Advies nodig over Dawn!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Advies nodig over Dawn!

Bericht door NadineDilara »

Ik heb jullie advies echt nodig. Het is namelijk zo dat Dawn vroeger een hoop heeft meegemaakt, wat het precies is weet ik niet maar toen ze bij mij kwam was ze 3 maanden oud, hartstikke dun, vol oormijt, ze keek scheel en was echt hartstikke schuw en bang. Ik heb haar zo goed mogelijk opgelapt en echt al mijn vrije tijd met haar besteed om haar vertrouwen te winnen. Ik probeerde haar zo veel mogelijk te socializen en aan mensen te laten wennen: ik nam haar mee naar de woonkamer onder m'n vest en liet haar snuffelen aan mensen hun handen, want ze was er doodsbenauwd voor.

Vandaag de dag is het zo dat ze nog steeds heel bang is voor mensen. Niet voor m'n moeder, niet voor m'n vriend en niet voor m'n buurmeisje, maar vooral voor de vrienden van mijn vriend: donkere, stevige en grote mannen vind ze het allerengst. Ze sprint dan altijd naar mijn bed en gaat onder het dekbed liggen, en dan kan ze er dagen van van slag zijn. Dat ze sluipend, dicht bij de grond rond loopt en angstig om zich heen kijkt.

Daarbij is het zo dat ze zich enorm aan mij heeft gehecht, ze loopt me constant achterna. Zelfs als ik naar de wc ga, probeert ze de deur open te krijgen en gaat ze voor de deur zitten te wachten tot ik klaar ben. Waar ik ook heen loop - ze loopt me achterna, ze wil zelfs mee de douche in en s'nachts gaat ze bovenop mij liggen of tussen mijn vriend en mij in, helemaal tegen me aan. Ik vind het heerlijk om zo close met haar te zijn, want ik hou vreselijk veel van haar. Ik heb al zoveel met haar mee gemaakt en heb als 19jarige alles volledig zelf opgelost en helemaal alleen zelf voor haar gezorgt. Maar, nu ga ik in de zomer 11 dagen op vakantie naar het buitenland, en dan blijft ze thuis bij mijn moeder.. Nu ben ik bang dat dat niet goed zal gaan. Ook wil ik een oplossing zoeken voor haar verstop gedrag: ik dacht eraan om zo een warm kattenholletje te kopen bij zooplus en die in de woonkamer te zetten, zodat ze daar in kan als ze zich wil verstoppen, maar dan is ze tenminste in de woonkamer in plaats van in de slaapkamer, misschien went ze dan wat meer aan de woonkamer en aan mensen?

Ik hoop echt dat jullie goede tips hebben, want ik maak me enorm zorgen om mijn kleine meisje, die nu alweer onder het dekbed ligt.
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Robijn »

Oei...., klinkt niet goed..
Ik zou je ten strengste afraden om jouw zeer angstige kat, als je op vakantie gaat, bij je moeder te huisvesten. Dat is veeeeel te traumatiserend voor haar... Het is veel beter om haar in haar vertrouwde omgeving te laten zitten, bij jouw thuis dus, en iemand te regelen die haar eten en drinken komt geven en de kattenbak komt verschonen, om de 2 a 3 dagen ofzo.
Wij hebben, járen geleden al weer, onze vorige kat ook een keer gehuisvest bij mijn broer toen wij op vakantie gingen. Gevolg: op de 2e dag is ze van 3 hoog het raam uitgesprongen, midden in stadscentrum, terwijl ze nog nooit buiten was geweest. Twee maanden later kregen we een telefoontje van Amivedi dat ze gevonden was door mensen; meer levend dan dood... Ze was helemaal uitgemergeld, en door de klap was haar voorpoot onder haar halsbandje gekomen, en daardoor was er een grote open wond ontstaan onder haar oksel; ze kon dus amper lopen. Ze is lichamelijk wel weer opgeknapt, maar geestelijk niet.. Ze was al erg gevoelig, maar na deze ervaring was ze veranderd in een zeer angstige kat, die mensen niet meer vertrouwde.. Ze was er erg door veranderd..

Ik zou het zelf NOOIT meer doen, een kat bij iemand anders zetten als we op vakantie gaan (nu gaan we overigens nooit meer op vakantie; wegens de katten). Het is veel beter om ze in hun vertrouwde omgeving te laten.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Mirjam86 »

Hoi Nadine,

Wat vervelend dat Dawn zo van slag raakt van de visite, maar wat fijn dat ze jou en je vriend wel volledig vertrouwd..
Ik denk dat een deel van de oplossing ligt in acceptatie. Waarom moet Dawn telkens geconfronteerd worden met de visite als dit haar zo van slag brengt? Mijn ouders nemen vaak hun hond mee als ze op visite komen, en onze dames vinden dit ook helemaal niks. Een half uurtje voor mijn ouders aankomen doen wij dan al de tussendeur dicht. De meisjes zijn dan lekker boven aan het spelen en als mijn ouders lang blijven komen we altijd even gezellig boven bij ze zitten en laten we de hond beneden. Ze zijn dan een stuk minder onrustig dan wanneer ze de hond binnen zien komen en vervolgens naar boven vluchten.. Misschien kan je Dawn ook alvast naar haar veilige plekje brengen voor de visite komt?
Veel katten hebben problemen met vreemden hoor :)

Het aanbieden van een veilig holletje in de woonkamer vind ik een goed idee, maar houd wel in je achterhoofd dat katten enorm eigenwijs zijn.. Hoogstwaarschijnlijk zal ze ondanks het heerlijke holletje tóch boven onder de dekens kruipen.

M.b.t. je vakantie: toen wij samen op vakantie gingen is mijn moeder zo lief geweest hier een week in huis te komen. De katjes bleven zo in hun veilige omgeving en mijn moeder kon hier naar hartelust wandelen.. Misschien is jouw moeder hier ook wel voor te porren? Anders zoveel mogelijk van haar eigen spulletjes meegeven (bijvoorbeeld jullie dekbed) zodat ze een veilige plek op kan zoeken.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door NadineDilara »

Heel erg bedankt voor jullie advies, ik was alleen vergeten erbij te zeggen dat ik nog bij mijn moeder woon haha. We wonen hier met z'n vijven: m'n moeder, Dawn, ons hondje en onze papagaai, en mijn vriend is er gewoon regelmatig. Ik denk dat ik haar inderdaad gewoon maar naar de slaapkamer laat gaan, dat lijkt mij dan ook beter. Maar is het dan niet erg dat ze zo ''geobsedeerd'' is door mij..? Ik zelf heb er helemaal geen last van, ik ben net zo geobsedeerd door haar haha!
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Robijn »

Hoi Nadine, mijn Robijntje is ook helemaal gefocust op mij, ze volgt me ook overal en gaat miauwen als ze me kwijt is. Van de 7 miljard mensen, ben ik de enige die ze vertrouwt....
Ik vind dit stiekem wel leuk, maar eigenlijk is het géén gezond gedrag...
Gelukkig begint ze nu, na bijna een jaar (!), iets meer te wennen aan mijn vriend..
Waarschijnlijk is Dawn ook heeel erg onzeker en eenkennig, net als mijn Robijntje.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Robijn »

Gave avatar heb je trouwens! Ze is mooi zeg!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door NadineDilara »

Ja, ik vind het dus stiekem ook heel fijn, Dawnie is echt mijn zielsmaatje, en ze is ook inderdaad heeel erg onzeker en eenkennig, en misschien draait dat ook nog wel bij, het heeft misschien wat tijd nodig, want ook als ik mijn papegaai of mijn hondje aandacht geef staat Dawn al gelijk naast me, zo van ''en ik dan?'' dat doet ze zelfs als ik met mijn vriend samen op de bank zit, dan moet en zal ze er tussen haha, we noemen haar ook wel ons kindje. Soms is mijn vriend er niet blij mee, maar mijn kindje is ze zoiezo en ik zal altijd voor haar kiezen. Heel erg bedankt voor je reactie! En bedankt, ik zal ook een fotoalbum aan gaan maken! Ik zal daar een foto plaatsen waarin ze in de zak van mac donalds zit haha.
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Robijn »

Leuk; verheug me nu al op de foto's!!! Dawn ziet er erg fotogeniek uit!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Chiquita98 »

Oh dus ze blijft gewoon op haar vertrouwde stekkie? Omdat ze vroeger al heel wat meegemaakt heeft zal dit gedrag blijven en het is aan jou om dit maar gewoon te accepteren en je er niet teveel zorgen over moet maken. Uitvluchtmogelijkheden is voor dit katje belangrijk, zodat ze kan wegschuilen als ze zich even niet veilig voelt.
Je zult er waarschijnlijk nog wel versteld van staan hoe goed het zal gaan als jij er niet bent. Wij zijn als mens heel goed in het ons druk maken over wat als wij er even niet zijn voor de kat. Jouw kat zal waarschijnlijk wat meer gaan slapen omdat jij er niet bent om achterna te lopen. En gelukkig heeft ze wel een vertrouwensband met je moeder.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door Mirjam86 »

Als ze in haar vertrouwde huis blijft is het niets om je druk over te maken hoor.. ze zal je verbazen!
Misschien is het zelfs wel goed voor haar omdat ze de kans krijgt om ook een band met je moeder op te bouwen. Omdat je zo dol op haar bent zal jij ook veel met haar spelen, knuffelen en eten geven etc..
Als je moeder dit 10 dagen doet zal ze zien dat er ook andere mensen zijn die voor haar klaar staan.

Taiyo was ook altijd helemaal gehecht aan mij maar sinds een paar maanden speelt mijn man telkens als hij thuis komt een half uurtje met haar. Ze zit dan al helemaal klaar en hun band is daardoor echt enorm gegroeid. Ze komt hem nu ook kopjes geven e.d.
Het vluchten naar boven hebben wij altijd voor lief genomen en de laatste tijd komt zij nu zelf naar beneden wanneer er visite is. Alles gaat dan op haar tempo en ze durft steeds verder de kamer in te komen.. Met Dawn komt het ook wel goed, als je maar niets forceert.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door pinguin »

hoi
De meeste tips zijn al gegeven. Als de kat bang is dat die dan vluchten. Je zou kunnen proberen om de angst te door breken als de visite weg even alleen met dawn kunnen gaan spelen om haar uit de angst modus te halen.

Voor je vakantie ik denk dat jij het erger zal vinden dan de kat zelf. Zeker omdat dawn in haar eigen omgeving blijft. Wat je misschien wel zou kunnen doen is wat kleding waar je geur in zit ergens neer leggen. Dat kan soms ook rustgevend werken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door NadineDilara »

Weer bedankt voor jullie lieve reacties!
Vandaag is mijn moeder jarig, er was visite en ik heb de deur naar de slaapkamer opengezet zodat Dawn haar eigen weggetje kon gaan. Nu is het zo dat het zoontje van een vriendin van ons haar een keer pijn heeft gedaan, dus voor hem is ze extra bang. Hij roept steeds ''Waar is het katje?! Nadine waar is het katjeee'' En dan zeg ik gewoon ''Ze is heel bang, ze ligt in bedje te slapen'' en dan wilt hij kijken en dan zeg ik ''Nee, doe maar niet, ze is nog klein en ze heeft slaap nodig'' En zo probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen haar een beetje met rust laat. Als ze de visite graag wilt zien, steekt ze vanzelf haar koppie om de hoek van de deur ;D

Ik ben even bij haar gaan zitten met vers gekookte kabeljauw vis en daar heeft ze voorzichtig wat van gegeten. Nu is de visite weg en ga ik lekker bij haar zitten, en inderdaad even spelen met haar zodat ze weer vrolijk wordt! En ik weet het Pinguin, je hebt ook wel gelijk, ik denk eigenlijk zoiezo dat ik het er moeilijker mee ga hebben als zij, omdat ik gewend ben haar altijd te beschermen..
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Advies nodig over Dawn!

Bericht door pinguin »

Nadine ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind om je schat ineens 11 dagen niet te zien. Ik ga binnenkort een weekend weg en ik maak me ook wel druk over de katten. Want ik heb ook niet een makkenlijke kat in huis. Die iedereen vertrouwd.

Hoe je het heb aangepakt met de visite is super. Je geeft dawn de kans om te vluchten en je zorgt er voor dat er verder niemand komt op de slaapkamer bahalve jij.
Wat je ook zou kunnen doen is gewoon helemaal de deur dicht doen. zodat de geluiden die dawm hoor minder hard binnen komen.
Ik heb hier ook een kat die niet van vreemden houd en afhankelijk van situatie beslis ik of de slaapkamer deur dicht gaat of niet. Meestal kan ik het mensen/kinderen wel uit leggen niet naar naar sproet te gaan omdat die bang is.
Maar zeker met kinderen is dat soms wat lastiger uit te leggen.

Is ze alleen bang voor vreemden of voor nog meer dingen?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie