Pate van Euroshopper

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
puksji
Panter
Panter

Re: Pate van Euroshopper

Bericht door puksji »

Wat ook vergeten wordt is dat een kat dermate is gedomesticeerd, dat ook het spijsverteringsgestel daarop is aangepast. Er zullen zelfs meer katten zijn die blik en brok boven vers prefereren, en het daar ook beter op doen.
Zeg nou zelf, wat heeft de huidige theemuts nou nog met een wilde kat te maken :roll:
Een kat zoals de jouwe (prachtbeest overigens hoor), met lange haren en een opvallende kleur is zoals zoveel rassen zo ver gemuteerd door doorfokken, dat je het eigenlijk niet eens meer een kat zou kunnen noemen (niet zoals onze lieve god* de kat bedoelde in ieder geval).

*nee, ik ben niet gelovig
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je hebt in mijn ogen gedeeltelijk gelijk. Maar het blijft goed rauw erbij te voeren. Elke kat kun je dat aanleren. Ik laat b.v. een kilo kip malen en verpakken in zakjes van 100 gram. Dat vries ik in en ontdooi 1 zakje per keer, meng dat door 200 gram blik. Zo eten ze toch rauw en in verhouden een kleiner percentage foute toevoegingen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ach, Puk eet wel eens biefstuk, misschien 2 keer per maand. Ze heeft het eergisteren nog gehad. Maar dat wil ze alleen als wij gourmetten. Dan zit ze naast me aan tafel, en eet dan ongeveer 50 gram biefstuk wat ik in kleine stukjes heb geknipt. Maar als je er dan de volgende dag nog een keer mee komt, dan moet ze het weer niet.
Pebbles wil het helemaal niet.

*Puk 2006-2020 3-6
Livewithlouis
Poema
Poema

Bericht door Livewithlouis »

Misschien doet die van mij t wel zo goed op rauw omdat ie meer hond dan kat is ;)
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

castratenkoor schreef:Maar het blijft goed rauw erbij te voeren. Elke kat kun je dat aanleren. Ik laat b.v. een kilo kip malen en verpakken in zakjes van 100 gram. Dat vries ik in en ontdooi 1 zakje per keer, meng dat door 200 gram blik. Zo eten ze toch rauw en in verhouden een kleiner percentage foute toevoegingen.
dat vind ik nou nog eens een goeie tip !

ik ga dat zeker proberen, rauw vlees mengen met wat blikvoer. misschien willen ze er dan wel aan :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Cerna

Bericht door Cerna »

We dwalen verschrikkelijk af van het eerste bericht, maar dat is niet altijd te vermijden.

Ik heb ook katten die òf alles eten wat je ze voorzet (de HTK's Cochi en Cerná) òf helemaal niets anders willen dan brokjes (de Britten). En ook hier de hele truckendoos (schrijf je dat zo?) al opengegooid.
Ik heb in een ander topic ooit al eens gevraagd hoe ik Milka van haar slechte voedingsgewoonten af kan krijgen, maar kreeg toen geen respons.
Misschien moet ik een nieuw topic openen, misschien mag het hier?

Milka eet dus alleen KD-brokjes (die voor Noa bedoeld zijn, maar ze niet eet) en een ietsje RC-Exigent en tegenwoordig hart. Ik heb al geprobeerd om streng te zijn en geen KD meer neer te leggen, maar dan eet ze dus echt niets en wordt boos (gaat slapen met de rug naar me toe en reageert niet meer) en ja, zo manipuleert ze mij.
Na alle trammelant met Noa ben ik zo angstig voor een niet-etende kat dat ik al na een dag weer toegeef (en dat weet ze).

In haar eerste levensjaar at ze daarnaast tartaar, iets anders wilde ze niet. Toen werd het opeens tonijn en wilde ze absoluut geen tartaar meer. Inmiddels is het dus hart en alleen met een kwart Periactin lukt het me om haar Applaws oceanfish te geven terwijl ze een paar maanden alleen dàt wilde.
Paar stukjes kipfilet wil ze ook wel dus vrouwtje verdiepte zich in KVV en kocht het een en ander. Niets wilde ze er van, maar Cerná vindt het heerlijk (Cochi ook, maar hij mag het niet), dus het komt wel op.

Milka is verder zeer actief, dus dat is het probleem niet, maar haar vacht ziet er niet mooi uit: dof en ze verhaart het hele jaar.
Dus ik maak me ongerust. Wat kan ik doen?????
Adriana

Bericht door Adriana »

maar wat is er op tegen op Milka op zijn minst voor de helft met k/d te voeren?
het heeft hoog vetgehalte en is waarsch goed en makkelijk verteerbaar en ze zal zich er goed bij voelen. ze heeft er erg weinig van nodig want het is erg voedzaam.
en dan weet je tenminste zeker dat ze waarsch voldoende compleetvoer binnenkrijgt...
Livewithlouis
Poema
Poema

achtpuntzes ik voerde mijn kat in de eerste fase van overgaan naar rauwvoer een héél klein beetje hills a/d door carnibest eend. Echt maar een teelepel a/d. Toen elke dag n beetje minder. Na één week was ie over.
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

:)

ik ga het echt proberen, dat mengen :)

volgtens mij weten ze niet eens dat het eetbaar is, rauw vlees/kip/carnibest. ze zitten er naar te kijken van: wat moeten we hier nou weer mee... ik denk dat dat komt omdat rauw spul een stuk minder ruikt dan gekookt, zeker als er door dat gekookte spul nog extra geurstoffen zitten.

om dan te mengen om ze er aan te laten wennen is dan ook wel logisch. ik heb zoeits van: dat ik daar zelf niet ben opgekomen....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Mengen werkt bij Puk niet. Die ruikt meteen dat er wat anders door zit en ze moet het al niet meer. Ik moet ook niet een vork gebruiken waarmee ik eerst aan ander kattenvoer ben geweest.

*Puk 2006-2020 3-6
manon3

Bericht door manon3 »

Annet, het is zeer begrijpelijk dat je je zorgen maakt om Milka,zeker nu haar vacht er niet mooi uitziet.Dat is toch duidelijk een teken dat er iets niet goed is.

We hebben dit al 'ns eerder besproken in het Pluisje-topic.
Er is toen gezegd dat de K/D brokjes eigenlijk niet geschikt zijn voor een gezonde kat.
Want : In nierdieten zit weinig en eenvormig eiwit en daardoor kan een nierkat bepaalde tekorten krijgen.
En dus is een nierdieet al helemaal niet geschikt voor een gezonde kat.

Want dit is toch datgene waar je je zorgen over maakt,als ik het goed begrijp??
Dat Milka een eiwittekort oploopt en dat daardoor misschien ook haar vachtproblemen zijn ontstaan?
Het lijkt me inderdaad niet verstandig dat een kat op zo'n jonge leeftijd nu al voor de rest van haar leven hoofdzakelijk nierdieet zou krijgen, want ze moet natuurlijk wel voldoende eiwitten en andere voedingsstoffen binnenkrijgen.

Maar hoe je Milka kunt laten wennen aan ander voer,ik heb geen flauw idee.Die vraag had ik toen wel beantwoord in een ander topic. ;-)
Maar zoals je zelf al zei, je hebt alle trucjes al geprobeerd.Ik hoop echt voor je dat iemand anders een oplossing weet.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien kan je visolie geven voor haar vacht?
Als ze dat wil over haar eten. Ze hebben ze ook in capsules, maar die zijn denk ik te groot voor katten, dus dat werkt dan ook niet.

Maar als je denkt dat ze eiwittekort oploopt, kan ik niet echt raad in geven. Behalve zoveel mogelijk voer te geven met zoveel mogelijk vleesgehalte als ze wat anders wil eten dan die brokjes. En dan niet te vet natuurlijk. Maar daar was je vast zelf ook al achter... :???:

Eet ze de kvv niet als je er een paar brokjes over strooit? Sommige katten zitten zo in elkaar :roll: , maar sommige ook niet natuurlijk.
Nu schijnt het eiwitgehalte in vers ook niet altijd zo ontzettend hoog te zijn, het hangt er wat vanaf.
Eet ze trouwens geen enkele andere brok? Ook geen andere merken dan RC? Orijen vb? Die heeft het hoogste eiwitgehalte van de brokken, dus als ze daar wat van zou willen eten, naast haar gewone brokjes, balanceert dat wat uit... Acana en Applaws hebben ook veel eiwitten. Elke kat haar eigen voorkeuren natuurlijk, dus dat is altijd uitproberen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Bericht door Cerna »

Bedankt voor de reacties.

Ik maak me inderdaad zorgen om het lage eiwitgehalte in de KD-brokjes. En ik vind dat ze zo eenzijdig eet: KD en hart en een heel klein beetje Exigent dus. Ik denk dat dat voor de lange duur gewoon niet gezond is en ik denk dat nu al aan haar vacht te zien.
Ik zal eens gaan googelen op voedingssupplementen; ze is redelijk gemakkelijk met pilletjes.

Valerie, natuurlijk heb ik niet alle brokjes die verkrijgbaar zijn geprobeerd (wel Applaws: afgekeurd) en Orijen ken ik alleen van naam. Ik kan het proberen.

Maar ik had eigenlijk een reactie verwacht van onze dierenarts in spé. Iedere kat kan leren om vers te eten, volgens jou. Leer me hoe ik dat moet doen! Hoe kan ik een eigenwijs mormel als Milka een gevarieerder voedingspatroon aanleren?
Mengen lukt niet want Milka wil niets wat om een prutje lijkt zoals Carnibest en mengen met hart heeft geen zin.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Nee niet iedere kat kan leren vers te eten dat zie ik hier ook.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Livewithlouis
Poema
Poema

Sorry jongens ik was ff weg anders had ik als "dierenarts in spe" zeker meteen gereageerd ;)

Ehm nou in principe zou ik wel willen zeggen dat iedere kat kan leren vers vlees te eten.

Het is lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. Ik merkte bij veel klanten en bij mezelf dat je snel opgeeft vanwege de angst voor leververvetting. Of geen zin in gedoe.
Dus echt een overtuiging dat rauwe voeding het beste is, is wel nodig.
Katten zijn slim en kennen veel trucs om hun zin te krijgen. Maar de mens is de baas en blijft altijd slimmer. Als er sprake is van een gewone gezonde kat krijgt deze na 1 dag niet eten niet meteen leververvetting. Dus dan kan je doorzetten! En verder moet je slim zijn!

Maar zoals bij een eerder voorbeeld (was het pearlsofpassion of puksji?) zijn er katten die niet gezond zijn dan lijkt het me inderdaad wel spannend en de afweging waard of je dan wel rauw moet gaan voeren.

Maar er is een plan de campagne:

De regel is dat de tijd die nodig is om een kat over te zetten op rauwe voeding het aantal maanden is die de kat in jaren oud is...ja dus een kat van 5 jaar heeft 5 maanden nodig.

- Zoek uit wat je kat echt heel lekker vindt (whiskas met veel gelei,gourmet mousse, blikjes Hill's a/d, blikken Medicare etc. etc. hoe meer smaakversterkers hoe beter)
- Meng een flinke eetlepel van het "lekkere" voer met een theelepel rauw
- Je kunt de rauwe voeding ook verwarmen au bain marie (dan ruikt het sterker)
- Zet het voer neer en loop weg. Maak er geen issue van doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is
- Je kat krijgt 10 minuten om te eten (in de natuur blijft het vogeltje of de muis ook niet wachten om opgegeten te worden)
- Na 10 minuten haal je het voer weer weg. Kans verkeken. 's avonds weer een kans
- Als je kat gaat eten steeds meer rauwe voeding mengen en steeds minder van het "lokaas"

Doorzetten. Ze gaan vervelend doen, zeuren, misschien wel bijten zelfs. Je moet het zelf echt willen!

Mengen zal dus wel moeten (volgens mijn methode dan he)
Je kunt ook beginnen met een héél klein beetje carnibest in het zelfde bakje als het "lokaas"
En je kan het ook zo zien, ze hebben niet zo veel te willen, dit is het, als ie niet meteen eet is het eten weer weg.

Dat is ook mijn ervaring met carnibest. De hele manier van met eten omgaan is verandert. Hij gaat veel meer jagen, eet meteen zn bak leeg. Voor zover dat kan is hij wat "wilder" geworden.

En het gave is dat je kunt gaan variëren met tonijn,zalm,kabeljauw,sardientjes,niertjes,hart noem maar op. Ik vind het erg leuk om uit te vinden wat Louis echt lekker vindt en hem te zien genieten! En dat het dan nog super gezond is ook. (als je een beetje n goeie visboer hebt dan ;) )
Plaats reactie