Wie heeft ervaring met Temgesic?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Bij mijn kater Boris van 12 is chronische pancreatitis gediagnotiseerd een aantal weken geleden.
Na initeel Novacam gekregen te hebben is nu Temgesic in tabletvorm voorgeschreven. Het gaat om 0,2mg tabletten waar ik 2 tot 3 keer daags 1/4 tot 1/2 tablet van mag geven.
Heeft er iemand ervaring met het middel in tabletvorm en zo ja, heb je ook ervaring met langduriger geven (niet voor een paar daagjes maar langduriger voor chronische pijn)?
Hoe beviel het en heb je b.v. last van bijwerkingen gehad?

Vast bedankt voor jullie reactie!
Astrid
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
temgesic (in tabletvorm) is dacht ik off label-use voor katten, ik ken het als ampul om te injecteren.
er zijn een paar ervaringen met temgesic en buprecare, allebei opiaten op het forum.
rechtsboven zit een zoekfunctie, daarmee krijg je alle berichten als je de zoekterm even intypt. neem aan dat je de bijsluiter goed hebt gelezen, in een paar gevallen beviel het middel beter met een lagere dosis.

http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NNARCOL1AL2o.php

http://www.consumed.nl/bijsluiters/3447 ... _tabletten

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1770

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=189

zelf even verder goegelen naar opmerkingen over langduriger gebruik bij katzels en kijk ook even bij buprecare.
wel prettig dat je van de Novacam af bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Admin »

Onze kat Indy heeft ook een chronische vorm en we hebben ook Temgesic gegeven, maar dan de injecteerbare vloeistof als orale toediening. O.a. mijn ervaringen en meer over het ziektebeeld kun je nalezen in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=12262
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... oer/185934

ik kom deze klantenbeoordelingen tegen bij het Hill's i/d natvoer-speciaalvoer voor pancreatitis-katten met buikpijn.. missch en als ze het lusten.... ook een oplossing...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Admin schreef:Onze kat Indy heeft ook een chronische vorm en we hebben ook Temgesic gegeven, maar dan de injecteerbare vloeistof als orale toediening. O.a. mijn ervaringen en meer over het ziektebeeld kun je nalezen in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=12262
Dit heb ik inmiddels ook in deze vorm gekregen.
Mag ik je een praktische vraag stellen? De injectievloeistof zit in ampullen. Deze bevatten vloeistof voor meerdere toedieningen.
Hoe heb jij die ampullen bewaard, of heb je het bijvoorbeeld in een flesje of iets dergelijks overgedaan?

Vast bedankt voor je antwoord!
Astrid
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Adriana »

ik heb ooit ook een ampul temgesic meegekregen en ook nog een keer een voorgevulde spuit. die moeten geloof ik in de koelkast (kijk of goegel ff op bijsluiter) maar voordat je injecteert moet je ze tot lauwwarm opwarmen (beetje warm water) en ik zou niet gaan overgieten van ampul in flesje oid. gewoon in de betr ampul laten, dat kan toch wel?
kleine spuitjes injecteren in mijn ervaring makkelijker en na twee keer prikken naald verwisselen (anders bot en pijnlijk).
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Hallo Adriana,

Dit is injectievloeistof die oraal gegeven wordt. Het wordt niet geïnjecteerd maar via een spuitje op het tandvlees ter hoogte van de wang gegeven. (alleen via een spuitje oraal toedienen, niet injecteren via een naald dus).
Ik heb meerdere ampullen gekregen en hoef maar heel weinig te gebruiken per keer. Ik experimenteer nog maar kom rond de 0.08 tot 0.1 ml per ingave.
Ik vind het onhandig dat die ampullen open zijn en zou het prettiger (en praktischer) vinden als ik de vloeistof in iets dat afgesloten kan worden, zou kunnen bewaren.
Ik heb gekeken naar medicijnflesjes maar die zijn volgens mij minimaal 5ml. Er zit 1ml in een ampul en bovendien zijn die flesjes donkerbruin glas en vind ik het niet zo handig dat je er slecht in kunt kijken.
Overigens staat op de doos expliciet vermeld dat de vloeistof niet in de ijskast of vriezer bewaard moet worden.

Groetjes,
Astrid
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Admin »

De dierenarts trok bij ons de vloeistof uit zo'n serumflesje met een injectienaald en spoot dat in zo'n donkerbruin glazen flesje. Daaruit haalde ik met een dunne spuit de temgesic en spoot dat bij de kat in zijn bek (de plek van inspuiten doet er niet zoveel toe, als het maar in zijn bek komt).

De initiele en volgens mij ook maximale dosering van 0,25 ml was veel te hoog. Onze kat zat dan met zijn bekkie half open heel wazig voor zich uit te kijken. Dat was gewoon zielig. Hij ging er ook niet lekker mee slapen maar liep 's nachts te miauwen. Ik heb toen zelf de dosering verlaagd naar uiteindelijk 0,08 ml.

Misschien is het bij alle katten anders, maar terugkijkend op de hele periode hebben al die medicijnen, (bloed)onderzoeken (afgezien van de antbraakpillen) hem meer stress bezorgd dan zonder.

Astrid, kun je misschien iets meer over zijn symptomen of ziektebeeld vertellen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Admin schreef:De dierenarts trok bij ons de vloeistof uit zo'n serumflesje met een injectienaald en spoot dat in zo'n donkerbruin glazen flesje. Daaruit haalde ik met een dunne spuit de temgesic en spoot dat bij de kat in zijn bek.
We gaan maandag opnieuw voor controle. Ik ga vragen of dat voor mij ook zo kan. Dank voor de tip!
Admin schreef:De initiele en volgens mij ook maximale dosering van 0,25 ml was veel te hoog. Onze kat zat dan met zijn bekkie half open heel wazig voor zich uit te kijken. Dat was gewoon zielig. Hij ging er ook niet lekker mee slapen maar liep 's nachts te miauwen. Ik heb toen zelf de dosering verlaagd naar uiteindelijk 0,08 ml.
Boris heeft een dosering van 2 tot 3 daags van 0,15 tot 0,2 ml voorgeschreven gekregen.
Aangezien ik hier zelf altijd voorzichtig mee ben (ook gezien de eerdere ervaringen met bijwerkingen) ben ik begonnen met 0,1 en geef het in principe maar 2x per dag. De tweede keer geef ik dan 0,08ml op het moment.
Ik doe het nog niet zo lang en kijk dus nu vooral hoe het gaat.
Admin schreef:Misschien is het bij alle katten anders, maar terugkijkend op de hele periode hebben al die medicijnen, (bloed)onderzoeken (afgezien van de antbraakpillen) hem meer stress bezorgd dan zonder.

Astrid, kun je misschien iets meer over zijn symptomen of ziektebeeld vertellen?
Ja, ik maak me hier ook zorgen over. Bij Boris is het enigste symptoon anorexia. Hij eet praktisch niet. Op een goede dag misschien 3x 4 harde brokjes KD.
Hij was altijd een goede eter die je kon verwennen met lekkere hapjes, dat is er nu dus niet meer bij.

De diagnose is gesteld aan de hand van een echo en een fPLi test. Daar kwam overigens een relatief milde waarde uit (5, terwijl de bovengrens van de referentiewaarden 3,6 is)
Ik voer hem met spuitjes AD, gemengd met Reactiv. Daarnaast krijgt hij enzymen. Ik ben toch bij de Zymoral gebleven. Tryplase vond hij veel minder. Ik geef de enzymen echter wel in een apart spuitje waarin ik ze gemengd heb met biologische yoghurt en meng ik ze dus niet door de AD.

We hebben heel veel problemen om een goede misselijkheidsmedicatie te vinden. Van de normale dosis Cerenia ging hij knock-out. Die kan ik wel met de helft verlagen overigens maar dan is het eigenlijk niet werkzaam genoeg.
We hebben het hier overigens echt over misselijkheid en niet over braken, want dat doet hij niet.

Ik heb ook Metocloprim geprobeerd. Daarvan werd hij hyper en agressief tegen z'n broertje. Dat was echt geen optie.

Daarna hebben we Ondansetron geprobeerd. Dit is een humaan middel dat vooral in Amerika heel veel wordt gebruikt bij katten met pancreatitis. Ik had er enorm hoge verwachtingen van omdat het bij iedereen enorm goed bevalt en relatief weinig bijwerken heeft.
Je ziet wel eens een beetje slaperigheid en soms iets van obstipatie maar verder doen de meeste katten het er erg goed op.
Ook in de artikelen op de IDEXX site wordt dit middel en het 'zuster-medicijn' Dolasetron gepromoot als eerste keus in misselijkheidsbestrijding bij pancreatitis.
De dosering voor Boris was 2x 1 tablet. Omdat ik voorzichtig ben, begon ik met 1/4. Dat was echter te weinig. Ik heb toen verhoogd naar 3/8. Het zag er hoopvol uit maar na een paar dagen kreeg Boris opeens waanzinnige diarree. Het bleef er uit lopen en hij was zo ellendig dat hij er zelfs in bleef liggen.
Daarvoor heeft hij probiotica en Metrobac (antibiotica) gekregen. Het stopte na ongeveer 12 uur.
Ik ben toen twee dagen heel voorzichtig geweest en minder gevoerd en geen medicatie gegeven.
Toen ik echter weer begon, startte de maagproblemen opnieuw.
Omdat de enigste wijziging in die week de Ondansetron is geweest, denken de da en ik dat Boris een heel a-typische bijwerking daarop heeft gehad. Om die reden ben ik er daar dus mee gestopt. Diarree wordt wel eens genoemd als bijwerking bij mensen bij dit middel, maar in de literatuur die er voor dieren over bestaat, is dit onbekend.

Inmiddels zijn we sinds maandagavond over naar de nieuwe pijnstiller (de Temgesic dus), terug bij een halve dosis Cerenia (ik maak me nu al druk wat ik op de stopdag moet doen) en heb ik ook steroïden in huis. Dexoral, heb jij volgens mij ook gehad voor Indy?
Die heb ik nog niet gegeven. Om twee redenen eigenlijk. Ik wil eerst dat Boris weer een beetje 'op z'n voeten is' voor ik hem weer iets nieuws ga geven, en, de da denkt erover hem naar Utrecht door te verwijzen. Als je eenmaal met cortico steroïden bent begonnen, is echter nieuw onderzoek en een diagnose praktisch niet meer te stellen.
Daar denk ik nu dus nog even over na.
Met biopten kan je wel een definitieve diagnose pancreatitis geven, maar ja, daar behandelen we hem nu al toch voor.
Omdat pancreatits meestal een niet vast te stellen oorsprong heeft, is de kans klein dat je daarop iets vindt. Daarnaast zijn biopten van de alvleesklier ook niet zonder risico.

Boris is het voeren en alle medicatie hardstikke zat. Ik speel veel met hem om hem af te leiden.
Ik vraag me zelf ook af of als ik nu terugkijk op de laatste vier weken, er nou iets is verbeterd. Ik weet het niet, maar weet natuurlijk ook niet hoe het zou geweest zijn als we niets hadden gedaan (op voeren na natuurlijk).

Hoe is het Indy? Waar zijn jullie uiteindelijk op uitgekomen en hoe gaat het met hem?

Groetjes, Astrid
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Admin »

Indy heeft Dexamethason gehad en daar ging hij wel van eten, alleen jammer is dat 1 van de bijwerkingen pancreatitis is. Daar ben ik mee gestopt.

Overigens was Indy zijn enige symptoom te weinig eten. De afgelopen jaren was er steeds 1 of 2 keer per jaar zo'n periode dat hij vaak zijn eten liet staan. Ik heb toen telkens met de hand bijgevoerd zodat hij wel voldoende binnenkreeg. Meestal ging hij binnen een paar weken dan weer uit zichzelf met de andere katten mee eten.

De laatste keer dat hij slecht ging eten was vorig jaar april (nu dus bijna 1 jaar geleden). Ik heb het toen eerst weer een aantal weken zelf geprobeerd, maar hij ging per keer steeds minder eten, zodat ik hem 12 keer per dag moest voeren om aan zijn 45 gr. te komen (hij lust alleen droogvoer).

Het is een erg vervelende diagnose, dat pancreatitis, omdat je in onderzoeken leest dat 45% van de 'gezonde' katten het achteraf ook bleek te hebben. Verder uit het zich vaak in slecht eten en verder meestal niets: geen braken, geen overduidelijke misselijkheid of andere pijnaanvallen.
Indy had (en heeft nog steeds) verder geen enkel symptoom: hij plast, drinkt, speelt, slaapt en eet alleen wanneer hij wil. Bij lichamelijke onderzoeken konden ze heel diep in zijn buik drukken en hij gaf geen kik. Het is bij een kat dus erg moeilijk te bepalen of hij pijn heeft. Soms hoor je dat een kat gaat krijsen bij het optillen, maar daar was ook geen sprake van.

De fpl-test was bij hem erg hoog, maar dat kwam volgens mij voornamelijk omdat de Dexamethason nog niet uit zijn bloed was.

Omdat hij zeer moeilijk te pillen is, konden we hem ook geen Zymoral geven. Over het voer heeft hij het 1 keer gegeten, waarna hij ook de brokjes zonder Zymoral niet meer moest. Bij Zymoral in een spuitje (met wat suspensie) ging hij direct kotsen. Tryplase hebben we ook geprobeerd, maar ondanks dat dat geen merkbare geur of smaak heeft (zelf geprobeerd), moet hij dat ook niet.

Nadat we een paar maanden aan de gang waren gegaan met onderzoeken, medicijnen, pijnstillers, antibraakmiddelen, allerlei soorten voer, andere voerbakjes noem het maar op, hebben we uiteindelijk geen enkele vooruitgang bemerkt. In overleg met de dierenarts zijn we met de hele reutemeteut gestopt. Tijdens die molen was zijn vacht er wel slechter uit gaan zien, wat plakkerig en leek vettig.
Daarbij moet ik zeggen dat pancreatitis bij de kat een nog altijd slecht onderzochte ziekte is. De behandelmethoden die bij de hond gelden worden voor de kat ook vaak voorgeschreven. Er is bijv. geen aanwijzing dat vet eten slecht is bij een pancreatitiskat, hoewel dat bij honden en mensen wel aangetoond is. Ook het toedienen van pancreaspoeder is nog altijd van ondergeschikte waarde bij de behandeling. Dat is m.i. eigenlijk alleen van toepassing als de alvleesklier enzymen lekt naar andere organen die daardoor dan aangetast raken. Maar als dat al aan de gang is, dan zal een kat nooit beter worden, tenzij hij wordt geopereerd.

Bij het slechte eten is het altijd de vraag: in hoeverre is verwend gedrag de oorzaak van slecht eten en hoe moeilijk is hij met eten? Indy heeft met eten altijd al een eigen gebruiksaanwijzing gehad.

Momenteel gaat het over het geheel genomen een stuk beter dan in het begin. Ja, hij eet nog steeds zijn dagelijkse hoeveelheid in meer keren dan de andere 3 katten (door de andere 3 kunnen we ook geen eten voor hem laten staan) en ja, bij hem moet je om de zoveel keer weer een ander voer met een andere smaak geven.
Hij is zelfs zo kieskeurig dat hij bijv. van Royal Canin Exigent Savour Sensation alleen de ronde brokjes moet :-)

Het enige dat we af en toe nog geven is een kwart pilletje Periactin (ik blijf het een wondermiddel vinden), waardoor hij weer lekker flink gaat eten (meestal 6 uur lang na het geven). Vaak wordt hij dan weer 'aangeslingerd' en blijft een paar dagen goed eten. Er wordt aangeraden om te beginnen met twee weken lang elke dag een kwart Periactin te geven en daarna alleen indien nodig.

Eerst moesten we hem wel om de drie dagen Periactin geven, maar nu eens in de twee a drie weken. We houden hem nog steeds goed in de gaten en houden zijn eetgedrag (wat, hoeveel en hoe laat) bij in een Excel-sheet, wat ons goed helpt zodat je kunt zien wat nou precies het verloop is. Ook wegen we hem om de paar weken en ook dat houden we bij in een grafiek (wel leuk om te zien en gemakkelijk om te voorkomen dat de andere te dik worden).

Ik ben geen dierenarts, maar bij Boris vraag ik me af:

- heeft hij pijn?
- heb je ook andere voermerken geprobeerd?
- hoe oud is hij?
- is zijn gedrag veranderd?
- hoe lang ben je met hem al bezig met medicijnen?
- is er vooruitgang?
- wat merk je, naast het slechte eten, van de pancreatitis?

Volgens onze dierenarts kan pancreatitis uit zichzelf 'genezen' of in ieder geval weer gaan sluimeren zonder al te veel symptomen. Wat ik zelf kan zeggen is dat het belangrijkste is dat een kat regelmatig eet, het liefst in meerdere kleine beetjes per dag, zonder dat daarbij zijn maag, darmen en pancreas te hard moeten werken. Vandaar dat wij zijn overgestapt op symptoombestrijding: hij at te weinig, dus zorgt Periactin ervoor dat hij meer eet. Pijnbestrijding/misselijkheidbestrijding wordt altijd wel gedaan, maar het is moeiijk te beoordelen of het eigenlijk nodig is omdat een kat het niet snel laat merken. Als hij zich niet lekker voelt, laat hij dat meestal wel merken doordat hij wegkruipt, op een voor hem vreemde plek gaat liggen of ander afwijkend gedrag.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Hallo Admin,

Dank voor het delen van je ervaringen. In grote lijnen ken ik het verhaal. Ik heb de afgelopen maand ontzettend veel geleerd over pancreatitis en weet ook dat verhalen en behandelmethoden van alle individele katten anders zijn.
Wat voor de een werkt, hoeft bij de ander helemaal niet positief te werken. Dat maakt het allemaal ook zo complex.
Admin schreef:Ik ben geen dierenarts, maar bij Boris vraag ik me af:

- heeft hij pijn?
- heb je ook andere voermerken geprobeerd?
- hoe oud is hij?
- is zijn gedrag veranderd?
- hoe lang ben je met hem al bezig met medicijnen?
- is er vooruitgang?
- wat merk je, naast het slechte eten, van de pancreatitis?
Pijn is moeilijk te zien, daar ben ik me van bewust. In de afgelopen weken (we behandelen nu circa een maand) heb ik me vaak afgevraagd of er echt daadwerkelijk pijn was.
Ik weet wel dat uit onderzoek blijkt dat de meeste katten met pancreatitis baat hebben bij pijnbestrijding. Met andere woorden, je ziet de pijn van te voren misschien niet, maar indien medicatie tegen pijn wordt gegeven, knappen ze wel op.

Voor mij is het nog een beetje moeilijk antwoord geven op deze vraag. Als ik namelijk naar de huidige situatie van de afgelopen dagen kijk, kan ik met bijna 100% zekerheid aangeven dat Boris pijn had.
Het is echter wel zo dat we sinds afgelopen vrijdag twee grote crisissen gehad hebben, die vreselijke diarree en maandag was hij out of the blue opeens zo ellendig dat ik dacht dat hij de volgende dag niet zou halen.
Ik heb hem toen voor de eerste keer Temgesic gegeven, en daar knapte hij binnen twee uur van op. Ook de dagen daarna, heb ik met zekerheid een positief effect van Temgesic kunnen zien.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat Boris de afgelopen dag krampen heeft gehad in de maag en daar veel pijn van heeft gehad. Ik weet natuurlijk niet zeker of hij 'alleen' van de pancreatitis ook veel pijn had of heeft.
Misselijkheid daarentegen zie ik wel. Slikken, likken rond de lippen etc. Daarvan heeft mijn dierenarts ook gezegd dat dit door misselijkheid wordt veroorzaakt, en ik geef hem daarin gelijk.
Ik heb ook sinds de behandeling gestart is, een dagboek bijgehouden en weet daaruit ook dat de stopdag van de Cerenia zonder uitzondering een slechte dag is voor Boris waarop hij heel ziek kan zijn.

Nu is slecht eten natuurlijk nog wel iets anders dan dagen niet eten. Boris at altijd goed (is overigens naar schatting 11/12 jaar oud) en is sinds het najaar minder gaan eten. Begin januari stopte hij er zo goed als helemaal mee. Wisselen van merken en smaken maakt overigens niets uit. Ik heb hier in de voorraadkast een uitgebreide collectie staan die in een grote dierenwinkel niet zou misstaan. Hij wil er niks van hebben.
Het enigste dat hij zelfstandig af en toe wil eten zijn harde brokjes Hills KD (die staan er voor broer Sam) en af en toe een stukje rosbief.
Het vreemde is, dat Boris nooit echt dol was op harde brokjes. Hij at ze wel erbij, maar blikvoer was absoluut favoriet.

Ik denk zelf dat wat het ook is dat dit veroorzaakt, het door stress is begonnen. Sam - de broer van Boris, heeft in november een amputatie van de oorschelpen gehad. Dat was om te beginnen een enorme stress situatie en hij moest na de operatie ook nog twee weken een kap op. Boris vond dat enorm eng en moest ook heel erg wennen aan een broer zonder oren.

Gedurende de maand januari hebben we niet echt behandeld. Ik heb hem gevoerd met spuitjes en er is een keer een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Verder niks.
Toen het echter medio februari nog niet beter ging, is er bij een andere dierenarts met behandeling begonnen.
Ook daar is in eerste instantie uitgebreid bloedonderzoek gedaan en Mirtazipine voorgeschreven o.a.
Dat hielp niks. Hij had wel trek en vroeg om eten, maar at niks (dit is later ook geïnterpreteerd als misselijkheid). Dieren die echt misselijk zijn eten vaker niks als ze eetlustopwekkers krijgen.
Daarna is de echo gedaan. Op basis van het beeld dat daar naar voren kwam, is de fPL test gedaan.
Toen is er pas echt begonnen met de behandeling.

Antibiotica (inmiddels afgerond), medicijnen tegen pijn en misselijkheid en de enzymen. Ook nog maagzuurrremmers, maar daar ben ik inmiddels mee gestopt omdat ik daar geen verandering voor Boris mee zag en het een enorme toestand was om ze te geven.
O ja, en sinds vrijdagavond natuurlijk weer een (korte) ab kuur voor de maagproblemen.
Ik zie niet echt vooruitgang. Behalve toen hij op de 3/8 Ondansetron zat, leek het echt een stijgende lijn te bevatten. Je moet wel bedenken, dat ik dat niet op ruime ervaring kan staven, omdat na de diarree ik met de Ondansetron wilde en moest stoppen.

Op dit moment is Boris vooral veel slechter dan in het begin. Maar zoals ik al eerder vertelde, dat komt ook door de ellende die we sinds afgelopen vrijdag hebben doorstaan.

Ik weet dat chronische pancreatitis kan doven en af en toe kan ontvlammen. Het punt alleen dat blijft is, dat hij wel eerst moet gaan eten.
Volgens onze dierenarts kan pancreatitis uit zichzelf 'genezen' of in ieder geval weer gaan sluimeren zonder al te veel symptomen. Wat ik zelf kan zeggen is dat het belangrijkste is dat een kat regelmatig eet, het liefst in meerdere kleine beetjes per dag, zonder dat daarbij zijn maag, darmen en pancreas te hard moeten werken. Vandaar dat wij zijn overgestapt op symptoombestrijding: hij at te weinig, dus zorgt Periactin ervoor dat hij meer eet. Pijnbestrijding/misselijkheidbestrijding wordt altijd wel gedaan, maar het is moeiijk te beoordelen of het eigenlijk nodig is omdat een kat het niet snel laat merken. Als hij zich niet lekker voelt, laat hij dat meestal wel merken doordat hij wegkruipt, op een voor hem vreemde plek gaat liggen of ander afwijkend gedrag.
Ik heb gelezen over jouw voorkeur voor Periactin en dat dat nog verkrijgbaar zou zijn in Den Haag. Ik heb er zelf wat mindere ervaringen mee met een eerdere poes die niet wilde eten. Van Mirtazipine - bijgenaamd de miauw-pil - ben ik echter ook geen fan.

Het punt bij Boris is echter denk ik, dat hij wel daadwerkelijk misselijk is. Er wordt dan zelfs gewaarschuwd tegen het gebruik van eetlustopwekkers, omdat je daarmee een echte volledige afkeer van alle soorten voeding kan krijgen.
Voor die misselijkheid is opgelost, wil ik daar dus niet te veel mee experimenteren.

Voor de korte termijn is mijn plan op dit moment hem op Cerenia en een lage dosering Temgesic te houden. Misschien dat ik daarbij ook nog een homeopatisch arts raadpleeg voor evt. aanvullende misselijkheidsmiddelen. Ook omdat de dosis van de Cerenia eigenlijk te laag is en je altijd met die stopdag zit.
Als hij weer wat meer is opgeknapt, ga ik nadenken of we sowieso naar Utrecht willen om verder te diagnotiseren of de steroïden gaan proberen, of misschien het houden zoals het nu is.

Ik weet het gewoon nog niet.

Astrid
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Admin »

Ik begrijp dat je nog volledig in de molen zit, die we met Indy al voorbij zijn. Van wat ik heb begrepen is de eerste behandeling met AB, pijnstilling en Cerenia nog niet ten einde. Na overleg met mijn DA zijn we, na 2 weken zonder vooruitgang te bemerken, daarmee gestopt. Normaal gesproken duurt zo'n AB, pijnstilling en Cerenia-behandeling 5 tot 7 dagen, waarna wordt gekeken wat de resultaten zijn.

Mirtazapine hebben we nooit gegeven omdat dat een antidepressiva is. Periactin is een redelijk onschuldige antihistamine voor mensen. Het enige nadeel met Periactin is, dat het het ureumgehalte in het bloed verhoogt. Periactin mag ook gegeven worden met andere medicijnen, van Mirtazapine weet ik dat niet.

Indy had een fpl-waarde hoger dan 50 (belachelijke uitslag), maar tijdens het prikken was hij niet nuchter, hij had eerder een Moderin-injectie en nog eens Dexamethason gehad, en daarbij is de test nog altijd niet 100% betrouwbaar.

Zijn andere bloedwaarden waren allemaal prima. Er is ook getest op leucose en bloedarmoede maar dat was ook prima. We hebben nog een B12-injectie gegeven omdat sommige dieren daar goed op reageren, maar ook dat had geen uitwerking.

Dan is er nog de vraag: wat heeft hij nu eigenlijk? Acute pancreatitis, chronische pancreatitis, EPI of IBD? Acute pancreatitis gaat gepaard met hevige braak-, diarree- en/of pijnaanvallen, dus dat was het niet. EPI is de vorm waarbij omliggende organen aangetast worden door de uit de pancreas lekkende enzymen. En IBD is een ontsteking van een plek in het maagdarmkanaal, die exact dezelfde symptomen heeft als pancreatitis.

Bij een ziektebeeld als van onze katten, hoor je vaker de kreet: behandel niet de ziekte, maar de kat. D.w.z. dat je objectief de symptomen van de kat aanpakt. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar in jouw geval zou dat dan betekenen om de misselijkheid met Cerenia te behandelen en de slechte eetlust met een eetlustopwekker. Wat is trouwens jouw slechte ervaring met Periactin?

Verder kun je een ondersteunend dieet geven (als hij eet) dat in de vet/vezelwaarden aansluit bij zijn ziekte.

Als hij vers vlees lust, zou je ook nog Carnibest kunnen proberen (wel even kijken welke variant daarvoor het meest geschikt is), eventueel aangevuld met pancreaspoeder.

Maar het allerbelangrijkste is niet zozeer wat hij eet (zolang het kattenvoer is), maar dát hij eet.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door ARZ »

Hallo admin,
Normaal gesproken duurt zo'n AB, pijnstilling en Cerenia-behandeling 5 tot 7 dagen, waarna wordt gekeken wat de resultaten zijn.
We zijn nu vier weken behandeling na de diagnose verder. De eerste twee weken bestonden uit B12 injectie bij de dierenarts, een kuur van 14 dagen ab, Cerenia en pijnstilling.
Na de 1e week is er een controle geweest waarbij opnieuw B12 werd geinjecteerd.
Daarna is er iedere 14 dagen controle (met B12).
De ab die Boris deze week slikte (vanochtend laatste pil, hoera!) was vanwege de diarree die vorige week opeens uit het niets kwam.
Verder zijn we vooral op zoek naar de goede combi medicijnen voor Boris.
Dan is er nog de vraag: wat heeft hij nu eigenlijk? Acute pancreatitis, chronische pancreatitis, EPI of IBD? Acute pancreatitis gaat gepaard met hevige braak-, diarree- en/of pijnaanvallen, dus dat was het niet. EPI is de vorm waarbij omliggende organen aangetast worden door de uit de pancreas lekkende enzymen. En IBD is een ontsteking van een plek in het maagdarmkanaal, die exact dezelfde symptomen heeft als pancreatitis.
Er is geen biopt gedaan. Dus IBD is dan bijvoorbeeld niet vast te stellen. Idem accuut c.q. chronisch volgens mij.
Er zijn geen eenduidige symptomen voor acute pancreatis overigens volgens mij. Ik lees overal dat dat niet het geval is.
ZIe bijvoorbeeld deze quote uit een IDEXX artikel:
One study showed cats with acute necrotizing pancreatitis could not be distinguished from chronic pancreatitis based on history, physical examination, results of clinicopathologic testing, abdominal radiographs or ultrasound. 4 Cats with chronic pancreatitis were signifi cantly more likely to have higher serum alanine aminotransferase and alkaline phosphatase activities and concurrent diseases. However, in my experience, cats with acute
necrotizing pancreatitis are frequently hypotensive, febrile, and, more commonly than dogs, develop cavitary effusions.

Volledige pdf (erg interessant trouwens) op http://www.idexx.nl/diergezondheid/labo ... ussion.pdf
Bij een ziektebeeld als van onze katten, hoor je vaker de kreet: behandel niet de ziekte, maar de kat. D.w.z. dat je objectief de symptomen van de kat aanpakt. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar in jouw geval zou dat dan betekenen om de misselijkheid met Cerenia te behandelen en de slechte eetlust met een eetlustopwekker.
Ik ben het hier helemaal mee eens, maar zoals je zelf al zegt, makkelijker gezegd dan gedaan.
De Cerenia voldoet namelijk niet genoeg. We blijven misselijkheid zien. Vandaag is bijvoorbeeld de stopdag en dat is helemaal een ramp. Hij is heel zielig en ellendig nu.
Eetlustopwekker wil ik eigenlijk alleen maar geven als de misselijkheid verholpen is. Als je een kat die misselijk is 'dwingt' te eten met een eetlustopwekker kun je daar ernstige voedselaversie mee veroorzaken. Dan zijn we nog verder van huis.
We proberen nu homeopathie tegen misselijkheid in te zetten naast de Temgesic en Cerenia.
Wat is trouwens jouw slechte ervaring met Periactin?
Bij een van mijn eerdere katten heb ik hier veel problemen mee gehad in de zin dat zij er enorm hyper van werd en de hele dag liep rond te banjeren en echt geen rust meer in haar lijfje had.
Ik weet echter dat er heel veel katten nog steeds baat hebben bij Periactin. Die ervaring zou dus niet de belangrijkste overweging zijn.
Ik vind het - zoals ik eerder al probeerde uit te leggen - vooral belangrijk dat we eerst de misselijkheid zoveel mogelijk oplossen voor we eetlustwekkers gaan proberen.
Als hij vers vlees lust, zou je ook nog Carnibest kunnen proberen (wel even kijken welke variant daarvoor het meest geschikt is), eventueel aangevuld met pancreaspoeder.
Helaas ... niet aan Boris besteed
Maar het allerbelangrijkste is niet zozeer wat hij eet (zolang het kattenvoer is), maar dát hij eet.
Dat is helemaal waar: een van mijn eerdere dierenartsen zei dat zelfs nog iets harder: alle eten is beter dan geen eten!
Gelukkig kan ik hem af en toe nog verwennen met een plakje rosbief. Heb zelfs al eens geprobeerd dat door blikvoer te snipperen, maar daar trapte hij niet in helaas. :cry:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Admin »

Ik begrijp dat er in het begin geen bloedtest gedaan is op B12-tekort. Als je geen verbetering ziet na 2 injecties, dan lijkt me dat verdere B12-injecties niet nodig zijn.

Wat betreft een homeopatische oplossing: ik heb ook voor Indy contact gehad met een homeopaat (ook dierenarts) en die schreef voor Indy Lycopodium Clavatum D30 (2x per week, 2 granules) voor. De granules moeten zorgen voor het normaliseren van het pancreas/lever/darmstelsel. Dat dat dan ook tegen de misselijkheid is, is dan een gevolg van het normaliseren van de organen.

Om echt alleen homeopatie tegen de misselijkheid te krijgen, kun je het beste contact opnemen met de homeopaat zelf, via e-mail.

Wij hebben zelfs acupunctuur geprobeerd bij Indy, maar dat had bij hem geen uitwerking. Misschien kan dat wel helpen tegen de misselijkheid. Zij heeft in ieder geval meerdere patienten met pancreatitis goed op weg kunnen helpen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wie heeft ervaring met Temgesic?

Bericht door Femmel »

ARZ schreef:Eetlustopwekker wil ik eigenlijk alleen maar geven als de misselijkheid verholpen is. Als je een kat die misselijk is 'dwingt' te eten met een eetlustopwekker kun je daar ernstige voedselaversie mee veroorzaken. Dan zijn we nog verder van huis.
Je krijgt een heleboel goede tips van mensen die hier allemaal veel meer vanaf weten dan ik. Ik wil daarom alleen even reageren op bovenstaande stelling.

Mijn ervaring is namelijk dat misselijkheid vaak verdwijnt door eten, zéker als het misselijkheid betreft bij een kat die niet of nauwelijks eet.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat met Boris!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie