Kattenbak op het balkon, kan dat?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Hoi!
Ik krijg over een paar maanden een kitten. (Voor het eerst een kat). Ik woon in een flat, en ik heb het plan om een kattenluikje in de balkondeur te maken zodat de bak buiten kan staan. Het balkon is met stevig gaas van onder tot boven afgerasterd, dus de kat kan er niet af.

Nu vraag ik me af: is het voor die kitten te doen om via een kattenluikje buiten zijn behoefte te leren doen? Of moet ik de bak eerst binnen zetten? Is het uberhaupt voor een kat te doen om eerst even door een luikje te moeten kruipen voor zijn behoefte gedaan kan worden?

Ik zou het wel prettig vinden om geen bak binnen te hoeven plaatsen, in verband met de luchtjes.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door catsini »

Volgens mij is dat best te doen, het wordt zomer, als het koud is, dan is het niet zo een goed idee.
Dan blijven ze veel liever binnen.
Je moet er wel de tijd voor nemen, ze zijn best slim, het is goed aan te leren,

groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Kattenbella »

Dat is prima te doen! Misschien is het wel handig de eerste tijd even een bak binnen te zetten en langzaam naar buiten te doen. Mijn katten doen ook veel in de ren.
Super dat je een veilig balkon hebt en heel veel plezier met je katje :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Catfish »

Lijkt mij ook prima te doen, zeker omdat je je balkon catproof hebt gemaakt!
Wel even binnen beginnen met de bak, anders kan je kitten hem niet niet vinden.

Wel eens nagedacht over een tweede kitten? Hebben ZO veel aan elkaar! Zoek rechtsboven maar eens op 'solokitten'.

Vele plezier met de voorpret!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is dat de meeste kittens met een week of 10 wel door een kattenluikje gaan.
Er zijn uitzonderingen die langer nodig hebben voor ze het snappen.

Ik heb een kattenren waar ze via een luikje in kunnen.
Ik heb mijn bakken overigens alle 10 binnen staan.

Persoonlijk zou ik ook voor 2 kittens gaan, ze hebben zo heel veel aan elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

Rosalie123 schreef: Ik zou het wel prettig vinden om geen bak binnen te hoeven plaatsen, in verband met de luchtjes.
welkom op het Forum!
als een kattenbak stinkt dan is-ie of niet goed schoongemaakt of wordt ie niet goed schoongehouden of met heel erg stinkende ontlasting, moet je rapido van voer veranderen, want dat verteert dan niet goed.
en met een nieuw kitten (en missch twee want dat is zo heel veel beter voor de kittens en voor jou en ook nog leuker..) zul je hem toch eerst binnen moeten zetten.
t lijkt me vooralsnog een theoretisch probleem want je weet nog niet en hebt geen ervaring.. bij mij staan er twee van de zes kattenbakken op het toilet en dat gaat prima.. en ook heel gezellig om samen.. (met soms nog eentje op schoot, hihi..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door pinguin »

Ik zou er persoonlijk ook altijd 1 bak binnen hebben. Een kitten zal je dat best aan kunnen leren.
Maar wat doe je dan als:
* er sneeuw ligt en je kat niet naar buiten gaat?
* hoe ga je dat oplossen als het regent?
* Het heel hard waait op je balkon?

Zeker bij een jong dier zou ik zelf meerdere bakjes door het huis heen zetten. Want als ze aan het spelen zijn en ze moeten ineens naar de bak en hij/zij dan kan de afstand wel eens een probleem zijn.

Kijk eens goed rond op het forum hier staan vele tips over o.a kittens en wat je kan verwachten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Bedankt voor jullie snelle reacties en voor het warme welkom :)
2 kittens in huis is geen optie helaas. Mijn vriend is anti, en het kost ook een aardige duit meer. Volgens mij zijn er genoeg katten die alleen opgegroeid zijn waar niets mee mis is gegaan, dus ik denk dat dat wel gaat lukken.

Wat betreft de bak: Ik denk dat ik inderdaad met de bak binnen begin, en hem dan richting balkon verplaats. Wel gek op zich dat een kat in de kou/regen/sneeuw geen behoefte zou willen doen buiten, omdat heel veel katten dat toch altijd buiten doen? Maken wij door een kat binnen te houden hem dan eigenlijk tot een mietje? :)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

hùhhhh.... :roll: ..?
veel baasjes laten hun katten buiten/in andermans tuinen poepen/plassen, maar dat heeft meer met een bepaalde houding van het baasje te maken dan met die van de kat in kwestie.
ook heel fijn, tuinieren tussen de drollen en kattenpis door van andermans kat..

katzels zijn heel kwetsbaar als ze drinken en plassen/poepen en doen dat het liefst op een beschutte plaats. dus binnen! en als dat niet lukt of er vieze bakken zijn, dan doen ze het ernaast of houden het op. met bijv kans op blaasgruis als gevolg..

als ik jou goed lees met vriend die niet bepaald enthousiast is, dan zou ik gaan voor een schat van een volwassen asieltijger waarvan de mw's weten dat het een rustig dier is, dat niet zo dol is op gezelschap van andere katzels en zeker weten/zeker weten niet voor een kitten en dan ook nog eentje! die zijn vrij wild en vrij duur (speciale voeding, castratie, entingen) en dat zal vriendlief niet kunnen waarderen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Haha, misschien moet ik even wat nuanceren :)

De katten waar ik voornamelijk bij heb afgekeken zijn die van mijn schoonouders, maar die wonen in een vrijstaand huis net buiten het dorp, en de katten daar hebben wel een binnenbak staan maar daar maken ze nooit gebruik van. Ze mauwen dat ze naar buiten willen en doen hun behoefte altijd daar. Vandaar dat ik dat even generaliseerde naar "katten doen hun behoefte toch liever buiten?". En dat heeft naar mijn mening niet te maken met de houding van hun baasjes. Maar blijkbaar is dat dus een misvatting van mij en zijn er ook veel katten die liever op een bak zitten binnen.

Ik ga wel zien waar mijn katje straks meer behoefte aan heeft, en pas me daar op aan, dat lijkt me het handigst. Ik wil graag een kitten omdat ik dan zelf de opvoeder ben van jongs af aan, en de band met het beestje kan opbouwen. Ik heb er ongeveer 3 jaar over nagedacht, al vele informatiesites en boeken doorgeploegd, dus het is een weloverwogen besluit. Ook een asielkat is uitgebreid aan de orde geweest, maar uiteindelijk kozen mijn vriend en ik samen voor een kitten.

Mijn vriend is trouwens niet anti-kat, maar anti-twee katten. Zijn idee: dan jutten ze elkaar maar op en gaan er 2 keer zoveel dingen stuk. Ik heb me ingelezen, en weet dat het in de praktijk niet zo uitpakt, maar dat krijg ik hem niet aan zijn hoofd gepraat. Daarnaast is het wel zo dat een kitten inderdaad aardig wat kosten met zich meebrengt, meer dan een asielkat. 1 kitten kunnen we prima betalen, maar 2 wordt wel meteen het dubbele.

Nog even wat meer over het toekomstige beestje: hij is nog niet geboren, de buik van zijn mama staat ongeveer op springen nu. Dus ik ben nog wel een week of 12 bezig met het treffen van voorbereidingen :) Langzaamaan steeds meer spulletjes in huis aan het halen, en aan het bedenken wat voor voer fijn is enzovoorts. Dus er komen vast nog meer vragen voorbij binnenkort :)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

dan nog wat tips..
lees even onze topics over solokatten en solokittens door, een kitten heeft behoefte aan op zijn minst een maatje bij het opgroeien tot aan ongeveer anderhalf. kittens leren niet van mensen, ze leren van voorbeeldgedrag van hun moeder en van leeftijdsgenootjes.
een kitten dat alleen opgroeit heeft grote kans op gedragsstoornissen. dat kan zich overmatig op zijn baasje gaan richten en met het zgn 'puberen' kan-ie zich helemaal tegen zijn baasje gaan keren. zeker bij gebrek aan aandacht. dat loopt soms uit op aanvallen, bijten, krabben, wildplassen en vernielen. zo'n solokitten verveelt zich ook te pletter want heeft niemand om op zijn kats mee te spelen, zijn energie kwijt te raken en zijn spieren te oefenen..

kittens zijn niet op te voeden alleen bang te maken, ze snappen niet zo veel van mensenwensen, schrikken ze te pletter en kunnen schichtig worden, zeker bij de voor kittens altijd vrij grove mensenmethodes.
en dat schept dus geen liefdevolle, warme band .......

een kitten is geen speelgoedje maar een jong dier dat er recht op heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen .. kittens kunnen erg wild zijn en redelijk veel vernielen, zeker als ze alleen zijn.
;-) misschien toch eerst even denken aan de lichamelijke en geestelijke gezondheid van je aanstaande kitten ipv aan andere, wellicht meer emotionele en eigengerichte wensen.. enne, je kunt ervan uitgaan dat wij op het forum al heel wat van dergelijke situaties achter de rug hebben, die dan het forum binnenkomen met doorgaans 'help' met veel uitroeptekens in de topicnaam.. en vaak helpt het dan om er alsnog een leeftijdgenootje bij te zetten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door pinguin »

Ik ken genoeg buiten katten die toch naar binnen komen om hun behoefde op de bak te doen. Omdat ze daar rustiger kunnen graven en zitten. Het zal van je kitten karakter afhangen wat die er van gaat vinden om altijd naar buiten te moeten om op de bak te gaan.


Als je echt maar 1 kat wil. Zoek dan echt een solo kat. Die kunnen ook erg lief en speels zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Bedankt voor jullie informatie en tips.

Ik heb nog een aantal weken tijd om de boel op een rij te zetten. In elk geval biedt dit forum een enorme hoeveelheid meningen en ervaringen van kattenbaasjes, leuk om hier rond te struinen en de diverse aanpakmethodes te lezen. Met een beetje speur- en filterwerk kom ik een hoop te weten over brokjes, speeltjes, gedrag, krabpalen, planten, bakken, vakanties en kwaaltjes....
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou voor het kitten komt beginnen met het huis catproof te maken. Breekbare dingen wegzetten of vastplakken, geen scherpe dingen laten slingeren. katten willen nog wel eens gaan slepen met messen en scharen en zo. Kleine dingen opruimen, b.v. dichtbindertjes van broodzakken ed. Die kunnen ze inslikken en dan zit je al gauw met verstopping en een dure operatie.

Juist 1 kitten zal vaak meer de neiging hebben spullen te slopen. samen steken ze meer energie in elkaar slopen, met krijgertje spelen en worstelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door lidewij020 »

Ik heb wat artikeltjes die voor jou interessant kunnen zijn.

http://www.kattengedragcentrum.nl/182-Kat-alleen.html
http://www.kattengedragcentrum.nl/130-W ... enaar.html
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm
http://www.kattengedragcentrum.nl/32-Ee ... e-kat.html
http://www.kattengedragcentrum.nl/120-H ... -zijn.html

Denk er nog eens over na of je niet twee kittens wilt...

En als je echt liever één kat wilt, kijk dan toch nog eens naar solokatten. Als je graag een raskat wilt kun je eens googelen op herplaatster. Op Marktplaats worden er ook wel aangeboden, maar daarbij is voorzichtigheid geboden. De aanbieders kunnen je van alles op de mouw spelden. Het voordeel van de aanschaf van een volwasssen kat is dat zijn karakter al helemaal ontwikkeld is. Ook zijn veel aangeboren afwijkingen uit te sluiten. Bij kittens loop je wat meer risico. Alle kittens zijn lief en schattig, maar er zitten er bij die echt veranderen. Tussen het spenen en volwassen worden van de kittens kunnen angeboren afwijkingen zichtbaar worden.
Succes met je keuze! Heel goed dat je zo veel informatie inwint. Het geeft aan dat je een verantwoordelijke kattenbezitster zult worden.

Om aan te tonen dat je een herplaatser (in dit geval vierdehands kat!) ook heel goed kunt opvoeden een linkje naar een Filmpje van mijn Blooker: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=25259
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie