Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Mixende_Match »

Ja, dat ben ik zowieso van plan ja. Maar ik heb nog ong. 5-10 kilo haha. Dus ga eerst nog ff rondkijken wel voer ik kies. Las net dat het niet uitmaakte dat het binnenkatten zijn. Goed op de samenstelling letten, eerste plaats altijd vlees en andere dierlijke ingrediënten. Granen etc zo min mogelijk, liever niet er in. Eiwitten en fosfor ook zo laag.

Zeg ik het nu goed? Heb zoooveel gelezen haha.
Love. Lily. Lola.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Het is een beetje een balans vinden, want fosfor en eiwitten is gelinkt aan dierlijke materialen. En hoe minder eiwitten hoe meer dat moet opgevuld worden met wat anders en dat wordt dan koolhydraat. En dat is pas schadelijk.
Ik vind dat bij gezonde dieren echt niet nodig om in eiwitten te gaan beperken, ik zie alleen het nut wanneer de nieren onvoldoende werken (omdat ze dan de afvalstoffen niet kwijt raken).
Onnodig veel fosfor zou ik natuurlijk ook niet voor kiezen, maar eiwitten maken volgens mij echt niets uit ifv belasting van gezonde nieren. En ik vind dat dierlijke eiwitten juist ontzettend te verkiezen zijn boven plantaardige, ook voor de nieren.
Bovendien eet een kat van een voer met lager eiwitgehalte meer, waardoor er absoluut gezien nog altijd vrij veel eiwitten binnen komen. Tenzij het een vet voer is, maar dan kom je bij nierdieet uit.

Je goed inlezen is een goed begin, en dan moet je inderdaad je eigen keuzes maken en doen waar je je goed bij voelt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

bij een lager eiwitgehalte zie je vaak dat er meer vetten inzitten, die hoeven niet via de nieren en zijn prima energieleveranciers.
er in muis zit bijna net zo veel vet als eiwit..!
het is zeker niet zo dat er dan automatisch meer koolhydraten/zetmeel in een voer zitten, katten kunnen trouwens niet zonder.. en redelijk wat katten hebben regelrecht last van die hoge eiwitgehaltes..
jonge dieren hebben meer fosfor nodig dan wat oudere en senior dieren en hoe roder het vlees hoe meer fosfor. in sommige vissoorten zit ook veel fosfor.

in tegenstelling tot Valerie ben ik van mening dat je katten niet moet overvoeren met eiwitten, vanaf 30% in droge brokjes is voor mij de limiet en bij voorkeur gevogelte eiwit en hoger krijgen ze hier niet.
plantaardige eiwitten geven veel minder afvalstoffen dan dierlijke en er is niks mis met plantaardige eiwitten in kattenvoer.
de bewijzen/het onderzoek onder de stelling dat een kat meer van voer eet met een lager eiwitgehalte ben ik nog nergens tegengekomen en zie ik hier bij mijn drie tijgermannen niet bevestigd.
en het is ook niet zo dat je met lagere eiwitgehaltes dùs bij nierdieetvoer uitkomt....

en je moet vooral doen waar je kat zich goed bij voelt!
glanzende volle vacht, geen stinkende ontlasting, actief, glanzende stralende ogen en levenslustig..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Mixende_Match »

Okee. lastig. lastig. Ik ga vandaag ff voer bestellen op zooplus, samen met mn krabpaal met 20% korting haha.
Ik heb nu Smilla, die is redelijk goed geprijsd.

Samenstelling
22 % gevogeltevleesmeel, 13 % kaantjes, rijstmeel, mais, maismeel, gerst, gevogeltevet, rundervet, bietenmelassesnijdsel, leverhydrolysaat, appeldroesem, gedroogde lever, lijnzaad, natriumchloride, gist (gedroogd), 0,05 % yucca (gedroogd).
Percentage dierlijke proteïne van het totale proteïne: 83,5 %

Toegevoegde stoffen:
vitaminen per kg: vitamine A 13.000 I.E., vitamine D3 1.300 I.E., vitamine E (alpha tocopherolacetaat) 100 mg, vitamine B1 5 mg, vitamine B2 5 mg, pantotheenzuur 12 mg, niacine 45 mg, vitamine B6 4 mg, biotine 700 mcg, vitamine B12 75 mcg, taurine 1.000 mg. Antioxydatiemiddel, sterk tocopherolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong.
Sporenelementen per kg:
ijzer (ijzer(II)sulfaat) 125 mg, zink (zinkoxyde) 100 mg, koper (koper(II)sulfaat) 12 mg, mangaan (mangaanoxyde) 15 mg, jodium (kaliumjodide) 1,5 mg, selenium (natriumseleniet) 0,15 mg, kobalt (kobaltcarbonaat) 1,0 mg
Aminozuren per kg:
DL-Methionine 4.500 mg

Of Porta 21. Dat is dit:
Samenstelling:
Gemalen gevogeltevlees, gemalen vis, zilvervliesrijst, kippenvet, gemalen gierst, gemalen haver, suikerbietensnippers (suiker onttrokken), ansjovis- en sardinenvlees, zongedroogde alfalfa (Luzerne), gedroogd biergist, rozemarijnextract, lijnzaad, tarwezemelen, gedroogd ei, zout, kaliumchloride, tomatenpuree, gedroogde vossebessen(Organic), Yucca, Schidigera poeder, kruidenmengsel 2% bestaat uit: tijm, pepermunt, brandnetel, ruwe iep, kwassie

Additieven per kg:
vitamine A 22000 I.E., vitamine D3 1200 I.E., vitamine E 50 mg, vitamine B1 (thiamine) 9,4 mg, vitamine B2 (riboflavine) 11 mg, vitamine B3 (niacinezuur) 82 mg, vitamine B5 (pantotheenzuur) 17 mg, vitamine B6 (pyridoxine) 20 mg, vitamine B12 (cobalamine) 120 mcg, vitamine C 30 mg, koper 21 mg, seleen 0,50 mg, ijzer 211 mg, mangaan 21 mg, jodium 2,10 mg, zink 157 mg, taurine 0,17%, foliumzuur 1,30 mg, biotine 300 mcg, choline 2421 mg (sterk tocoferolhoudend extract van natuurlijk oorsprong (vitamine E) en L-ascorbinezuur houdbaar gemaakt)

Omega 3 vetzuren > 0,48 % Omega 6 vetzuren > 3,80 %

Wat zit er mega veel in overal he?
Love. Lily. Lola.
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Mixende_Match »

Nou de 2e zaak smilla zijn we aan begonnen (gemengd met het overgebleven goedkope b
Voer + whiskas) alleen ze ontlasting stinkt echt heel erg!

Dus we gaan nu porta21 proberen :)
Love. Lily. Lola.
paasnini

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door paasnini »

Ook bij Porta kan in het begin de ontlasting stinken, door de andere samenstelling.
Zpls heeft ook hele goede en goedkope kuipjes http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pje/155099
Plaats reactie