2 nieuwe katten in huis, help!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ruben436
Kitten

2 nieuwe katten in huis, help!

Bericht door ruben436 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een probleem aan jullie voorleggen.

Mijn vriendin en ik wonen sinds kort samen, zij heeft één kat van bijna 2 jaar: Een Britse korthaar, Charlie, een ontzettend speels beest. Ik heb ook 2 katten, beide van het huis tuin en keuken ras: 1 mannetje van 11 (Kétt) en een (rood-wit) vrouwtje van 6 Kitt die vanaf Kittten bij mij en Kétt woont. Dit is altijd goed gegaan, vriendjes vanaf dag 1.

Omdat we zijn gaan samenwonen wonen de katten nu dus ook bij elkaar,mijn katten en ik zijn bij mijn vriendin ingetrokken. Vandaag sinds 3 weken.

We hebben er veel voorbereiding in gestopt, en voor ons gevoel alles gedaan wat we konden vinden over het bij elkaar brengen van volwassen katten; 2 maanden van te voren al geurende items over en weer, handdoekjes waarop ze gelegen hadden, speeltjes, een mandje plukjes haar etc. zodat ze konden wennen aan elkaars geur.

Bij binnenkomst eerst alleen laten ruiken op afstand, daarna allemaal in hun vervoersmandje en bij elkaar in een kamer gezet waar ze elkaar wel konden zien, horen en ruiken maar niet aanraken. Dit een paar uur zo gelaten en uiteindelijk het “moment supreme” de deurtjes open.

De verschillen in karakters werden gelijk heel duidelijk: Kett is heel erg rustig en gedroeg zich ook zo: begon rond te lopen, te snuffelen en reageerde nagenoeg niet op een blazende Charlie die voor z’n neus ging staan. Charlie overigens niet echt agressief (steeds oren naar voren) dus dat ging vrij snel goed.

Mijn rooie vrouwtje Kitt was erg aangedaan van het vervoer en die hebben we de 1e 2 dagen nauwelijks gezien. Dus so far so good. Charlie wil steeds spelen met Kett, tikt hem ook steeds aan maar Kett heeft er geen zin in en negeert hem en loopt vaak weg. Als Charlie te ver gaat geeft hij hem een hijs en is er verder weinig aan de hand.

Nu Kittt (sowieso een hele felle kat) ook rondloopt is het tussen Kitt en Charlie tamelijke haat en nijd, maar Kitt lijkt de agressor. Als Charlie te snel dichtbij komt gaat ze door het lint en achtervolgt ze hem soms een heel eind door het huis totdat Charlie ergens bovenop klimt. Ook lijkt ze Kett, maar misschien beeld ik me dit in, te beschermen als Charlie achter Kett aanzit want vaak is de Chase dan binnen een paar seconden weer omgedraaid.

We hebben besloten om het maar een beetje te laten gaan omdat katten hun eigen pikorde vaststellen. Maar het lijkt erger te worden.

Charlie lijkt de slaapkamer geclaimd te hebben (daar mogen ze overigens alleen maar in als wij er ook zijn) en Kittt lijk de “kattenkamer” geclaimd te hebben, daar staan de bakken, hebben ze een eigen bank en grote speelpaal en staan wat (niet alle) etensbakjes. Claimen betekent hier dat ze elkaar er, desnoods met geweld, uitjagen.

Het gekke is dat ze soms prima met z’n drieën in de woonkamer kunnen zijn, op slechts een meter afstand van elkaar liggen ze dan te slapen. Maar die van mij komen alleen naar beneden als ik er ben, anders blijven ze boven.

Het leek allemaal prima te gaan, gevechten e.d. zijn te verwachten in een situatie waar je 3 volwassen katten bij elkaar brengt maar het lijkt met de dag erger te worden. Ook al zijn er nu nog geen serieuze gewonden gevallen , wij zijn bang dat dat wel gaat gebeuren als dat zo doorgaat.
Ook heeft Charlie vanmorgen op bed gepist, mogelijk omdat Kittt hem niet meer toe laat in de “kattenkamer” als ze daar zelf is.

Ik hoop dat jullie wat goede tips hebben voor ons, ik zie gewoon dat de basis goed is maar ergens glijden we af en ik wil dat stoppen. Werkt z’n hormoonverstuiver bijvoorbeeld? Iemand er ervaring mee?

Alvast bedankt Ruben & Manon
(en Kittt, Charlie en Kétt natuurlijk)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: 2 nieuwe katten in huis, help!

Bericht door Chiquita98 »

Lastig hoor. Qua introductie heb je het wel redelijk goed gedaan. Het blijft lastig. Ik denk inderdaad dat je de kattten op dit moment hun eigen kamertje moet gunnen en ze daar apart laten als jullie er niet zijn. En als één van jullie thuis is dan hen de mogelijkheid geven om bij elkaar te kunnen komen.
Het plassen van Charlie is duidelijk stress of spanning of het niet eens zijn met hoe de situatie nu is. Optie is om daar toch wel een kattenbak voor Charlie neer te zetten of in de hal ofzo. Dat ie niet alleen maar op de kattenbak in de kattenkamer kan, want daar word ie dus weggejaagd.
Ze kunnen dus op zich wel slapend met zijn drietjes in de woonkamer vertoeven en dat is wel positief. Ik denk dat ze gewoon meer tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen en om de rangorde even weer goed duidelijk te krijgen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie