Hallo allemaal,
Mijn allerliefste poes Lappie is bijna een maand geleden overleden. Ze is nog geen 10 maanden oud geworden. Eigenlijk waren wij, vooral mijn ouders, helemaal geen 'kattenmensen'. Maar toen we een foto van Lappie als kitten zagen waren we meteen verkocht! Lappie moest,bij ons komen wonen. En 24-06-2011 gebeurde dat ook. Vanaf dat moment hoorde ze er gewoon bij als lid van ons gezin. Ze was een lieve, maar vooral eigenwijze poes.
Daarom zijn wij er ook helemaal kapot van dat afgelopen 12 maart ons allerliefste meisje is aangereden door, waarschijnlijk, een auto. Lappie kwam,eigenlijk vrij weinig buiten.. Al wou ze dat wel heel graag! Ze kwam alleen buiten als wij thuis waren. We wonen buitenaf op een boerderij. Langs ons huis loopt een vrij drukke,weg. Men mag er 60 km per uur rijden, maar,er wordt minstens 80 gereden. Lappie kwam eigenlijk niet vaak bij de weg. Een enkele keer stak,ze hem over. Ze was altijd vrij bang voor de tractors en auto's die er rijden. Toch is het op een avond mis gegaan.
Nu mis ik haar elke dag. Overal waar ik ga en in alles wat ik zo ongeveer doe denk ik aan mijn lieve lappie. Nu vraag ik mij af of we, stel dat er een nieuwe kat komt hem/haar in huis kunnen houden.. Zou ja hoe pak je zoiets aan? Nu is het natuurlijk nog veel te vroeg maar misschien als we er allemaal aan toe zijn komt er wel een nieuw beestje in ons gezin. We willen niet dat deze ook wordt aangereden, en daarom twijfelen we of we dat wel moeten doen. Het zou alleen kunnen als de kat helemaal niet buiten komt omdat je anders niet kunt voorkomen dat het de weg over schiet. En zo'n drama willen wij niet nog eens meemaken, nóch een kat aandoen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.
Groetjes, Lappiekat
Kun je een kat binnenhouden? zo ja.. hoe?
Kun je een kat binnenhouden? zo ja.. hoe?
R.I.P. Lieve Lappie
Ik hou van je!
(15-05-2011 * 12-03-2012)
Ik hou van je!
Re: Kun je een kat binnenhouden? zo ja.. hoe?
welkom op het Forum en weer een verdrietig verhaal over katzels en auto's..
je schrijft het zelf ook al: dit willen we niet nog een keer meemaken dus voorlopig alleen een thuiskat op de boerderij.
er zijn denk ik een paar manieren om dat te bevorderen maar 100% zekerheid heb je nooit..
bedenk dat een kitten van 10 maanden buiten giga risico loopt, die zijn veel te speels en onbesuisd.
dus ga voor een (jong) volwassen dier en in het asiel 'wonen' zat dieren, die hun wilde haren kwijt zijn.. en missch moet je aan een koppel denken, kattenmaatjes hebben elkaar en doorgaans niet zo'n behoefte om de hort op te gaan.
de asielmw's kennen hun dieren en weten welke dieren rustig zijn en goed met elkaar kunnen opschieten. ze hebben een goeie terugbrengregeling voor als het echt niet gaat als je goed hebt uitgelegd wat de bedoeling is.. ze zijn gechipt en gecastreerd en als jullie kitten nog niet gecastreerd was... (veronderstelling...) dan was dat ook een reden om op deze leeftijd in de lente naar buiten te stormen.
en je kunt met gaas een ren aan het huis bouwen met een kattenluik, dan kunnen ze wel naar buiten maar niet de weg op.
denk er eens over na en snuffel missch al eens door de portretten van http://www.dierenasiels.com en/of http://www.ikzoekbaas.nl
en houd ons op de hoogte dan kunnen we met je meedenken..
je schrijft het zelf ook al: dit willen we niet nog een keer meemaken dus voorlopig alleen een thuiskat op de boerderij.
er zijn denk ik een paar manieren om dat te bevorderen maar 100% zekerheid heb je nooit..
bedenk dat een kitten van 10 maanden buiten giga risico loopt, die zijn veel te speels en onbesuisd.
dus ga voor een (jong) volwassen dier en in het asiel 'wonen' zat dieren, die hun wilde haren kwijt zijn.. en missch moet je aan een koppel denken, kattenmaatjes hebben elkaar en doorgaans niet zo'n behoefte om de hort op te gaan.
de asielmw's kennen hun dieren en weten welke dieren rustig zijn en goed met elkaar kunnen opschieten. ze hebben een goeie terugbrengregeling voor als het echt niet gaat als je goed hebt uitgelegd wat de bedoeling is.. ze zijn gechipt en gecastreerd en als jullie kitten nog niet gecastreerd was... (veronderstelling...) dan was dat ook een reden om op deze leeftijd in de lente naar buiten te stormen.
en je kunt met gaas een ren aan het huis bouwen met een kattenluik, dan kunnen ze wel naar buiten maar niet de weg op.
denk er eens over na en snuffel missch al eens door de portretten van http://www.dierenasiels.com en/of http://www.ikzoekbaas.nl
en houd ons op de hoogte dan kunnen we met je meedenken..
Er zijn genoeg katten die niet naar buiten kunnen. Je zal er dan wel voor moeten zorgen dat de kat zich niet binnnen gaat vervelen.( krabpaal, speelgoed en zelf ook met de kat spelen).
Maar je zou ook kunnen over wegen om je toekomstige aanwinst te laten wennen aan een tuig. Zo kan je samen met je kat lekker naar buiten en is de kans erg klein dat die zomaar de weg over steekt.
Maar je zou ook kunnen over wegen om je toekomstige aanwinst te laten wennen aan een tuig. Zo kan je samen met je kat lekker naar buiten en is de kans erg klein dat die zomaar de weg over steekt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Het meest optimaal is een afgezette tuin of een ren. Maar als die mogelijkheid er niet is kun je de kat ook helemaal binnen houden. kwestie van allemaal goed opletten bij naar binnen en naar buiten gaan. En alleen ramen open zetten als er een catproof hor voor zit. Ook kinderen kunnen daar prima aan wennen, als je uitlegt welke gevaren er voor de poes zijn los op straat.
Mijn kinderen wisten niet beter, de voordeur uit en opletten.
Mijn kinderen wisten niet beter, de voordeur uit en opletten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik weet dat het goed is om een kat uit het asiel te halen.. Allen willen mijn ouders als er weer een kat komt graag weer een kitten hebben. Lappie was wel gecastreerd toen ze buiten kwam. Dat hebben we gedaan omdat er veel wilde katten rond het huis lopen.
Speeltjes en krabpalen hebben we voldoende.. Lappie gebruikte de krabaal bijna niet. En onze tuin afzetten is haast onmogelijk aangezien hij zo groot is. Katten tuigje hebben we geprobeerd toen lappie nog klein was.. Dit vonden we best zielig omdat ze dacht dat ze vrij rond kon lopen en overal naar toe rende.. Plotseling maakt ze dan haast een koprol omdat ze niet verder kan.
Ik weet dat het goed is om een kat uit het asiel te halen.. Allen willen mijn ouders als er weer een kat komt graag weer een kitten hebben. Lappie was wel gecastreerd toen ze buiten kwam. Dat hebben we gedaan omdat er veel wilde katten rond het huis lopen.
Speeltjes en krabpalen hebben we voldoende.. Lappie gebruikte de krabaal bijna niet. En onze tuin afzetten is haast onmogelijk aangezien hij zo groot is. Katten tuigje hebben we geprobeerd toen lappie nog klein was.. Dit vonden we best zielig omdat ze dacht dat ze vrij rond kon lopen en overal naar toe rende.. Plotseling maakt ze dan haast een koprol omdat ze niet verder kan.
R.I.P. Lieve Lappie
Ik hou van je!
Ik hou van je!
- achtpuntzes
- Jaguar
ik begrijp dat je als er weer een kat komt, je voor een kitten wilt gaan, en die niet naar buiten wilt laten gaan...
dan zou ik toch echt overwegen om voor twee kittens te gaan. als je een kitten neemt, en die in een beperkte ruimte (het huis) wilt houden, heb je een verhoogde kans op problemen als verveling, en onbalans, omdat het kitten niet van soortgenootjes kan leren waar bijvoorbeeld de grens ligt met spelen en stoeien.
het risico van het nemen een kitten die niet naar buiten kan is ook dat je dan nog niet kan zien of het een "binnenkat" of een "buitenkat" gaat worden.
ik ken zelf voorbeelden van mensen op een flat met een kitten, die eenmaal puber echt het hele huis afbrak, omdat die gewoon echt naar buiten moest. dus werd de kat via het asiel herplaatst waar er wel naar buiten gegan kon worden.
het alternatief als je een kat wilt,is dan ook om op het asiel te vragen naar een echte "binnenkat", maar ik heb begrepen dat je een oudere kat niet zo ziet zitten.
dan zou ik toch echt overwegen om voor twee kittens te gaan. als je een kitten neemt, en die in een beperkte ruimte (het huis) wilt houden, heb je een verhoogde kans op problemen als verveling, en onbalans, omdat het kitten niet van soortgenootjes kan leren waar bijvoorbeeld de grens ligt met spelen en stoeien.
het risico van het nemen een kitten die niet naar buiten kan is ook dat je dan nog niet kan zien of het een "binnenkat" of een "buitenkat" gaat worden.
ik ken zelf voorbeelden van mensen op een flat met een kitten, die eenmaal puber echt het hele huis afbrak, omdat die gewoon echt naar buiten moest. dus werd de kat via het asiel herplaatst waar er wel naar buiten gegan kon worden.
het alternatief als je een kat wilt,is dan ook om op het asiel te vragen naar een echte "binnenkat", maar ik heb begrepen dat je een oudere kat niet zo ziet zitten.