Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Nou, het laat me maar niet los.

Google maar eens "teveel calcium"

Wat ik een beetje lees is hierzo dat beetje teveel calcium zo onschuldig is, daar ben ik niet van overtuigd na een beetje gespit.

Excuses voor het grove voorbeeld hieronder maar u bent hier nogal gevoelig heb ik gemerkt.

Stel je eens voor, je neemt een nepstaart oid haalt deze een paar keer door de kattengruis, lik die helemaal schoon en doe dat een keer of 5 per dag en dat 7 dagen p/w 365 dagen per jaar.
Dan zou er toch wel een beetje kalk naar binnen kunnen komen.

En misschien wel, zal maar weer heel voorzichtig formuleren, mogelijk een medeoorzaak van nierstenen en/of calciumoxalaat kunnen zijn.

Voor mij in ieder geval genoeg reden om geen catsan of andere kalkhoudende kattengrit te gebruiken voor mijn katten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Adriana »

k had dit topic tot dusver gemeden.. er wordt wel erg veel door elkaar gegooid.. en 'jumping to conclusions' in de redeneer- en argumentatiestijl geeft doorgaans foute conclusies

blaasgruis-oorzaken door elkaar gooien (bv struviet en oxalaat).. en daar dan ook nog de vorming van nierstenen bij te betrekken is niet handig en als je je daarin verdiept dan zie je dat calcium (bij de aanleiding dus) nauwelijks tot geen rol speelt..
en je gaat voorbij aan de opneembaarheid van de diverse calciumvormen..

alle klontvormende grit bevat klei en daar zit ook calcium in. afhankelijk van de stuiffactor en de hurkhouding en de vachtdikte van de staart zal daar een ietsepietseltje stof in blijven zitten en alles wat er intussen niet uitgewapperd is, komt missch bij het wassen in het speeksel terecht en vervolgens in het maagzuur en daar wordt er dan korte metten mee gemaakt.

verder is het handig als je iets beweert en je ergens op baseert om ons de betreffende link te geven, zodat we ook mee kunnen lezen en niet afhankelijk zijn van jouw interpretatie..
en het is inderdaad altijd moeilijk om in discussies niet aan te vallen en je niet aangevallen te voelen maar puur op informatie en feiten te argumenteren..
en vaak lukt dat op het forum niet... maar om je op basis van de reacties hier al als niet begrepen en bestreden klokkenluider te voelen ... ..

nee, ook ik kan met mijn hele gezonde verstand niet bedenken dat je een punt hebt ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door achtpuntzes »

ik denk inmiddels dat niemand Miran72 kan overtuigen dat haar stelling geen hout snijdt. het lijkt wel een obsessie...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Chiquita98 »

Eerlijk gezegd denk ik nu ook van: hou maar op want je krijgt geen enkel persoon mee en de manier waarop je schrijft dat irriteert mij ook! Je haalt er van alles bij. Ik vind het een beetje een geneuzel en ik denk dat dit topic beter gestopt kan worden. Kom maar terug als je echt wetenschappelijke bewijzen hebt en prima dat je zelf bent gestopt met kalkhoudend grit
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie