maar goed,Sanne heeft uitgelegd waarom ze tot deze beslissing is gekomen,want dat wilde ik graag weten.
Dus ik zal er verder over ophouden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

8.6. k wou het inhoudelijk houden en eerlijk gezegd heb ik over heel erg veel helemaal geen mening. en dank je wel voor je aardige woorden.

alleen inhoud en proberen helder dingen op een rijtje te zetten zonder stellingnames, een poging

binnenkatten
+binnenlucht kan heel vuil zijn en luchten en frisse lucht zijn goed voor mens+dier;
+gebrek aan beweging kan overwicht in de hand werken en wellicht andere gezondheidsklachten;
+verveling kan leiden tot bepaald (vaak ongewenst) gedrag (? ook om aandacht);
+alleen levende katten hebben missch meer behoefte aan indrukken, andere omgeving, stimulansen, iets beleven,

buitenkatten
hier heb ik eigenlijk alleen veel vragen en ik heb het over volwassen gecastreerde katten - wat doen ze buiten?
verdedigen 'territorium'?
vervangend op prooi jagen?
plassen/poepen en/of territorium afbakenen?
op zoek naar soortgenoten of juist niet?
hoe ver gaan ze van huis?
hebben ze de vrijheid om te kiezen of worden ze naar buiten gedaan?
hoe veel beweging geven ze zichzelf als het niet nodig is?
gaan ze zwerven op zoek naar iets anders (thuis, eten..)
hoeveel 'last' hebben ze van het weer (temp, regen, sneeuw)
en als ze (kattenluik) naar buiten kunnen, is er dan frequentie-verschil in jaargetijdes, stand van de maan,
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

@Manon

Ik las het en het enige wat ik eerst kon bedenken was dat ik blij ben dat het me niet dermate raakt dat ik er door ga twijfelen. Ik wil er dan ook verder niet dieper op ingaan behalve dan dit. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en kan geven, maar er zijn grenzen. Misschien moet je soms oppassen wat je tegen mensen zegt...zeker als je ze absoluut niet kent. Over sommige dingen heb je misschien je mening voor je te houden.

@Adriana

Interessante punten breng je naar voren.
Ik doe een poging om antwoorden te bedenken. Ik geef dus geen antwoord ik denk hardop:

- Hebben gecastreerde katers nog wel behoefte aan een territorium? Niet alle katten doen daar aan denk ik.
- Jagen wordt wel meer geprikkeld denk ik.
- Plassen en poepen vinden ze denk ik wel prettiger buiten. Schoner, rustiger?
- Ik denk niet op zoek naar soortgenoten. Ik geloof niet zo in het samenleven tussen katten (dat ze dat zelf opzoeken dan) MAAR ik ben bevooroordeeld denk ik door mijn eigen katten die alle 3 einzelgangers waren en toch wel het gezelschap van honden opzochten...dus ja zou kunnen dat ze vriendjes gaan zoeken.
- Mijn ervaring is dat (de gecastreerden) dicht bij huis bleven. Dus op zoek naar een vrouwtje? Zal vast instinctief ver van huis gebeuren. Vrouwtjes in de buurt zijn van andere kater? Is dat zo bij katten? Of misschien dat ze ver weg gaan om een genetisch zo verschillend mogelijk vrouwtje te vinden.
- In mijn geval hebben ze zeker de vrijheid om te kiezen. Ze geven ook echt aan naar buiten te willen of naar binnen. Vind ik ook wel erg belangrijk!
- Ik denk dat een kat (of mens) moet eten om te kunnen bewegen. Dat is de natuurlijke en gezonde instelling vind ik. Dus als het eten op vaste tijden klaar staat zullen ze automatisch minder gaan bewegen. Puur omdat het niet nodig is, alleen als ze energie kwijt moeten.
- zwerven in mijn geval alleen als ie het gevoel heeft verlaten te zijn. Iets anders heb ik geen ervaring mee. Ja ongecastreerde kater op jacht naar vrouwtjes. Maar zeker niet op zoek naar eten. Daarvoor komt de hele buurt namelijk bij ons.
- Als ze last hebben komen ze naar binnen.
-Dat laatste zou ik ook wel willen weten!
manon3

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door manon3 »

Sanne, het is niet mijn bedoeling om jou aan het twijfelen te brengen of zo.Het is tenslotte jouw kat en jouw beslissing.Jij moet met die beslissing kunnen leven en daar kan ik toch niks aan veranderen.

Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met die laatste zin.
"Over sommige dingen heb je misschien je mening voor je te houden".

Slaat dat op mij? Bedoel je dat ik mijn mening voor me moet houden?
Ik dacht het niet. ;-)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en kan geven, maar er zijn grenzen. Misschien moet je soms oppassen wat je tegen mensen zegt...zeker als je ze absoluut niet kent. Over sommige dingen heb je misschien je mening voor je te houden.
Sanne, dit slaat net zo goed op jezelf. Jij hebt tegen mij dingen gezegd die een persoonlijke aanval zijn. Als je het persé wil, kan ik het nog wel even voor je herhalen, maar je kan ook terug lezen.
Jij kan zeggen dat het sarcastisch bedoeld is, maar dat is het niet, en dat weet je dondersgoed!
Iemand aanvallen op een (volgens jou) niet gedane studie, en gebrekkigheid in spelling, is een trap onder de gordel. Dat doe je niet op een forum!
Ik kan jou ook afvangen op taalfouten, ondanks dat jij denkt dat je perfect Nederlands beheerst.
Maar dat is misselijk, dus dat doe je niet!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik had tot voor kort 2 katten. Ik heb zeer bewust ervoor gekozen om ze gewoon naar buiten te laten gaan. Waarom? Romy was echt niet te houden binnen! Als ze de kans zou krijgen, zou ze zelfs door het zolderraam naar buiten zijn geglipt. Dan leg ik me liever neer bij de eventuele gevolgen van haar buiten zijn, dan dat ik een kat heb die mijn hele huis sloopt en een extreem kreng is naar de andere kat. Zij was enorm ondernemend. Of ik nu mijn andere kat binnen ga houden? Nee, ik ga het haar niet ontnemen, maar ik heb wel een scherper oog op haar als ze naar buiten gaat. En je mag dit zien zoals je wilt, maar ik heb mijn gedachten hierover, en iemand anders wellicht eigen gedachten. Maar in dit geval zou ik het prettig vinden als het bij gedachten blijft, dus niet uitspreken ervan. Simpelweg omdat ik geen zin heb in de bijbehorende discussies.

Duffy mag ook gewoon buiten komen, maar die komt nauwelijks de tuin uit, terwijl ze dat prima kan hoor! Die vind het wel best zo, en daar ben ik ook blij om. De weg is bij ons zo'n 50m bij het huis vandaan, bij ons voor rijden de auto's alleen als ze gaan parkeren. Dan heeft ze, zolang ze nog hoort en ziet, ruim voldoende tijd om weg te rennen. Zeker omdat ze eigenlijk alleen maar buiten komt als het licht is.

Wat ik zou doen als we een nieuw katje zouden krijgen? Waarschijnlijk gewoon hetzelfde. Maar dat moet een rustig katje zijn, is veel beter voor Duffy.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Ja als ik hier het zolderraam openzet dan gaan ze er ook door naar buiten. Dat is niet zo gek......
Ook daar zit bij mij gewoon een hor voor.

Er wordt hier niet gerookt en als ik kook gaat het keukenraam op een kier van 2 cm.

Ik ben van mening dat je altijd in huis moet zorgen voor frisse lucht en genoeg ventilatie.
En ik weet dat ik er mensen mee tegen het zere been schop, maar ik ben ook van mening dat roken in huis niet goed is voor mens, maar ook zeker niet voor dier.
Beste is gewoon niet roken, als je niet zonder kunt, dan buiten roken.
Als je door wat voor omstandigheden binnen rookt, dan heeeeeeel veel ventileren.

En dat geldt voor katten die alleen binnen zitten, maar ook voor katten die wel buiten komen.

Ik weet dat dit off - topic is, maar ik haak even in op een aantal opmerkingen.

En Anne tuurlijk het is jouw keuze, je kunt moeilijk meer terug als ze het gewend zijn.
Geloof me, ook ik heb het op de harde manier afgeleerd, de katten loslaten.
Ik woonde in leusden op een woonerf, mocht je maar 15 km rijden.
Toch werd mijn Miepie er doodgereden.
Daarna ben ik gaan sparen voor de kennelplaten, elk jaar een of twee, ik was alleenverdiener en 3 kleine kinderen, dus dat spaart niet zo hard, dat spul is erg duur, maar je hebt er je hele leven plezier van.
Zoals het nu is ben ik er tevreden mee, langer kan ook niet in de tuin, je moet eromheen kunnen lopen.

Waar ik nu woon is het in mijn ogen sowieso absurd om ze los te laten, een lange doorgaande weg waar ook bussen, ambulances, politiewagens ed overheenscheuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door patiani-guusje »

Livewithlouis schreef:@Manon

Ik las het en het enige wat ik eerst kon bedenken was dat ik blij ben dat het me niet dermate raakt dat ik er door ga twijfelen. Ik wil er dan ook verder niet dieper op ingaan behalve dan dit. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en kan geven, maar er zijn grenzen. Misschien moet je soms oppassen wat je tegen mensen zegt...zeker als je ze absoluut niet kent. Over sommige dingen heb je misschien je mening voor je te houd
Als je hier niet mee om kunt gaan kun je beter niet op een forum komen, daar gebeurt dit ;-)
Wel ben ik van mening dat dingen met respect voor een ander gebracht moetn worden, en rekening met elkaars gevoelens gehouden dient te worden. Manon en Inge zijn juist mensen die hun mening hier altijd met veel tact brengen. Maar dat is mijn mening, of moet ik die ook maar voor me houden ;-)

Livewithlouis: ik heb me er lang buiten gehouden maar de toon die jij aanslaat naar anderen en het steeds maar aangevallen voelen mag ook wel iets minder. Kijk een lees eens goed wat een ander schrijft en daarmee bedoelt of vraag eens door als iets niet duidelijk is. Scheelt een hoop nare woorden hier op het forum.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Robijn »

... en maar door blijven gaan, he ...

Quit it girls, PLEASE!! :edoh:
Next topic, please... :epray:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Het wordt een soort van welles nietes kinderachtig gedoe zo. Ik denk dat het wel klaar is nu.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Robijn »

Inderdaad...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie