Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door Ghost79 »

Mijn kat vind het fijn en gaat spinnen als ik hem aai, zelfs op zijn buikje maar soms tegelijkertijd duwt hij me hand weg met zijn achterpoot en bijt lichtjes in me vinger!
Kan iemand dit verklaren?

Verder vertoont hij hyper actief gedrag als heel het gezin avonds in de woonkamer rustig voor TV zit gaat hij als een dolle zitten rennen en springen heen en weer.
Wat kan dit betekenen?
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door Layla »

Dit is typisch kattengedrag hoor ;)
Mijn kat doet precies hetzelfde. Heb je speeltjes voor hem? Je kan dan even met hem spelen tijdens zijn dolle uurtje.
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door Lovecat »

Nogmaals; er zit een zoekfunctie rechtsboven in; je vragen zijn al tientallen malen eerder gesteld 8-)

Las dat je kat 5 maanden was? Lees en zoek eens over het gedrag van kittens.
En de meeste katten vinden het niet prettig als je aan hun buik zit= kwetsbaar deel.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door achtpuntzes »

:)

hoi...

het buikje is gevoelig maar ook kwetsbaar. veel katten kunnen niet echt kiezen tussen het genieten van het buikjekroelen, of de buik toch maar te beschermen.... dus krijg je dan van die tegenstrijdige signalen. als je blijft buikjekroelen, is de kans groot dat ze het op den duur alleen nog maar fijn vinden, en niet meer afweren. hier gaan de dames er echt voor liggen (mevrouw wijdbeens, zeg ik dan) en is buikjekroelen de normaalste zaak van de wereld geworden. maar er zijn ook katten die het absoluut niet toelaten, en zullen meteen in de aanval (of verdediging) gaan.

in het asiel moet ik altijd zo nodig bij een nieuwe kat proberen of die van buikjekroelen houd. dat gaat soms goed en soms niet goed. daarom zitten mijn handen altijd vol krassen :)

en dat hyperactieve gedrag, is gewoon de gekke 5 minuten. dat zal iedereen wel herkennen. wen er maar vast aan :) mijn poezen hebben het ook regelmatig (en soms zelfs alledrie tegelijk :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door Chiquita98 »

Heerlijk! Je hebt een kat die gewoon een kat is. Vertoont alle gedrag die bij een kat hoort. Geen zorgen dus
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door lidewij020 »

Meestal zijn er al signalen waaraan je kunt zien dat de kat het aaien op zijn buik, ondanks dat hij ligt te spinnen, toch niet fijn vindt. Let bijvoorbeeld op de stand van zijn snorharen en de beweging van zijn staart. Als je deze signalen herkent en gelijk stopt als je ze ziet, dan zal je kat ook niet bijten.

In dit boekje kun je het een en ander lezen over kattengedrag: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door NadineDilara »

Dawn heeft dit ook, altijd rond een uur of 10 en vlak voor ik naar bed ga, 1 tot 2 uurtjes later.. dan doe ik de slaapkamer deur open en begint ze als een gek te rennen en te spelen, en ze is echt heel erg snel trouwens o_o intussen poets ik m'n tanden en haal ik m'n make up eraf en als ik dan in bed ga, is mevrouwtje meestal uitgerend. Niks aan de hand dus!
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door nellebel »

effe speelmomentje inlassen. lekker achter de lasermuis aan en daarna lekker ronken op schoot
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Kat bijt ineens en rend als dolle elke avond

Bericht door Ghost79 »

Bedankt voor jullie reactie, weet nu dat het normaal is zijn dolle uur moment!
Plaats reactie