Nierwaardes licht verhoogd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Nierwaardes licht verhoogd

Bericht door DaVinci »

Mijn kat(er) Eusie krijgt sinds 11 februari 2x daags 2,5 mg carbimazol vanwege zijn te snelle schilklierwerking. Gisteren heb ik bloed laten prikken bij Eusie en meteen gevraagd of ze zijn nierwaardes wilden bepalen. Vandaag de uitslag gekregen: ureum 13,7 (ref.waarde < 11.9?) en creatinine 184 (ref.waarde < 164). Beide dus iets verhoogd, shit! (T4 waarde wordt later deze week verwacht).

Dierenarts kon niet zeggen of dit veroorzaakt wordt door de carbimazol of leeftijdsgerelateerde slijtage is. Ze raadde wel aan om hem voortaan op een nierdieet te zetten. Dus: help?!

Mijn katten krijgen nu Orijen brokjes (vrij hoog gehalte aan fosfor, dus NIET goed voor de nieren) welke de gehele dag beschikbaar staan, ’s morgens delen ze met z’n drieën een Whiskas maaltijdzakje en ’s avonds delen ze een half blikje Cosma vis of kip. Eusie en Gizmo zijn bijna 14 jaar en Sara is bijna 11 jaar.

Welk voer past binnen een nierdieet en bevat niet al teveel (of liever niks) aan granen/koolhydraten? KVV heb ik al eens geprobeerd bij Eusie, maar dat eet ie niet. Eusie is sowieso meer een brokjeseter dan een natvoereter. En het moet ook geschikt zijn voor Gizmo en Sara, apart voeren gaat geen winstpakker worden...

Wie o wie heeft raad en tips en trucs?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierwaardes licht verhoogd

Bericht door Adriana »

nee, Orijen is zo ongeveer het slechtte voer dat je een nierkat kunt voorzetten!
maarre, om niet al te veel verschillende niertopics te hebben (die in ieder geval door mij niet worden gevolgd.. ) kan ik je alleen maar heel vriendelijk vragen je vragen te laten aansluiten bij het topic Pluis. daar vind je ook erg veel info over voer en andere behandeling en middelen. en we hebben het topic nierfaalkatten en voor snelle naslag zou je daar de waardes bloedonderzoek in kunnen zetten.
lees je daar uitgebreid in en je weet van wanten en dat is makkelijk bij een goeie verzorging. en de nierwaardes zijn nog niet dramatisch slecht..
daar vind je ook een overzicht van nierdieetvoer droog en nat en uitgebreide info en middelen.

ik heb het al heel erg vaak geschreven: je krijgt pas betrouwbare nierwaardes als de schildklier is genormaliseerd. maw hij was altijd al zwak op zijn nieren maar dat werd gemaskeerd door een verhoogde T-4.
nog even de vraag of het chronisch is of acuut nierfalen is geweest...
je zou kunnen beginnen HCat nierdieet te laten eten, dat kunnen alle katzels eten en is bij Zooplus te krijgen.
en verder zou je dan eens moeten kijken naar de middelen maar dat alles graag missch verder in Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Nierwaardes licht verhoogd

Bericht door DaVinci »

Dank je wel Adriana! Zal me zeker inlezen op de andere topics en Eusie's waardes plaatsen. Nadat ik mijn bericht had geplaatst zag ik inderdaad de verschillende topics.
ik heb het al heel erg vaak geschreven: je krijgt pas betrouwbare nierwaardes als de schildklier is genormaliseerd. maw hij was altijd al zwak op zijn nieren maar dat werd gemaskeerd door een verhoogde T-4.
Dat is ook exact de reden waarom ik gevraagd heb zijn nierwaardes te bepalen. Misschien te vroeg, na 5 weken carbimazol, maar liever te vroeg dan te laat. Nu kunnen misschien met alleen aanpassen van voer de waardes weer normaliseren. :epray:
Gelukkig zijn de waardes inderdaad niet dramatisch. Al kon ik het niet nalaten dat ik dacht: oh nee, wat nu weer...

Bedoel je met HCat nierdieet Happy Cat Nierendieet? Is dit van hoge kwaliteit? Er zit wel maïs in... En gevogeltevleesmeel, rijstmeel, vismeel. En lijnzaad als bron van omega-3, terwijl zoogdieren heel slecht EPA en DHA maken uit lijnzaad... Moeilijk hoor... :roll:

Zal mijn verdere vragen stellen in het topic Pluis of nierfaalkatten.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Plaats reactie