Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Allemaal,

Is er iemand bekend met Aniwell? Wat is de dosering voor een kat van 5 kg?
Verder geven we de kat onderhuidse infuus. Soms stroomt het vloeistof snel door en dan halverwege stroomt het langzaam of bijna niet. Dan moeten we de naald verplaatsen. Soms wel drie keer.
We geven Gizmo twee keer per dag 100 ml. Verder zie ik Gizmo niet meer drinken.
Moet ik water in zijn bekje spuiten?

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

ik kom de max dosis bij de bijsluier en in de faqs van aniwell ook niet tegen.
geef je nu gepureerd nierdieet en aniwell via spuitjedrinken..?
http://www.huvemed.nl/Producten/Aniwell ... ibaar.html
http://www.huvemed.nl/faq.html

je kunt via de zoekfunctie rechtsboven op 'aniwell' even kijken wat er op het forum over dat product is geschreven en ik zag 6 berichten staan, annet/cerna heeft er ervaring mee..

veel baasjes van nierklantjes schrijven over de verzorging in het topic 'Pluis' en missch kun je daar je vraag ook neerzetten.
het is een heel lang topic, er is heel erg veel ervaringskennis (vloeistofinfuus, kalium, aniwell) en er zijn vast wel meedenkers met aanvullende tips+trucs en opbeurende berichten ..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2430
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door patiani-guusje »

Kalium in de infuusvloeistof is onvoldoende om het kalium weer omhoog te brengen bij een tekort. Vraag de Da om tumil-k. Een kat kan echt erg beroerd zijn door kaliumtekort, en ook de eetlust zal dan erg verminderen. Helaas preek ik uit ervaring. Haast is geboden, te laag kalium kan gevaarlijk zijn voor het hart.. sterkte ik hoop dat Gizmo weer opknapt!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Patiaan,

Bedankt voor je advies.
Adriana denk je dat Gizmo tumil-k ook nodig heb?
Aangezien ik gister het een en ander had besteld en binnengekregen.

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

je dierenarts heeft kalium gemeten met het laatste bloedonderzoek.
je schreef dat er kalium aan de infuusvloeistof was toegevoegd en dat het kaliumgehalte vrij laag was en dat was ook geen wonder na tig dagen infuus..
Patiaan heeft heel erg veel kalium-ervaring, te hoog/te laag is geen van beide goed en kan problemen geven. zij weet van welke vormen en van waardes maar ik zag dat jouw da via reflotron bloedonderzoek doet en dan moet je even alert zijn op de juiste referenties.
heb je nog contact met je dierenarts?

en kun je ons even doorgeven hoe het nu met Gizmo is?
wat 'eet' hij en poept (waarsch niet) en plast hij wel? en hoe vaak geven jullie vloeistofinfuus en hoe veel?
en hoe is zijn algemene toestand?
echo is dacht ik afgezegd en eerst maar eens even concentreren op nieren en weer zelf een beetje gaan eten.

en om voorzichtig op je vraag te antwoorden: ik denk dat je eerst via bloedonderzoek (kalium en nierwaardes) nu moet weten hoe zijn waardes op dit moment zijn voordat je kalium aanvult..
en met zijn nierwaardes kun je ook zien hoe het verloopt en of er verbetering is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door patiani-guusje »

Kalium zit standaard in infuusvloeistof, maar alleen om het kalium op peil te houden. Bij erg veel vochttoediening, wat ook mijn Patiaan had, is dit niet voldoende... Tumil-k doet dan wonderen, en ook de Da zal extra kalium onderhuids toedienen met een grote injectienaald, indien nodig, dit gebeurde alleen bij Patiaan indien extreem laag en direct actie nodig.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door ARZ »

Hallo Debbie,

Wat een vreselijk verhaal!
Ik heb zelf goede ervaringen met Reactiv. Het zit in flesjes van 45ml en in principe is dat voldoende voeding voor één dag.
Het is echter geen compleet voer en het is niet de bedoeling dat je hier langere periodes mee gaat voeren.
Ik had een poes die jaren is gevoerd met spuitjes. Ik gebruikte daarvoor AD maar je zou ook een andere zachte dieetvoeding kunnen gebruiken die meer van toepassing is op jullie situatie, Hills KD bijvoorbeeld.
Ik maakte die voeding aan met Reactiv.

Het is het makkelijkst om zo'n blikje in een kleine blender met Reactiv te pureren zodat er helemaal geen klontjes meer in zitten. Je kunt dan voor een dag spuitjes tegelijk maken en die in de ijskast bewaren.
Wel op kamertemperatuur laten komen voor je ze gaat toedienen.

Ik weet niet of je ervaring hebt met via spuitjes voeren? Je moet daar namelijk wel voorzichtig mee zijn. Bijvoorbeeld altijd kleine hoeveelheden vanaf de zijkant van de mond toedienen en nooit van voren omdat je daarmee problemen aan de longen kunt veroorzaken.

Er staat een hele goede instructievideo op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=U6o17wH6ujk

Misschien wil Gizmo zelf wel de Reactiv of iets anders eten zonder spuitje. Dat zou ik eerst proberen als ik jou was. Een alternatief voor spuitje voeren kan ook vinger-voeren zijn. Er zijn katten die wel van je vinger willen likken maar niet zelfstandig willen eten.
Weer andere katten geven de voorkeur aan een lepeltje. Dit is geen grapje, maar echt de moeite van het proberen waard. Katten blijven eigenzinnige dieren!

Ik wens je veel succes en sterkte en hoop dat Gizmo snel opknapt!

Astrid
paasnini

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door paasnini »

Debbie neem nog even contact op met de dierenarts. Ik lees uit het eerste bloedonderzoek een zeer verhoogd amylase, daarnaast wil kat niet eten, heeft een opgezette buik en mogelijk kaliumtekort. Zou mij niet verbazen als er (ook)een pancreasontsteking is.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hallo Allemaal,

Gisteren zijn we naar de dierenarts gegaan om de nierwaarde, kaliumgehalte en bloeddruk te meten.
Bloedruk meten lukte de arts niet.
Moeten we als we dat willen een ander keer terug komen.
Alleen een bloedtest gedaan op nierwaardes en kalium gehalte.
De Ureum was toen 9.8 mmol/l, creat 144 umol/l en de kalium was toen 4.7. Dit was op 16 maart jl.
De uitslag van 21 maart weet ik niet meer. Wel waren de nierwaardes iets verhoogd kon ik me herinneren, maar niet schokkend.
Gister 30 maart was de uitslag:
Ureum 9.42 Creat 117 en kalium is 3.87.
Tamul-k vond de arts niet nodig.
De arts was heel blij met deze uitslag.
Gizmo eet nog steeds niet, dus geven we hem voer d.m.v. een spuitje. We geven hem Royal Canin nierdieet (natvoer). 4 keer per dag. En geven we Gizmo ''s ochtends 1 keer per dag op lege maag Denosyl. Verder volgens gebruiksaanwijzing MacSamuel Nier Tonicum, Zylkène, Puur Diarree, Groene Os Trias Omega, Groene Os Glucosamine Speciaal en Groene Os Teunisbloemolie.
Ipakitine hebben we nog niet gebruikt, maar hebben we wel in huis.
Gizmo zit niet altijd in de kattenbak. Hij poept ook in de keuken en in de slaapkamer. En kotsen doet hij daar ook.
Gizmo doet 1 keer per dag kotsen en 1 keer per dag poepen buiten de bak. Hij doet naast dit ook poepen en kotsen in de bak. Dus eigenlijk kotsen en poepen 2 keer per dag.
Poep is geen diaree, maar wel zacht. En kots is meestal het eten wat we ''s avonds als laatse hebben gegeven.
Misschien dat het stress is, maar het kan ook door operatie komen. Omdat hij in februari geopereerd was vanwege artrose. Er was toen een heupkop verwijderd.
Housekat bedankt voor je advies omtrent reactiv. Nu weet ik tenminste dat ik dus een flesje per dag moet opmaken.

Groeten,

Debbie
Cerna

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Cerna »

Ik kijk eigenlijk alleen nog maar bij "Mijn eigen berichten", want: druk, druk, en had dit topic dus gemist.

Ja, ik heb inmiddels anderhalf jaar ervaring met Reaktiv. Wij mengen het ook door het eten net als Astrid. Wij moeten Noa vier keer per dag spuitjevoeren en op ongeveer 35 gram zacht voer (Trovet) gaat een spuitje Reaktiv en verder warm water. Dat is ongeveer 6 ml. per keer en op deze manier doen we twee dagen met een flesje, dat is ook de maximale tijd dat het open mag staan.
Je moet het op een koele plaats bewaren, echter niet in de koelkast.

Wat ik zo lees zijn de nierwaarden weer normaal, dus ik vraag me af of je wel zoveel extra's moet geven
(MacSamuel Nier Tonicum, Zylkène, Puur Diarree, Groene Os Trias Omega, Groene Os Glucosamine Speciaal en Groene Os Teunisbloemolie). Wanneer je daarnaast ook nog Reaktiv gaat geven is het behoorlijk dubbelop want in Reaktiv zit alles wat de kat nodig heeft en wanneer het ureum onder de referentiewaarde zit en je gewoon nierdieet blijft geven, vind ik MacSam echt niet nodig.
Onze Noa reageerde heel slecht op MacSam, dus geheel onschuldig is het niet!
In Reaktiv zit bijv. ook Omega 3/6/9.

Wel fijn dat de nierwaardes weer zo keurig zijn.
Ik zou ook stoppen met infuus; de nieren hebben geen hulp meer nodig en de kat plast op deze manier ook heel veel goede stofjes die je net hebt gegeven, weer uit. Wanneer hij uit zichzelf niet wil drinken, zou je dit ook per spuitje kunnen geven. Maar het is heel goed mogelijk dat wanneer je stopt met infuus, Gizmo zelf weer gaat drinken + je voegt water aan het zacht voer toe, dus hij krijgt voldoende vocht binnen want zacht voer bestaat van zichzelf al grotendeels uit vocht.
Ipakitine is ook niet nodig.

Geef je nog steeds antibiotica? Onze Amber gaat ook spugen en aan de diarree van antibiotica, dus dat kan er heel goed mee te maken hebben. Ik zou de da vragen of je mag stoppen.

Hoe ik spuitjevoer staat in Pluisje op pagina 76.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Adriana »

Gizmo heeft net een aanval van acuut nierfalen (waarsch metacam..) achter de rug en ik zou zijn nierfunctie zeker nog een poosje blijven ondersteunen met wat MacSamuel. hij zit met urea net binnen de referentie en wat ik in zijn waardes ook nog tegenkwam is forse anorganische fosforwaarde, bovenin de referentie. nieren zijn onherstelbaar beschadigd en het is niet zo dat als de nierwaardes binnen de referentie zitten de nieren weer 100% zijn. was het maar waar..
hij heeft bovendien dacht ik maar één redelijk goed werkende nier.

allergie voor MacSam is vrij zeldzaam en treedt voorzover ik in de berichten heb kunnen zien alleen op bij de combinatie MacSam/Hills-kd of MacSam/ipakitine, wij hebben er met Mo ook last van gehad.
Gizmo krijgt gepureerde renal van Royal Canin. mijn ervaring is dat een lage dosis (< kwart tabletje McSam) ook goed werkt.

ik denk dat je kunt overwegen alleen de puur diarree te laten vallen, Gizmo poept redelijk. met een kleine week weet je of hij op Zylkène reageert, anders is er bij de zachte middelen nog Destress of Telizen. heb je wel eens aan Feliway gedacht? dat is er ook in wat kleiner formaat verstuiver, die je op een handdoek kunt sprayen. of anders wat valeriaan.

kan me voorstellen dat je da opgelucht was. heeft hij het verder nog over fip gehad?
en hoe nu verder? benchrust voor het herstel van zijn achterpoot?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:Gizmo heeft net een aanval van acuut nierfalen (waarsch metacam..) achter de rug en ik zou zijn nierfunctie zeker nog een poosje blijven ondersteunen met wat MacSamuel.
hij zit met urea net binnen de referentie en wat ik in zijn waardes ook nog tegenkwam is forse anorganische fosforwaarde, bovenin de referentie. nieren zijn onherstelbaar beschadigd en het is niet zo dat als de nierwaardes binnen de referentie zitten de nieren weer 100% zijn. was het maar waar..
hij heeft bovendien dacht ik maar één redelijk goed werkende nier.
Ja, daarom zou ze ook nierdieet moeten blijven geven zodat de nieren niet extra belast worden, maar al die extra's???? Ik zou het niet doen.
allergie voor MacSam is vrij zeldzaam en treedt voorzover ik in de berichten heb kunnen zien alleen op bij de combinatie MacSam/Hills-kd of MacSam/ipakitine, wij hebben er met Mo ook last van gehad.
Gizmo krijgt gepureerde renal van Royal Canin. mijn ervaring is dat een lage dosis (< kwart tabletje McSam) ook goed werkt.
Noa at geen KD en had ook geen ipakitine over het eten en toch steeg het ureum van 14 in december naar 21 in februari naar 24 in maart. Deels lag de schuld bij de Periactin (kwart pilletje om de 5 dagen), maar MacSam voorkwam deze enorme stijging ook niet.
Cochi kreeg rode ogen en dat kan inderdaad de combi MacSam/ipakitine zijn geweest.

Ik ben wel heel enthousiast over Reaktiv en zou dat zeker adviseren!
paasnini

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door paasnini »

paasnini schreef:Debbie neem nog even contact op met de dierenarts. Ik lees uit het eerste bloedonderzoek een zeer verhoogd amylase, daarnaast wil kat niet eten, heeft een opgezette buik en mogelijk kaliumtekort. Zou mij niet verbazen als er (ook)een pancreasontsteking is.
Niet over gehad met de dierenarts? Dit kan nl. ook doorwerken op de nieren. En ook hierdoor krijgen ze een slokdarm infectie en als het tegenzit een keelonsteking door het maagzuur.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Na operatie heeft mijn kat acute nierfalen gekregen

Bericht door Tarah8 »

Hoi Paasnini,

Wat je schreef over slokdarmontsteking is gebeurd.
We zijn weg gegaan bij de dierenarts Ridderkerk. En zijn toen naar Utrecht gegaan. Die kwam toen met het vehaal dat Ridderkerk verkeerde diagnose heb gedaan. Mijn kat had geen nierfalen en geen leververvetting. Dus ik moest meteen stoppen met fortekor. Het was ook geen alvleesklierontsteking. Het was restant ontsteking operatiewond en maagwandontsteking.
Omdat afstand van mijn woonplaats ver was naar Utrecht en ook voor Gizmo te lang duurde, hebben we hem weggebracht naar een dierenziekenhuis. Daar hebben ze geconstasteerd dat zijn slokdarm geirriteerd is geraakt door het braken van maagzuur. Hierdoor is de poort open komen te staan van slokdarm naar maag.
En daarom kon Gizmo niet eten. Dit hebben ze achterhaald door een endoscopie.
We balen dat we niet eerder weg waren gegaan bij de dierenkliniek.
Ik heb een nieuw onderwerp geplaatst over ulkosant.

Groeten,

Debbie
Plaats reactie