Mijn kat eet alles

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Mijn kat eet alles

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik ben nieuwsgierig naar wat jullie hierover weten te vertellen:
Romy heeft haar vetreserves niet alleen te danken aan het goed kunnen bemachtigen van de harde brokjes. Zij eet bijna letterlijk alles wat er voor haar snuitje komt als je even niet kijkt. Dat varieert van verschillende soorten rauw vlees tot allerlei groenten. Spruitjes, witlof, doperwtjes en zélfs rode paprika, die laatste jat ze me gewoon van het aanrecht af zelfs als ik ernáást sta!

Maar is het slecht dat ze dat eet? Want ze wil ook graag brood en gebak eten, maar daar steken we toch echt wel een stokje voor, ik wil geen doodzieke kat door de suiker.

Oh ja, Duffy maalt er niet om, die vreet alleen brokjes. En dat zijn voor hun beiden Weight Control brokjes van Techni-Cal. Duffy krijgt er vaak wat kittenbrokjes bij omdat ze vrij tenger is. Ik let er goed op dat Romy ze niet jat, meestal gaat dit goed.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door pearlsofpassion »

Over groenten zou ik me geen zorgen maken.
Suiker en brood zou ik inderdaad ook verhinderen.
Je moet haar natuurlijk geen groentenschotel voorzetten, maar dat ze eens iets eet, is zeker geen ramp. Een klein beetje elke dag kan zelfs goed zijn, je moet een beetje naar de kat in kwestie kijken en wat voor voer ze krijgt (vezels en plantaardig materiaal daarin). Als er al veel groenten in haar brokken zitten (wat ik erg zou afraden), zou ik er wel meer voor opletten.

In paprika zit ook wel suiker, dus let daar wat mee op. En champignons ook niet te veel rauw, want die vallen erg zwaar op de maag.

Let je ook op met rauw varkensvlees? Normaal zou het ziektevrij moeten zijn bij ons, maar ik zou het persoonlijk niet helemaal vertrouwen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Anne_Zwarts »

Nou varkensvlees krijgen ze niet, want dat eten we zelf ook maar weinig, ik hou er niet zo van, weer een zorg minder. En champignons weet ik eigenlijk niet of ze die ook eten, maar dan zal ik daar op letten.

En wat betreft de brokjes: ik had ze gelinkt met een analyse ;-)

Bedankt voor je reactie!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Deempje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2011 20:42

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Deempje »

Ik heb een kater met zeer overmatige kauwbehoefte...
die eet werkelijk bijna alles op en dat hoeven niet eens voedingsmiddelen te zijn, hij lijkt ook geen smaak te hebben.
Ik heb vorig jaar ene kattengedragsdeskundige geraadpleegd en enkele tips van haar nog kunnen gebruiken...maar helemaal over is het bij mijn kater niet gegaan, wat zelden voorkomt...ik had al zoveel tips om te onthouden, maar een paar wat mee kunnen doen voor hem...ze had er nog een paar maar die waren nog nooit nodig geweest voor jonge katten en had ze mij nog niet meegegeven, het waren er nog maar enkele...deze kat mag niet buiten loslopen omdat er dan veel te veel risico voor hem is dat hij wat binnenkrijgt waar hij ziek van wordt en er dan niet optijd ingegrepen kan worden, binnenshuis ben je er toch sneller bij en is hij altijd terug te vinden. Ik kon eerst niet eens zelf eten met die kat in dezelfde kamer, hij jatte echt alles van tafel van me bord...enige wat ik hem nog niet heb zien eten is zeer hete rodepepersausjes...hij is bijvoorbeeld ook dol op pure citroensap wat ik gauw over de appelstukjes voor de taart had gedruppeld, nou hij vindt zo de appeltjes nog lekkerder en heb het uitgeprobeerd beetje citroensap in een bakje en dat drinkt hij gewoon op???

Mijn tip is; bied de kat iets gezonds aan wat hij liever eet dan hetgeen wat niet goed voor hem is...
Laat de kat niet de kans van allerlei zoetigheid te proeven of ander ongezonds...
als hij eenmaal weet dat hij het lust is die er moeilijk meer vandaan te houden.
En als iemand nog een tip voor mijn kater heeft...??
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door pinguin »

intresante topic. helaas heb ik ook geen tips. maar heb wel een jonge kat (snabbel) die erg nieuwsgierig is. hij bijt ook op alles als die de kans krijgt. met name mijn avond eten is zeer intresant. ook al ligt er niet altijd vlees op het bord. ik denk dat als hij de kans krijgt hij ook zo van mijn bord eet. ook een glas melk is hier niet veilig. tegenwordig gebruik ik een beker met een deksel er op. zodat hij er echt niet bij kan omdat melk erg slecht voor hem is. als ik weer eens geen draadloos internet heb en ik werk met een kabel is die ook altijd intresant om in te bijten.
maar wat ik dan niet snap is als ik hem iets te kauwen aan bied. een rauw stukje kipfilet of een hele vitrakraft stick, dan doet die er niks mee.
ik hoop maar dat het een fase is en dat die er over heen gaat groeien. en tot die tijd goed op blijven letten en mijn huis zoveel mogenlijk catproof maken. (kabeld weg werken, niks op het aanrecht laten staan ect.)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Anne_Zwarts »

Jonge katten knagen op alles. Een vriend van me heeft van zijn kat een keer een draadloze muis gekregen.
Meestal is het maar een korte periode, vaak rond de tijd dat ze gaan wisselen, dan willen ze af van dat vervelende gevoel in hun bekkie. En het is ook puberteit natuurlijk! Want wat is er leuker als doen wat je niet mag doen? Romy had wel moeite om al die dingen af te leren, het ging pas echt goed toen we Duffy erbij kregen.
Het beste om ze te leren om van dingen af te blijven waar ze niet aan mogen komen qua eten, is ze gewoon weg te duwen. Daar is niks zieligs aan, maar als je het niet doet, dan is ze straks volwassen en doet ze het nog steeds.
Romy probeert nog steeds bij mijn vriend op het bord te komen omdat hij haar nooit wegjoeg. Bij mij doet ze dat niet meer.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door pinguin »

Snabbel lijkt wel door de knaag fase heen te zijn. Hij leeft zich nu alleen nog uit op kong en speelhengels. Maar de rest laat die redelijk met rust.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
manon3

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door manon3 »

Onze poes is nu 1,5 jaar en knaagt ook overal aan.Het enigste waar ze gelukkig nooit aan gebeten heeft zijn kabels en stroomsnoeren.
Voor de rest zet ze overal haar tanden in,zelfs in de hardhouten meubels.Probeer haar dat constant af te leren,ik heb angst dat ze dadelijk nog een tand overbreekt. :???:
Ik begrijp ook niet dat ze voor katten geen harde kauwstaafjes maken of zoiets,net zoals voor honden.Je hoort tenslotte veel dat katten overal aan knagen en bijten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door pearlsofpassion »

Kippennekjes geven om aan te knagen, of knaagstokjes van Carnibest. Zo'n knaagdingen voor honden zijn helemaal niet gezond en kunnen lelijk verstoppen. Daarom zou ik ze niet aanraden, maar in feite is er geen reden waarom katten ze niet zouden mogen hebben als honden ze mogen (als ze ze eten).

Adriana gaf ook ti-ribs aan haar katten om op de knagen, maar je moet er wel even het vierkantje af knippen want anders doen zij dat en slikken het in. Zeker geen stukken laten afknagen, dus op tijd wegnemen, lijkt me...
Die groene 'linten' om de zooplusdoos zijn ook leuk.
Mijn Luis knaagt graag op elastiekjes. Vooral die van de hengel zijn favoriet. Mijn hengels hangen dus met veel knoopjes aan elkaar... :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Adriana »

Anne_Zwarts schreef:Dat varieert van verschillende soorten rauw vlees tot allerlei groenten. Spruitjes, witlof, doperwtjes en zélfs rode paprika, die laatste jat ze me gewoon van het aanrecht af zelfs als ik ernáást sta!

Maar is het slecht dat ze dat eet? Want ze wil ook graag brood en gebak eten,
je zou wat ander voer erbij kunnen geven met wat meer koolhydraten.. sommige katten hebben daar grote behoefte aan. hill's nature's best heeft brede samenstelling en redelijk wat plantaardigs, bij happy cat zijn er ook een paar, almo holistic en bij de sanabelles zou je ook kunnen kijken. Maks wil af en toe ook brood en dan is zijn bloedsuikerspiegel weer eens aan de tamelijk lage kant en dan krijgt-ie dat van mij ook wel plus een paar denta-a-bits..

de tie-ribs zijn hier weggeborgen, heb alleen nog een hele grote in een kartonnen krabplank staan en die zwiebelt heel lang heen+weer. op die hele grote hebben ze geen vat maar ze knagen hier tie-ribs los.
elastiekjes mogen hier ook niet los want hap/slik/bijna weg..
ja, de groene Zoopluslinten zijn erg leuk, zwiebelen ook zo leuk heen+weer.
doorzichtig plakband en doorzichtige folie om bloemen gaan hier op de drempel al in de vuilnisbak en alle Zplusdozen worden onmiddellijk plakbandvrij gemaakt. heb ooit eens een aantal stukken plakband uit Enzo moeten glibberen met laxatract, plakband schijnt verrukkelijk te zijn..
Carnibest heeft lamskauwstaafjes, dat is lamsvel en niet al te hard en was destijds met het wisselen heel favo. de snoepstaafjes van Yarrah zijn ook vrij hard, ze krijgen af en toe een halfje en knauwen dat in kleine stukjes.
en ten einde raad heb ik de leren veters uit mijn tuinschoenen gehaald, af en toe wordt daar enthousiast op gesopt. en ik heb van dik vilt een dunne, lange pijp gemaakt, die kun je vullen met wat kattenkruid en af en toe trekken ze ieder aan één kant. of het wordt gesopt en/of verstopt..
en de krans van berkentakken is nog steeds erg in trek en die dunne takjes zijn erg sterk. t geeft wat rotzooi maar is gratis en dolle pret. zo ook de schachten van veren van grote vogels zoals zwaan, meeuw, gans. goed schoonmaken, desnoods een paar op een bosje binden en joepie! weer een gratis bijt/knauwspeeltje.
touwtjes zijn hier absoluut taboe, daarmee kunnen darmen worden afgekneld en een darmoperatie is duur en tricky.
en in plaats van bindijzertjes gebruik ik inmiddels pijperagers, die hebben een metalen kern en dat is niet leuk en krijgen ze niet door.
weet niet wanneer met welke leeftijd het kannibalisme hier ophoudt.....
het gekke is dat beide bengels absoluut anti-vlees zijn, niet rauw, niet gekookt.. en ik heb alles al geprobeerd maar njet x2.. en dat is jammer want in die categorie valt heel veel te knauwen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door paasnini »

Bij supermarkten verkopen ze gedroogde kipstrips voor honden, is 100% kip en kun je ook aan je kat geven.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5484
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door nellebel »

ik geef als snackje gedroogde kipreepjes, vinden ze heerlijk. en gedroogde vis gewikkeld in droge reepjes kip. zijn ze mkinstens ee nkwartier zoet mee. gelukkig weinig geknaag hier. gijsje knaagt wel op de oortjes van mijn hardhouten kattebeeldje. hij heeft al bijna geen oren meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manon3

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door manon3 »

Iedereen hartelijk bedankt voor alle tips!
De kippennekjes had ik al geprobeerd maar die wil poes niet.Daar likt ze hoogstens aan maar knagen doet ze niet.
Ik zal 'ns op zoek gaan naar de Carnibest lamskauwstaafjes en de gedroogde kipstaafjes voor honden.
En de tip van Wendy over de gedroogde visjes in kip gewikkeld klinkt ook heel goed.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Anne_Zwarts »

@ Adriana: Romy had een overgewicht, dus het zal 'm denk ik niet in de koolhydraten hebben gezeten. Toen ze lekker buiten ging rennen, ging het verder ook beter met haar, ze viel wat af en ging wat minder groente jatten, al vond ze het nog steeds erg lekker!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Mijn kat eet alles

Bericht door Anne_Zwarts »

Onze nieuwe kat Sollie heeft kidneybonen zitten jatten uit het vergiet waarin ze stonden uit te lekken. Raar beestje
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Plaats reactie