Blaasontsteking of blaasgruis?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Blaasontsteking of blaasgruis?

Bericht door Knerpje »

Hoewel ik een aantal weken geleden begonnen was op het forum gedeelte voor darm en spijsvertering, kom ik nu in dit gedeelte.

Knerpje, poes, 2 jaar oud, actief, vrolijk, komt dagelijks veel buiten, eet voornamelijk droog voer, sinds kort natvoer bij gaan geven en drinkt voldoende. Heb vanavond een drinkfontein besteld!

In eerste instantie dacht ik dat ze verstopping van ontlasting had, veel persen, geen ontlasting in de bak te vinden. DA advies, kat a lax en nat voer bijgeven. Dit gedaan, ontlasting mooi op gang en ook de bak was voldoende nat.

Het vake naar de bak gaan bleef een paar dagen uit maar sinds een aantal dagen gaat Knerpje om de 10-15 minuten naar de bak, soms wat langere tussenpozen, soms korter. Ze slaapt tussendoor goed, is speels en attent. Ik dacht, misschien heeft ze blaasontsteking? Verschijnselen gelijk aan blaasontsteking vd mens, herkenbaar bij Knerpje's baasje :)

Da gebeld, ik ben nu urine aan het opvangen; bak schoon gemaakt, snippers plastic erin. Als mevrouw naar de bak gaat, loop ik mee en kan urine in een grote lepel opvangen. (braaf blijft ze zitten, geen probleem!) Is maar goed ook want het zijn hele kleine drupjes per keer, en ik zie nu het in een flesje vormt tot een zichtbaar aantal ml urine, dat het troebel is en naar rode kleur gaat. De stakker... ik vind het zo zielig!

Morgen ochtend om 8 uur kan ik de urine na laten kijken, hopelijk kunnen ze wat geven zodat ze beter wordt. En als ik 's avonds weer heen moet met Knerpje zelf, no problem, ik wil mijn lieve poes niet in pijn hebben..

Kan het ook zijn dat er meer aan de hand is, of kan ze een onschuldige blaasontsteking hebben?
Als er verder onderzoek wordt gedaan, wat doet de Da dan en hebben jullie enig idee van de kosten? (niet dat er geen kosten gemaakt mogen worden hoor, maar dan kan ik me een beetje voorbereiden..)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Admin op 04 apr 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door castratenkoor »

Een blaasontsteking kan ontstaan door blaasgruis.

Beterschap met Knerpje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door margali »

Ik wil je niet teleurstellen maar die urine mag hooguit zo'n 4-5 uur oud zijn, en liever verser.
Als Knerpje een kater was dan had je nu - met dat druppelsgewijs plassen - bij de dierenarts moeten zitten omdat een kater groter kans loopt te verstoppen en dat is levensgevaarlijk. Bij een poes loop je dat risico niet zo, maar dit lijkt inderdaad een fikse blaasontsteking met die troebele en beetje rode urine. Ik zou morgenochtend mét Knerpje naar de dierenarts gaan. Deze oude urine toch maar meenemen tenzij je versere kunt opvangen. Bewaren in de koelkast. http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-4.html#koelkast

Over kosten valt weinig te zeggen: verschilt per dierenarts. Urine moet onderzocht worden, ze zal een pijnstiller voor een paar dagen moeten hebben, en misschien antibiotica. Als dat laatste het geval is dan bestaat er een injektie (Convenia) die 14 dagen werkzaam is en goed werkt bij blaasproblemen. Kost ca. 25 euro meen ik. Sterkte!!
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Knerpje »

Jep, ik weet het van de urine en de uren houdbaarheid, ik zal knerpje meenemen naar de DA morgen, ze zal toch wat moeten hebben.

Maar ik heb in elk geval al een beeld van haar urine nu, dan morgenvroeg als het lukt nog wat opvangen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door margali »

Dat klopt, dat je nu tenminste weet dat er met de blaas iets mis is. Ik hoop dat ze er snel van af is. Ze krijgt het de laatste tijd wel voor haar kiezen ....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

yep, wat vervelend en ook pijnlijk voor poes knerpje.
weinig drinken, aanleg en voer dat urine niet voldoende aanzuurt zijn doorgaans de oorzaken van blaasgruis en soms blaasontsteking. plas ophouden ivm situatie kattenbak kan ook een aanleiding voor ontsteking zijn.
dus zul je even goed naar de situatie moeten kijken en missch dingen veranderen om herhaling te voorkomen.

paar keer per week wat rauwe kip/kalkoen is gezond en helpt urine aan te zuren.
en een paar ruime drinkbakken die om de andere dag worden verschoond of waterfontein willen ook nog wel eens helpen om beter te drinken. zet de drinkbakken wat hoger zodat poes niet al te ver voor over moet, want dan kunnen de neusgaten vollopen en katzels hebben daar een hekel aan.

kattenbakken op verschillende plaatsen en voor knerp toch twee bakken..
je zult dieetvoer meekrijgen van je da als hij ook kristallen in de urine heeft gevonden, dat mag maar tijdelijk worden gegeven, staat op de verpakking.
en erna kun je bv Sanabelle urinary (kijk even bij Zooplus banner boven) bv als snoepje gaan geven als preventie.
veel succes straks bij de da!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Dikkie Dik »

Ik weet dat alleen urine controleren bij mijn DA 12,50 is... Maar dat is overal weer net iets anders denk ik...En dan komen er nog kosten bij natuurlijk...
Lijkt op de verschijnselen die mijn kat had toen hij blaasgruis had, ook de hele tijd in plashouding en veel naar de bak.
Ik wens je veel sterkte met je kat en hopelijk valt het mee en is het alleen een blaasontsteking, ben benieuwd...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Knerpje »

Wat fijn dat jullie allemaal reageren, geeft de burger moed :)
Ik ben vanmorgen geweest; fikse blaasontsteking en de Da heeft net gebeld dat ze een heel klein beetje kristallen in de urine heeft. Niet schrikbarend maar ze raadt aan om 3 maanden het dieetvoer te gebruiken. dus straks even een zak ophalen.

Knerpje heeft 2 prikjes gehad, pijnstiller en antibiotica en ik heb voor 10 dagen een kuur meegekregen.

Op zich heeft ze geen problemen met de kattenbak, ze maakt hier goed gebruik van en ik maak hem dagelijks schoon. En ze komt veel buiten, waar ze ook haar behoefte doet.

Ze speelt erop los vanmorgen, de pijnstiller werkt :)
Niks aan om je poes in de lappenmand te hebben, ze heeft inderdaad wat te verduren de laatste weken. Gelukkig nu wat meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Adriana »

nee, het gaat bij twee verschillende bakken met één dier er ook niet om dat de bak niet schoon zou zijn, maar sommige katzels plassen/poepen redelijk snel achter elkaar (het een activeert het ander..) en willen dat niet op dezelfde bak doen.. wij kunnen doortrekken....
maar zij gaan ophouden of doen het elders..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door margali »

Fijn dat Knerpje zich nu al duidelijk betere voelt. Beterschap!
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje, blaasontsteking?

Bericht door Knerpje »

@adriana, ik zal het in de gaten houden, heb niet het idee dat ze er last van heeft maar zal t bekijken :) We wonen niet zo groot, had al moeite om een goede plek voor 1 bak te vinden ;)

@Margali, dankje, ik merk ook echt een soort opluchting bij haar, gelukkig!
Dorrieand59
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2012 21:36

Re: Blaasontsteking of blaasgruis?

Bericht door Dorrieand59 »

Ik heb een tip via deze of een andere website om Solidago complex (druppels van A. Vogel) te geven aan een poes met blaasontsteking. De eerste keer dat onze poes het had plaste ze rode druppels hier en daar, ze ging op de tas van een bezoeker plassen en op de kleding van mijn man. Ze ging 100 keer naar de kattenbak en RENDE eruit en rondjes door de kamer. Ze werd ook sloom. Een bezoek aan de dierenarts en medicatie kostte 100 euro.
Het begon weer vorige week, hetzelfde gedrag. Ik heb Solidago druppels gegeven 2x per dag. De tip van de dierenarts was om voeding in SAUS (vocht) te geven en het was heel makkelijk om de druppels in water te doen en vervolgens door de saus.
Ik ben echt verbaasd het is over. Eigenlijk binnen een paar dagen. Super!
Plaats reactie