Sorry jongens ik was ff weg anders had ik als "dierenarts in spe" zeker meteen gereageerd
Ehm nou in principe zou ik wel willen zeggen dat iedere kat kan leren vers vlees te eten.
Het is lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. Ik merkte bij veel klanten en bij mezelf dat je snel opgeeft vanwege de angst voor leververvetting. Of geen zin in gedoe.
Dus echt een overtuiging dat rauwe voeding het beste is, is wel nodig.
Katten zijn slim en kennen veel trucs om hun zin te krijgen. Maar de mens is de baas en blijft altijd slimmer. Als er sprake is van een gewone gezonde kat krijgt deze na 1 dag niet eten niet meteen leververvetting. Dus dan kan je doorzetten! En verder moet je slim zijn!
Maar zoals bij een eerder voorbeeld (was het pearlsofpassion of puksji?) zijn er katten die niet gezond zijn dan lijkt het me inderdaad wel spannend en de afweging waard of je dan wel rauw moet gaan voeren.
Maar er is een plan de campagne:
De regel is dat de tijd die nodig is om een kat over te zetten op rauwe voeding het aantal maanden is die de kat in jaren oud is...ja dus een kat van 5 jaar heeft 5 maanden nodig.
- Zoek uit wat je kat echt heel lekker vindt (whiskas met veel gelei,gourmet mousse, blikjes Hill's a/d, blikken Medicare etc. etc. hoe meer smaakversterkers hoe beter)
- Meng een flinke eetlepel van het "lekkere" voer met een theelepel rauw
- Je kunt de rauwe voeding ook verwarmen au bain marie (dan ruikt het sterker)
- Zet het voer neer en loop weg. Maak er geen issue van doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is
- Je kat krijgt 10 minuten om te eten (in de natuur blijft het vogeltje of de muis ook niet wachten om opgegeten te worden)
- Na 10 minuten haal je het voer weer weg. Kans verkeken. 's avonds weer een kans
- Als je kat gaat eten steeds meer rauwe voeding mengen en steeds minder van het "lokaas"
Doorzetten. Ze gaan vervelend doen, zeuren, misschien wel bijten zelfs. Je moet het zelf echt willen!
Mengen zal dus wel moeten (volgens mijn methode dan he)
Je kunt ook beginnen met een héél klein beetje carnibest in het zelfde bakje als het "lokaas"
En je kan het ook zo zien, ze hebben niet zo veel te willen, dit is het, als ie niet meteen eet is het eten weer weg.
Dat is ook mijn ervaring met carnibest. De hele manier van met eten omgaan is verandert. Hij gaat veel meer jagen, eet meteen zn bak leeg. Voor zover dat kan is hij wat "wilder" geworden.
En het gave is dat je kunt gaan variëren met tonijn,zalm,kabeljauw,sardientjes,niertjes,hart noem maar op. Ik vind het erg leuk om uit te vinden wat Louis echt lekker vindt en hem te zien genieten! En dat het dan nog super gezond is ook. (als je een beetje n goeie visboer hebt dan

)